View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:33



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Kompenserade stallsadlar Tele 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Kompenserade stallsadlar Tele
Ska byta ut stallsadlarna på min Tele.
Funderar i vilken ordning de kompenserade ska sitta.
Tänker jag rätt nu?

Några tankar om det här med kompenserade?
Ger det den bättre intoneringen man hoppas på?

Image

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


07 Apr 2018, 17:52
Profile

Joined: 04 Aug 2004, 12:57
Posts: 2604
Location:
Post Re: Kompenserade stallsadlar Tele
Jepp, ganska enkelt:
Image


07 Apr 2018, 18:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Kompenserade stallsadlar Tele
Vilken tillverkare kommer dessa från?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


07 Apr 2018, 22:13
Profile

Joined: 17 Jul 2012, 22:18
Posts: 214
Post Re: Kompenserade stallsadlar Tele
För mina öron låter de kompenserade sadlarna från Wilkinson överkompenserade och intonerar sämre än originalen. Jag har vänt wilkinsonsadlarna upp-och-ner och filat dem litet mindre kompenserat.


08 Apr 2018, 09:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Kompenserade stallsadlar Tele
NelsonVandal wrote:
För mina öron låter de kompenserade sadlarna från Wilkinson överkompenserade och intonerar sämre än originalen. Jag har vänt wilkinsonsadlarna upp-och-ner och filat dem litet mindre kompenserat.

Inte förvånad. Tycker också att denna typ av kompenserade Tele sadlar egentligen är ganska värdelösa. Taskig funktion -och taskigare ton.


/ Jonken


08 Apr 2018, 09:54
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Kompenserade stallsadlar Tele
NelsonVandal wrote:
För mina öron låter de kompenserade sadlarna från Wilkinson överkompenserade och intonerar sämre än originalen. Jag har vänt wilkinsonsadlarna upp-och-ner och filat dem litet mindre kompenserat.

De är ungefär kompenserade för ett set 008 med hög stränghöjd. Alltid en kompromiss detta, men de här kommer inte ens i närheten.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


08 Apr 2018, 12:44
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: Kompenserade stallsadlar Tele
Hej.

Varför sjkall det behöva finnas intoneringsproblem på Tele år 2018 ? Det är ju ingen raketforskning det handlar om.
Använd stall med ställbara sadlar för varje sträng, då har man ju full frihet och kan använda vilken typ och tjocklek av strängar man vill och kan alltid vara rätt intonerad. Har själv två Tele, på den ena sitter ett Starttasvaj och på den andra ett fast med 6 ställbara sadlar.


08 Apr 2018, 17:09
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Kompenserade stallsadlar Tele
Jag har använt både Joe Bardens och Gotoh kompenserade sadlar använder .11 till .52 strängar.
Har funkat alldeles utmärkt och intonerar bra.
Just saying


08 Apr 2018, 18:21
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Kompenserade stallsadlar Tele
Lynxtrap;
Det paket jag hittade hos Halkan står det "Arm genuine parts" på.

Att trixa till det med 6 individuella stallsadlar var inte aktuellt, den här MIM Thinline '69 reissue lägger jag inte så mycket mer tid på.
Just denna gitarr använder jag oftast stämd a la Keef (DGDGBD) och jag har främst intonerat den så att när jag dammar på (eller tar av) capon för variationerna i tonart upplever jag den nu mer lätthanterlig - långt mindre att stämma om, nästan inte alls speciellt när jag lyfter av capon.
Strängarna är 11-52 på den.

Visst kan man ifrågasätta nödvändighet eller sound och bättre möjligheter för intoneringen.
Nu gjorde jag så här och tycker mig höra/känna en förbättring. Mojo...?! Kanske det 8)

Så här blev det och jag känner mig nöjd.
Image

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


08 Apr 2018, 18:47
Profile

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: Kompenserade stallsadlar Tele
Av alla dem (nördigt många) som jag provat tycker jag att Callahams slant compensated låter och intonerar bäst. Fråga mig inte varför, men jag tycker att de är ruskigt bra.
https://www.callahamguitars.com/tele_bo ... atalog.htm


09 Apr 2018, 23:47
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Kompenserade stallsadlar Tele
Dexter wrote:
Av alla dem (nördigt många) som jag provat tycker jag att Callahams slant compensated låter och intonerar bäst. Fråga mig inte varför, men jag tycker att de är ruskigt bra.
https://www.callahamguitars.com/tele_bo ... atalog.htm

Jag har Callahams kompenserade av två modeller, slanted och avfasad ( https://www.callahamguitars.com/tele_bo ... atalog.htm ). Låter bra och intonerar bättre än standard telesadlar, båda varianterna. Dom sitter i hpd:er med lätta MJT-kroppar, olika halsar och mikar, så det är stört omöjligt att uttala sig om ljudet enbart beroende på sadlarna. Min uppfattning är att ljudet inte påverkas nämnvärt av sadlarna. Större inverkan av stallets egenskaper och material för stallmiken då, eftersom den samverkar elektriskt/magnetiskt med stallplattan.

Finishen på Callahams sadlar är mycket bättre än de på bilden i tråden. Välpolerade, inga frässpår kvar, inga vassa kanter som äter strängar. Skruvarna för höjdjustering är bättre anpassade i längd, och sitter längre ut mot kanten för att inte störa strängarna.

_________________
Image


10 Apr 2018, 08:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Kompenserade stallsadlar Tele
Ett alternativ:
https://www.seymourduncan.com/blog/the-tone-garage/jerry-donahue-on-telecaster-style-bridge-intonation

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


10 Apr 2018, 20:18
Profile

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: Kompenserade stallsadlar Tele
Har någon provat RS guitarworks grejer?
Är sugen på att sätta en filtertron-mik i stalläge på en telecaster och RS guitarworks har ett vintagestall gjort precis för det ändamålet.

https://rs-guitarworks.myshopify.com/pr ... ged-nickel

I så fall får jag fräsa i kroppen i stalläge, men det gör mig inget.
Funderar på att ha en Lollar Charlie Christian-mik i halsen också. Då får jag ju fräsa där också.
Filtertron i stall och Charlie Christian i hals verkar intressant.


15 Apr 2018, 18:22
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Kompenserade stallsadlar Tele
Dexter wrote:
Har någon provat RS guitarworks grejer?
Är sugen på att sätta en filtertron-mik i stalläge på en telecaster och RS guitarworks har ett vintagestall gjort precis för det ändamålet.

https://rs-guitarworks.myshopify.com/pr ... ged-nickel

I så fall får jag fräsa i kroppen i stalläge, men det gör mig inget.
Funderar på att ha en Lollar Charlie Christian-mik i halsen också. Då får jag ju fräsa där också.
Filtertron i stall och Charlie Christian i hals verkar intressant.
Jag har handlat en hel del (stratamickar, kondingar, pottar, stall mm) från RS guitarworks förr om åren och det var bra grejor då i alla fall. Kombon Filtertron + Charlie Christian llåter väldigt nice....


15 Apr 2018, 18:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: Kompenserade stallsadlar Tele
Quote:
Jag har handlat en hel del (stratamickar, kondingar, pottar, stall mm) från RS guitarworks förr om åren och det var bra grejor då i alla fall. Kombon Filtertron + Charlie Christian llåter väldigt nice..../


Då vågar jag nog beställa därifrån.
Jag skulle tro att en Gretsch Filtertron skulle matcha en Lollar Charlie Christian bra såväl volym- som soundmässigt.
Är vansinnigt svag för båda mikarna.


16 Apr 2018, 19:54
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Kompenserade stallsadlar Tele
Dexter wrote:
Har någon provat RS guitarworks grejer?
Är sugen på att sätta en filtertron-mik i stalläge på en telecaster och RS guitarworks har ett vintagestall gjort precis för det ändamålet.

https://rs-guitarworks.myshopify.com/pr ... ged-nickel



Jag har handlat ganska många ggr av dom, olika elektronikkomponenter mest. Har aldrig varit några problem (det var dock ett par år sedan nu).

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


17 Apr 2018, 13:30
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.