View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 09:45



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Hejsan, tillbaka med lite funderingar (hemrigg osv) 
Author Message

Joined: 11 Apr 2018, 11:42
Posts: 18
Location: Göteborg
Post Hejsan, tillbaka med lite funderingar (hemrigg osv)
Hej allihopa, vissa nick här känner jag igen sen gmfforumet, en del andra från diskant.
Har varit mer eller mindre helt frånvarande från forum de senaste åren förutom någon enstaka säljesannons på diskantforum.
Positivt överraskad att ljudbojen verkar vara en av de mer levande forumen nu när man besöker de forum man läste förr.

Ändrad livssitutation, familjeliv deluxe, vilket medför mindre tid och pengar till sin hobby är väl största anledningen till att forumhäng inte känts särskilt prioriterat.
Men nu har jag gått hemma förädraledig den större delen av de senaste 18 månaderna och tankarna på att ordna till hemmariggen och vilka gitarrer jag verkligen vill ha framöver har växt till sig i mitt huvud.

I dagsläget så har jag på tok för många gitarrer, ett mål är att banta ner till 4-5 elgitarrer som får följa mig till graven, dvs riktiga keepers med olika klanger/sound.
3st är redan fixade en R8, en vos SG standard med lyre vibrola och en 335'a.
Bara en riktigt bra es-330 och en tele som saknas så är jag nöjd.
Så ett par säljesannonser dyker nog upp här framöver för att först och främst få lös pengar till en es-330.
Några av gitarrerna som jag bestämt mig för att göra mig av med:
Gibson 61 LP/SG custom '09
Gibson SG faded '07
Gibson Gothic explorer '01
PRS McCarty med indian rosewood hals '02.
Fender musicmaster '74

I dagsläget så spelar jag hemma genom en koch pedaltone (i behov av renovering/service) eller en pod hd400, inget vidare roligt ljud i den.
Men som jag lever och bor nu så är det lurar som gäller, inga sköna rörstärkare här inte,tyvärr.
Så målet där är väl att hitta något inspirerande att spela genom hemma i lurar, lutar åt en two note lösning med en torpedo cab och en le clean efter vad jag sett/hört på youtube.
Vill ha en liten smidig lösning som man snabbt kan ta fram eller ställa undan men som ändå låter bra.
Så är det någon här som fixat en bra smidig hemmalösning?

Så med denna lite småförvirrade post säger jag hej, och skulle någon sitta på en bra es-330 som de vill bli av med, hör av er!


11 Apr 2018, 12:17
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Hejsan, tillbaka med lite funderingar (hemrigg osv)
Välkommen! :D Planket ja, det var inte igår. Vad hette du där? Jag är samma gamla Makten som då. Fast man kanske har förgubbats (och mognat, ähum!) en aning. :mrgreen:

--------

Din plan låter väl rätt vettig, även om jag själv har lite svårt att förstå vad man ska ha 4-5 gitarrer till. Och då har jag ändå fyra själv och suktar såklart efter andra (men inte fler, i antal sett). :oops: Jag spelar dock i stort sett bara på en och älskar att slippa välja.
Hörlurar har jag aldrig fått nåt vettigt ur vad gäller gitarrljud. Det kan låta hur "bra" som helst, men det blir lite väl påträngande på nåt sätt. Inte alls lika inspirerande av nån kufisk anledning.
Lyckligtvis finns det numera små modelleringsförstärkare som faktiskt låter bra ner på så låg volym att det funkar om nån ligger och knoppar i rummet bredvid, så det kan vara värt att kolla upp. Det har varit ett par-tre trådar om det här på sistone som är värda att läsa.

PS. Den där PRS:en har jag skickat ett PM till dig om. :mrgreen: DS.


11 Apr 2018, 23:01
Profile

Joined: 11 Apr 2018, 11:42
Posts: 18
Location: Göteborg
Post Re: Hejsan, tillbaka med lite funderingar (hemrigg osv)
Tackar för välkomnandet Makten.

Jag har alltid bara haft användarnamnet "Patric" ända sedan gmf planket, var även reggad här under det namnet men kunde inte nolla lösenordet...

Får väl med handen på hjärtat erkänna att jag också har "förgubbats" något sedan plankettiden, nu för tiden så är det lågoutput paf's och p90 som gäller och Neil Young har blivit husgud #1.
Eller förgubbats, blivit visare låter bättre. Eller så är det bara en mognadsprocess.

Ska göra ordentliga säljesannonser här framöver, har fått lite pm's.
Det kommer, måste bara hitta lite tid.


12 Apr 2018, 20:07
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Hejsan, tillbaka med lite funderingar (hemrigg osv)
Hej och välkommen!

Tycker att Two notes lösningen ser ut att kunna vara smidig.
Skulle du vilja köra med riktig förstärkare så finns ju även möjligheten att skaffa en Two Notes Torpedo Live där finns ju både loadbox och högtalarsimulering samt hörlursutgång.

Själv kör jag med min förstärkare in i en Two Notes Torpedo Captor och vidare in i ljudkort och dator, och kör högtalarsimuleringen via deras mjukvara wall of sound.
Har även en Yamaha THR 10 om man bara vill koppla in i något lite snabbt. Den låter oväntat bra för att vara en liten "hemmaförstärkare".

_________________
http://www.pigsinspace.se


13 Apr 2018, 10:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Hejsan, tillbaka med lite funderingar (hemrigg osv)
Åk o testa en boss katana 50..
smidigare o mångsidigare blir det knappt och nästan gratis


13 Apr 2018, 13:48
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1834
Location: Förort med Swish
Post Re: Hejsan, tillbaka med lite funderingar (hemrigg osv)
Vet ju inte vem du är, men välkommen tillbaka, det där med P90 och Neil Young låter lovande... 8)

_________________
tligen


13 Apr 2018, 18:43
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.