View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:50



Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Distpedaler - ännu en tråd 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Distpedaler - ännu en tråd
Problemet är att det finns så helsikes många därute, och mest bara Youtube när man ska lista ut vilken som låter bäst.
Har inga orimliga krav, Marshall är väl referensen men gärna så att det går att få till en fet ton också, ska helst klara Warren Haynes och ZZ Top t.ex.

Har tittat på en Tonebone Hot British som finns till salu begagnad, lyssnat på den nyaste Marshall Gov'nor på nätet. Och så finns det ju en jäkla massa till.
Nu kan det ju komma femitelva förslag till i en sån här tråd, men har nån till att börja med erfarenhet av de båda ovannämnda.

Jag ger snart upp...

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


09 Apr 2018, 22:22
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Den andre gitarristen i ett av banden jag spelar med har en Radial EngineeringTonebone Bones London Distortion.
Den låter rätt övertygande in i en clean stärkare, har skön respons och är framförallt mångsidig. Värd att testa :!:

_________________
Skill is nothing without style


09 Apr 2018, 22:53
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Guvnor (åtminstone gamla versionen men jag tror att dom är nästan samma) är en helt ok distpedal. Vill man ha en fetare och mer mogen overdrive kan man med fördel välja en Bluesbreaker BB2.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


10 Apr 2018, 08:05
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Köp min Drivemaster, stort sett identisk krets som den gamla Guv´norn.
Denna har dessutom switchen bytt så den är true bypass.
viewtopic.php?f=30&t=119338


10 Apr 2018, 08:19
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
https://www.youtube.com/watch?v=TgwttPQdI4k


10 Apr 2018, 08:54
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Guv'nor hade jag den första versionen, och kan inte riktigt förstå varför den har blivit hajpad på senare tid. Distpedal kort och gott.

Det har varit några trådar om detta som sagt, och just nu är min favvolista för det du frågar efter:

1: Bogner LA Grange
2: Wampler Pinnacle Deluxe
3: Friedman Dirty Shirley ( kan eventuellet passera Pinnaclen, rätt så nyinköpt, och det finns väldigt mycket EQ att ratta på)

Bogner LG är den som låter mest kokande förstärkare, och klarar de flesta gainnivåer. En helt fristående boost gör inte ont heller...

_________________
Image


10 Apr 2018, 08:57
Profile WWW

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Trådskaparen antydde att Marshall var referensen därav mitt förslag.
Jag har provat en j--la massa pedaler och det finns få som låter så mycket Marshall som en gammal Guv´nor.
https://www.youtube.com/watch?v=EK2RkzF67XU


10 Apr 2018, 09:20
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
JTM wrote:
Trådskaparen antydde att Marshall var referensen därav mitt förslag.
Jag har provat en j--la massa pedaler och det finns få som låter så mycket Marshall som en gammal Guv´nor.


Hela grejen med att "låta Marshall" är ju som gjort för att bli en massa missförstånd eftersom det inte finns ett Marshall-ljud. Det är ju skillnad mellan JTM, JMP, JCM osv. Alla låter olika och alla "låter Marshall".

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


10 Apr 2018, 10:04
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Förvisso
jag tycker ändå att Guv´norn gör ett bra jobb, den låter och känns mer som en förstärkare än en pedal.


10 Apr 2018, 10:11
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
JTM wrote:
Förvisso
jag tycker ändå att Guv´norn gör ett bra jobb, den låter och känns mer som en förstärkare än en pedal.

Kanhända att jag dissade den för tidigt, jag köpte den direkt när den kom på marknaden, ursprungsversionen, men hittade aldrig hem med den riktigt. Kan ha berott på vilken förstärkare som användes då.
Tycker ändå att de jag listade är en klass bättre. Men, tycke och smak är ju personligt.

_________________
Image


10 Apr 2018, 10:47
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Lynxtrap wrote:
Problemet är att det finns så helsikes många därute, och mest bara Youtube när man ska lista ut vilken som låter bäst.
Har inga orimliga krav, Marshall är väl referensen men gärna så att det går att få till en fet ton också, ska helst klara Warren Haynes och ZZ Top t.ex.

Har tittat på en Tonebone Hot British som finns till salu begagnad, lyssnat på den nyaste Marshall Gov'nor på nätet. Och så finns det ju en jäkla massa till.
Nu kan det ju komma femitelva förslag till i en sån här tråd, men har nån till att börja med erfarenhet av de båda ovannämnda.

Jag ger snart upp...


Vad har du för förstärkare?


10 Apr 2018, 10:50
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Marshall Guvnr låter inge vidare, använde inte Gary Moore den på Loner-skivan?
Med Soldano...

Hmm..

Marshall Bluesbreaker pedalen låter mycket roligare speciellt
med en boost framför...

_________________
http://www.ergopikk.com


10 Apr 2018, 14:12
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Fulltone OCD. Det finns en anledning till att den sitter på 22 % av alla pedalbord nu för tiden.

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


10 Apr 2018, 15:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Kanske ska förtydliga lite.
Kort sammanfattat: pedalen ska genom en ren Fender kunna låta ungefär som en plexi på fullt ställ och vid behov med ännu mera dist än så utan att börja låta symaskin.

Den längre historien: Jag hade en gång den förra varianten av Guv'nor i det lilla blanka utförandet (antar att den förnyats på nåt sätt eftersom den nu heter "plus").
Den lät helt ok, och både den och vad jag hört på YT av Tonebone Hot British är ungefär vad jag är ute efter.
Jag var ändå nyfiken på erfarenheter och andra alternativ, och bl.a Bogner verkade ju intressant.

Separata rattar för bas, mellan och diskant gillar jag.
Den distpedal jag har i dag, frånsett vad jag då definierar som overdrive-pedaler, är en gammal V-stack som låter för nasalt.
Använder flera förstärkare, men pedalen ska i första hand funka ihop med clean Fender BF/SF.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


10 Apr 2018, 16:20
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Jag hade en Bogner Red en period och jag tyckte om den men sålde den ändå, lite väl mycket pengar för en pedal tyckte jag (snål) samtidigt som jag enbart lirar hemma, kul att prova. ;-)

Däremot är det lite av en "amp in a box" pedal på gott och ont. Lär finns många ljudklipp på både Bogner La Grange (som nämndes här tidigare) och Bogner Red på nätet.


10 Apr 2018, 16:37
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:20
Posts: 384
Location: Tumba
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Jag har inte testat dom två du nämner, men har en sådan här som jag är nöjd med.
Den ger inte jättemycket dist, men vill man ha det kan man ha en booster framför.

https://rockettpedals.com/product/45-caliber/

/Micke


10 Apr 2018, 17:05
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
https://www.youtube.com/watch?v=uN-EfvXx4qs


10 Apr 2018, 19:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
+1 på OCD.
Såg en på vend nu.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


10 Apr 2018, 20:15
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1320
Location:
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Lovepedal Purple Plexi


10 Apr 2018, 21:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:14
Posts: 861
Location: Stockholm
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Jag kör genom en Fender Twin Reverb reissue med en Boss BD-2 Keeley-mod. Det låter verkligen gammal Marshall.


11 Apr 2018, 11:48
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Image

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


11 Apr 2018, 12:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Harvester wrote:
+1 på OCD.
Såg en på vend nu.


Jag sitter just och provar en V2 som jag fick hem idag. Karaktären på disten är väldigt imponerande då den verkligen inte låter "pedal".
Något som slår mig dock är att dynamiken är ganska kass, trots att det ofta påstås motsatsen. Anslagen liksom trycks ihop som om man spelade med kompressor.
Och då kör jag den ändå på 15 Volt (högre ska öka dynamiken).

Jämfört med den TS9 jag vanligtvis kör så är distkvaliteten enormt mycket bättre, men TS:en har trevligare dynamik med "snärt" när man slår an strängen. Får se om jag kan leva med det.

Edit: Nu provade jag med 9 Volt och det låter fan bättre. :shock: Lite mjukare i den översta diskanten och grötar mindre i basen. Drar man upp volymen så att utsignalen är samma så är kompressoreffekten mindre, men fortfarande där.
Kontentan är att man som vanligt ska lyssna själv istället för att lyssna på vad andra tycker. :lol:

Spontant skulle jag säga att OCD:n låter som att man blåser skiten ur den förstärkare man spelar genom. På gott och ont. Det enda den gör EQ-mässigt är att "runda till lite", på ett snyggt sätt. Samtidigt ger disten fint "sprill" som ligger lågt nog för att inte skära i öronen.


12 Apr 2018, 22:34
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Exakt! Min AC30 på full volym lät precis som min OCD mär volymen var lägre. OCD är ganska dynamisk om du har väldigt lite drive inställt och i LP mode.


13 Apr 2018, 07:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Shoegazers Anonymous wrote:
Exakt! Min AC30 på full volym lät precis som min OCD mär volymen var lägre. OCD är ganska dynamisk om du har väldigt lite drive inställt och i LP mode.


Det beror nog lite på hur man definierar dynamisk. Om man menar att det blir rent ljud när man spelar löst, så håller jag med. Men den låter samtidigt som att nätdelen är underdimensionerad och att den "saggar" vid anslag. Vet inte om det är meningen. Förmodligen hörs det extra tydligt eftersom jag spelar på väldigt låg volym.
Skillnaden mot TS9:an kan också vara att TS:en kör både dist och lite rent ljud parallellt, om jag förstått saken rätt. Då är det klart att det blir mer "fjång" i anslaget.


13 Apr 2018, 10:15
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Makten wrote:
Skillnaden mot TS9:an kan också vara att TS:en kör både dist och lite rent ljud parallellt, om jag förstått saken rätt. Då är det klart att det blir mer "fjång" i anslaget.


Njae, det stämmer inte. Det finns ingen parallell signalkedja i TS-kretsen. Allt ljud passerar genom diststeget.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


13 Apr 2018, 12:59
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
d95err wrote:
Njae, det stämmer inte. Det finns ingen parallell signalkedja i TS-kretsen. Allt ljud passerar genom diststeget.


Ah, då måste jag ha missuppfattat saken. Kanske var det den där "mix"-ratten på den nya NuTube-pedalen som letade sig in i mitt omedvetna bakhuvud på nåt sätt. :mrgreen:
Hur som helst har TS9 enligt mina öron större dynamik än Fulltone OCD (V2). Kanske inte direkt vad man hade väntat sig, heh.

Nu har jag provat OCD:n i min lilla rör-Marshall, JTM1 C, och den låter ju fullständigt apa om förstärkaren är helt ren. Det hade jag INTE väntat mig. Om förstärkaren bara för spräcka upp liiiite så låter det däremot skitbra.
Så, den verkar direkt olämplig att använda som distpedal till en förstärkare som är helt ren vid den volym man vill spela. Den vassa, klirriga diskanten mjukas dock upp precis lagom så fort förstärkaren distar det minsta lilla och pedalen låter plötsligt ungefär som förstärkaren hade gjort om man knökat på ännu mer där.

Dyr var den också. Fan.

Edit: LP och HP mode är rätt konstiga förresten. Det ska ha med resonanspeaken att göra, men det jag hör i LP är att pedalen tappar väldigt mycket bas och bara lite diskant. Den blir "plattare" i ljudet och inte lika rolig. Vet inte riktigt när man ska använda detta.


13 Apr 2018, 21:26
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Makten wrote:
Shoegazers Anonymous wrote:
Exakt! Min AC30 på full volym lät precis som min OCD mär volymen var lägre. OCD är ganska dynamisk om du har väldigt lite drive inställt och i LP mode.


Det beror nog lite på hur man definierar dynamisk. Om man menar att det blir rent ljud när man spelar löst, så håller jag med. Men den låter samtidigt som att nätdelen är underdimensionerad och att den "saggar" vid anslag. Vet inte om det är meningen. Förmodligen hörs det extra tydligt eftersom jag spelar på väldigt låg volym.


Jag upplever en ganska klar skillnad inom denna typ av distpedaler, även bland de som tipsats om i den här tråden. Vissa börjar mosa till ljudet när man vrider på mycket dist, andra håller ihop och behåller ett distinkt och fast ljud även med gainratten rejält uppskruvad.
Den första kategorin går bort för min del...

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


13 Apr 2018, 22:45
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Earthquaker Devices Talons tycker jag låter kanon, men även OCD (speciellt i Fender).


14 Apr 2018, 07:05
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Lynxtrap wrote:
Jag upplever en ganska klar skillnad inom denna typ av distpedaler, även bland de som tipsats om i den här tråden. Vissa börjar mosa till ljudet när man vrider på mycket dist, andra håller ihop och behåller ett distinkt och fast ljud även med gainratten rejält uppskruvad.
Den första kategorin går bort för min del...


Haken är att jag spelar med väldigt lite dist. Vi snackar under klockan 9 på OCD:n med vanliga klena PAF-mässiga humbuckers.
Det låter jättefint, men saggar vid anslag och grötar en del.


14 Apr 2018, 17:23
Profile

Joined: 02 Mar 2014, 22:14
Posts: 210
Location: Örebro
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Nobels ODR-S original utgåvan låter bra.
Check it out.


19 Apr 2018, 21:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.