View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:50



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Blev med Reverend 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Blev med Reverend
Fick en Reverend Reeves Gabrels Signature från Andertons efter sjukt lång väntan, 13 månader. :shock: Provat på ett volymstarkt rep med framgång. Mickarna tål mycket dist, behåller tydligheten. Greppbrädan är precis och intonerar väl över hela. Bass roll off är mycket användbart. Kroppsformen är behaglig och känns nätt och balanserad. Svajet (Wilkinson) tål mycket bus, med behållen stämning trots det stora omfånget. Väldigt rolig att sola med. Nackdelar hittills? Inga direkt musikaliska, mer att andrahandsvärdet är lågt och att vid eventuellt behov finns inte alla reservdelar bakom knuten.
En sopig mobilbild, byter ut senare i veckan.

Image

/z


27 Apr 2018, 09:36
Profile WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Blev med Reverend
Mycket snygg!!

Det där gretsch-orangea mot det svarta är verkligen en bra combo.


27 Apr 2018, 10:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Blev med Reverend
Snygg! :-)

Reverend är ett klart intressant märke, verkar ha en ganska bra kvalité/pris match samt ett gott rykte.

Själv har jag under en period haft ett öga på denna "Reverend Bob Balch Signature":
https://www.samash.com/bob-balch-signat ... balvbxxx-p

https://youtu.be/dHjwMduior4


27 Apr 2018, 10:57
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Blev med Reverend
Fin!

_________________
bneostman@live.se


27 Apr 2018, 17:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Blev med Reverend
Tack alla! Apropå Bob Balch så är en del modeller svåra att få tag i eller svårt att få leveranstid på. Bossen, Ken Haas, är i alla fall snabb med att svara på frågor.

/z


27 Apr 2018, 17:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Blev med Reverend
Frän gura! Jag har varit jäkligt nära att köpa Reverend ett par ggr, det som har stoppat mig har bara varit plötslig snålhet :lol:

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


27 Apr 2018, 17:55
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Blev med Reverend
"Snygg" kanske inte är rätt ord, men den ser ju jäkligt frän ut! Och funktionell. :D Kul med nåt som inte bara är varianter på gammalt 50-talsmög.


27 Apr 2018, 21:41
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Blev med Reverend
De är jävligt häftiga gitarrer, de där.
Många trevliga modeller.

Har varit när att slå till på en sån några gånger (annan modell än din).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


27 Apr 2018, 22:12
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Blev med Reverend
makatech wrote:
Snygg! :-)

Reverend är ett klart intressant märke, verkar ha en ganska bra kvalité/pris match samt ett gott rykte.

Själv har jag under en period haft ett öga på denna "Reverend Bob Balch Signature":
https://www.samash.com/bob-balch-signat ... balvbxxx-p

https://youtu.be/dHjwMduior4


Ja en Bob Balch skulle sitta fint :D


28 Apr 2018, 09:17
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Blev med Reverend
Grattis... 8)

Har tittat på flera klipp efter det här och det verkar vara väldigt allsidiga gitarrer.
En sak jag funderar på är om det här är guror som är lätt att ratta bort sig på.... :?:
Eller så är det lätt att ratta in en sweet spot, blir inte riktigt klok på det efter att ha kikat och lyssnat.

Nåväl, skulle gärna ha en själv!


28 Apr 2018, 10:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Blev med Reverend
Tack för glada tillrop! "Frän" och fulsnygg" är två passande tillmälen tycker jag själv. Apropå sweet spot: jag tänker i första hand på två saker: kan jag spela vår popgrupps låtar på den (med passande ljud) och har den en egen fräck karaktär? I detta fall troligen två jakanden. Att hitta användbara ljud är alltid en del av en ny bekantskap, sedan ska växlingarna till dessa tränas in rent motoriskt.

/z


28 Apr 2018, 12:22
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 23:03
Posts: 74
Location:
Post Re: Blev med Reverend
Guitargeeks hade förresten en bra pod i ämnet:

http://guitargeeks.podbean.com/e/071-reverend/


28 Apr 2018, 19:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Blev med Reverend
Som mångårig Reverendaficionado är det glädjande att fler får upp ögonen för dessa instrument. Modellprogrammet är tämligen omfattande. Skruvad hals, limmad hals, signaturmodeller, vänster...alla borde kunna hitta något där. Ett extra plus är att du kan snacka med CEO Ken Haas direkt, han är väldigt serviceinriktad 10/10. Jag tror knappast att jag som privatkund skulle kunna nå CEO för G eller F via e-post eller tele, det låter sig knappast göras. Ken och Penny Haas köpte företaget av Joe Naylor som jobbar vidare med att bl.a. ta fram nya modeller.

Vi är några stycken här på ljudbojen som har gamla phenolic era gitarrer (USA-tillverkade) men även gitarrer från när produktionen flyttade till Korea. Min första Reverend var en Spy som jag fick tag i här på ljudbojen. Min senaste Rev är en Airwave 12 i Alpine Metallic samt ett Reverendcase. Nästa? Jag hoppas ju på Andreas Nyströms fina Slingshot proto :P men det får framtiden utvisa. I väntan på att det miraklet sker får jag väl tröstköpa något från...
https://www.reverendguitars.com/guitars

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


29 Apr 2018, 14:58
Profile
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Blev med Reverend
Kul med gamla Reverendrävar! Ja, Ken är lätt att nå och svarar snabbt, han kollar alltid inlägg på deras forum. Ett brett utbud har de verkligen. Lite gamla specar hänger kvar på webbsidan, modellerna revideras lite då och då vilket publiceras på forum och FB. Mitt exemplar har vinklat huvud (därmed inget strängträd) samt signaturmickar t.ex.

/z


29 Apr 2018, 19:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Blev med Reverend
..och den där Airwaven ser väldigt fräck ut.
https://www.reverendguitars.com/guitars/airwave-12-string

/z


30 Apr 2018, 05:35
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Blev med Reverend
Reverend är ett kul märke och jag gillar verkligen när personerna som driver märket är så engagerade (pluspoäng i mängder).

Det tar lite tid men det är bäst att man en gång för alla struntar totalt i det här att "Made in USA" och "Made in Japan" gitarrer är vad som gäller, det är nya tider nu. En fördel med USA och Japan tillverkade gitarrer är (eller har varit) att andrahandsvärdet brukar vara betydligt stabilare (en Asien icke Japan tillverkad gitarr har ofta dykt snabbare i pris) men annars spelar det mindre roll, att ändra ens fördomar är svårt men fullt möjligt. Jag känner att pendeln svängt nu med massvis med fina icke USA/Japan tillverkade gitarrer senaste åren från olika märken. Dessutom finns det nya roliga, prisvärda märken med gott rykte som kommer fram som tex Chapman Guitars eller varje inte vår Olas nya märke "Solar".
https://www.solar-guitars.com/

Även tex Ibanez spottar ut sig helt grymma gitarrer från Indonesien senaste åren.


Last edited by makatech on 01 May 2018, 12:45, edited 1 time in total.



30 Apr 2018, 09:45
Profile
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Blev med Reverend
Så riktigt. Haft exempelvis en Indonesien-ibba till budgetpris men gigkvalitet samt har en Kina-Tele som är riktigt fin och en bra Washburn gjord i Sydkorea. Telen är är Squier CVC, vars nypris var drygt 3000:- för ett par år sedan. Stöld, som jänkarna säger. Hoppas arbetsvillkoren är OK i fabrikerna. CNC-maskinerna har givetvis också bidragit till minskade tillverkningskostnader och jämnhet i produktionen.

/z


30 Apr 2018, 14:49
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.