View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:32



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Kids wanna rock, men på vad? 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Kids wanna rock, men på vad?
Inspirerad av CarlMs köptråd där han söker en bas åt sin son började mina egna tankar att sväva ut...

Det bör ha varit runt 78-79, jag gick på mellanstadiet och hade just fått min första elgitarr, en postordergitarr från Josefssons exakt som den på bilderna. Tror att det är Teisco som tillverkat dessa men att de har funnits med olika namn. Fått och fått, jag hade säkerligen tjatat mig till den. Och när min ensamstående morsa tröttnade på tjatet så lyckades jag i mitt uppsåt, jag skulle få min allra första elgitarr. Vill minnas att priset var 229 kr men det känns inte helt säkert. I alla fall tack mamma! :D Kan inte riktigt minnas hur den lät eller kändes men jag lyckades på något vis spara ihop till en förstärkare, en Hagström 39. Även en EHX Big Muff införskaffades men jag tror inte att jag någonsin fick bra ljud ur grejerna. Likväl var jag säkerligen übernöjd, jag hade ju en ELGITARR. 8)

Något år eller två gick, tror att det var innan jag skulle börja sjuan som jag sommarjobbade. Hjälpte min morbror att måla för nästan inga pengar alls. Tror att jag efter fyra veckor hade tjänat ihop tusen kronor. Under denna tiden skruvade jag även isär postordergitarren, byggde ny kropp av marmormönstrad folierad spånskiva avsett som fönsterbräda. Blev ju inte så värst lyckat. Undan för undan försvann delarna från postordergitarren. Har för mig att jag...hmm...sågade om originalgitarrkroppen samt öppnade pickupen bara för att kolla hur det såg ut där inne. :shock: Nåväl med tusen spänn på fickan köpte jag mig ganska snart en svart Washburn Raven. Den skruvade halsen rörde på sig så jag skruvade av halsen, tryckte in trälim i halsfickan och skruvade ihop. :shock: Minns att jag tyckte den var väldigt lik en mycket välkänd Rickenbacker som en "långhårig" gosse i ett mycket populärt band från Liverpool hade trakterat. Med min Big Muff var det oändlig sustain, tyvärr så rattade jag väl mest in getingdist. Hagstöm 39:an fick snart ge plats åt en Dynacord Rex, en högljudd best med ett väldigt trevligt tremolo. Hade musikgrejerna på mitt pojkrum i hyreshuset. Skolan slutade ett par timmar innan mamma kom hem från jobbet så vi (trummisen och jag) repade hemma i mitt vardagsrum med utsikt mot parkeringen. Detta var viktigt för då kunde jag se när morsan kom hem och fort som fan plockade vi undan allt som den värsta super-råddaren. Det var ju inget trumset utan endast virveltrumma och cymbal, min förstärkare, gitarr och Big Muff samt ljuddämpning i form av två kanske tre sängmadrasser samt alla kuddar som vi kunde hitta. Vi blev ganska snabba på att ställa tillbaka allt. Visst hände det någon gång att grannarna hade åsikter angående ljudnivån men jag tror att trummisen och jag tyckte att vi var så mycket punk så det var inget vi tog till oss utan vi fortsatte att någon gång i veckan rocka loss i vardagsrummet. Minns också att jag hade ingen egen stereo så vad göra? Hehe...med en Dynacord Rex, en bandspelare och en Philipsmikrofon hade jag säkerligen bostadsområdets mest högljudda anlägning. Ok, det var ju inte i stereo men jävlar vad starkt det lät att micka upp en liten sketen bandspelare och köra ut ljudet i Dynacord Rex, extra fräsigt med tremolo på det, gärna ute på balkongen... :lol:

Mina barn har ett spirande musikintresse med pianolektioner och körsång som ger skolning. Sedan har det alltid funnits musikinstrument hemma sedan innan de föddes. Akustiska gitarrer, elektriska gitarrer, elbas, dobro, mandolin, flöjter, munspel, enklare trummor, keyboard, effektpedaler, mikrofoner och förstärkare har passerat i en strid ström men barnen har fått tillgång till det som funnits hemma. Mitt Nord Electro tog äldste sonen över, snart får han även en Ibanez AF75TDG som jag bytt till mig. Han har börjat lyssna en hel del på AC/DC, Van Halen, Guns N' Roses m.fl. sedan gillar han The Cult (favoriter just nu) så den där Ibanez Artcoregitarren får ses som en "fattigmans White Falcon" som han kan hänga på sig när han förvandlas till Billy Duffy. Dessutom är det nog läge att snart släppa in den första SG'n i huset. :twisted: Skoluniformen hoppar vi... Bra mycket roligare med en riktig gitarr än tennisracket som jag hade på mig och lirade gitarr på framför spegeln i hallen som liten grabb med rockdrömmar. Han har även börjat googla olika gitarristers pedalbord samt börjat snegla på vad som finns på pedalbordet här hemma och gett mig tips på vad som ska införskaffas. Första egna pedalbordet är nog inte allt för långt borta. Sedan behöver han ju ha en förstärkare, i och med bröderna Young så finns risken att Marshall lockar vilket är ljudmässigt helt ok men huset är litet så utrymmesmässigt får det nog bli något annat. Jag har ju en Fender 57 Custom Champ över, kanske skulle slänga in den till honom? Den kan ju låta riktigt styggt och snyggt! Bara så att ni vet, 5W rockar... :wink: Min snart trettonåriga grabb tycker att den där svarta Gus G gitarren är skitsnygg (se bild nedan), Eddie Van Halens Frankenstrat får också tummen upp, en SG (Angus), ja tack, LP (Slash), visst. Även en sådan där Malcom-gretsch dreglas det över men min Nocaster får tummen ner.

De instrument jag hade tillgång till som ung var inte speciellt bra justerade och förmodligen var det inte speciellt bra instrument heller. Intrycket är att man får en väldigt mycket mer spelbar gitarr för pengarna idag än vad min postordergitarr Teisco (m.fl. Opus34, Duke etc.) kunde erbjuda.

Hur gör ni andra som har barn med ett spirande intresse för eget musicerande, låter ni dom ta över något av era instrument eller köper ni eget till de små liven?


ImageImage (bilder "lånade" från Rindö Retro)

Image

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


01 May 2018, 16:52
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Kids wanna rock, men på vad?
Kul att inspirera till en tråd. :)

Jag tror att det är lätt hänt att man dödar barnens intresse om man prackar på sina egna preferenser eller sin eget intressen på dem.

Min yngste som spelade trummor ett tag och provade lite gitarr ett tag, men blev aldrig riktigt biten. Men när han blev tilldelad bas av musikläraren och ganska fort lärde sig att spela med andra i skola så blev han biten.

Jag försöker hålla mig borta från hans spelande, men finns tillgänglig när han vill. Det ska vara hans grej inte min. Som tur är vill han visa allt han lär sig och frågar mig då och då om tekniska tips. :)

Om man har råd så tycker jag att barnen ska sina egna instrument. Jag minns ju hur jag kände för mina gitarrer när jag var barn. Instrumenten är personliga och det blir inte samma sak att låna, annat än precis i början när man provar på. Jag säljer hellre ett instrument och köper något för pengarna till pojkarna än låter de ärva något som jag haft. Men nu har jag som tur är råd att behålla det jag har och köpa instrument till barnen vid behov.

Men det finns förstås inget rätt eller fel. Det viktigt är att de kan ha kul med musik i någon form.


01 May 2018, 22:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Kids wanna rock, men på vad?
Om jag haft nått de kunde överta så hade de kanske fått det, men nu så fick de egna stärkare och egna gitarrer, Försökte hitta den typ av gitarr de var taggade på utseendemässigt men ändå var spelbara och nån liten combo.
Sedan när de spelat ett tag så uppgraderades deras gitarrer till varsin Greco och Burny custom, sletna gitarrer som inte var allt för dyra men guld att spela på, då kunde jag slappna av o veta att de inte behövde skaffa nått annat någonsin mer. Stärkarna uppades till varsin gammal marshall transistorhäck 30w från 80-talet, den där varianten som byggdes i samma chassi som rörisarna med 12" vintage 30 o så varsin od-3 o tubeskrika att köra framför. enkla robusta grejer..

Är bra enklare att hitta bra grejer billigt nu förtiden. som stärkare idag hade jag nog köpt dem varsin boss katana.


02 May 2018, 10:50
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Kids wanna rock, men på vad?
Min förstfödde lyssnade mycket på musik i barndomen & tonåren, t.o.m. på Beatles & Steely Dan, vilket gjorde pappa glad. Han klinkade litet gitarr - det fanns gott om dem hemma - och på högstadiet började han intressera sig för trummor, som dock inte fanns hemma.
När han var 15 år fick han elgitarren som varit mitt huvudinstrument i 23 år, en Fullerton vintage stratocaster i 2-tone sunburst med lönnhals, utvald hos generalagenten av mig 1982. Välspelad och med ny hals pga. bokstavlig nedslitning. Jag hade satt Fenders CS ’54 pickups på eftersom originalen (grå & röda) är skitkassa (finns dock kvar).
Han började ta trumlektioner på Studiefrämjandet (tack Uffe Göransson!) men hade inget att göra läxorna på. Så jag köpte ett set Roland V-Drums TD12, värsta storleken då. Det lät fruktansvärt bra och hade en schysst trumkänsla att spela på. Grabbens musikintresse dog direkt och han slutade spela helt. :cry:
Gitarren har han kvar och har nog en viss glädje av, den har följt honom kors & tvärs över världen, med avskruvad hals, i resväskan. Han har gjort litet gitarrinsatser i en del skumma, artsy, sammanhang och t.o.m. varit på turné i Spanien, men intresset verkar liksom inte monomant, som hos mig. Jag kommer aldrig att förstå det.
V-Drumsen är fortfarande jättebra och funkar fint i min studio. :mrgreen:

Det fanns också en dotter i huset; hon intresserade sig för husets piano som hade köpts begagnat i Södra Sandby. Ostämt som fan. Hon hade en naturbegåvning, tog utan vidare ut ”Life on Mars” och ”Killer Queen”, som hon sjöng och spelade besvärsfritt. Hon fick min 1979 Gibson ES-335 CRR, en utmärkt gitarr, där det råddiga finetuning-stallet bytts mot ett vanligt vintage style i aluminium, och där de vidriga Dirty Finger-pickupsen bytts mot underbara Seth Lovers.
I tonåren fick hon andra intressen dock, som tog över hennes liv. Hon sjöng in en Elvis Costello-låt och ”Natural Woman” i min studio för 12-13 år sedan, därefter försvann musikintresset.

Jag har en ”new breed” på 3 ungar där 10-åringen dansar, 7-åringen spelar Super Mario och 3-åringen rör sig till den musik jag strömmar genom lilla Marshall-högtalaren. Inte kan man pracka på dem ett intresse, men det känns viktigt att de exponeras så mycket som möjligt för Beatles & Steely Dan.
Ett liv går fort för att få missa dem.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


02 May 2018, 11:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.