View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 13:41



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Laga sprickor och krosskador poly lack? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Laga sprickor och krosskador poly lack?
Vet att man kan googla men vill gärna höra hur de som lagat sprickor, lossnade bitar och krosskador på polylackade gitarrkroppar gjort?
Alltså den här stenhårda lacken som finns på nästan allt, som krossas som glas och tål alla lösningsmedel.
I första hand vill man ju försegla uppkomna sprickor så de inte blir värre, då vilket super lim vore det givna valet (?).
Sen hur man bäst fixar till ytor där hela bitar poly lossnat. Nagellack, superlim?


01 May 2018, 13:40
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Laga sprickor och krosskador poly lack?
Nu är jag antagligen helt oseriös, men där hela bitar lossnat så har jag fyllt i med karosspackel (typ). Men i stort sett vilken hård, slipbar padding som helst duger för mig :oops: :mrgreen: . På det enamelfärg (kan få blanda olika kulörer för att få till rätt nyans) + enamel :mrgreen: klarlack.

Perfekt blir det inte färgmässigt, men det duger för mig. Det är ju på sätt och vis ett slags "icke fusk" relicering. Kan tänka mig att man
förr i tiden gjorde rätt mycket touch up fixningar av lackskador (innan det blev modernt med rejält skadad lack).

(Allt ovan under förutsättning att det är en solid lack då, dvs inte bets typ.)


Last edited by Cabretta on 01 May 2018, 18:47, edited 1 time in total.



01 May 2018, 16:09
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Laga sprickor och krosskador poly lack?
Jag har använt nagellack på nån gitarr, inte på grund av kunskap utan snarare på grund av att det var det jag hittade som kunde tänkas vara lämpligt. Blev väl lite si å så med slutresultatet! Problemet är ju att lack och superglue inte fyller mycket att tala om.
Om det är kantlist som lossnat lite brukar jag använda Karlssons klister.
I dag bryr jag mig inte då jag aldrig säljer gitarrer jag äger och än mindre kommer att spela på dom i sammanhang där gitarrens utseende har någon betydelse!

_________________
pudas


01 May 2018, 17:29
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Laga sprickor och krosskador poly lack?
Jag har själv fyllt i skador i polylack med superlim, har aldrig tänkt på vilken sort, de som saluförs t.ex på clas olsson har inte varit några problem.
Mest för att inte skadorna ska sprida sig, på en semi fyllde jag i ett fult lack"hål", fick lägga på ett lager, vänta tills det torkat, och gå på med ett ytterligare lager tills jag nådde level med lacken, blev rätt bra.
Även Åke Björnstad har hjälpt mig med en solid gura där det behövdes pigment för att matcha kulör, blev rätt bra det också, inte blir det perfekt, men för mig är ändå viktigast att man förseglar skadan.


01 May 2018, 18:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Laga sprickor och krosskador poly lack?
Superlim, vanliga Loctite Super Attack fungerar bra, fyller bra, fäster och förseglar skador. Droppa i skadn med en sticka eller pensla. Däremot är det svårt att slipa reparationen jämn och polera med superlim. Då är vanlig cellulosalack bättre, fyller och fäster dessutom bra.


01 May 2018, 21:24
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.