View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:27



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Gibson Custom Shop 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:14
Posts: 861
Location: Stockholm
Post Gibson Custom Shop
Kommit över en förträfflig gold top tillverkad 2014. Dock så surrar det å sprakar. Köpte en ny Les Paul R8 2012 som också brummade konstigt i vissa lägen. Då fick jag byta en volympot som visade sig vara paj. Har dock inte hittat nåt frässkägg och är grymt nöjd med gitarren i övrigt. Ville bara berätta :D


13 May 2018, 19:20
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Gibson Custom Shop
Nya gitarrer är kul! Grattis!

_________________
bneostman@live.se


14 May 2018, 21:53
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Gibson Custom Shop
Grattis :mrgreen: då har du en broder till min som är en makalöst grym LP!

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


14 May 2018, 22:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:14
Posts: 861
Location: Stockholm
Post Re: Gibson Custom Shop
Tack!
Det jag tycker är konstigt är att jag haft två custum shops som haft elektronikstrul. Man ser gamla gitarrer från 50-talet på tex youtube som aldrig varit rörda och funkar felfritt fortfarande. Felet på min gold top tror jag har att göra med att stallet/ strängarna inte är jordade. Det surrar när jag håller handen över strängarna men försvinner om jag rör mickarna.


15 May 2018, 18:10
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Gibson Custom Shop
Om inte du är förste ägaren kan ju någon hobbyelektriker varit inne och petat i gitarren.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


15 May 2018, 18:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Gibson Custom Shop
gorilla wrote:
Tack!
Det jag tycker är konstigt är att jag haft två custum shops som haft elektronikstrul. Man ser gamla gitarrer från 50-talet på tex youtube som aldrig varit rörda och funkar felfritt fortfarande. Felet på min gold top tror jag har att göra med att stallet/ strängarna inte är jordade. Det surrar när jag håller handen över strängarna men försvinner om jag rör mickarna.


Surrar det om du rör strängarna?


15 May 2018, 18:32
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:14
Posts: 861
Location: Stockholm
Post Re: Gibson Custom Shop
woodstock wrote:
gorilla wrote:
Tack!
Det jag tycker är konstigt är att jag haft två custum shops som haft elektronikstrul. Man ser gamla gitarrer från 50-talet på tex youtube som aldrig varit rörda och funkar felfritt fortfarande. Felet på min gold top tror jag har att göra med att stallet/ strängarna inte är jordade. Det surrar när jag håller handen över strängarna men försvinner om jag rör mickarna.


Surrar det om du rör strängarna?


Ja, det surrar även när jag rör strängarna. Är 99% att ingen pillat, ser helt orörd ut inuti.


15 May 2018, 18:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Gibson Custom Shop
gorilla wrote:
Ja, det surrar även när jag rör strängarna. Är 99% att ingen pillat, ser helt orörd ut inuti.


Okey, du kan alltid testa att mäta med en multimeter mellan stall/strängar och jord för att se mer säkert om det är jordat. Jag har två R7:or mer än nöjd med båda. Beträffande dagens elektronik är kvalitén på dagens (CTS-) potentiometrar inte vad den varit, tyvärr. Sedan finns alltid mänskliga faktorn med lödkolven, både på fabriker och bland tidigare ägare.


15 May 2018, 18:46
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Gibson Custom Shop
woodstock wrote:
(...) Beträffande dagens elektronik är kvalitén på dagens (CTS-) potentiometrar inte vad den varit, tyvärr. (...)

Bevis, för fan, bevis!!! Minst 5-6 oberoende tester...
Nä, skoja bara. Blev nyfiken. Om nu inte CTS håller måttet, vad ska man då ty sig till? Har du nåt tips?

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


16 May 2018, 18:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Gibson Custom Shop
Martin Kuhn wrote:
woodstock wrote:
(...) Beträffande dagens elektronik är kvalitén på dagens (CTS-) potentiometrar inte vad den varit, tyvärr. (...)

Bevis, för fan, bevis!!! Minst 5-6 oberoende tester...
Nä, skoja bara. Blev nyfiken. Om nu inte CTS håller måttet, vad ska man då ty sig till? Har du nåt tips?


Jag har bytt i mina Gibson CS och andra favvogitarrer till RS: https://rs-guitarworks.myshopify.com/pages/kit-selection-table Brukar finnas på gitarrdelar.se . Kontrollmätta och märkta med verkligt tresiffrigt värde.

Bare Knuckle's pottar ska tydligen vara bra också. .


16 May 2018, 22:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Gibson Custom Shop
CarlM wrote:

Jag har bytt i mina Gibson CS och andra favvogitarrer till RS: https://rs-guitarworks.myshopify.com/pages/kit-selection-table Brukar finnas på gitarrdelar.se . Kontrollmätta och märkta med verkligt tresiffrigt värde.

Bare Knuckle's pottar ska tydligen vara bra också. .


RS och Bare Knuckles använder och säljer CTS-potentiometrar, precis som Gibson.


16 May 2018, 23:57
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Gibson Custom Shop
Martin Kuhn wrote:
Om nu inte CTS håller måttet, vad ska man då ty sig till? Har du nåt tips?


CTS är fortfarande ”good enough”. Problemet jag ser är att det numer ofta är glapp mellan bussningen och huset. Eller så blir det lätt så när man trycker på rattarna. Särskilt Gibsons rattar i akrylplast är tröga även om de skall vara anpassade för 1/4”. Det finns CTS 295-series men skillnaden är att kolbanan är testad för ett större antal cykler, huset är samma.

Bland pot:ar med kolbana för gitarr är CTS fortfarande bäst som jag ser det. Sedan finns olika oot:ar med cermetbana i gjutna plasthus. Inte samma känsla när man vrider och svårt att hitta 3/8” bussning och sånt som långa axlar för Les Paul. Men Gibson använde såna ett tag när man införde kretskort för enektroniken i Studio och Standard.


Last edited by woodstock on 17 May 2018, 20:11, edited 1 time in total.



17 May 2018, 09:34
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Gibson Custom Shop
Tack för info!

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


17 May 2018, 20:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Gibson Custom Shop
woodstock wrote:
CarlM wrote:

Jag har bytt i mina Gibson CS och andra favvogitarrer till RS: https://rs-guitarworks.myshopify.com/pages/kit-selection-table Brukar finnas på gitarrdelar.se . Kontrollmätta och märkta med verkligt tresiffrigt värde.

Bare Knuckle's pottar ska tydligen vara bra också. .


RS och Bare Knuckles använder och säljer CTS-potentiometrar, precis som Gibson.


Det stämmer att RS säljer CTS-pottar, men det var inte de jag syftade på utan "RS Guitarworks 500k SuperPot™" https://rs-guitarworks.myshopify.com/collections/loose-electronic-parts/products/rs-guitarworks-500k-superpot-long Det är en specialpot som tagits fram av RS Guitarworks men som tillverkas av CTS åt dem. CTS är en stor tillverkare som tillverka alla möjliga specialare åt andra företag.

Den 550k pot från Bareknuckle som jag hört gott om verkar vara just en CTS fast med högre resistans det standardvärde som CTS normalt erbjuder. Men jag har inte provat den själv utan bara hört gott om den. Antagligen finns det de som gillar den eftersom den lastar ner micken mindre än en 500k pot.

Gibson använder såvitt jag vet inte varken RS Guitarworks 500k SuperPot eller 550k potar, Däremot använder de lite olika varianter i olika modeller. Dels de "vanliga" gitarrpottarna https://www.ctscorp.com/wp-content/uploads/450G.pdf , men en del Custom Shop har använt en vintage-variant som en del gillar. Jag har bara haft gitarr med sådana och de blev jag tvungen att byta för att få gitarren som jag ville. Sedan tror jag att kretskortsvarianterna använder andra pottar, men såna har jag inte rotat i än.

Om man tycker att allt fungerar bra, så kan man låta det som sitter i sitta kvar, men om gitarren låter omotiverat muddig inkopplad, så kan det vara en bra idé att prova med nya pottar innan man byter mickar och då tycker jag att standard CTS gitarrpottar är bra och pris och prisvärda, men man måsta kontrollmäta dem och se till att de mäter minst 500k om man ska använda dem med humbuckers, P90 eller Filter'Tron. Tyvärr mäter CTS-pottarna för lågt och lastar ner mickarna onödigt mycket så att man tappa diskant och nivå. Ofta är de pickuper man har bättre än man tror när man sett över gitarren mekaniskt och elektriskt. Att jag köper RS SuperPots till favoritgitarrerna beror på att jag tycker att de är värda det de kostar jämfört mot vanliga CTS.

Men alla tycker inte att det hörs någon skillnad så för att slippa den debatten så är det lika bra att avsluta med att nämna det.


17 May 2018, 20:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Gibson Custom Shop
CarlM wrote:

Det stämmer att RS säljer CTS-pottar, men det var inte de jag syftade på utan "RS Guitarworks 500k SuperPot™" https://rs-guitarworks.myshopify.com/collections/loose-electronic-parts/products/rs-guitarworks-500k-superpot-long Det är en specialpot som tagits fram av RS Guitarworks men som tillverkas av CTS åt dem. CTS är en stor tillverkare som tillverka alla möjliga specialare åt andra företag.






Läser man texten du länkar till jämför RS med andra tillverkares kolbanor än CTS. Alltså kan man dra slutsatsen att Gibson och RS har samma delar där i sina CTS-pot:ar. Om man tittar på bilderna på en RS respektive en Gibson potentiometer ser det ut att vara mässingsskaft på båda, eller hur? Trots att RS påstår motsatsen. Det gör inte direkt att deras trovärdighet beträffande toleranserna ökar, vet du vilka toleranser?


Quote:
The RS Guitarworks SuperPot™ is made with tolerances that are twice as tight as the normal CTS 500k pots used in even the most expensive Les Pauls® etc. We also had the cheap aluminum shaft replaced with brass for more durability. We chose CTS’s old-school heavy carbon resistance path instead of the inferior silk-screening currently used by many other makers.


Attachments:
72D85DA2-A51D-4FB9-A37B-30ECE8864D86.png
72D85DA2-A51D-4FB9-A37B-30ECE8864D86.png [ 121.6 KiB | Viewed 6574 times ]
1F94A633-F346-43FB-9188-22929672078E.png
1F94A633-F346-43FB-9188-22929672078E.png [ 124.58 KiB | Viewed 6574 times ]
17 May 2018, 22:20
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Gibson Custom Shop
Även StewMac säljer samma CTS-potentiometer som RS. Dessutom med i princip samma beskrivning:


Quote:
About This Item

CTS pots have long been the first choice in American guitars. CTS pots from StewMac have even more to like: closer tolerances and longer life!

We've specified these CTS pots to feature a longer-life brass shaft and tighter ±10% resistance tolerance compared to CTS products offered by most other suppliers.

CTS precision audio taper gives you smoother and more accurate response than you'll get with economy pots. Crank your guitar up to 10 and the volume swells all the way—no abrupt flattening to choke your playing style. http://www.stewmac.com/Pickups_and_Elec ... _Pots.html



Quote:
We designed the potentiometers to our specs, which exceed those of the CTS pots that are and have been the industry standard for over 40 years with Gibson®, Fender® etc.

The RS Guitarworks SuperPot™ is made with tolerances that are twice as tight as the normal CTS 500k pots used in even the most expensive Les Pauls® etc. We also had the cheap aluminum shaft replaced with brass for more durability.

Our custom taper gives smooth even response throughout the range of motion. You will not experience any steep drop-offs or uneven taper. Together these features represent what is without doubt the ultimate potentiometer for electric guitar applications. https://rs-guitarworks.myshopify.com/pr ... erpot-long


Länk till CTS eget datablad, samma som RS, StewMac, Gibson och även Fender använder: https://www.ctscorp.com/wp-content/uploads/450G.pdf


19 May 2018, 08:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Gibson Custom Shop
woodstock wrote:

Läser man texten du länkar till jämför RS med andra tillverkares kolbanor än CTS. Alltså kan man dra slutsatsen att Gibson och RS har samma delar där i sina CTS-pot:ar. Om man tittar på bilderna på en RS respektive en Gibson potentiometer ser det ut att vara mässingsskaft på båda, eller hur? Trots att RS påstår motsatsen. Det gör inte direkt att deras trovärdighet beträffande toleranserna ökar, vet du vilka toleranser?


Här kommer ett sent svar om någon fortfarande är intresserad.

1. CTS tillverkar custom-kolbanor med olika kurvor på beställning. Det står tydligt i CTS-databladet som det länkats till i den här tråden. För mig personligen har det ingen betydelse, eftersom jag inte är så känslig för hur volymsänkningskurvan i en gitarrvolymkontroll beter sig.

2. Gibson har som både du och jag vet använt en rad olika pot-typer genom åren och helt klart är det så att många Gibsons har mässingsskaft. Men det bryr jag mig heller inte särskilt mycket om när jag köper pot och jag tycker att det är klantigt av RS och uttrycka sig så. Jag försvarar inte RS på något sätt. De har bara tagit fram en bra volym-pot för gitarr som jag gillar.

3. När det gäller toleranser så erbjuder CTS (enligt samma datablad) olika toleranser. Sedan är det förstås fritt för vem som helst att sortera med ytterligare precision för att kunna erbjuda ännu tajtare toleranser. Alla RS Superpot som jag har monterat (i mina och bekantas gitarrer) har varit kontrollmätta med tre gällande siffror som poten sedan märkts med. I samtliga fall jag provat, så har det stämt med min kontrollmätning och i samtliga fall har de mätt i intervallet 515-535kohm, till skillnad från standard-CTS-potar som oftast (eller snarare alltid i mitt fall) verkar mäta under 500k vid provmätning. Jag har ingen aning om vad det finns för andra kravspecar i RS spec till CTS. Kanske inga? Kanske ledararmens anläggning mot kolbanan? Kanske mekaniska toleranser? Kanske att inga potar får mäta under 500k? Jag vet inte. Men det är verkligen inget konstigt att beställare inom alla möjliga branscher beställer specialvarianter på en standardprodukt. Det är heller inget konstigt att man köper in delar som man interngallrar för att få fram de toleranser man behöver. Som ett resultat blir dessa delar dyrare eftersom de kräver mer arbetstid, och tas fram i mindre serier. Dessutom måste man hantera de ex som sorteras bort på¨något sätt, vilket också kostar pengar. Det är säkert flera här som gör det på sina jobb i helt andra branscher.

Jag vet bara att jag fick tips om RS Superpot på Les Paul-forumet för en massa år sedan. Provade på en gitarr av nyfikenhet. Gillade det jag hörde och har fortsätt lösa problem med muddiga P90 och humbuckergitarrer genom att byta. Det är inte stora pengar. Det är ingen religion. Det är bara en liten reservdel som jag tycker funkar bra och där det enda mätbevis jag har är högre resistans emellan ytteröronen, jämfört mot de 500k-märkta CTS-poter jag provat (oavsett om de tillverkats för Gibson, Hamer eller AllParts). Mer är så vet jag inte, men resultatet betalar jag gärna en liten extra slant för, om det får mina favoritgitarrer att funka bättre.

Men viktigast av allt. Man får prova själv. Först av allt kan man prova om man tycker att det blir någon skillnad emellan en 300k volympot och 500k på en humbucker- eller P90-gitarr. Tycker man inte det så kan man släppa hela pot-diskussionen. Om man tycker att det är skillnad, så kan man pilla vidare och prova sig fram till det man tycker funkar.

Jag respekterar Woodstocks "myth buster"-attityd och den är väl på alla sätt sund, men min erfarenhet när det gäller volympottar till elgitarrer är en annan.


Last edited by CarlM on 03 Jun 2018, 16:07, edited 1 time in total.



03 Jun 2018, 12:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gibson Custom Shop
CarlM wrote:
...det enda mätbevis jag har är högre resistans emellan ytteröronen...


Hög resistens mellan öronen, är det det som är att vara envis? :mrgreen:

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


03 Jun 2018, 13:57
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Gibson Custom Shop
Marshall wrote:
CarlM wrote:
...det enda mätbevis jag har är högre resistans emellan ytteröronen...


Hög resistens mellan öronen, är det det som är att vara envis? :mrgreen:


Ha, ha! Edit: XXXXXXXX Censurerat, olämpligt skämt. XXXXXXXXXXXX

Det kan tyckas löjligt att älta potar hit och dit som vi går men jag tycker det är synd när lösningar och produkter avfärdas som bluff eller humbug, när man man själv har en egen (positiv) erfarenhet av dem och dessutom har en liten aning om varför det kan vara skillnad rent tekniskt.

Utan de tillverkare som vill framåt och uppåt så skulle vi alla sitta och spela på Harley Benton- eller Green-gitarrer och första generationens Line6-förstärkare eftersom det är precis lika bra som det som kostar mer.

Jag vill inte leva i en 96kbits/s MP3-värld även om majoriteten av det svenska folket trivs med det. Jag gillar "bra" och tycker att det är värt att betala för "bra". Och när "bra" anklagas för att vara bluff, så kan jag ibland inte låta bli att dela min erfarenhet, även om jag vet det flesta inte kommer att hålla med mig. Men det är vål hela poängen med diskussionsforum, att man delar sina olika erfarenheter och åsikter?


Last edited by CarlM on 04 Jun 2018, 00:49, edited 1 time in total.



03 Jun 2018, 16:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Gibson Custom Shop
Marshall wrote:
[...det enda mätbevis jag har är högre resistans emellan ytteröronen...

Hög resistens mellan öronen, är det det som är att vara envis? :mrgreen:


CarlM wrote:
Ha, ha! I så fall kan nog både Woodstock och jag mätas med ohm-meterna ställd på Gigiaohm-intervallet! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Det kan tyckas löjligt att älta potar hit och dit som vi går men jag tycker det är synd när lösningar och produkter avfärdas som bluff eller humbug, när man man själv har en egen (positiv) erfarenhet av dem och dessutom har en liten aning om varför det kan vara skillnad rent tekniskt.

Utan de tillverkare som vill framåt och uppåt så skulle vi alla sitta och spela på Harley Benton- eller Green-gitarrer och första generationens Line6-förstärkare eftersom det är precis lika bra som det som kostar mer.

Jag vill inte leva i en 96kbits/s MP3-värld även om majoriteten av det svenska folket trivs med det. Jag gillar "bra" och tycker att det är värt att betala för "bra". Och när "bra" anklagas för att vara bluff, så kan jag ibland inte låta bli att dela min erfarenhet, även om jag vet det flesta inte kommer att hålla med mig. Men det är vål hela poängen med diskussionsforum, att man delar sina olika erfarenheter och åsikter?



Blanda inte in mig i diskussionen om hög resistans mellan ytteröronen, jag har inget egentligt behov av att älta det här. Men när du ändå gör det: Humbug:en här är väl att RS skulle sälja någon sorts "specialpot" i jämförelse med Gibson när det i grund och botten är exakt samma produkt? Alternativt, vad är det för skillnad du har en liten aning om rent tekniskt?


03 Jun 2018, 16:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Gibson Custom Shop
woodstock wrote:

Blanda inte in mig i diskussionen om hög resistans mellan ytteröronen, jag har inget egentligt behov av att älta det här.


Jag beklagar försöket att spinna vidare på Marshalls skämt. Jag förstår nu att det var onödigt och olämpligt, även om man rent tekniskt vid mätning kan konstatera att det är hög resistans (i betydelsen elektriskt motstånd) emellan en människas två ytteröron. Däremot kan man inte koppla den resistansen till envishet på något sätt. Det är felaktigt och ett skämt som bara uppskattas av ett fåtal.

woodstock wrote:
Men när du ändå gör det: Humbug:en här är väl att RS skulle sälja någon sorts "specialpot" i jämförelse med Gibson när det i grund och botten är exakt samma produkt? Alternativt, vad är det för skillnad du har en liten aning om rent tekniskt?


Då ska jag förtydliga igen:

1. En RS Superpot har en annan form på sin kolbana än de som t ex Gibson använder. (På engelska kallar men den formen för "taper".) Det gör att den fungerar på ett annat sätt vid neddragning av volymen på gitarren. Inte bättre eller sämre än Gibson, bara annorlunda. Det framgår tydligt i CTS dokumentation att man erbjuder den här möjligheten för beställare. Testar man poten, så kan man konstatera att det finns en sån skillnad. Vilket man föredrar borde vara en smaksak. Den här skillnaden framgår av RS beskrivning av produkten och möjligheten att få "custom taper" bekräftas i CTS dokumentation,

2. En RS Superpot mäter alltid minst 500k emellan potens ytteröron. Värdet med tre gällande siffror är märkt på potens hus. De volym-potar som Gibson använder mäter ofta betydligt under 500k och varierar på de sätt man kan förvänta sig att en pot med t ex CTS standardtolerans (+/-20%) gör. Den här skillnaden går både att mäta och att observera genom att titta på potarna utan demontera dem.

De här två skillnaderna gör att vi kan konstatera att RS Superpot inte är identisk med t ex någon av de CTS-modeller som Gibson använder eller som Allparts säljer.

3. Jag vet inte hur CTS standardpotar, eller de CTS tillverkade åt Hamer eller tillverkar åt Gibson eller Allparts skiljer sig mot RS Superpot när det gäller övriga konstruktionsdetaljer. RS hävdar att de som tillverkas åt dem har snävare toleranser än de som tillverkas åt t ex Gibson, så då kan man ju i alla fall anta att möjligheten finns att det stämmer. (Det bekräftas ju delvis av de mätbara resistenserna som beskrivs ovan) Det kan förstås finnas val av material som vi inte känner till. Det kan finnas val i precisionen i släpkontakterna eller kontakttrycket i släpkontakterna som vi inte känner till. Kanske utformning av kolbanans tjocklek eller jämnhet eller släpkontakternas konstruktion? Det vet vi inte, men det skulle finnas den typen av val och skillnader.

Men oavsett de tekniska skillnaderna, så om inte RS Superpot löser något problem man upplever eller om man inte hör någon skillnad emellan en sån och en annan pot, så spelar inte de tekniska skillnaderna någon roll.

Vi har båda provat. När du provade med dina prylar så gav det ingen skillnad och när jag provat har de gjort en avgörande skillnad flera gånger och mindre men hörbar skillnad vid något tillfälle. Därför kan vi aldrig bli överens om huruvida det är en hörbar skillnad eftersom vi grundar våra uppfattningar på olika prov under olika omständigheter, men vi kanske nu kan vara överens om att det är en teknisk skillnad på de Superpots som RS levererar och vanliga CTS-potar? Jag är samtidigt övertygad om att det inte gick att höra någon skillnad i det sammanhang som du provade, eftersom du säger det. Men det utesluter ju inte att skillnaden emellan RS Superpot och de som t ex Gibson använder, hörs i andra installationer eller under andra omständigheter.


04 Jun 2018, 00:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Gibson Custom Shop
CarlM wrote:
woodstock wrote:

Blanda inte in mig i diskussionen om hög resistans mellan ytteröronen, jag har inget egentligt behov av att älta det här.


Jag beklagar försöket att spinna vidare på Marshalls skämt. Jag förstår nu att det var onödigt och olämpligt, även om man rent tekniskt vid mätning kan konstatera att det är hög resistans (i betydelsen elektriskt motstånd) emellan en människas två ytteröron. Däremot kan man inte koppla den resistansen till envishet på något sätt. Det är felaktigt och ett skämt som bara uppskattas av ett fåtal.

woodstock wrote:
Men när du ändå gör det: Humbug:en här är väl att RS skulle sälja någon sorts "specialpot" i jämförelse med Gibson när det i grund och botten är exakt samma produkt? Alternativt, vad är det för skillnad du har en liten aning om rent tekniskt?


Då ska jag förtydliga igen:

1. En RS Superpot har en annan form på sin kolbana än de som t ex Gibson använder. (På engelska kallar men den formen för "taper".) Det gör att den fungerar på ett annat sätt vid neddragning av volymen på gitarren. Inte bättre eller sämre än Gibson, bara annorlunda. Det framgår tydligt i CTS dokumentation att man erbjuder den här möjligheten för beställare. Testar man poten, så kan man konstatera att det finns en sån skillnad. Vilket man föredrar borde vara en smaksak. Den här skillnaden framgår av RS beskrivning av produkten och möjligheten att få "custom taper" bekräftas i CTS dokumentation,

2. En RS Superpot mäter alltid minst 500k emellan potens ytteröron. Värdet med tre gällande siffror är märkt på potens hus. De volym-potar som Gibson använder mäter ofta betydligt under 500k och varierar på de sätt man kan förvänta sig att en pot med t ex CTS standardtolerans (+/-20%) gör. Den här skillnaden går både att mäta och att observera genom att titta på potarna utan demontera dem.

De här två skillnaderna gör att vi kan konstatera att RS Superpot inte är identisk med t ex någon av de CTS-modeller som Gibson använder eller som Allparts säljer.

3. Jag vet inte hur CTS standardpotar, eller de CTS tillverkade åt Hamer eller tillverkar åt Gibson eller Allparts skiljer sig mot RS Superpot när det gäller övriga konstruktionsdetaljer. RS hävdar att de som tillverkas åt dem har snävare toleranser än de som tillverkas åt t ex Gibson, så då kan man ju i alla fall anta att möjligheten finns att det stämmer. (Det bekräftas ju delvis av de mätbara resistenserna som beskrivs ovan) Det kan förstås finnas val av material som vi inte känner till. Det kan finnas val i precisionen i släpkontakterna eller kontakttrycket i släpkontakterna som vi inte känner till. Kanske utformning av kolbanans tjocklek eller jämnhet eller släpkontakternas konstruktion? Det vet vi inte, men det skulle finnas den typen av val och skillnader.

Men oavsett de tekniska skillnaderna, så om inte RS Superpot löser något problem man upplever eller om man inte hör någon skillnad emellan en sån och en annan pot, så spelar inte de tekniska skillnaderna någon roll.

Vi har båda provat. När du provade med dina prylar så gav det ingen skillnad och när jag provat har de gjort en avgörande skillnad flera gånger och mindre men hörbar skillnad vid något tillfälle. Därför kan vi aldrig bli överens om huruvida det är en hörbar skillnad eftersom vi grundar våra uppfattningar på olika prov under olika omständigheter, men vi kanske nu kan vara överens om att det är en teknisk skillnad på de Superpots som RS levererar och vanliga CTS-potar? Jag är samtidigt övertygad om att det inte gick att höra någon skillnad i det sammanhang som du provade, eftersom du säger det. Men det utesluter ju inte att skillnaden emellan RS Superpot och de som t ex Gibson använder, hörs i andra installationer eller under andra omständigheter.


Toleransen oavsett spridningsmått innebär att en större andel kommer att ligga i ett intervall nära referensvärdet.


04 Jun 2018, 20:50
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Gibson Custom Shop
Att mäta sina pot:ar till exakt 500 k blir lite samna sak som att väga sina frukostflingor till exakt 30 g. Annars blir det ju ingen normalportion.


04 Jun 2018, 20:50
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.