Renfield wrote:
Försöker lära mig vad passing chords är för något. Om vi tar ett exempel från en låt med Elliott Smith, Walts #2: är D9/# ett passing chord mellan F och G?
F D9/F# G
Singing cathy's clown
Om jag spelar ett C och sedan går över till ett C/B innan jag slutligen går över till G blir C/B alltså ett passing chord?
I första ex . Löst utryckt ja eftersom låten bör gå i C / Am och D9 inte ingår utan Dm men D9 är också en DD till C och en dominant till G. Och (dur)subdominant i Am
Andra ex. Nej egentligen inte C/B är ungefär samma ackord som C och det kan vara en subdominant till G eller en tonika till G beroende på resten av låten och sammanhanget. Tonen B ingår i båda tonarter och i moll parallellerna Am , Em , (man kan ju titta på ackordet ifrån B men det blir antagligen helt onödigt och tillför inte så mycket)
Passing chords kan i princip vara nästan vad för ackord som helst som inte ingår i grundtonarten och passerar " snabbt " oftast på obetonad taktdel etc. Tex ett kromatiskt passing chord skulle vara F (B7) Bb (E7) F
Eller C (G#m) Am (Db7) C ( det finns också andra förhållanden än kromatiska )
De flesta ackordföljder går dock att analysera utifrån andra kriterier än passing chords.
Tilläggas ska att passing chords är en väldigt lös term