View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:08



Reply to topic  [ 84 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Greppbrädor skötselråd 
Author Message

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Det står faktiskt kan, dvs jag som har provat och anammat iden med paraffinolja
kan jag säga att den inte gör det.

Dessutom tänker jag att det skulle kunna fungera med ett steg längre.
Blandar man den 25% terpentin om man nu är orolig att det "skulle smeta av sig".
Skulle det nog kunna motverkar eventuell "kladd".
Dvs ett slags "supersnabb försegling av greppbrädan".
Jag tänker precis tvärtom att paraffinoljan skulle bevara fuktigheten (dvs den låga varianten av fukt)
Dvs där den gör sig bäst i greppbrädan? Återigen bara i teorin inte i praktiken.
Paul Guy säger ju själv på sin hemsida (FUZZ) att greppbräda i sig är återfuktande eller (och har)
naturliga hartser och kåda sig, det är det jag är ute efter i mitt tänk.
...

_________________
http://www.ergopikk.com


26 Apr 2018, 11:35
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Greppbrädor skötselråd
FuriousFingers wrote:
Det står faktiskt kan, dvs jag som har provat och anammat iden med paraffinolja
kan jag säga att den inte gör det.

Dessutom tänker jag att det skulle kunna fungera med ett steg längre.
Blandar man den 25% terpentin om man nu är orolig att det "skulle smeta av sig".
Skulle det nog kunna motverkar eventuell "kladd".
Dvs ett slags "supersnabb försegling av greppbrädan".
Jag tänker precis tvärtom att paraffinoljan skulle bevara fuktigheten (dvs den låga varianten av fukt)
Dvs där den gör sig bäst i greppbrädan? Återigen bara i teorin inte i praktiken.
Paul Guy säger ju själv på sin hemsida (FUZZ) att greppbräda i sig är återfuktande eller (och har)
naturliga hartser och kåda sig, det är det jag är ute efter i mitt tänk.
...


Det är inte att bevara fukt man vill göra med en gitarr hals, det man vill är att få torkningsprocessen att ta lång tid (så att träet inte spricker eller vrider sig, vilket händer om det går för fort eller för ojämnt).
Och samtidigt skydda halsen från inträngande fukt, smuts osv. Och skydda den från att torrheten åker upp och ner som en jojo (vilket också får det att vrida sig och spricka, samma egenskap som får grenar och stammar på trä att inte vara spikraka).

Terpentin förtunnar bara så att oljan skall tränga in, vilket kokt linolja annars inte gör.
Paraffinolja är redan tunn och tränger in ändå, men vad jag förstått så dunstar "fukten" i den sakta bort så att man behöver olja igen och igen. Som en köksbänk, den måste hållas efter regelbundet (och ändå blir den fulare och fulare över tid).
Smörg den med vår 50/50 olja och den håller oftast livet ut (men tar lång tid att torka).

Hur som helst och som en "nu lämnar jag ämnet" då det är sönderdebatterat redan, folk får fixa sina gitarrer med precis vad de vill.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


26 Apr 2018, 12:01
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Magnus Olsson wrote:
FuriousFingers wrote:
Det står faktiskt kan, dvs jag som har provat och anammat iden med paraffinolja
kan jag säga att den inte gör det.

Dessutom tänker jag att det skulle kunna fungera med ett steg längre.
Blandar man den 25% terpentin om man nu är orolig att det "skulle smeta av sig".
Skulle det nog kunna motverkar eventuell "kladd".
Dvs ett slags "supersnabb försegling av greppbrädan".
Jag tänker precis tvärtom att paraffinoljan skulle bevara fuktigheten (dvs den låga varianten av fukt)
Dvs där den gör sig bäst i greppbrädan? Återigen bara i teorin inte i praktiken.
Paul Guy säger ju själv på sin hemsida (FUZZ) att greppbräda i sig är återfuktande eller (och har)
naturliga hartser och kåda sig, det är det jag är ute efter i mitt tänk.
...


Det är inte att bevara fukt man vill göra med en gitarr hals, det man vill är att få torkningsprocessen att ta lång tid (så att träet inte spricker eller vrider sig, vilket händer om det går för fort eller för ojämnt).
Och samtidigt skydda halsen från inträngande fukt, smuts osv. Och skydda den från att torrheten åker upp och ner som en jojo (vilket också får det att vrida sig och spricka, samma egenskap som får grenar och stammar på trä att inte vara spikraka).

Terpentin förtunnar bara så att oljan skall tränga in, vilket kokt linolja annars inte gör.
Paraffinolja är redan tunn och tränger in ändå, men vad jag förstått så dunstar "fukten" i den sakta bort så att man behöver olja igen och igen. Som en köksbänk, den måste hållas efter regelbundet (och ändå blir den fulare och fulare över tid).
Smörg den med vår 50/50 olja och den håller oftast livet ut (men tar lång tid att torka).

Hur som helst och som en "nu lämnar jag ämnet" då det är sönderdebatterat redan, folk får fixa sina gitarrer med precis vad de vill.

/Magnus

Med fukt menar jag inte den sortens drypande droppar du må få det till.
En naturlig "luftfuktighet, emuleringsmässigt likt den som greppbrädan själv har).
Oavsett väder, men jag förstår ditt resonemang men det blir ett slags moment 22,
likväl Martin Kuhn som också motsäger sig självt i "fuktsammanhanget".

Synd att du lämnar diskussionen när du inte hittar fler argument som stämmer överrens med din
egna övertygelse, speciellt när diskussionen började bli någotsådär intressant.
//Fredrik

_________________
http://www.ergopikk.com


26 Apr 2018, 12:08
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Greppbrädor skötselråd
FuriousFingers wrote:
Med fukt menar jag inte den sortens drypande droppar du må få det till.
En naturlig "luftfuktighet, emuleringsmässigt likt den som greppbrädan själv har).
Oavsett väder, men jag förstår ditt resonemang men det blir ett slags moment 22,
likväl Martin Kuhn som också motsäger sig självt i "fuktsammanhanget".

Synd att du lämnar diskussionen när du inte hittar fler argument som stämmer överrens med din
egna övertygelse, speciellt när diskussionen började bli någotsådär intressant.
//Fredrik


Det är inte brist på argument.
Det är att allt redan är sagt här (och på andra forum) 1000 gånger.

En greppbräda (trä) har ingen naturlig konstant fuktighet. Så fort den sågats bort från ett levande trä (som inte heller har någon konstant naturlig fuktighet) så torkar den sakta men säkert till snustorr (och då är den helt värdelöst trä för instrument).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


26 Apr 2018, 12:24
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Magnus Olsson wrote:
FuriousFingers wrote:
Med fukt menar jag inte den sortens drypande droppar du må få det till.
En naturlig "luftfuktighet, emuleringsmässigt likt den som greppbrädan själv har).
Oavsett väder, men jag förstår ditt resonemang men det blir ett slags moment 22,
likväl Martin Kuhn som också motsäger sig självt i "fuktsammanhanget".

Synd att du lämnar diskussionen när du inte hittar fler argument som stämmer överrens med din
egna övertygelse, speciellt när diskussionen började bli någotsådär intressant.
//Fredrik


Det är inte brist på argument.
Det är att allt redan är sagt här (och på andra forum) 1000 gånger.

En greppbräda (trä) har ingen naturlig konstant fuktighet. Så fort den sågats bort från ett levande trä (som inte heller har någon konstant naturlig fuktighet) så torkar den sakta men säkert till snustorr (och då är den helt värdelöst trä för instrument).

/Magnus

Därav paraffinolja så att det "emulerar en konstgjord" naturlig fuktighet.
Det är ju det som är hela poängen.
Emulera betyder efterlikna,imitera.
Speciellt med tanke på vårat redan fuktiga skandinaviska väder.
Se bara på Jimi Hendrix-klippet, den stämmer ur sig hela tiden.

För jag antar att du inte har arbetat med trä sedan 1971 också?

_________________
http://www.ergopikk.com


26 Apr 2018, 12:27
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Magnus Olsson wrote:
FuriousFingers wrote:
Med fukt menar jag inte den sortens drypande droppar du må få det till.
En naturlig "luftfuktighet, emuleringsmässigt likt den som greppbrädan själv har).
Oavsett väder, men jag förstår ditt resonemang men det blir ett slags moment 22,
likväl Martin Kuhn som också motsäger sig självt i "fuktsammanhanget".

Synd att du lämnar diskussionen när du inte hittar fler argument som stämmer överrens med din
egna övertygelse, speciellt när diskussionen började bli någotsådär intressant.
//Fredrik


Det är inte brist på argument.
Det är att allt redan är sagt här (och på andra forum) 1000 gånger.

En greppbräda (trä) har ingen naturlig konstant fuktighet. Så fort den sågats bort från ett levande trä (som inte heller har någon konstant naturlig fuktighet) så torkar den sakta men säkert till snustorr (och då är den helt värdelöst trä för instrument).

/Magnus

Många åsikter lite fakta från dina "10" källor.
Att trä som är avsågat är dött är i mitt tycke nonsens.

Flertal firmor har ju plöjt ner tiotals miljoner i maskinpark och gitarrer (intressant)
att notera finns även numera Ibanez, ja hör och häpna, fast inte kan väl
detta har undsluppits Craftons självutnämda greppbrädesexpert?

S-Tech Wood där görs både greppbräda och kroppen av torkat trä.
-Hoppsan!
Men dom kanske inte har kommit i Craftons katalog ännu.
Eller behöver jag säga Stradivarius, nej just det, emulering var ännu
ett svenskt ord som gick öronen förbi.
Flinkar in en liten glad gubbe också. :D

_________________
http://www.ergopikk.com


26 Apr 2018, 12:50
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Greppbrädor skötselråd
När man läser sådana här trådar, där trådskaparen frågar om andras erfarenheter,, poppar det alltid upp några som "kräver" tekniska bevis, 14 källor på det, och tror att allt finns dokumenterat. Vi snackar om instrumentbyggare och möbelsnickare här. Det finns såklart tonvis med erfarenhet av vad som funkar bra eller mindre bra, men det är just erfarenhet. De stora fabrikerna i Asien som tillverkar gitarrer åt många olika märken har säkert bra dokumentation, fina kvalitetssystem och leantänkande. Men erfarenheten kanske är max 10 år(?), ibland mycket kortare, och lönsamhetsmålen premierar att byggena skall hålla åtminstone garantitiden ut...

Möbelsnickarna och instrumentmakarna som hållit på i 50 år, i småskalig verksamhet, vet hur trä, ytbehandlingar och lim beter sig över årtionden, och har inte sällan ärvt erfarenhet från tidigare generationer. Men, kvalitetssystem, tekniska tester och dokumentation, tror ni på allvar att det finns på kartan hos dessa mindre verksamheter?

Nä, får ni ta del av erfarenhet från hantverkare som hållit på länge, så är det bara att suga i sig från de som kan något. Säkert mer användbart än det som googlas fram, och ofta är motsägelsefullt...

Surgubben

_________________
Image


26 Apr 2018, 15:49
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Greppbrädor skötselråd
kjelle wrote:
När man läser sådana här trådar, där trådskaparen frågar om andras erfarenheter,, poppar det alltid upp några som "kräver" tekniska bevis, 14 källor på det, och tror att allt finns dokumenterat. Vi snackar om instrumentbyggare och möbelsnickare här. Det finns såklart tonvis med erfarenhet av vad som funkar bra eller mindre bra, men det är just erfarenhet. De stora fabrikerna i Asien som tillverkar gitarrer åt många olika märken har säkert bra dokumentation, fina kvalitetssystem och leantänkande. Men erfarenheten kanske är max 10 år(?), ibland mycket kortare, och lönsamhetsmålen premierar att byggena skall hålla åtminstone garantitiden ut...

Möbelsnickarna och instrumentmakarna som hållit på i 50 år, i småskalig verksamhet, vet hur trä, ytbehandlingar och lim beter sig över årtionden, och har inte sällan ärvt erfarenhet från tidigare generationer. Men, kvalitetssystem, tekniska tester och dokumentation, tror ni på allvar att det finns på kartan hos dessa mindre verksamheter?

Nä, får ni ta del av erfarenhet från hantverkare som hållit på länge, så är det bara att suga i sig från de som kan något. Säkert mer användbart än det som googlas fram, och ofta är motsägelsefullt...

Surgubben

Du vet väl att musiker är ett misstänktsamt och avundsjukt släkte, som alltid vill ha rätt även om de kan tänkas ha fel?
Själv fastnade jag för tipset om http://doctorsprod.com/cbuy/doctorsprod-grenad-oil
Grenadoil som tydligen ska göras av aprikoskärnor samt tillskott av vitamin E som är lättlösligt.
Aprikos here we go... :D

Appropå museala föremål...(couldnt resist it)...

_________________
http://www.ergopikk.com


26 Apr 2018, 19:00
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Du är helt rätt ute där, FuriosFingers, är det nåt som utsätts för påfrestningar så är det klarinetter (som är tillverkade av just Grenadill); så har de också en väldigt begränsad livslängd. Så de produkter som används till att behandla klarinetter torde, om de är ordentligt beprövade, var helt rätt för både Jakaranda och Ebenholz. Helt rätt framför allt för kraftigt saliverande gitarrister....

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


26 Apr 2018, 21:14
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Mar 2014, 22:14
Posts: 210
Location: Örebro
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Tackar alla för erfarenheter och idéer som delas.
Ett tag såg det ut som om det fanns några huvudspår.

* Rengöra med typ kemisk ren bensin, steg två återfukta med typ linolja.
* All in one medel typ Lemon Oil som både rengör och ”återfuktar”.

Beträffande vilken olja som är mest lämplig för underhåll återfuktning
förefaller det som om det finns några olika spår Paraffinolja eller olika
typer av linoljor. Så det kanske inte finns ett sätt metod eller medel
som funkar.
Får testa lite, så tack alla som bidragit.
// Kjell


26 Apr 2018, 22:48
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Martin Kuhn wrote:
Du är helt rätt ute där, FuriosFingers, är det nåt som utsätts för påfrestningar så är det klarinetter (som är tillverkade av just Grenadill); så har de också en väldigt begränsad livslängd. Så de produkter som används till att behandla klarinetter torde, om de är ordentligt beprövade, var helt rätt för både Jakaranda och Ebenholz. Helt rätt framför allt för kraftigt saliverande gitarrister....

Hendrix spelade med tänderna :D


27 Apr 2018, 09:04
Profile

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Greppbrädor skötselråd
En gång i tiden fick jag tipset att använda mandelolja - med måtta - på rosewood. Det har funkat ypperligt.
Men efter att ha läst den här tråden verkar det tryggast att köra på Mike Campbells linje...


27 Apr 2018, 10:00
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Greppbrädor skötselråd
HRJ wrote:
En gång i tiden fick jag tipset att använda mandelolja - med måtta - på rosewood. Det har funkat ypperligt.
Men efter att ha läst den här tråden verkar det tryggast att köra på Mike Campbells linje...



Just orden "med måtta" är nog av mest vikt när det kommer till användande av oljor.


27 Apr 2018, 10:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Jag har haft 2st gitarrer (begagnade) med rosewoodbräda som varit kladdiga av nåt och som tog länge innan det försvann.
Rengjorde som vanligt när jag fick de och sen efter en tid så blev det småkladdigt på brädan igen, jag rengjorde igen vid nästa strängbyte så höll det på ett tag innan det försvann. Det var även gitarrer jag just då inte spelade så mycket på. Det var som att det trängde upp nåt kletigt ur brädan.
Då undrar jag vad det kan varit för olja/medel de använt?

Aldrig haft på några andra än just de två gitarrerna, det försvann dessutom när man rengjort några ggr.


27 Apr 2018, 10:24
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Greppbrädor skötselråd
rifle wrote:
Jag har haft 2st gitarrer (begagnade) med rosewoodbräda som varit kladdiga av nåt och som tog länge innan det försvann.
Rengjorde som vanligt när jag fick de och sen efter en tid så blev det småkladdigt på brädan igen, jag rengjorde igen vid nästa strängbyte så höll det på ett tag innan det försvann. Det var även gitarrer jag just då inte spelade så mycket på. Det var som att det trängde upp nåt kletigt ur brädan.
Då undrar jag vad det kan varit för olja/medel de använt?

Aldrig haft på några andra än just de två gitarrerna, det försvann dessutom när man rengjort några ggr.

Det finns ju en del som kletar på olivolja, eller ännu värre, smör.
Jo, jag har bekanta som har behandlat sina LPC med smör... :shock:

_________________
Image


27 Apr 2018, 11:49
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Greppbrädor skötselråd
rifle wrote:
Jag har haft 2st gitarrer (begagnade) med rosewoodbräda som varit kladdiga av nåt och som tog länge innan det försvann.
Rengjorde som vanligt när jag fick de och sen efter en tid så blev det småkladdigt på brädan igen, jag rengjorde igen vid nästa strängbyte så höll det på ett tag innan det försvann. Det var även gitarrer jag just då inte spelade så mycket på. Det var som att det trängde upp nåt kletigt ur brädan.
Då undrar jag vad det kan varit för olja/medel de använt?

Aldrig haft på några andra än just de två gitarrerna, det försvann dessutom när man rengjort några ggr.

Helt klart ett resultat av för rikligt användande av icke-härdande olja.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


28 Apr 2018, 21:21
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Nu har jag inte orkat läs igenom hela tråden.
Men sluta olja in era grepp brädor!

Vi vill inte ha en massa ner oljade greppbrädor som gör halsen mjuk och eländig.

Alla fattar vell att vått trä låter sunk.
Vem bygger gitarrer på vått trä?

Dessutom så bjuder fingrarna på sin egen olja som räcker utmärkt till!


29 Apr 2018, 00:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Greppbrädor skötselråd
salesman wrote:
Nu har jag inte orkat läs igenom hela tråden.
Men sluta olja in era grepp brädor!

Vi vill inte ha en massa ner oljade greppbrädor som gör halsen mjuk och eländig.

Alla fattar vell att vått trä låter sunk.
Vem bygger gitarrer på vått trä?

Dessutom så bjuder fingrarna på sin egen olja som räcker utmärkt till!

Om du hade orkat läsa igenom hela tråden hade du sett 3 huvudspår.

1.Grenadilolja med E-vitamin
2.Råpressad linolja med 50% terpentin
3.Mineralolja/Paraffinolja

Beroende vem du frågar (GMF, Sandens) kommer du få olika tips.
Själv anser jag efter att ha lusläst tråden fram och tillbaka och grävt på diverse forum att
denna olja är den man ska ha:
-Och btw det handlar om 5-10 droppar inte 40 ml.
http://gitarrdelar.se/product_info.php?products_id=893

_________________
http://www.ergopikk.com


29 Apr 2018, 09:38
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Greppbrädor skötselråd
n the various guitar forums, countless opinions are heard in favor of skin oil, "nose" oil (a variation of skin oil), Linseed oil, Walnut oil, Rose oil, Almond oil, Tung oil, Olive oil, conventional bore oil (most are only mineral oil), baby oil which is really perfumed mineral oil, 3 in 1 oil, salad oil, WD40 (talk about smell), sewing machine oil, Castor oil, gun oil...the list is seemingly endless. It would be far easier to to get Vice President Cheney to vote Democratic than it would be to change the minds of many of these guitarists. I heard of another one who uses, would you believe, fish oil? There is no limit to the list of substances people will put on their boards! I thought Linseed stunk pretty bad. How about Vinegar and Mayonnaise? Also, Marvel Mystery Oil. I remember when my Dad would put some in his old Chevy, in both the gas tank and the crankcase. He swore that it increased horsepower. I also heard of someone who (I am not making this up) uses ear wax. This story gets pretty disgusting at times.

In order to save me countless emails and arguments, here is my view on the matter:

1. Linseed oil is more like a varnish than an oil. Because it forms a continuous film, it seals the surface of the wood like a varnish, but oils of plant origin may later slowly penetrate down to the wood. It can take years. It comes in many forms. The stuff from a hardware or art store is a paint variety, boiled or raw. Both of them stink. If you insist on Linseed oil, get the food grade from a health food store. This grade doesn't smell so bad. After multiple applications, nothing can penetrate it. If you use Linseed oil, take any rags or brushes that are used and dispose of them outdoors. When left in a pile of rags, this stuff can spontaneously burst into flame. You then lose both your ax and your home. Squeeze the bottle and screw the cap on tight, minimizing any air space in the container.

2. Tung oil is also a varnish that forms a continuous film. When used for this purpose, a small amount is applied and rubbed with one's hand until the surface feels warm. The heat from friction "sets" (polymerizes) the varnish. This is where the term, "hand rubbed," comes from, not from skin oil. A hand has no lint and leaves no brush marks. A Tung oil finish can also be later penetrated by a light weight plant oil. It is a very slow process. The good news is that, over time, some of the varnish may wear off from finger and string pressure, facilitating better absorption of oil. Same with Linseed.

3. Shellac is also a varnish, but different from the two above. Linseed and Tung oils are film surfaces. They polymerize and are very difficult to penetrate. Shellac does not form a continuous film, so some oil can get through, at least more easily than Linseed or Tung. I have never heard of it being used on a fretboard, but who knows? It is not advised.

4. Mineral oil merely coats the surface, giving it a bright sheen, but does not penetrate the wood. This oil prevents absorption by a plant oil after the fact. This includes most bore oils, but not all. Read the label. Most so-called fretboard treatments and bore oils are no more than inexpensive mineral oil with a scent added, like lemon.

5. Silicone-based furniture polishes also make it shiny but prevent later penetration in the short term. Silicone also eventually migrates into the wood, integrating with the cellulose structure and breaking it down.

6. Polyurethane and Nitro finishes can't be penetrated...ever.

7. Skin or Nose oils contain dirt, skin fragments, salt, bacteria and God only knows what else. "Hand-rubbed" does not mean skin oil! It means Tung oil.

8. Petroleum based lubricants behave like mineral oil, don't penetrate the wood, and prevent future absorption. Most contain solvents that can potentially damage some adhesives.

9. Corn oil, Safflower oil, Olive oil, etc., do penetrate to some degree, but contain no preservatives. They may become rancid over time.

10. Lemon Oil, Almond oil, Walnut oil, etc., food grade, are probably O.K., but make sure they don't contain solvents like naphtha or other petroleum distillates. Solvents can weaken any adhesives used in instrument construction. Be aware that most "Lemon oils" are no more than lemon-scented mineral oil, as are most bore oils. Real lemon oil is quite acidic, with a pH of 3.7 to 4.2. It is an effective cleaner, but wipe it off when you are finished. Rosewood oil does not even come from the same plant that your fretboard wood came from, not even the same country! It is consists mostly of an aromatic solvent with a Rosewood oil scent added.

Maple fretboards boards often come with an inpenetrable finish on them, but some are unfinished. On an unfinished board, Fret Doctor works great. See the bottom of this page.

Bottom Line:

If a fife or a fret board is made from wood that has been properly and slowly air dried (not in a kiln), and most stresses in the wood have been relieved at the time of construction, chances are nothing bad (cracking) will happen to it later on. So, in a sense, we are treating a non-problem here. However, occasionally, a piece will slip through. As it continues to dry, problems lurking inside may develop. Treatment with a penetrating oil system of plant origin with preservatives, like Bore Doctor and Fret Doctor, can prevent this in most cases. The oil replaces any remaining water that departed after the instrument was made and stabilizes the wood.

However: As a flute or fife loses moisture, the wood shrinks, and the finger holes grow larger. As a fretboard dries, the wood also shrinks and the slots for the frets widen, dynamically stressing the adhesive that holds the fret. A vegetable-based oil will never dissolve or weaken common adhesives. As dehydration continues, the fretboard actually narrows, creating the problem commonly known as "fret sprout."

"Darkening" Your Board

A very frequent comment I hear is that "Fret Doctor darkens my board nicely!" Over time, with exposure to air, light, humidity, and wear and tear, the board faded. The Fret Doctor simply restored it to the original color. The main reason for oiling a fretboard isn't to darken it; it is to preserve it. Remember that the verb, "darken," has created endless confusion on some of the guitar forums, and some quite nasty arguments, for quite a while. Fret Doctor will bring up the natural color, grain, and patina of a tropical hardwood, making it darker in appearance but not making it black. Ebony will appear blacker because black is the normal color of the wood. Your Rosewood will be far prettier.

For those who wish to truly blacken a board, Fret Doctor will not do what you want. You can make a board black with leather dye, wood stains or other means. It will "darken" both the board and maybe your fingers but will do nothing to protect it. It might be still a good idea to preserve the wood with Fret Doctor first. Be sure that you are "blackening" your board for the right reasons. Many old guitars came with Rosewood boards, in natural Rosewood color. They were treated at one time or the other with Linseed oil, which oxidizes over time, and turns black. The originals, in many cases were, not black at all! Only the Ebony.

Think of it as insurance!

Don't concern yourself with "oversaturating" the wood. There isn't that much air space in it. This isn't Balsa wood we are using here. If it won't take any more, it is full, like a beer mug. Any additional oil will simply wipe off. I am also told that Fret Doctor also works well on acoustic bridges and bridge pins. I suggest that you apply it a few times per year, or at string changes.

Please remember that Fret Doctor is not "just another bore oil." A bottle of most bore oils and fretboard treatments contains about a dime's worth of mineral oil. Bore Doctor and Fret Doctor are composed of a complex mixture of rare and expensive vegetable-based oils imported from all over the world. That's why it works so well. If money is an issue, go to the drugstore and buy a pint of mineral oil. It will make the board look nice, but will do nothing to preserve it.

A fretboard has a much larger surface area than a woodwind bore, so an amazing number of orders had been steadily coming in for many multiples of the normal 10 ml size of Bore Doctor. To accommodate these users, I made the oil available in more economical 30ml and 60ml sizes. It was renamed Fret Doctor in order to more accurately address its application, but it is identical to Bore Doctor in every way.

_________________
http://www.ergopikk.com


29 Apr 2018, 09:40
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Ta det en gång till, men långsamt...

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


29 Apr 2018, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Greppbrädor skötselråd
salesman wrote:
Men sluta olja in era grepp brädor!


Håller med.

Tvätta händerna innan du spelar gitarr och torka av med en trasa efter svettiga rep.

Har under 35 års tid aldrig lyckats smutsa ner en bräda så man måste sickla bort skiten.

_________________



29 Apr 2018, 17:43
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Aug 2017, 15:36
Posts: 42
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Jag har fyllt upp badkaret med babyolja. Mina halsar i roasted maple har legat där och badat i drygt en vecka, snart är de återuppfuktade och kan fungera igen! Fick sickla bort all lack innan badet började.


29 Apr 2018, 17:51
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Mike Leaf wrote:
salesman wrote:
Men sluta olja in era grepp brädor!


Håller med.

Tvätta händerna innan du spelar gitarr och torka av med en trasa efter svettiga rep.

Har under 35 års tid aldrig lyckats smutsa ner en bräda så man måste sickla bort skiten.

Jamen, det där är ju väldigt individuellt; en del människor ödelägger lacken på sina gitarrer med sin svett, andra geggar ner greppbrädan, eller torkar ut den. Och då har jag inte ens nuddat vid individuella sexuella preferenser...

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


29 Apr 2018, 17:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Greppbrädor skötselråd
Har en vintage strata med låga slitna band som haft en klibbig greppbräda, ingen direkt lysande kombo. Idag tog jag modet till mig att testa kemiskt ren bensin på denna klenod och polerade upp efteråt med liiite mandelolja. Hittills väldigt nöjd med resultatet! Känns friktionsfritt och träigt på ett perfekt sätt. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


29 Apr 2018, 23:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 84 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.