View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:47



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Någon som provat Folkessons nya mk VII? 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Någon som provat Folkessons nya mk VII?
Är det någon här som provat Folkessons nya fullmod mk VII, som tydligen skall vara en 4-kanalsversion av hans Eternal Classic?
Har haft i princip alla hans mk-innan och är därför väldigt nyfiken att prova en. Minns dock att jag blev väldigt besviken när jag uppgraderade en mkIV till mkVI, så jag är inte så pigg på att chansa med min mkV (min andra mkIV uppgraderar jag aldrig!) Som referens gillar jag distkanalerna mkt mer i mina mkIIIb och mkIV än mkV och mkVI. Rena ljudet tvärt om.


15 Apr 2018, 10:10
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Någon som provat Folkessons nya mk VII?
Har inte heller testat nya Mk VII ännu.
Jag hör att du och jag har fått samma ljud öra; för jag upplever Tommys Mk-moddar på samma sätt som du gör. Har haft i princip alla hans Mk-moddar. Dock har jag skeppat vidare allt annat än Mk IV. Äger idag 2 styck JMP med Mk IV-modd. Enda skillnaden mellan dessa två toppar är slutrören: Den ena är bestyckad med EL34 -och den andra med E34L. Båda dessa toppar är tok-heliga -och följer garanterat med mig till graven!

Visst är det alltid intressant och höra hur Tommys nyare grejer är och låter. Men i sanningens namn spelar det egentligen ingen roll; då man redan för länge sedan funnit full perfektion Mk IV:n. Man har ju kört på The Jedi Master Engineers grejer i princip sedan han började. För mig så uppnådde han perfektionen/holy grail på en flerkanalig rör topp med 4-modden i en Marshall JMP. Efter detta har Tommy utvecklat/evolverat -och tagit konceptet vidare. Detta i en mer "modern"/up-to-date riktning -som inte riktigt tilltalar just mig längre.

När man pluggar in i mina Mk IV: Är det precis samma njutbara tack-gode-gud -känsla idag; som det var första dagen när jag fick hem min första 4:a av honom för så länge sedan. Och det spelar ingen roll om det är en Strata, Pålle, Tele, 335:a som man väljer att plugga in i toppen: Soundet är så oerhört transparent; att det direkt VERKLIGEN HÖRS vilken typ av gitarr man använder. Att sedan även kunna picka singelsträngar på full dist -utan att detta grumlar ihop det minsta; är inget annat än häpnadsväckande fantastiskt!

Jag har en massa holy grail Marshall vintage toppar; som verkligen låter guld. Men i sanningens namn är det mina Folkor som regerar när det verkligen gäller. Going on -on +20 years now.... -Go and figure....?


/ Jonken 8)


15 Apr 2018, 20:56
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Någon som provat Folkessons nya mk VII?
Jonken: Skriver under på allt du säger om mkIV och Folkessons övriga modeller. Efter mk IV, utvecklades Folkessons ideal åt ett annat håll än mina egna. MkIV är den "sista" Folkan som är helt i min smak. Håller helt med även din åsikt om att det inte spelar någon roll vad man pluggar i för gitarr alla låter bra och på sitt sätt.

Dom två higain-kanalerna på mkIV är sjukt bra. Där är jag faktiskt helt nöjd om man kan vara det i denna branschen. Clean-kanalen har jag mer att önska enligt mina preferenser och gitarren som jag går efter, och tänkte skicka upp den till Folkesson för att fixa den som jag vill. Jag har ett exemplar av en mkV som har helt fantastiskt clean, inte alls som någon annan folkesson jag hört eller testat. Har den som måttstock.

Sen är jag inte helt nöjd med kanal 2, crunch-kanalen, som så många andra gillar. Jag tycker jag personligen trivs bättre med någon av highainkanalerna med låg gain (särskilt lead-kanalen), tycker de låter bättre än crunchkanalen på samma gainnivå, så jag funderar på att låta Tommy helt enkelt kopiera den rakt av och sätta in den på kanal 2. (kör man med lägre gain så tunnas ljudet ut och då passar leadkanalens lite tjockare ton bäst att tunna ut om man säger så). Där är jag nog banne mig nöjd med telecrunch-ljudet som är så viktigt för mig.

Vad jag finner intressant med mk VII, är att det är egentligen en utveckling av hans Eternal classic, mod istället för vidarespår av mk VI, som jag förstått det. Det som är mest intressant är i mina öron att alla kanaler verkar äntligen ha samma klang, vilket i och för sig har kommit på senare och åt främst mkVI. Sen verkar det vara lite mer "rock-n-roll", vilket skulle kunna vara ett intressant komplement till min befintliga setup. Sen tycker jag dock mig höra något som jag inte är riktigt förtjust i på båda klippen som finns ute, vet inte om det är förstärkaren eller om det är uppmickningen. Låter lite som om, tja nästan att det är upptaget med högtalarsimulering eller liknande, dvs att ljudet ligger lite ovanpå på något vis. Svårt att förklara. Är det så i verkligheten så vet jag att är det något som jag stört mig på från början, så kommer det inte att minska utan tvärt om.


17 Apr 2018, 08:28
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Någon som provat Folkessons nya mk VII?
Donatello wrote:
Jonken: Skriver under på allt du säger om mkIV och Folkessons övriga modeller. Efter mk IV, utvecklades Folkessons ideal åt ett annat håll än mina egna. MkIV är den "sista" Folkan som är helt i min smak. Håller helt med även din åsikt om att det inte spelar någon roll vad man pluggar i för gitarr alla låter bra och på sitt sätt.

Dom två higain-kanalerna på mkIV är sjukt bra. Där är jag faktiskt helt nöjd om man kan vara det i denna branschen. Clean-kanalen har jag mer att önska enligt mina preferenser och gitarren som jag går efter, och tänkte skicka upp den till Folkesson för att fixa den som jag vill. Jag har ett exemplar av en mkV som har helt fantastiskt clean, inte alls som någon annan folkesson jag hört eller testat. Har den som måttstock.

Sen är jag inte helt nöjd med kanal 2, crunch-kanalen, som så många andra gillar. Jag tycker jag personligen trivs bättre med någon av highainkanalerna med låg gain (särskilt lead-kanalen), tycker de låter bättre än crunchkanalen på samma gainnivå, så jag funderar på att låta Tommy helt enkelt kopiera den rakt av och sätta in den på kanal 2. (kör man med lägre gain så tunnas ljudet ut och då passar leadkanalens lite tjockare ton bäst att tunna ut om man säger så). Där är jag nog banne mig nöjd med telecrunch-ljudet som är så viktigt för mig.

Vad jag finner intressant med mk VII, är att det är egentligen en utveckling av hans Eternal classic, mod istället för vidarespår av mk VI, som jag förstått det. Det som är mest intressant är i mina öron att alla kanaler verkar äntligen ha samma klang, vilket i och för sig har kommit på senare och åt främst mkVI. Sen verkar det vara lite mer "rock-n-roll", vilket skulle kunna vara ett intressant komplement till min befintliga setup. Sen tycker jag dock mig höra något som jag inte är riktigt förtjust i på båda klippen som finns ute, vet inte om det är förstärkaren eller om det är uppmickningen. Låter lite som om, tja nästan att det är upptaget med högtalarsimulering eller liknande, dvs att ljudet ligger lite ovanpå på något vis. Svårt att förklara. Är det så i verkligheten så vet jag att är det något som jag stört mig på från början, så kommer det inte att minska utan tvärt om.

Hur "nära" rörens individuella värden brukar du justera Bias i dina Folkor? Kör du med matchade slutrör?

Undrar eftersom; ljudet de rena och de halvrena kanalerna påverkas ganska mycket mer just av detta. Men samtidigt: Detta är en balansgång mellan hur högt du spelar på toppen -och hur högt man "törs" ställa Bias.

Dessa EL34-SVT TAD-tuber från tubeamp doctor har imponerat mycket på mig i min ena "vintage-sound" Folka:
http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_TAD_Premium_Tubes_TAD_Power_Tubes_SELECTED/EL34_SVT_TAD_PREMIUM_Matched_2827
Egentligen är dessa inte alls speciella "holy grail" -tuber i sig. Däremot så är dessa oerhört välmatchade -och driftsäkra just hos TAD! Tror jag är inne på mitt 4: -eller 5:e set av dessa i min just nu. Funkar KUNGLIGT -trots att man nosar lite närmare "gränserna" med Bias justeringarna.


/ Jonken


19 Apr 2018, 20:27
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Någon som provat Folkessons nya mk VII?
Jonken: Jag ställer aldrig in sådan själv eller har koll på det. Vet att jag fick en annan topp VH100 också Folkessonmoddad, hem från rörbyte med "för hög" spänning, dvs jag hade läst någonstans något om att det skulle bli bättre då, och jisses vad bra den lät. Dessvärre så började rören strula något år senare och fick byta hos en annan som inte alls ville ställa dom högt utan "som dom skulle vara" och då blev ljudet inte lika varmt och gött utan lite kallare eller hur man nu skall förklara det. Karaktären var ju dock samma, men skillnaden var lite mer som när man tar i en gitarr direkt eller hur det känns när man är uppvärmd som spelare efter ett par timmar.

De flesta Folkesson har låtit hyfsat lika på cleankanalen, utom min mkV som låter varmt, fylligt och inte så långt ifrån en Olsson Stage Nord vid A/B jämförelse.
Ljudideal är ju tycke och smak, men för mig personligen så är de lite stela, tunna, mkt diskant och bas och fattiga i mellanregistret. Detta har blivit bättre med åren och mkVI så började han köra även cleankanalen via preampröret och då blev det mkt bättre. Dom gamla gick rakt ut i slutsteget och enligt Folkesson själv när vi talade om detta så sa han att ljudidealet var så då. Ang. detta så tycker jag mig själv ha upplevt att clean blir mkt bättre när förstärkaren får jobba mkt hårdare än den volym jag kan använda mig av. Då vaknar det rena till, och det kanske inte är så konstigt om det bara är slutrören som gör ljudet. Hur som helst, jag har mina ljudedeal och vet exakt hur jag vill att det skall låta, jag har några förstärkare som gör det, fast på sitt sätt. Och min mkIV och min mkIIIb gör det inte på cleankanalen, men lyckas jag få Tommy att ratta det så vore det fantastiskt. :-)

(kan tillägga att jag bara lirar clean med singlecoil, nästan bara tele med Twangking som halsmick och tycker att Fokessons äldre Clean är lite mer anpassad för humbuckers.)


20 Apr 2018, 09:09
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Någon som provat Folkessons nya mk VII?
Donatello wrote:
Jonken: Jag ställer aldrig in sådan själv eller har koll på det. Vet att jag fick en annan topp VH100 också Folkessonmoddad, hem från rörbyte med "för hög" spänning, dvs jag hade läst någonstans något om att det skulle bli bättre då, och jisses vad bra den lät. Dessvärre så började rören strula något år senare och fick byta hos en annan som inte alls ville ställa dom högt utan "som dom skulle vara" och då blev ljudet inte lika varmt och gött utan lite kallare eller hur man nu skall förklara det. Karaktären var ju dock samma, men skillnaden var lite mer som när man tar i en gitarr direkt eller hur det känns när man är uppvärmd som spelare efter ett par timmar.

De flesta Folkesson har låtit hyfsat lika på cleankanalen, utom min mkV som låter varmt, fylligt och inte så långt ifrån en Olsson Stage Nord vid A/B jämförelse.
Ljudideal är ju tycke och smak, men för mig personligen så är de lite stela, tunna, mkt diskant och bas och fattiga i mellanregistret. Detta har blivit bättre med åren och mkVI så började han köra även cleankanalen via preampröret och då blev det mkt bättre. Dom gamla gick rakt ut i slutsteget och enligt Folkesson själv när vi talade om detta så sa han att ljudidealet var så då. Ang. detta så tycker jag mig själv ha upplevt att clean blir mkt bättre när förstärkaren får jobba mkt hårdare än den volym jag kan använda mig av. Då vaknar det rena till, och det kanske inte är så konstigt om det bara är slutrören som gör ljudet. Hur som helst, jag har mina ljudedeal och vet exakt hur jag vill att det skall låta, jag har några förstärkare som gör det, fast på sitt sätt. Och min mkIV och min mkIIIb gör det inte på cleankanalen, men lyckas jag få Tommy att ratta det så vore det fantastiskt. :-)

(kan tillägga att jag bara lirar clean med singlecoil, nästan bara tele med Twangking som halsmick och tycker att Fokessons äldre Clean är lite mer anpassad för humbuckers.)

Själv brukar jag använda Crude -eller crunch-kanalen (som går via preampen) för rena ljud. Dock styr jag ganska mycket över soundet med gitarrens volymkontroll. Med SC-bestyckad Strata; brukar jag oftast köra renare ljuden(Typ: Hendrix, Trower mfl) på crunch -kanalen. Även här genom att bara ratta i volymkontrollen. Det ger det där klassiskt metalliskt elektriska soundet; speciellt med en "lätt grynig" overdrive pedal mellan gitarren och toppen. Och givetvis: Att gitarren har återhållsammare mickar- och är utrustad med treblebleed på volympoten är förståss en fördel.

En små-skoj anekdot kring detta:
Några gånger när jag lattjat lite Hendrix på rent ljud; har det kommit fram någon och berömt hur jävla bra ljudet är. Sedan har dom undrat hur mitt överstyrda ljud låter? När jag kort demat det för dom; har dom typ sett ut som fågelholkar och undrat: Vad gjorde du? Du kopplade inte på nån pedal eller annan kanal för det där? -Nej, nej: Jag vred bara upp volymen på gitarren. :wink:


/ Jonken


26 Apr 2018, 22:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.