View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:35



Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2
ES-335 med gloriöst gåshuds sound! 
Author Message
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
lillefar wrote:
Haft ett par 335 och provspelat ännu fler och kan vara rätt murriga i tonen och allt annat än klara i soundet och lite halvdöda i tonen så dels skiljer det bra mycket mellan olika exemplar och dels gör mickbyte underverk.


Murrigheten kan nog ha varit kopplad till pickuperna, om de hade de förhatliga luddiga ’57 Classic. Som iofs skänker burken en del jazzton...

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


15 Apr 2018, 08:12
Profile

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
zoork_1 wrote:
Greg på Wildwood är helt klart en duktig gitarrist, men jag tycker att han ofta har ett riktigt skitljud när han ska rocka på. Låter som han använder en kass pedal....


+1. Det låter väldigt mycket förstärkare + distpedal som inte riktigt trivs med varandra.

Tycker det här låter roligare:
https://www.youtube.com/watch?v=KqsVmvbi4DM
Men då är det ju rock och inte Koch...


15 Apr 2018, 09:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
HRJ wrote:
Tycker det här låter roligare:
https://www.youtube.com/watch?v=KqsVmvbi4DM
Men då är det ju rock och inte Koch...


Det där är ju en riktig Plexi , spelar lite i en annan division... 8)

_________________



15 Apr 2018, 10:00
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
Mike Leaf wrote:
Låter vettigt, men orsaken av man bygger med laminat är att det ger en mer stiff konstruktion, spricker ej på längden, lätta att böja samt inte lika mikrofoniskt som en karvad topp.

Att det skulle vara av kostnadsskäl har jag svårt att köpa då det har varit så här ända sen 50-talet och kanske ännu längre.
Tex gitarrer som ES175 utan mittstock skulle lida av rundgång med en konstruktion som bestod av en routad mahognykropp + lönntopp.

Det är skillnad att bygga i volymer än att snickra någon enstaka gitarr i vedboden, det får du ha i åtanke när du analyserar gitarrkonstruktioner.


Visst kan man bygga med laminat, men som jag ser det är enda orsaken att man vill göra bygget blir billigare om det är fråga om en semi-hollow som 335'an man pressar till formen i billig plywood i stället för att karva den ur en dyr ädelträplanka, men ur soundsynpunkt behöver det inte vara sämre alls. Att man tog fram de stora Jazzburkarna i plywood på 50-talet har sin orsak i att de som fanns var akustiska instrument byggda för för maximal akustisk output med tunna känsliga toppar och kroppar och de klarade inte turne'jobben något vidare, instrumen var helt enklet för känsliga. Så man Byggde dem i plywood i stället, enormt mycket starkare och tål att slängas och dängas med och vid den tiden hade man också börjat använda förstärkare i mycket större utsträckning och var inte så beroende av ett stort akustiskt ljud så det fick stryka på foten.
Feedback är givetvis ett problem i högvolymsituationer, men det gäller för alla el-förstärkta instrument även el-plankor. Det gäller att dämpa toppen med hjälp av mittstock stock, övebygling mellan botten och toppen eller fylla kroppen med dämpmaterial. Vad man vill använda är ju fritt och i fallet med 335 blev valet mittstock, enklet och effektivt. Gretsch har valt bygling (trestlebrasing) i en del av sina instrument.
Sedan måste jag framhålla att även i el-gitarrfallet ger en viss livlighet i instrumentet ofta en bättre tone och feedback är ju inte bara av ondo det är en fin musikalisk krydda om den används med förstånd som många insett och gjort genom åren.


15 Apr 2018, 11:32
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
Jag har inget emot Gibsons ES 335or, förutom priset. Det görs ganska många bra kopior. Själv köpte jag en Yamaha SA2200, som med sin ebenholz-bräda och byggkvalitet kan jämföras med en ES 355a, för ungefär halva begagnat-priset för en ES 355. Pickuperna i Yamahan lät ganska bra, men kanske det fanns bättre? Jag fick tag i ett par splitbara Wolfetone Marshallheads och gjorde två 60-sekunders Iphone-clip för att visa hur bra det lät, både som Clean och med Dist.

Clean (med splitad bridge-pickup på några ställen):
http://fandalism.com/stefanthorpenberg/dT9V

Dist (bara bridge-pickupen som humbucker):
http://fandalism.com/stefanthorpenberg/dUac


15 Apr 2018, 13:44
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
26rednef wrote:
Att man tog fram de stora Jazzburkarna i plywood på 50-talet har sin orsak i att de som fanns var akustiska instrument byggda för för maximal akustisk output med tunna känsliga toppar och kroppar och de klarade inte turne'jobben något vidare, instrumen var helt enklet för känsliga. Så man Byggde dem i plywood i stället, enormt mycket starkare och tål att slängas och dängas med och vid den tiden hade man också börjat använda förstärkare i mycket större utsträckning och var inte så beroende av ett stort akustiskt ljud så det fick stryka på foten.


Precis, samma gäller för 335 modellerna, trots mittstocken.

_________________



15 Apr 2018, 19:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
Marshall wrote:
lillefar wrote:
Haft ett par 335 och provspelat ännu fler och kan vara rätt murriga i tonen och allt annat än klara i soundet och lite halvdöda i tonen så dels skiljer det bra mycket mellan olika exemplar och dels gör mickbyte underverk.


Murrigheten kan nog ha varit kopplad till pickuperna, om de hade de förhatliga luddiga ’57 Classic. Som iofs skänker burken en del jazzton...

Dåvheten (murrigheten) har ingenting med mickarna att göra. Classic '57:orna är en av de transparentaste humbuckers i 335:or. Dvs är AK-tonen i en gitarr dåv/trött/murrig; förmedlar också mickarna detta. Och detta har givetvis en motsatt sida också: Blir classic '57:orna matade med en distinkt levande AK-ton; låter de fenomenalt smaskigt.

Classic '57 är en av de bästa, riktiga PAF-mickar som tillverkas i gross idag. Och som vanligt: Ju större soppa; ju fler.... Detta medför effekter i att det faktiskt kan skilja en del mellan olika mickar av samma sort. De vanligaste skillnaderna i moderna Classic '57; mellan de bästa och de sämsta; handlar inte om skillnader i lindningarna i mickarna (som fallet var i början av 90-talet): Utan mer hur mickarna har satts ihop på fabriksgolvet -innan man vax doppat dessa. När man har två ganska jämnt/lika lindade spolar; en med justerings möjligheter: (Skruv pol spolen) -och en utan justerings möjligheter (slug pole spolen); hamnar fokus på det man som användare har svårare att påverka i efterhand. I som med alla PAF-mickar blir detta oftast; slugs polernas avstånd till kåpan som är lödd över dessa. Detta bidrar den "nasala burkigheten" i tonen -som PAF-mickar är världsberömda för. Att avlägsna/ta bort kåpan från en Classic '57 eliminerar prolemet. Det öppnar upp micken; men tar samtidigt också helt bort den klassika PAF-burkigheten i mickens karaktär.

Nästa viktiga del i att få mickar att leverera enligt specifikationer i alla typer av instrument; är att micken är monterad rätt i ett instrument. Nu pratar jag inte om justeringar på höjd i poler -eller upphängnig: Utan mickens vinkel/lutning -sett till strängarna som förser den med signal. Som jag skrev tidigare; så är en PAF-mick ganska jämnt lindad sett till dess två spolar. För att micken skall få möjligheten att "leverera rätt/enligt spec"; bör båda spolarna på micken få till gång till lika stark signal. Om en mick är starkt övervinklad åt något håll; innebär att spolen närmast strängarna blir dominantare. Detta samtidigt som spolen som hamnar längre ifrån strängarna blir svagare.

Synar man dessa vinklar på Ex en Gibson 335:a; kan man ganska fort konstatera att mickvinklarna sett till strängarnas bana över dem är ganska "off". Hur mycket "off" den är varierar givetvis. Detta styrs många gånger till stor del av hur halsens T/R -i kombination med justeringshöjden gitarren har på stallet. Ju mer banan-båge/relief gitarren har på halsen = Ju tröttare och dåvare blir den akustiska tonen i istrumentet. Och en trött/dåv tonbild ger de lägrelindade/transparentare Classic´57:orna ingen chans att leverera ett sound enligt norm/spec. För att dessa mickar skall "låta rätt"; är de helt beroende av matas med en betydligt distinktare AK-ton av strängarna. Det är först i detta läge som mickarnas transparenta/naturliga /krämiga -karaktär kan förmedlas ur en förstärkare. (Detta gäller inte bara Classic '57 -utan ALLA HB-mickar OAVSETT tillverkare och modell.)

Många känner inte till dessa saker; och ger därför ofta tummen ner till Classic '57-mickarna. Man väljer ofta att byta ut dessa mickar mot varianter som elektriskt definierar en vassare och mindre grumlig karaktär i deras egna öron. Ofta landar valet på starkare Alnico V-baserade magneter -istället för Alnico II som är standarden i PAF. Detta för att få ett mer definierat elektriskt mellan register; trots att mickarnas vinklar även fortsatt ligger på "smiskan". Jag kan inte argumentera emot; att taskigt justerade Classic '57:or låter "dåv apa" i en taskigt justerad 335:a. Däremot kan jag garantera att samma Classic '57 -mickar korrekt justerade i en korrekt justerad 335:a låter ren holy grail orginal old school PAF. Det finns ingen "murrighet" alls i tonen; varken rent eller överstyrt. Det låter kort och gott klassisk PAF. Orginal ljudet/soundet som födde hela humbucker världen som vi har idag.


/ Jonken :idea:


16 Apr 2018, 11:36
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
Snick snack, med andra mickar, t.ex. SD Seth Lovers eller Gibsons egna Custombuckers försvann murrigheten som genom ett trollslag i mina 335:or. ’57 Classic saknar den finstämda toppen/diskanten som finns hos många andra och mer transparenta humbuckers. T.o.m. Burstbuckers 1 & 2 är mer transparenta och öppna.
Detta gäller förstås inte bara för 335:or utan även för Les Paul eftersom det är pickupens egenskaper som avses, inte gitarrens de sitter i.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


16 Apr 2018, 12:38
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
Jonken wrote:
Däremot kan jag garantera att samma Classic '57 -mickar korrekt justerade i en korrekt justerad 335:a låter ren holy grail orginal old school PAF. Det finns ingen "murrighet" alls i tonen; varken rent eller överstyrt. Det låter kort och gott klassisk PAF. Orginal ljudet/soundet som födde hela humbucker världen som vi har idag.

/ Jonken :idea:


Förutom att C57 är vaxade, kan aldrig låta som en riktig ovaxad PAF.

_________________



16 Apr 2018, 15:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
Det är lite lustigt hur många mickar det finns av femtielva olika tillverkare som "låter PAF". Vissa har plockat sönder gamla PAF och skärskådat konstruktionen i minsta detalj, någon har olika antal lindningar på spolarna för att det blev så på 50-talet, andra har analyserat ljudet och lyckats efterlikna det helt, någon har byggt enligt Seth Lovers ritningar, en femte lindar på samma maskin som Gibson använde...
Och när man läser eller hör någon som jämför gamla Gibson så vittnar nästan samtliga om att originalen kan låta väldigt olika.

Det är ju inte precis raketvetenskap, så rimligen måste ett antal av alla dessa nytillverkade mickar låta precis som en gammal PAF.
Varpå man måste fråga sig: exakt vilken PAF? Och när uppnås målet, dvs en ny mick låter så mycket PAF att det helt enkelt inte går att göra en som låter ännu mer PAF? :wink:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


16 Apr 2018, 21:59
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
Och varför låter en mick från slutet på 50-talet eller början på 60-talet helt odiskutabelt bäst, som om något gudomligt inträffade i micklindarhimlen just denna korta period?

Man kan också undra hur rockigt eller bluesigt det är med fixeringen vid mikroskopiskt subtila ljudskillnader. Det är ju inte precis i kammarmusik vi brukar höra PAFar eller kopiorna på dem.

_________________
Mats


16 Apr 2018, 22:23
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
Lynxtrap wrote:
Det är lite lustigt hur många mickar det finns av femtielva olika tillverkare som "låter PAF". Vissa har plockat sönder gamla PAF och skärskådat konstruktionen i minsta detalj, någon har olika antal lindningar på spolarna för att det blev så på 50-talet, andra har analyserat ljudet och lyckats efterlikna det helt, någon har byggt enligt Seth Lovers ritningar, en femte lindar på samma maskin som Gibson använde...
Och när man läser eller hör någon som jämför gamla Gibson så vittnar nästan samtliga om att originalen kan låta väldigt olika.

Det är ju inte precis raketvetenskap, så rimligen måste ett antal av alla dessa nytillverkade mickar låta precis som en gammal PAF.
Varpå man måste fråga sig: exakt vilken PAF? Och när uppnås målet, dvs en ny mick låter så mycket PAF att det helt enkelt inte går att göra en som låter ännu mer PAF? :wink:

Det handlar bara om business. Man säljer på folks fåfänga o h nyfikenhet. Samma med den uppsjö av magiska effektpedaler.

_________________



17 Apr 2018, 06:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
Mike Leaf wrote:
C57 är vaxade, kan aldrig låta som en riktig ovaxad PAF.

Sant. Men just denna skillnad går i vår moderna tid att kompensera på andra sätt. Och det är ju tacksamt om det inte rundar -och tok-skriker i onödan...


/ Jonken


17 Apr 2018, 08:04
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
Makten wrote:
Nu får jag väl kompanispö, men jag tyckte det där lät apa. "Gummisnodd" är det bästa ord jag finner för att beskriva det rena ljudet, och disten på gränsen till getingbo. :mrgreen:

Smaken är som baken.


+1
Kul ändå att man upplever saker så olika.


17 Apr 2018, 08:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
I min gamla Les Paul-SG 1961 sitter det två PAF-pickuper. När de behövde fixas för ett par år en upptäckte jag att det i neck-pickupen satt en kort magnet, förmodligen en Alnico V, medan det i bridge satt en lång magnet, förmodligen en Alnico II. Hade kontakt med en kille på Blocket som hade samma pickup-uppsättning, en PAF i bridge och en PAT i neck. Intressant, eftersom man hört att de på Gibson vid den här tiden bara slängde in pickuper och magneter lite på måfå.
Gillar nog Alnico V bäst för den höga spröda diskanten. Gibsons Burstbucker Pro har fått dålig kritik, men jag har såna i två gitarrer, dock enbart i neck-läge. Dom låter ungefär som mina original-PAF, men lite tyknare, det gör ju inget.


17 Apr 2018, 15:36
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
Pat nr dekalen fanns inte 61. Den är bytt i så fall. PAF dekal med kort magnet fanns dock i en övergångsperiod.
I en 63 custom jag hade satt det blandade dekaler. Inget man brydde sig om då.

_________________



17 Apr 2018, 16:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
Jag menar alltså att en PAF med Alnico V "i princip" är en "PAT".
Jaså, blandade dekaler: kommer du ihåg var de satt, neck, bridge? Eller det var en SG Custom med tre pickuper?


17 Apr 2018, 20:01
Profile

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
Kul med alla dessa detaljer runt lite koppartråd och en magnet, det är ändå lirarens fingar tillsamman med hjärnan som står för mer än 90% av det vi hör i det vi kallar sound, men det är altid de 10 övriga %'en man snackar om. Man kan fråga sig om ett lite mörkar toppregister spelar någon som helst roll om det man lirara är medioker musik eller den som lirar är en medioker musiker. Ändå har det tagits fram alla möjliga prylar för att finjustera de här sista 10 %'en skulle kanske i stället titta lite på spelteknik och musikkunskap, men det är ju tråkigt har jag förstått.


22 Apr 2018, 18:50
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
26rednef wrote:
skulle kanske i stället titta lite på spelteknik och musikkunskap, men det är ju tråkigt har jag förstått.


Kanske aningen svårare att bygga en E-handels business på det ?

_________________



22 Apr 2018, 19:42
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
Wilmer wrote:
Jag menar alltså att en PAF med Alnico V "i princip" är en "PAT".
Jaså, blandade dekaler: kommer du ihåg var de satt, neck, bridge? Eller det var en SG Custom med tre pickuper?


Det satt en PAF i stall, sen 2 Pat NO... Guldfärgade PAF fanns ända in i sent 64....

_________________



22 Apr 2018, 19:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
OK, samma som på de andra jag hört om, där Alnico II hamnat i stallet.
Nu har jag hört folk som påstår att även de korta magneterna i sena PAF kunde vara Alnico II, men den magnet jag har är dessutom mörk, nästan lite blåskimrande i färgen, något jag förknippar med Alnico V (men jag är absolut inte någon expert på sådant).

Men rimligen borde det vara den högre halten av nickel i Alnico II magneterna, och den högre halten av kobolt i Alnico V magneterna, som ger färgskillnaderna:

Cast Alnico 2 - Composition Weight %

Substance - Al 8.0% Ni 24.0% Co 14.0% Cu 3.0% Fe 51%


Cast Alnico 5 - Composition Weight %

Substance - Al 7.8% Ni 14.0% Co 24.5% Cu 3.0% Fe 50.7%


22 Apr 2018, 20:43
Profile

Joined: 19 May 2006, 09:20
Posts: 675
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
Ja det är väldigt vad smaken skiljer v g ton och ljud.
Gillade inte alls ljudet i klippet.

Här tycker jag man kan höra magin i en (gammal) 335:a:

https://www.youtube.com/watch?v=aQzGmPr-t5o

Lyssna på hela klippet :)

_________________
"Därute går Hemulerna med stora, tunga steg..."


06 Jun 2018, 17:09
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
26rednef wrote:
Mike Leaf wrote:
Vilket träslag skulle du som expert föreslå då till lock sidor och botten i en 335?


Ja du om den görs med fomade tunna sidor skulle jag välja lönn i allt och en 5 delad hals, Mhogny, rosewood, lönn och Ebenholz grepp och mittstocken i mahogny. Om den i stället skulle göras med urfräst kropp skulle det bli mahogny kropp med lönntopp och hals enligt ovan.

En sån gitarr tillverkas idag: https://www.gearnews.com/fret-king-black-label-elise-gg-gordon-giltrap-mkii-guitar/Jag har en tidigare modell med P90 i halsläget; spöar vilken 335:a som helst, både när det gäller klang och sustain. Den har iofs inte femdelad hals utan enbits mahogny. En styvare hals skulle kanske ge den ytterligare briljans och sustain, men skillnaden mot en 335 är ändå påtaglig, till det bättre på alla punkter när det gäller ton. Om du frågar mig, alltså.
EDIT: jag har för mig att Aria tillverkade en 335 med solid lönntopp på 70-talet, kanske flera har gjort det?

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


07 Jun 2018, 07:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
Martin Kuhn wrote:
men skillnaden mot en 335 är ändå påtaglig, till det bättre på alla punkter när det gäller ton. Om du frågar mig, alltså.

Bra att du skriver så, vad som är 'bra ton' är subjektivt, sen einlägget ovanför ditt.

Sen undrar jag, vilka är 'alla punkter' avseende ton?

Låter alla 335 lika tycker du? Oavsett modell, tillverkare etc,.... ?

_________________



07 Jun 2018, 21:41
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
Väck mig när ni avklarat ”tycke & smak” diskussionen... :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


08 Jun 2018, 17:47
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
Väck inte Granis ännu.

Jag tyckte både den blå och 59an lät både helt klart killer.
Jag undrar om inte den blå kunde komma lite närmare 59 an med gamla millitär potetentiomätrar.

Dags för mr Wester att inse att om jag inte hör nånskillnad i band sammanhang så kan memyself hållakäften.


08 Jun 2018, 18:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: ES-335 med gloriöst gåshuds sound!
salesman wrote:
Väck inte Granis ännu.

Jag tyckte både den blå och 59an lät både helt klart killer.
Jag undrar om inte den blå kunde komma lite närmare 59 an med gamla millitär potetentiomätrar.

Dags för mr Wester att inse att om jag inte hör nånskillnad i band sammanhang så kan memyself hållakäften.

59:an låter PAF och BZ , torrt och med subtila övertoner..

Första gången jag försökt beskriva ett ljud i en gitarr så detaljerat

_________________



08 Jun 2018, 19:48
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], bummer and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.