View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:56



Reply to topic  [ 84 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Greppbrädor skötselråd 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Det här med Lemon Oils vara eller icke vara. Som jag redan skrivit i tråden ska man ta väldigt lite och gnugga. Jag köper inte argumentet att typen av olja både rengör och smörjer. Rengör gör man först och sen vill man ha upp lystern. Då är den perfekt, och luktar inte illa som mycket annat det tipsas om.


20 Apr 2018, 16:54
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Vinyljunkie wrote:
Jag köper inte argumentet att typen av olja både rengör och smörjer.


#1: Fett löser fett, det är ett faktum, inte ett argument.
#2: Det brukar vara lösningsmedel blandat med citronoljan.

Har du provat? Det funkar utmärkt för rengöring. Skillnaden mot att använda lösningsmedel först och olja sen är att greppbrädan inte blir torr emellan.


20 Apr 2018, 17:30
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Vad är det för fel på yes diskmedel samt babyolja?

_________________
http://www.ergopikk.com


20 Apr 2018, 17:37
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Greppbrädor skötselråd
FuriousFingers wrote:
Vad är det för fel på yes diskmedel samt babyolja?

Inget fel på diskmedel, men babyolja är nono. Härdar icke.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


20 Apr 2018, 18:14
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Apr 2005, 21:53
Posts: 409
Location:
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Martin Kuhn wrote:
FuriousFingers wrote:
Vad är det för fel på yes diskmedel samt babyolja?

Inget fel på diskmedel, men babyolja är nono. Härdar icke.


Är du säker på att det inte är fel på diskmedel. Tensider och ytspänningssänkare. Det låter som ett supereffektivt sätt att transportera vatten in i greppbrädan och under banden.

Jag har inga egna erfarenheter (utom att yes gör nitro mjölkig) men hade varit väldigt försiktig (väldigt utspätt och endast fukta lätt).


20 Apr 2018, 18:26
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Mar 2014, 22:14
Posts: 210
Location: Örebro
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Har behandlat swamp ash kropp som ör olackade
med biwax med gott resultat är det någon
som testat biwax på någon greppbräda?


20 Apr 2018, 22:25
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Martin Kuhn wrote:
...men babyolja är nono. Härdar icke.


Och? :D


21 Apr 2018, 00:05
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Hahaha,, fast nu menar jag en ynka droppe yes, följt
av paraffinolja, allt köpt på ICA för en 20-30 SEK.

Blir lent och fint, och nej fukten tränger inte in i trädet då skulle
ju greppbrädan bli böjd som en banan bara med lite snabba licks.

:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


21 Apr 2018, 08:01
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Jag har jobbat som träslöjdslärare, haft flera träbåtar och använt "kokt och rå" linolja på både det ena och det andra.
Baserat på mina erfarenheter, att linolja torkar men aldrig blir riktigt hård utan mer "hård-kladdig", har jag valt att använda paraffinolja på gitarrer med RW-bräda.
Gjort så i typ 20 år, tar lite på en trasa, torkar in och polerar sen bort allt överskott. (På etiketten på min paraffinolja står det f.ö. "För polering av ädelträ".)
Greppbrädorna blir fina och glatta, så därför är jag nyfiken på vad grundproblemet med paraffinolja är... :?:


21 Apr 2018, 15:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Dom andra är köpta av Crafton?...

:mrgreen:

Kom och köp gubbpiss blandat med terpentin,
nu endast 99 SEK för 5 ml.

:lol:

Finns på sidan 11 i Craftons vår-sortiment....

_________________
http://www.ergopikk.com


21 Apr 2018, 15:51
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Att jag avråder från att använda icke-härdande oljor, är därför att de fortsätter att krypa ner i träet, och kan komma ner i limfogen, framför allt genom sprickor. De kan också krypa ner i bandspåren, och, om de är limmade, åstadkomma att bandstavar släpper.
Risken är inte särskilt stor, det medges, men den finns. Därför ska man alltid avråda från icke-härdande oljor. De ger dessutom mycket sämre skydd än härdande oljor.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


23 Apr 2018, 18:38
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Martin Kuhn wrote:
Att jag avråder från att använda icke-härdande oljor, är därför att de fortsätter att krypa ner i träet, och kan komma ner i limfogen, framför allt genom sprickor. De kan också krypa ner i bandspåren, och, om de är limmade, åstadkomma att bandstavar släpper.
Risken är inte särskilt stor, det medges, men den finns. Därför ska man alltid avråda från icke-härdande oljor. De ger dessutom mycket sämre skydd än härdande oljor.
Tack för svar, får grunna på detta... 8)


23 Apr 2018, 18:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Martin Kuhn wrote:
Att jag avråder från att använda icke-härdande oljor, är därför att de fortsätter att krypa ner i träet, och kan komma ner i limfogen, framför allt genom sprickor. De kan också krypa ner i bandspåren, och, om de är limmade, åstadkomma att bandstavar släpper.
Risken är inte särskilt stor, det medges, men den finns. Därför ska man alltid avråda från icke-härdande oljor. De ger dessutom mycket sämre skydd än härdande oljor.

Vad rekommendar DU för bästa ytfinish/behandling?

Har läst att möbelolja fungerar bra...

_________________
http://www.ergopikk.com


23 Apr 2018, 20:30
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Trots att han i viss mån motsäger mig när det gäller mineraliska oljor, så kolla in denna genomgång:
http://www.beafifer.com/boredoctor.htm

Å andra sidan: Om du vet vad du gör, inte använder mer än extremt lite olja, går det väldigt bra med t.ex Roche Thomas fingerboard oil eller liknande. Möbelolja kan funka. Om du är petnoga när det gäller färgen på greppbrädan kanske du ska följa råden från webbsidan.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


23 Apr 2018, 21:30
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Martin Kuhn wrote:
Trots att han i viss mån motsäger mig när det gäller mineraliska oljor, så kolla in denna genomgång:
http://www.beafifer.com/boredoctor.htm

Å andra sidan: Om du vet vad du gör, inte använder mer än extremt lite olja, går det väldigt bra med t.ex Roche Thomas fingerboard oil eller liknande. Möbelolja kan funka. Om du är petnoga när det gäller färgen på greppbrädan kanske du ska följa råden från webbsidan.

Fast å andra sidan när man läser Boredoctors hemliga recept, så misstänker man (på andra sidor)
att det iallafall bör vara mineralolja/paraffinolja, jag förstår inte heller principen
med "återfuktande" då man enligt mig vill helst inte ha fukt in i greppbrädan utan mer som ett skyddande lager paraffin.

Punkt nummer 4 är ju att mineralolja/paraffinolja inte tränger ner i greppbrädan
då är ju ditt argument att tom bandstavar etc skulle lossna relativt värdelöst?

Dessutom om man lusläser riktigt noga så misstänker jag att det hela
antyder om en blandning av grenadilla oil, which, because it is used as a "bore oil" därav namnet bore oil?

Såklart han klankar ner på paraffinolja när han inte vill avslöja sitt "snake oil" reciepie.

http://doctorsprod.com/cbuy/doctorsprod-grenad-oil
Ledord: Mass Spectrometry analysis. Powerful plant derived antioxidants

Dvs han motsäger sig själv på en rad punkter.
4. Mineral oil merely coats the surface, giving it a bright sheen, but does not penetrate the wood. This oil prevents absorption by a plant oil after the fact. This includes most bore oils, but not all. Read the label. Most so-called fretboard treatments and bore oils are no more than inexpensive mineral oil with a scent added, like lemon.

_________________
http://www.ergopikk.com


24 Apr 2018, 12:51
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Quote:
Punkt nummer 4 är ju att mineralolja/paraffinolja inte tränger ner i greppbrädan
då är ju ditt argument att tom bandstavar etc skulle lossna relativt värdelöst?

Läs en gång till. Jag pratar om sprickor, framför allt. Och, när det gäller bandstavar, är det väl inte så svårt att föreställa sig? De blir en "genväg" ner till limfogen, och både sågen och räfflorna på bandstavarna "ruggar upp" träet och gör det extra absorberande, rätt ner i ändträ. och många tillverkare sågar väldigt djupt.
Ja, jag skrev ju att han i viss mån motsäger mig, och även sig själv. Att mineralolja inte skulle tränga ner i trä är naturligtvis ett egendomligt påstående. Det är ju liksom själva grejen med mineralolja, eftersom det aldrig stelnar. Det är ju anledningen till att rå linolja tränger ner bättre än kokt, att den stelnar långsammare. Och ja, jag vet att viskositet är en faktor. Men, som sagt, används det försiktigt är det inga problem. Men man vet aldrig vem som läser goda råd, därför följer jag alltid linjen att sejfa. Informera så gott det går, så att folk kan ta (förhoppningsvis) vettigare beslut.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


25 Apr 2018, 17:00
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Måste va extremt skitig av mig då jag knappt aldrig rengjort nån av mina rw brädor, bara återfuktat med lite fretdoctor nån gång årligen. Ju mer spelade på och ”skitigt” ju bättre verkar brädorna må ur torrhetssynpunkt. Gitarrerna som typ aldrig liras är en annan historia.


25 Apr 2018, 18:33
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Martin Kuhn wrote:
Quote:
Punkt nummer 4 är ju att mineralolja/paraffinolja inte tränger ner i greppbrädan
då är ju ditt argument att tom bandstavar etc skulle lossna relativt värdelöst?

Läs en gång till. Jag pratar om sprickor, framför allt. Och, när det gäller bandstavar, är det väl inte så svårt att föreställa sig? De blir en "genväg" ner till limfogen, och både sågen och räfflorna på bandstavarna "ruggar upp" träet och gör det extra absorberande, rätt ner i ändträ. och många tillverkare sågar väldigt djupt.
Ja, jag skrev ju att han i viss mån motsäger mig, och även sig själv. Att mineralolja inte skulle tränga ner i trä är naturligtvis ett egendomligt påstående. Det är ju liksom själva grejen med mineralolja, eftersom det aldrig stelnar. Det är ju anledningen till att rå linolja tränger ner bättre än kokt, att den stelnar långsammare. Och ja, jag vet att viskositet är en faktor. Men, som sagt, används det försiktigt är det inga problem. Men man vet aldrig vem som läser goda råd, därför följer jag alltid linjen att sejfa. Informera så gott det går, så att folk kan ta (förhoppningsvis) vettigare beslut.

Varför ska jag läsa något när du motsäger dig själv?
Och när du tom erkänner att du gör det?

Ge mig istället 3-4 andra källor som har ett någorlunda rakt och exakt vetenskapligt påstående
så kanske jag ändrar mig.
Dvs jag bollar tilllbaka bollen till dig.

_________________
http://www.ergopikk.com


25 Apr 2018, 18:37
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Arvidsson wrote:
Måste va extremt skitig av mig då jag knappt aldrig rengjort nån av mina rw brädor, bara återfuktat med lite fretdoctor nån gång årligen. Ju mer spelade på och ”skitigt” ju bättre verkar brädorna må ur torrhetssynpunkt. Gitarrerna som typ aldrig liras är en annan historia.

Bra argument, greppbrädor innehåller väl naturlig harts och olja?
Minns att Paul Guy hade någon guitar-tech i numera nedlagda tidningen FUZZ.

Han skriver såhär citat:
Greppbrädesoljor borde användas med måtta, och ganska sällan. Några droppar räcker till hela brädan, som sedan skall poleras av med en torr trasa.

Han ger inga direktiv om babyolja så JAG har hela tiden antagit att cirka 5-10 droppar räcker för hela greppbrädan.
Där finns inga ledtrådar till varken citronolja/boredoctor/paraffin.

_________________
http://www.ergopikk.com


25 Apr 2018, 18:43
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Greppbrädor skötselråd
FuriousFingers wrote:
Ge mig istället 3-4 andra källor som har ett någorlunda rakt och exakt vetenskapligt påstående
så kanske jag ändrar mig.
Dvs jag bollar tilllbaka bollen till dig.

Ska vi säga så här i stället: du ansvarar själv för din omdömes- och utbildning, jag bidrar helt efter egen lust, intresse och omdöme till processen?

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


25 Apr 2018, 20:10
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Martin Kuhn wrote:
FuriousFingers wrote:
Ge mig istället 3-4 andra källor som har ett någorlunda rakt och exakt vetenskapligt påstående
så kanske jag ändrar mig.
Dvs jag bollar tilllbaka bollen till dig.

Ska vi säga så här i stället: du ansvarar själv för din omdömes- och utbildning, jag bidrar helt efter egen lust, intresse och omdöme till processen?

Kan du i din tankeprocess tänka dig att hitta en källa för ditt påstående,
om jag menar att du inte orkar hitta 3 eller 4?

_________________
http://www.ergopikk.com


25 Apr 2018, 21:37
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Nej. Jag har ägt och pysslat om gitarrer i över 50 år, arbetat med trä sedan 1971, och tar sedan länge bara över ansvaret för andras utbildning mot betalning. Jag bidrar av intresse och lust i såna här diskussioner, och har inga som helst skyldigheter mot någon annan än mig själv.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


25 Apr 2018, 22:06
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Martin Kuhn wrote:
Nej. Jag har ägt och pysslat om gitarrer i över 50 år, arbetat med trä sedan 1971, och tar sedan länge bara över ansvaret för andras utbildning mot betalning. Jag bidrar av intresse och lust i såna här diskussioner, och har inga som helst skyldigheter mot någon annan än mig själv.

Så om vi gör ett litet tankeexperiment?

-Om jag skulle ringa GMF eller Sandens gitarrer vad skulle
dom svara på vilken olja jag skulle använda till min elgitarr/akustiska gitarr.
Paraffinolja eller Grenadolja?

_________________
http://www.ergopikk.com


25 Apr 2018, 22:58
Profile

Joined: 02 May 2013, 20:38
Posts: 258
Location: Göteborg/Laholm
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Martin Kuhn wrote:
Nej. Jag har ägt och pysslat om gitarrer i över 50 år, arbetat med trä sedan 1971, och tar sedan länge bara över ansvaret för andras utbildning mot betalning. Jag bidrar av intresse och lust i såna här diskussioner, och har inga som helst skyldigheter mot någon annan än mig själv.



Börja inte skriva här, om du inte kan fullfölja det det du startat då!
Eller ska du ha betalt nu eller?

Gitarrmicklare från förr har jag för övrigt väldigt dåliga erfarenheter av.
Mycket mer givande att prata olja med fiolbyggare, cellobyggare och såna nördar, dom har kött på benen, "griffbrettöl" :mrgreen:


25 Apr 2018, 23:40
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Martin Kuhn wrote:
Nej. Jag har ägt och pysslat om gitarrer i över 50 år, arbetat med trä sedan 1971, och tar sedan länge bara över ansvaret för andras utbildning mot betalning. Jag bidrar av intresse och lust i såna här diskussioner, och har inga som helst skyldigheter mot någon annan än mig själv.


Jag hoppas att detta inte tas som ett angrepp, för det är faktiskt av ren nyfikenhet: Har du under dessa år sett många limfogar eller bandstavar som släppt på grund av användandet av ickehärdande oljor?
Teorin är klockren, men jag har lite svårt att tro att det skulle göra nån skada i praktiken om man inte doppar ner hela halsen i olja.

Gissningsvis är det vääääldigt många vandringssägner och mojo inblandat i frågor som denna. Vad vi vet är att gitarrister använder helt olika metoder och oftast med fungerande resultat. Så kan man verkligen dra någon generell slutsats utan att ha provat saken vetenskapligt? Jag tror inte det, men jag kan ha fel.
Skulle det vara problem med ickehärdande oljor i kombination med limfogar så borde det vara ett väldokumenterat faktum inom möbelsnickarbranschen. Är det så? För det kan ju rimligen inte bara gälla gitarrer på något magiskt vis.


/Djävulens advokat


26 Apr 2018, 00:17
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Makten wrote:
Martin Kuhn wrote:
Nej. Jag har ägt och pysslat om gitarrer i över 50 år, arbetat med trä sedan 1971, och tar sedan länge bara över ansvaret för andras utbildning mot betalning. Jag bidrar av intresse och lust i såna här diskussioner, och har inga som helst skyldigheter mot någon annan än mig själv.


Jag hoppas att detta inte tas som ett angrepp, för det är faktiskt av ren nyfikenhet: Har du under dessa år sett många limfogar eller bandstavar som släppt på grund av användandet av ickehärdande oljor?
Teorin är klockren, men jag har lite svårt att tro att det skulle göra nån skada i praktiken om man inte doppar ner hela halsen i olja.

Gissningsvis är det vääääldigt många vandringssägner och mojo inblandat i frågor som denna. Vad vi vet är att gitarrister använder helt olika metoder och oftast med fungerande resultat. Så kan man verkligen dra någon generell slutsats utan att ha provat saken vetenskapligt? Jag tror inte det, men jag kan ha fel.
Skulle det vara problem med ickehärdande oljor i kombination med limfogar så borde det vara ett väldokumenterat faktum inom möbelsnickarbranschen. Är det så? För det kan ju rimligen inte bara gälla gitarrer på något magiskt vis.


/Djävulens advokat


Jag har sett fler släppta limfogar och bandsläpp än jag orkar räkna.
Problemet med sånt är att det aldrig går att veta helt säkert varför det hände, det finns nog inget ens något helt säkert sätt att ta reda på det heller (trä är levande material).
Man kan som bäst gissa.

Men lägger ihop det med brott eller släpp (halsfästen, ribbing, stall, greppbrädor, lock, sargar osv) som inte går att laga för att limfogen inte får fäste eller inte kan härda för att det är ”ämnen” i träet som inte skall vara där. Väljer ordet ”ämnen” då det inte bara är oljor som är problem (ibland är det silikon från att ägaren använt dåliga polermedel eller fast fret liknande grejer med silikon i).
Har man det i tankarna får man ju ganska mycket ”sannolikhet” som underlag för sin gissning i varför fogar och band släpper.

Pratar man med riktiga möbelsnickare (jag har två i nära familj) så har de helt andra oljor för att skydda/underhålla trä än det som säljs i vanliga butiker för samma ändamål. Möbelnissarnas oljor finns det nog inte mycket forskning kring, bara väldigt lång erfarenhet av vad som funkat och inte funkat.
Deras oljor luktar mycket, klibbar länge och tar lång tid att härda. Men efter det är riktigt gjort håller sakerna i flera hundra år med bara minimalt underhåll.
De som säljs på vanliga butiker är för moderna människor som inte vill pilla med något som tar tid att härda, som luktar osv. De vill ha en luktfri, klibbfri, ”vätska” som får det att se snyggt ut och torkar mer eller mindre direkt utan att fundera på hur det fungerar eller påverkar träet på sikt.
Många av de oljorna har glansmedel (som silikon och likande, saker som direkt förstör träets egenskaper) för att det skall se ”skinnande” ut direkt efter en strykning.
Dessa typer av ”oljor” är relativt nytt, men det är inte en osannolik gissning att de trä grejer som behandlats med dem inte kommer att vara i så grymt skick om 1-200 år.

Min gissning är att det är exakt samma sak med kommersiella oljor för gitarr, det skall vara luktfritt, snabbt och du skall kunna spela direkt efter utan att direkt känna av det.

Vilken olja man än tar på sin, till exempel rosewood, greppbräda så ser den kanon ut för stunden, lite mörkare, lite glansigare osv. Och det verkar vara vad många har som sitt enda underlag för oljor de tipsar om till andra, alltså att det såg fint ut precis när man gjorde det. De kopplar inte ihop det med att greppbrädan 5 år senare spricker, att den vrider sig, att stallet faller framåt lite osv osv osv.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


26 Apr 2018, 09:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Okej, har läst igenom tråden... det jag förstår rekommenderas av flest är en 50/50 blandning av kokt linolja och balsamterpentin.

Har själv använt just paraffinolja, dock ytterst måttligt. Men efter att ha läst igenom alla posts, även om att alla inte är helt ense, så kanske jag då ska byta nästa gång.

Tyvärr tenderar sådana här trådar till att bli ungefär som om man frågar om tips efter od-pedal... man får lika många olika svar antal kommentarer. Men denna tråden verkar dock peka åt ett håll i alla fall :)

_________________
Si fractum non sit, noli id reficere


26 Apr 2018, 09:56
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Quote:

Jag har sett fler släppta limfogar och bandsläpp än jag orkar räkna.
Problemet med sånt är att det aldrig går att veta helt säkert varför det hände, det finns nog inget ens något helt säkert sätt att ta reda på det heller (trä är levande material).
Man kan som bäst gissa.

Men lägger ihop det med brott eller släpp (halsfästen, ribbing, stall, greppbrädor, lock, sargar osv) som inte går att laga för att limfogen inte får fäste eller inte kan härda för att det är ”ämnen” i träet som inte skall vara där. Väljer ordet ”ämnen” då det inte bara är oljor som är problem (ibland är det silikon från att ägaren använt dåliga polermedel eller fast fret liknande grejer med silikon i).
Har man det i tankarna får man ju ganska mycket ”sannolikhet” som underlag för sin gissning i varför fogar och band släpper.

Pratar man med riktiga möbelsnickare (jag har två i nära familj) så har de helt andra oljor för att skydda/underhålla trä än det som säljs i vanliga butiker för samma ändamål. Möbelnissarnas oljor finns det nog inte mycket forskning kring, bara väldigt lång erfarenhet av vad som funkat och inte funkat.
Deras oljor luktar mycket, klibbar länge och tar lång tid att härda. Men efter det är riktigt gjort håller sakerna i flera hundra år med bara minimalt underhåll.
De som säljs på vanliga butiker är för moderna människor som inte vill pilla med något som tar tid att härda, som luktar osv. De vill ha en luktfri, klibbfri, ”vätska” som får det att se snyggt ut och torkar mer eller mindre direkt utan att fundera på hur det fungerar eller påverkar träet på sikt.
Många av de oljorna har glansmedel (som silikon och likande, saker som direkt förstör träets egenskaper) för att det skall se ”skinnande” ut direkt efter en strykning.
Dessa typer av ”oljor” är relativt nytt, men det är inte en osannolik gissning att de trä grejer som behandlats med dem inte kommer att vara i så grymt skick om 1-200 år.

Min gissning är att det är exakt samma sak med kommersiella oljor för gitarr, det skall vara luktfritt, snabbt och du skall kunna spela direkt efter utan att direkt känna av det.

Vilken olja man än tar på sin, till exempel rosewood, greppbräda så ser den kanon ut för stunden, lite mörkare, lite glansigare osv. Och det verkar vara vad många har som sitt enda underlag för oljor de tipsar om till andra, alltså att det såg fint ut precis när man gjorde det. De kopplar inte ihop det med att greppbrädan 5 år senare spricker, att den vrider sig, att stallet faller framåt lite osv osv osv.

/Magnus

Eftersom du har ingen erfarenhet av paraffinolja så måste jag fråga dig Magnus.
Paraffinolja är vattenspädbar, vilket är unikt bland oljor.
Dvs då borde den motverkar torrsprickor etc och mikrosprickor, bananbrädor som
du lite kaxigt förespråkar, antar att det inget emot just paraffinolja, risken borde då bli mindre än just linolja/terpentinmix?

Så här skriver du 2012 (från Gitarrforum).
-Jag har aldrig provat sån olja, så jag vet inte.
Men man kollar vad 10 proffstekniker har och tar de som flest av dem använder (som är det jag skrev).
Ingen av dem jag kollat (många fler än tio) har haft paraffinolja.
Därför har jag inte provat det.
Och i princip alla rengör med kemiskt ren bensin eller zippo tändare bensin ( i princip samma vätska).
/Magnus


Har någon av de 10 teknikerna använt paraffinolja eller testat?
Jag menar de måste finnas teknisk evidens fördelarna med paraffinolja tycker jag är uppenbar
då den aldrig "härdar". Dvs naturlig fuktighet som bevarar din greppbräda år efter år.
Jag är alltså inte emot ditt tips från 2008 (återigen Diskantforum).
Utan vill bara ha teknisk evidens att paraffinolja är bättre eller lika bra
samt bra mycket hälsosammare än terpentinmixen,samt mindre risk att din älskade studio brinner ner.

Jag menar GMF, Sandens och vissa fiolbyggare förespråkar paraffinolja.

_________________
http://www.ergopikk.com


26 Apr 2018, 10:29
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Lemmy wrote:
Okej, har läst igenom tråden... det jag förstår rekommenderas av flest är en 50/50 blandning av kokt linolja och balsamterpentin.

Har själv använt just paraffinolja, dock ytterst måttligt. Men efter att ha läst igenom alla posts, även om att alla inte är helt ense, så kanske jag då ska byta nästa gång.

Tyvärr tenderar sådana här trådar till att bli ungefär som om man frågar om tips efter od-pedal... man får lika många olika svar antal kommentarer. Men denna tråden verkar dock peka åt ett håll i alla fall :)

Samma här har använt ytterst lite år efter år, och ännu kan ingen svara mig
om paraffinolja är bättre/sämre eller lika bra som linolja/terpentinmixen, utan
allt tycks vara hörsägen.

GMF, Sandens och en del fiolbyggare förespråkar istället hör och häpna, paraffinolja,
så själv är jag tillbaka på rutan ett.
Magnus själv säger själv från (citat gitafforum,diskantforum etc)
att han aldrig har testat, varken han eller de tekniker som han känner (fler än tio stycken).

Detta kräver en grundligare test och omdömen än 10.
:D
Jag menar detta är ju ljudbojens viktigaste fråga ever...
För mig är ställningen 50/50... :lol:
Image

_________________
http://www.ergopikk.com


26 Apr 2018, 10:32
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Greppbrädor skötselråd
FuriousFingers wrote:
Quote:

Jag har sett fler släppta limfogar och bandsläpp än jag orkar räkna.
Problemet med sånt är att det aldrig går att veta helt säkert varför det hände, det finns nog inget ens något helt säkert sätt att ta reda på det heller (trä är levande material).
Man kan som bäst gissa.

Men lägger ihop det med brott eller släpp (halsfästen, ribbing, stall, greppbrädor, lock, sargar osv) som inte går att laga för att limfogen inte får fäste eller inte kan härda för att det är ”ämnen” i träet som inte skall vara där. Väljer ordet ”ämnen” då det inte bara är oljor som är problem (ibland är det silikon från att ägaren använt dåliga polermedel eller fast fret liknande grejer med silikon i).
Har man det i tankarna får man ju ganska mycket ”sannolikhet” som underlag för sin gissning i varför fogar och band släpper.

Pratar man med riktiga möbelsnickare (jag har två i nära familj) så har de helt andra oljor för att skydda/underhålla trä än det som säljs i vanliga butiker för samma ändamål. Möbelnissarnas oljor finns det nog inte mycket forskning kring, bara väldigt lång erfarenhet av vad som funkat och inte funkat.
Deras oljor luktar mycket, klibbar länge och tar lång tid att härda. Men efter det är riktigt gjort håller sakerna i flera hundra år med bara minimalt underhåll.
De som säljs på vanliga butiker är för moderna människor som inte vill pilla med något som tar tid att härda, som luktar osv. De vill ha en luktfri, klibbfri, ”vätska” som får det att se snyggt ut och torkar mer eller mindre direkt utan att fundera på hur det fungerar eller påverkar träet på sikt.
Många av de oljorna har glansmedel (som silikon och likande, saker som direkt förstör träets egenskaper) för att det skall se ”skinnande” ut direkt efter en strykning.
Dessa typer av ”oljor” är relativt nytt, men det är inte en osannolik gissning att de trä grejer som behandlats med dem inte kommer att vara i så grymt skick om 1-200 år.

Min gissning är att det är exakt samma sak med kommersiella oljor för gitarr, det skall vara luktfritt, snabbt och du skall kunna spela direkt efter utan att direkt känna av det.

Vilken olja man än tar på sin, till exempel rosewood, greppbräda så ser den kanon ut för stunden, lite mörkare, lite glansigare osv. Och det verkar vara vad många har som sitt enda underlag för oljor de tipsar om till andra, alltså att det såg fint ut precis när man gjorde det. De kopplar inte ihop det med att greppbrädan 5 år senare spricker, att den vrider sig, att stallet faller framåt lite osv osv osv.

/Magnus

Eftersom du har ingen erfarenhet av paraffinolja så måste jag fråga dig Magnus.
Paraffinolja är vattenspädbar, vilket är unikt bland oljor.
Dvs då borde den motverkar torrsprickor etc och mikrosprickor, bananbrädor som
du lite kaxigt förespråkar, antar att det inget emot just paraffinolja, risken borde då bli mindre än just linolja/terpentinmix?

Så här skriver du 2012 (från Gitarrforum).
-Jag har aldrig provat sån olja, så jag vet inte.
Men man kollar vad 10 proffstekniker har och tar de som flest av dem använder (som är det jag skrev).
Ingen av dem jag kollat (många fler än tio) har haft paraffinolja.
Därför har jag inte provat det.
Och i princip alla rengör med kemiskt ren bensin eller zippo tändare bensin ( i princip samma vätska).
/Magnus


Har någon av de 10 teknikerna använt paraffinolja eller testat?
Jag menar de måste finnas teknisk evidens fördelarna med paraffinolja tycker jag är uppenbar
då den aldrig "härdar". Dvs naturlig fuktighet som bevarar din greppbräda år efter år.
Jag är alltså inte emot ditt tips från 2008 (återigen Diskantforum).
Utan vill bara ha teknisk evidens att paraffinolja är bättre eller lika bra
samt bra mycket hälsosammare än terpentinmixen,samt mindre risk att din älskade studio brinner ner.

Jag menar GMF, Sandens och vissa fiolbyggare förespråkar paraffinolja.


Jag har fortfarande inte testat paraffin olja och har ingen åsikt i om den är bra eller dålig.
Många av de teknikerna har helt säkert testat det, men det kan jag inte svara på.
Jag vet att Sanden tipsar om det på sin hemsida, men har inte pratat med honom om det (men tänker göra det).

Läser man på lite om paraffin olja så står det "Eftersom paraffinolja är en s k icke torkande olja ger den ett begränsat skydd och en yta som kan smeta av sig."
Det låter inte som egenskaper man vill åt på en greppbräda. Olja som härdar ger ett fullt skydd och smetar aldrig.
(Källa är Herdins, som ju funnits i tusen år och bra koll http://www.herdins.se/lackoljor/herdins ... 3#prodfact).

Anledningen att det ofta används i hemmiljö är att det är doft och smakfritt, så det rekommenderas för köksskivor, skärbrädor osv.

Jag bara gissar nu men skulle inte bli förvånad om, till exempel, Sanden säljer sina gitarrer behandlade med annan (och härdande) olja.
Och sen tipsar om paraffin för vidare underhåll för att det är lätt att jobba med av de anledningar jag redan skrivit (men att träet redan är grundbehandlat).
Lägg till saker som att härdande olja kan börja brinna osv, så förstår man varför folk tipsar om annat för hemmapulare.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


26 Apr 2018, 11:10
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 84 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.