View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:24



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Stämma barytongitarr 
Author Message

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Stämma barytongitarr
Har precis köpt min första barytongitarr och är nyfiken på vilka olika stämningar ni brukar använda. Finns det någon standard?


25 Apr 2018, 23:33
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Stämma barytongitarr
Jag brukar stämma dem i H, dvs som vanlig gitarr men tjockaste och tunnaste strängen stämda i H.
Googla och du får massor av andra stämningstips.


26 Apr 2018, 08:03
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Stämma barytongitarr
Det är fråga som bara du kan svara på vilken stämning du vill ha gitarren i. Personligen tycker jag att C är gränsen. Ju lägre ju mer fisigt låter det bara. Något i själva attacken som går förlorad. Svårt förklara men det är så jag tycker. Fördelen med baryton att det underlättar om man ska köra drop.


26 Apr 2018, 22:51
Profile

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Re: Stämma barytongitarr
Tack för tips!

Naturligtvis är det något jag avgör själv, men man ska ju börja någonstans.


28 Apr 2018, 20:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Stämma barytongitarr
Tokerekloker wrote:
Det är fråga som bara du kan svara på vilken stämning du vill ha gitarren i. Personligen tycker jag att C är gränsen. Ju lägre ju mer fisigt låter det bara. Något i själva attacken som går förlorad. Svårt förklara men det är så jag tycker. Fördelen med baryton att det underlättar om man ska köra drop.

Prova då en custommick av Lundgren, gjord speciellt för att låta tight
på dom lägre strängarna.

Beställde en Meshuggah Custom M7-T, som låter svintungt, och modernt med mängder av attack och punch.
Finns som 6:a också.

_________________
http://www.ergopikk.com


28 Apr 2018, 20:20
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Stämma barytongitarr
Renfield wrote:
Tack för tips!

Naturligtvis är det något jag avgör själv, men man ska ju börja någonstans.

Jo men det är bara testa olika och se vilken man föredrar. Hur svårt kan det vara prova sig fram? Jag menar ingen annan kan ge dig svar på den frågan. Det är som att fråga vilken gitarr ska jag köpa. Alla tycker olika. Så man går och testar olika för att sen se själv vilken man föredrar.


29 Apr 2018, 16:56
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Stämma barytongitarr
FuriousFingers wrote:
Tokerekloker wrote:
Det är fråga som bara du kan svara på vilken stämning du vill ha gitarren i. Personligen tycker jag att C är gränsen. Ju lägre ju mer fisigt låter det bara. Något i själva attacken som går förlorad. Svårt förklara men det är så jag tycker. Fördelen med baryton att det underlättar om man ska köra drop.

Prova då en custommick av Lundgren, gjord speciellt för att låta tight
på dom lägre strängarna.

Beställde en Meshuggah Custom M7-T, som låter svintungt, och modernt med mängder av attack och punch.
Finns som 6:a också.

Jodå har redan 6:an. Bästa passiva mick för nerstämt. Punkt. Jämn och fin över kurvorna och ingen vass diskant som är allt för vanligt på high gainmickar. Kör i D standard på den. Nä det är bara helt enkelt att jag inte gillar mer än lägre än C oavsett. Spelar ingen roll vilken mick som används och vem som spelar. Ju lägre desto närmare bas kommer man tycker jag och blir bara löjligt med stämt ända ner i G som med 8 strängade gitarrer. Står inte ut att lyssna på det.


29 Apr 2018, 17:01
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.