View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:11



Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Gibson ansöker om konkurs 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Värt att ta till sig av artikeln om Gibson och Fender och begreppet innovation är att det handlar om att göra analyser baserade på rätt fakta.


13 May 2018, 15:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Mike Leaf wrote:
Ixmack wrote:

Möjligt, men Gibson går bakåt och Boutique-byggarna framåt, generellt sett. Dom lär ju i alla fall ha mer gemensamt vad gäller kunder än dom har med säg Squier och Epiphone.

Gibson har inte backat sin försäljning av gitarrer senaste åren, tvärtom. Ökat både i antal och omsättning
Och det går bättre och bättre för Fender också.


Så kanske det är, jag har faktiskt inte sett några siffror på det (vore definitivt intressant att se om du har? Eftersom jag jämför boutique med Gibson custom shop vore det ju extra intressant hur deras cs-gitarrer säljer dessutom.) men uppenbarligen har det inte gått jättebra för Gibson senaste tiden, oavsett om dom faktiskt säljer fler gitarrer eller färre. Det finns andra faktorer som spelar in än ren och skär försäljning.


13 May 2018, 15:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Ixmack wrote:
Mike Leaf wrote:
Gibson har inte backat sin försäljning av gitarrer senaste åren, tvärtom. Ökat både i antal och omsättning
Och det går bättre och bättre för Fender också.


Så kanske det är, jag har faktiskt inte sett några siffror på det (vore definitivt intressant att se om du har? Eftersom jag jämför boutique med Gibson custom shop vore det ju extra intressant hur deras cs-gitarrer säljer dessutom.) men uppenbarligen har det inte gått jättebra för Gibson senaste tiden, oavsett om dom faktiskt säljer fler gitarrer eller färre. Det finns andra faktorer som spelar in än ren och skär försäljning.


Gibsons gitarrer har minskat från 1.5 miljoner gitarrer till 1 miljon på senare år, man är nog politiker om man skall få det till en ökning.
Fender har minskat lite mindre men minskat rejält, PRS har fått säga upp folk för minskad försäljning.
Alla tillverkare (förutom nya där det bara kan gå uppåt) har minskat.
Det totala antalet sålda gitarrer har minskat stadigt de senaste åren.

Lite fakta här (antal) https://www.washingtonpost.com/graphics ... db2f650054

Finns hur mycket som helst att hitta från pålitliga källor om man orkar googla lite.

Världsförsäljningen kan man inte länka till.
Finns ett företag i USA som räknar allt sånt och säljer uppgifterna.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


13 May 2018, 17:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Magnus Olsson wrote:
[
Det totala antalet sålda gitarrer har minskat stadigt de senaste åren.

Finns hur mycket som helst att hitta från pålitliga källor om man orkar googla lite.

/Magnus


Hatar statistik , men eftersom du vill dansa den dansen ,

https://www.statista.com/statistics/439 ... c-guitars/

_________________



13 May 2018, 18:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
[
Det totala antalet sålda gitarrer har minskat stadigt de senaste åren.

Finns hur mycket som helst att hitta från pålitliga källor om man orkar googla lite.

/Magnus


Hatar statistik , men eftersom du vill dansa den dansen ,

https://www.statista.com/statistics/439 ... c-guitars/


Jag kan tänka mig att du hatar statestik med tanke på att du inte verkar förstå den.
Jag pratar antal gitarrer, du försöker bevisa något med dollar (vilket också är bara USA, inte globalt), stor skillnad.

Över de senaste 10 åren har antal har gått ner 15% medan pengar gått upp lite över 24% (för att priset på gitarrer folk köper generellt har gått upp).

Antal stabiliserades lite 2014-2016 för att akustiskagitarrer ökade (el fortsatte minska).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


13 May 2018, 19:57
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Quote:
Självklart kan inte små företag tävla i de mindre prisklasserna, jämförelsen gäller främst handbyggda instrument, (oftast) byggda i USA. I praktiken jämför jag Gibson custom shop med byggare som Bilt, Fano (och numera Novo), Kauer, Dunable och så vidare. Flertalet av dom har modeller för väl under 2000 $

När man väl etablerat sig, måste man, om man vill komma nån vart (och betala löner), effektivisera produktionen genom att gå ihop om maskinpark träinköp osv, och få upp volymer på tillverkning av halsar, kropppar osv. Så att det där med "hand-built" blir mer och mer "hand-assembled". Marknadsförs med "master-built" "custom shop", "private stock", dvs olika grader av "hand-built". Så för 2000$ får du knappast en gitarr som är helt handbyggd (även om man i Youtube-videosarna står och handhyvlar, raspar och knackar på träbitarna, djupt meditativt blundande...). Även Fano et alt lyder under samma ekonomiska lagar som Gibson.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


13 May 2018, 20:47
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Quote:
Gibsons gitarrer har minskat från 1.5 miljoner gitarrer till 1 miljon på senare år...


Jag läser att totala antalet årligen sålda el-gitarrer som minskat till 1 miljon oavsett märke. Dvs inte enbart Gibson's:

"In the past decade, electric guitar sales have plummeted, from about 1.5 million sold annually to just over 1 million"


13 May 2018, 21:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Kincaid wrote:
Quote:
Gibsons gitarrer har minskat från 1.5 miljoner gitarrer till 1 miljon på senare år...


Jag läser att totala antalet årligen sålda el-gitarrer som minskat till 1 miljon oavsett märke. Dvs inte enbart Gibson's:

"In the past decade, electric guitar sales have plummeted, from about 1.5 million sold annually to just over 1 million"



Ja, jag skrev slarvigt. Du har rätt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


13 May 2018, 22:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Martin Kuhn wrote:
Quote:
Självklart kan inte små företag tävla i de mindre prisklasserna, jämförelsen gäller främst handbyggda instrument, (oftast) byggda i USA. I praktiken jämför jag Gibson custom shop med byggare som Bilt, Fano (och numera Novo), Kauer, Dunable och så vidare. Flertalet av dom har modeller för väl under 2000 $

När man väl etablerat sig, måste man, om man vill komma nån vart (och betala löner), effektivisera produktionen genom att gå ihop om maskinpark träinköp osv, och få upp volymer på tillverkning av halsar, kropppar osv. Så att det där med "hand-built" blir mer och mer "hand-assembled". Marknadsförs med "master-built" "custom shop", "private stock", dvs olika grader av "hand-built". Så för 2000$ får du knappast en gitarr som är helt handbyggd (även om man i Youtube-videosarna står och handhyvlar, raspar och knackar på träbitarna, djupt meditativt blundande...). Även Fano et alt lyder under samma ekonomiska lagar som Gibson.


Ja? Jag ser inte nån som försöker göra någon hemlighet av vilka verktyg och maskiner de använder. Kauer t.ex. la nyligen upp en hel följetong på Instagram om när de installerade sin nya CNC-maskin.


14 May 2018, 04:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Magnus Olsson wrote:

Jag kan tänka mig att du hatar statestik med tanke på att du inte verkar förstå den.

Ok, Och du skrev att Gibson tillverkat 1.5 miljoner gitarrer per år ?
Bottennapp
:lol:

_________________



14 May 2018, 20:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

Jag kan tänka mig att du hatar statestik med tanke på att du inte verkar förstå den.

Ok, Och du skrev att Gibson tillverkat 1.5 miljoner gitarrer per år ?
Bottennapp
:lol:


Absolut, jag rörde till det lite och utryckte mig slarvigt.
Talar sitt ganska tydliga språk i vilket fall, gitarrförsäljnng minskar rätt rejält.
Men det är alltid bättre (och mer spännande) att få bottennapp än att inte ens hitta sjön.

”Gibson har inte backat sin försäljning av gitarrer senaste åren, tvärtom. Ökat både i antal och omsättning
Och det går bättre och bättre för Fender också.”

För informationens skull så är Fender i en liknade båt som Gibson, gigantiska skulder.
Men i huvudsak av samma anledning, annat än gitarrerna.
Och drivet av samma tänk, varumärket kan inte bli större så vi får ge oss på annat för att tjäna mer (bra tänkt, men kombinerat med en övertro på sitt varumärke blir det riktigt kass, som Gibson).

Nu släpper vi detta och bråkar om något annat (jag gör i alla fall).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


14 May 2018, 20:31
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 71 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.