View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:58



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Bluguitar Blubox - Högtalarsimulering, någon som testat? 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Bluguitar Blubox - Högtalarsimulering, någon som testat?
Hittade Bluguitar Blubox högtalarsimulering på nätet och verkar intressant.
Användningsområdet för mig är nog till en Folkessonmoddad Marshall JMP-1 live. Samt att använda vid profilering av mina förstärkare till Kempern. Har svårt att få till det med att få uppmickningen att bli bra, rena ljud blir bra och distade blir katastrof. Massa dragande med sladdar och inställningar till förbannelse och när man är nästan klar så har det gått hela dan osv. Tänkte att detta kanske kunde vara en enklare lösning?
Någon som provat en? Tror den är rätt ovanlig. Verkar som man får bra ljud för pengarna. (och enkel att hantera.)

Tråkig video men ändå: https://www.youtube.com/watch?v=SyXtuUWhNK4


16 Apr 2018, 18:12
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Bluguitar Blubox - Högtalarsimulering, någon som testat?
Jag har en BluBox i hemstudion. Både för inspelning och för att kunna köra riktiga stärkare via monitorer eller hörlurar.

Har tänkt använda den även när jag spelar in i repan (på hög volym), eftersom resultatet nog blir betydligt bättre än mina taffliga försök till uppmickning i repans begränsade akustik (och mycket enklare).

Den är definitivt i en helt annan klass än enkla analoga simuleringar. Har inte gjort någon direkt jämförelse med andra impulsbaserade simuleringar, men den borde stå sig bra.

Man behöver givetvis en dummy load också. Just nu har jag en hembyggd, men en Two Notes Torpedo Captor är på väg (blir dock troligtvis ändå BluBox som högtalarsim, eftersom Captor bara har en enkel analog variant).

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


16 Apr 2018, 21:48
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Bluguitar Blubox - Högtalarsimulering, någon som testat?
Stort tack för input.
Ja det enda knasiga är ju att det inte finns någon högtalarlast inbyggd utan ska man köra rörtopp så måste man ändå ha en låda inkopplad. Fast där personligen är det tänkt att min kemper skall komma in i bilden. Dvs det är ju bara att kroka på en högtalare vid inspelningen men att ta ljudet via boxen, och sedan köra på Kempern live för att spara ryggen.


17 Apr 2018, 06:44
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Bluguitar Blubox - Högtalarsimulering, någon som testat?
Har läst ALLT på internet om Blubox och lyssnat på ALLA clip jag hittat.
Tycket det låtit bra det jag hört, och alla som verkligen testat verkar tycka den låter just bra.
Skulle precis klicka på beställ-knappen...

MEN... Så råkar jag hitta en enda negativ review, som säger att den saknar "clarity" och att allt grötar ihop sig vid användning av dist. Inget alls vad jag hört hittills men så hittade jag ett tyskt test med ljudklipp och det låter ju verkligen skit? Står dock inget om vilken kringutrustning som används.

Sur review: https://www.musiciansfriend.com/amplifiers-effects/bluguitar-impulse-response-speaker-emulator-pedal

Tyska testet: https://www.amazona.de/test-bluguitar-blubox-vsc/

Slå till på en Two Notes Torpedo Cab istället?


18 Apr 2018, 21:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.