View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:46



Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Distpedaler - ännu en tråd 
Author Message

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Bästa distpedalen är alltid den man just håller på att bygga! (Just nu en Cornish G2...) :D

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


20 Apr 2018, 13:49
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
d95err wrote:
Bästa distpedalen är alltid den man just håller på att bygga! (Just nu en Cornish G2...) :D


Grymt, Erik! Kan vi inte styra upp en träff snart och dofta lite lödrök och testa prylar?

Matte

_________________
the older I get, the better I was


20 Apr 2018, 21:01
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
clapton71 wrote:
d95err wrote:
Bästa distpedalen är alltid den man just håller på att bygga! (Just nu en Cornish G2...) :D

Grymt, Erik! Kan vi inte styra upp en träff snart och dofta lite lödrök och testa prylar?
Matte


Låter som en bra idé!

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


20 Apr 2018, 21:22
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Det blev en Guv'nor 2 eftersom jag råkade hitta en billig begagnad.
Det var som att återse en gammal kompis man inte haft kontakt med på tio år och bli påmind om varför.
Dvs kom genast ihåg varför jag sålde den förra: Det bräkiga mellanregistret som inte går att ratta bort trots midkontrollen.
Man borde anteckna varför man säljer en pryl så att man inte köper den en gång till tio år senare.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


28 May 2018, 20:24
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Lynxtrap wrote:
Det blev en Guv'nor 2 eftersom jag råkade hitta en billig begagnad.
Det var som att återse en gammal kompis man inte haft kontakt med på tio år och bli påmind om varför.
Dvs kom genast ihåg varför jag sålde den förra: Det bräkiga mellanregistret som inte går att ratta bort trots midkontrollen.
Man borde anteckna varför man säljer en pryl så att man inte köper den en gång till tio år senare.

Låter som en klok idé!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


28 May 2018, 22:25
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Lynxtrap wrote:
Det blev en Guv'nor 2 eftersom jag råkade hitta en billig begagnad.
Det var som att återse en gammal kompis man inte haft kontakt med på tio år och bli påmind om varför.
Dvs kom genast ihåg varför jag sålde den förra: Det bräkiga mellanregistret som inte går att ratta bort trots midkontrollen.
Man borde anteckna varför man säljer en pryl så att man inte köper den en gång till tio år senare.

Precis den anledningen som fick mig att sälja min orginal Guv'nor, och som gör att jag inte fattar varför dom blir hajpade igen. Men tycke och smak är ju subjektivt...
Jag rekommenderar de som kollar in Guv'nor att i stället testa One Controls Fluorescent Orange Amp In A Box (FOAIAB kallas den också). Lite åt samma håll, men väldigt mycket mer förstärkarkänsla, och låter väldigt mycket bättre.

_________________
Image


29 May 2018, 10:39
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Jag är också ständigt på jakt efter en pedal som låter Marshall, eller "gammel-Marshall" i mitt fall och jag har två tips:

Om du vill ha nåt som låter rätt: Wampler Plexi Drive. Den funkar dock inte att stacka andra distar/ODs/fuzzar med utan vill jobba ensam.

Om du vill ha något som reagerar rätt när du spelar och som också låter ok men inte lika likt: RAT (av något slag).


29 May 2018, 12:26
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Vad sägs om en King of Tone ? baserad på en marshall bluesbraker pedal?
eller Box of Rock, som ju ska vara byggd att efterlikna en Marshall JTM45?

någon som testat?

Beställde precis ett bygg kit o ska bygga en sån dära box of rock o testa..väntar fortfarande på leverans.
Finns även byggkit på marshall bluesbreakern med mod för att få den att låta mer som KoT också o är sugen på det med.

tycker det är svårt att lyssna sig fram på detta på ytube tyvärr..

Köpte en Tone City King of Blues och testade och den tyckte jag var riktigt bra, om jag inte har helt fel så är A-kanalen typ en KLON klon och B-kanalen mer som boost sidan av en KoT o baserad på en Bb.
Inte så mycket gain, o bägge sidorna stackade fint, men det var nått fel på den som visade sig om man tex hade gain på fullt på bägge sidorna så den gick tillbaka igen, När de fixar vill jag ha en sån igen :)


29 May 2018, 13:36
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Distpedaler - ännu en tråd
Tricket tror jag är att inte förvänta sig att EN pedal ska klara allt.. utan hitta en pedal som gör Marshall plexy crunch typ bra..inte köra hela disten på den utan bara så den precis ger en sjysst crunch och fortfarande kan ge rena toner om man skruvar ner med gitarren eller spelar mjukare och sedan använder en annan pedal för att boosta den för mer gain..

Nu när min bor är färdigbyggd så har jag prövat köra så med bor o som boostas av en boss bd-2 för tyngre rockkomp och sedan boosta med en boss sd-1 för solo ( även om det inte riktigt är nödvändigt).

Kör genom en Marshall superbass rent.. och visst fan låter det Marshall om pedalerna !!


Upplever att det blir bra mycket bättre ljud om man inte tar all dist från enbart en pedal.. skulle tro att det är lika med rörstärkare och kör inte tex soldano efter den principen med flera gainsteg som var för sig inte är så hårt drivna??

Nästa pedal att testa är en Timmy clon.. har hört en del om hur bra lovepedal amp 11 är som amp i a box och då den kretsmässogt är en klon på en Timmy så beställde jag en beg Timmyklon för att testa.. låter den bra blir det att hitta en riktig timmy eller hamna på Pauls vänte lista..ev bygga själv o skicka honom lite royalty ;)


09 Jun 2018, 16:11
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.