View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 11:06



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Vilken minihumbucker? 
Author Message

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Vilken minihumbucker?
Finns här några fans av mini-hbs som kan ge lite tips om välljudande modeller? Jag har en 70-tals Gibson pat. no som sitter i halsen i en PRS-style gitarr, som låter riktigt förträffligt. Lite som en telehalsmick med humbuckerkaraktär. Skulle behöva något att matcha den med i stallet. Uppenbara alternativet är såklart en till gammal Gibson, men de går för det mesta för rätt saftiga summor. Bör ju finnas nytillverkade för mer rimliga priser. Har ni några rekommendationer?


14 Apr 2018, 12:30
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Vilken minihumbucker?
Jag har använt Gibson orginal från 70-talet, den låter riktigt bra. Klarare än en fullstor humbucker.

Ett par Duncan antiquity firebirdmickar som har mer attack, närmre singlecoil i soundet. Oxå väldigt bra.

En som är lindad av en spansk boutiquelindare Jess Loureiro. Den är samma typ som en minihumbucket på en lp deluxe. Denna har lite mer skimmer och låtet faktiskt oxå bra. Lite annorlunda bara.

Nästa jag beställer (gillar typen) beställer jagnogfrån Q-pickups (har bra erfarenhet av andra mickar från honom)
Lindar som man vill och är förhållandevis billig.


Last edited by Michael on 14 Apr 2018, 14:30, edited 1 time in total.



14 Apr 2018, 13:50
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Vilken minihumbucker?
Jag gillar Wilkinson-mickar, deras mini kanske vore nåt?
https://www.jhs.co.uk/brands/wilkinson/ ... hrome-neck
https://www.jhs.co.uk/brands/wilkinson/ ... old-bridge


14 Apr 2018, 14:01
Profile

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: Vilken minihumbucker?
Hej.

Kan väl diskuteras vad som är en "mini-HB", har själv ett flertal instrument med olika typer av "mini-HB's" och det är nog lite avhängigt vilken typ av instrument det är fråga om på Starta-typ-instrument är väl stackade modeller man väljer, de
passar ju i samma urfräsningar som silgel-mickar, är väl också hur man vill att instrumentet skall se ut som avgör.
Har använt några olika som Gibsons original som jag tycker låter bra, men det gör flera av Kinmans, Lindly Fralins, TV-jones, Semour Duncan och även Bill Lawrence's, så det är svårt att peka ut någon som är bäst, det handlar om tyckande som det mesta i denna branch. Själv föredrar jag dessa typer av PU's för att de inte plockar upp brum i samma utsräckning som SC's och därför låter det bättre tycker jag.


14 Apr 2018, 14:42
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Vilken minihumbucker?
´´


Last edited by salesman on 26 Nov 2018, 11:07, edited 1 time in total.



14 Apr 2018, 14:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Vilken minihumbucker?
Mitt tips är Lollar minis, finns en del klipp på nätet.
Om gamla minis skulle locka så har jag en eller två liggande...


14 Apr 2018, 15:45
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Vilken minihumbucker?
https://www.ebay.com/itm/Mini-Humbucker ... 1438.l2649

_________________
bneostman@live.se


14 Apr 2018, 16:27
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Vilken minihumbucker?
Ser ser helt klart seriösa ut...


14 Apr 2018, 17:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Vilken minihumbucker?
Min röst går till Mojotones Johnny Winter Firebird-pickups. Gibsons nuvarande är luddiga men Mojotones är klara, som de gamla originalen.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


14 Apr 2018, 22:34
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Vilken minihumbucker?
Vad gäller ton så är jag ute efter något som låter som den jag har, alltså sånna som satt i LP Deluxe under 70-talet. Nu har jag inte jämfört med en Firebird-mick, men konsensus på internet verkar vara att deluxe-varianten låter skitfult, grötigt och dovt, medan Firebird har skrikig diskant och hög output, och är därför bättre. Jag tycker att den jag har låter helt fantastiskt, och känner därför att mer diskant inte är något jag vill satsa på. Det hela kanske är kvalificerat skitsnack, som så mycket annat som sägs på internet, men det är så jag försöker avgränsa urvalet.


14 Apr 2018, 22:44
Profile WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Vilken minihumbucker?
Robert wrote:
Vad gäller ton så är jag ute efter något som låter som den jag har, alltså sånna som satt i LP Deluxe under 70-talet. Nu har jag inte jämfört med en Firebird-mick, men konsensus på internet verkar vara att deluxe-varianten låter skitfult, grötigt och dovt, medan Firebird har skrikig diskant och hög output, och är därför bättre. Jag tycker att den jag har låter helt fantastiskt, och känner därför att mer diskant inte är något jag vill satsa på. Det hela kanske är kvalificerat skitsnack, som så mycket annat som sägs på internet, men det är så jag försöker avgränsa urvalet.



Jag har ett överlopps set med Gibson Firebird mickar ifall du vill handla.
Dom är mycket bättre än ryktet sitt.
Dessa är från min 2017 Firebird.


14 Apr 2018, 23:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Vilken minihumbucker?
salesman wrote:
Jag höjde även ohm på mina pottar genom att skrapa dem till mellan 600-750ohm.

Hur göres detta?


15 Apr 2018, 07:52
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Vilken minihumbucker?
m.


Last edited by salesman on 26 Nov 2018, 11:07, edited 1 time in total.



15 Apr 2018, 07:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Vilken minihumbucker?
Robert wrote:
konsensus på internet verkar vara att deluxe-varianten låter skitfult, grötigt och dovt, medan Firebird har skrikig diskant och hög output, och är därför bättre. Jag tycker att den jag har låter helt fantastiskt, och känner därför att mer diskant inte är något jag vill satsa på. Det hela kanske är kvalificerat skitsnack, som så mycket annat som sägs på internet, men det är så jag försöker avgränsa urvalet.

Jag skulle påstå att det är som du säger, en massa skitsnack från folk som inte vet vad en mini-HB är (i min värld är en mini-HB alltid motsvarande de som satt på LP DeLuxe) och som inte testat i verkliga livet. De fick rätt mycket dåligt rykte under 70-talet eftersom förstärkarna på den tiden inte levererade så värst mycket gain och bästa sättet att få en överstyrd förstärkare var med en DiMarzio Super Distortion. Den blev ju måttstocken under lång tid. Men numera med multipla gainsteg osv så är knappast brist på output i en mick något problem. Fler och fler hittar då tillbaks till mini-HB eftersom de ofta upplevs som tydligare och luftigare i ljudet. Har personligen aldrig spelat på (eller tillverkat) en mini-HB som är muddigare eller dovare än en traditionell HB, precis tvärt om faktiskt.

Firebird-pickupp brukar ibland förväxlas med mini-HB, precis som Jimmy Smith-modellen också brukar förväxlas med mini-HB. Men de är i konstruktion helt annorlunda bestar, och låter såklart helt olika. Firebird är ju betydligt mer "bett" i, kan upplevas som lite SC-aktiga, precis som någon skrev. Jimmy Smith har jag inte hört tillräckligt många av för att kunna säga nåt om, mer än att de som sagt inte ska förväxlas med mini-HB

Så ja, att mini-HB är dov och grötig är ett helt lass med internet-skitsnack av folk som troligen aldrig spelat "the real deal"


16 Apr 2018, 22:01
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Vilken minihumbucker?
+1 Peter! Jag har ett set Gibson mini HB från 1980 i en LP Std och en halsminihb från -79 tillsammans med en Lundgren stall minihb i en LP Trad. Och en Firebird också. Alla de här mickarna är fina. Klara och med suverän separation. Firebirdmickarna är annorlunda och fräcka på sitt sätt. Vill man ha Firebirdmickar så köp en Firebird. Är man van vid vanliga HB, så funkar Gibsons och Lundgrens minis väldigt bra. Lundgrens mini har lite mer output och kanske lite mer bas än Gibsons motsvarighet.

De vanliga mickar jag jämför med är Gibson Classic 57:or, Lundgren Heaven 57 m fl, som jag har i andra gitarrer. Minihb's har sin unika ton som jag upplever som mer levande och de sjunger liiite mer. Framförallt halsmickarna.

Men det vore kanske kul att testa Firebirdmickar i en LP iallafall. :)

_________________
##################


16 Apr 2018, 22:21
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Vilken minihumbucker?
Peter Naglitsch wrote:
Jag skulle påstå att det är som du säger, en massa skitsnack från folk som inte vet vad en mini-HB är (i min värld är en mini-HB alltid motsvarande de som satt på LP DeLuxe) och som inte testat i verkliga livet. De fick rätt mycket dåligt rykte under 70-talet eftersom förstärkarna på den tiden inte levererade så värst mycket gain och bästa sättet att få en överstyrd förstärkare var med en DiMarzio Super Distortion. Den blev ju måttstocken under lång tid.


Jag hade en Deluxe på 70-talet, tyckte det var dåligt drag i mini HB, så jag hackade, med stämjärn, upp toppen så att Super Distortion passade, jävligt dumt tilltag naturligtvis.... Antar att fler än jag gjorde liknande ingrepp.....
Numera älskar jag mini HB, perfekt "kompromiss" mellan HB och SC.


17 Apr 2018, 13:12
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Vilken minihumbucker?
Jag hade en LP Deluxe -73 för ett tag sedan och orginalmickarna var ganska tråkiga. Bytte till Seymour Duncan Antiquity Mini HB och dom lät väldigt bra tyckte jag. (Sen sålde jag till slut gitarren för den vägde typ 10 kg och jag är en klen liten person med en kropp byggd för Stratocaster).

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


17 Apr 2018, 13:23
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Vilken minihumbucker?
Steven wrote:
Jag hade en LP Deluxe -73 för ett tag sedan och orginalmickarna var ganska tråkiga. Bytte till Seymour Duncan Antiquity Mini HB och dom lät väldigt bra tyckte jag. (Sen sålde jag till slut gitarren för den vägde typ 10 kg och jag är en klen liten person med en kropp byggd för Stratocaster).


Du har inte kvar originalen? :)


17 Apr 2018, 15:30
Profile WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Vilken minihumbucker?
Goran wrote:
Peter Naglitsch wrote:
Jag skulle påstå att det är som du säger, en massa skitsnack från folk som inte vet vad en mini-HB är (i min värld är en mini-HB alltid motsvarande de som satt på LP DeLuxe) och som inte testat i verkliga livet. De fick rätt mycket dåligt rykte under 70-talet eftersom förstärkarna på den tiden inte levererade så värst mycket gain och bästa sättet att få en överstyrd förstärkare var med en DiMarzio Super Distortion. Den blev ju måttstocken under lång tid.


Jag hade en Deluxe på 70-talet, tyckte det var dåligt drag i mini HB, så jag hackade, med stämjärn, upp toppen så att Super Distortion passade, jävligt dumt tilltag naturligtvis.... Antar att fler än jag gjorde liknande ingrepp.....
Numera älskar jag mini HB, perfekt "kompromiss" mellan HB och SC.

Du är i mycket gott (dåligt?) sällskap. Många LP med P90 och DeLuxe mötte det ödet


18 Apr 2018, 14:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.