View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:04



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Moddad Rickenbacker 480 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Moddad Rickenbacker 480
Har alltid gillat utseended hos 4000-serien så när jag fick reda på att Rickenbacker gjorde gitarrer med samma kroppsform blev det liksom en sån där gitarr jag bara var tvungen att ha nån gång under mitt liv... Så för ett tag sen dök den här upp på vend. Den var i rätt dåligt skick, jätteslitna band, väldigt rostigt stall som saknade ett par skruvar, sprucket plektrumskydd, mickarna bytta mot gamla Gibson tarbacks osv. Men priset var bra så jag slog till. Kan väl nämna att säljaren spelar i ett band jag är ett fan av så det kanske spelade in litegrann med...

I alla fall, jag kunde inte låta gitarren vara i det skick den var men skulle jag försöka mig på att återställa den så gott som möjligt eller modda den till något som är mer idealiskt för mig? Till slut bestämde jag mig för det senare.

Jag beställde ett nytt stall från Mastery och medans jag väntade tog jag gitarren till Hasse på Ad-lib för att banda om den med medium jumbo i rostfritt stål. Det blev en massa krångel med att få hit stallet (inte Mastery's fel, dom var hjälpsamma och tillmötesgående genom allting. Skyller helt och hållet på Postnord) så jag bad Hasse göra ett nytt plektrumskydd och löda om elektroniken medans jag ändå väntade på stallet. Från början hade jag tänkt göra detta själv men resultatet blev hundra gånger bättre än något jag kunnat åstadkomma.

Halsmicken passade inte särskilt bra (rent fysiskt) så den fick gå men stallmicken låter riktigt bra och funkar väldigt fint i den här gitarren så den fick vara kvar. Valde att ha en volymkontroll, vanlig tonkontroll och en bass-cut ifall jag ändå vill ha nåt lite mer "jangly". Fixar nog nåt lite mer rickenbacker-aktigt till halspositionen i framtiden men just nu gillar jag den som den är. Påminner mig på nåt sätt om gamla Epiphone Coronet eller så med bara en mick och en massa plektrumskydd.

Till slut kom stallet och var en stor förbättring gentemot det gamla. Jag beställde också ett Duesenberg Tremola som jag var lite lat med att montera och sitter en aning snett men det funkar väldigt bra. Skulle nog välja det hellre än ett bigsby vilken dag som helst, billigare också.
Det är fortfarande lite som behöver göras. Skåran för höga e-strängen i översadeln är lite väl nära kanten och som sagt så vill jag nog ha en halsmick nån gång i framtiden men det visade sig vara en riktigt bra och intressant gitarr. Väldigt annorlunda än nånting annat jag har med sin smalare hals (på bredden) och väldigt platta radie på greppbrädan men ändå riktigt bekväm att spela på.

Lite bilder (inga bilder före eller under ingreppen tyvärr):

Image

Image

Ville också passa på och fråga hur ni bojare känner kring att modda vintageinstrument? Gör det nån skillnad ifall det är nåt mer obskyrt och kanske billigare jämfört med något mer "ikoniskt" och dyrare? Ärligt talat hade jag nog inte gjort allt det här om det inte var för att gitarren redan var i såpass dåligt skick.


08 Apr 2018, 13:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Moddad Rickenbacker 480
Fräck gitarr!.... Men det där stallet kan inte vara bra, jag får ont i högerhanden bara av att titta på det!
Helt rätt med bara en stallmick! Vem fasiken spelar Jazz på en Rick?

_________________
pudas


08 Apr 2018, 18:11
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Moddad Rickenbacker 480
pudas wrote:
Fräck gitarr!.... Men det där stallet kan inte vara bra, jag får ont i högerhanden bara av att titta på det!
Helt rätt med bara en stallmick! Vem fasiken spelar Jazz på en Rick?


Tänkte också det när jag först installerade stallet men det är inte så illa som det ser ut, inte värre än att spela på en tele.
Jag gissar att stallet generellt ska justeras lite högre på andra Rick-modeller.
Haha, jo jag gillar den som den är! Men saknar ändå nåt som ger lite mer autentisk Rick-känsla... vi får se! :)


09 Apr 2018, 11:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Moddad Rickenbacker 480
Sjukt cool! Vilket band hade den som hade den innan spelat med? Nyfiken!


09 Apr 2018, 11:37
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Moddad Rickenbacker 480
LabLord wrote:
Sjukt cool! Vilket band hade den som hade den innan spelat med? Nyfiken!


Truckfighters! Han tyckte banden var ”lite slitna men ok” medans jag tyckte gitarren var nästan ospelbar... men han fick det väl att funka på nåt sätt, eller så var det bara säljsnack.


09 Apr 2018, 12:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Mar 2008, 11:48
Posts: 1992
Location: Backe
Post Re: Moddad Rickenbacker 480
Underbart fräck gura, blev lite kär här! :mrgreen:

_________________
www.facebook.com/gudarsskymning


09 Apr 2018, 14:24
Profile WWW

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Moddad Rickenbacker 480
Riktigt fräsig sak!


09 Apr 2018, 14:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Moddad Rickenbacker 480
Ixmack wrote:
Haha, jo jag gillar den som den är! Men saknar ändå nåt som ger lite mer autentisk Rick-känsla... vi får se! :)


Rickenbackermikar borde väl vara the thing??? De är ju singlecoil i original så det borde vara en viktig faktor. lite plongigt, skimrande ljud?

Klart fräsig gitarr för övrigt, hade jag ingen aning om... Basen har en god vän ett exemplar från -76 i nyskick av, så den är jag väl beknat med, men inte gitarrmodellen av samma design.

_________________
/Lennart


09 Apr 2018, 15:10
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Moddad Rickenbacker 480
Mycket cool. Helt klart rock'n roll.

_________________
Gud finns inte.


09 Apr 2018, 16:36
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Moddad Rickenbacker 480
Den där kroppsformen ser ju egentligen helt sjösjuk ut, men den har ändå rätt attityd med hjälp av sin bassläktings anrika historia. Och så är det ju inget dussininstrument, precis...

_________________
Mats


09 Apr 2018, 17:35
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Moddad Rickenbacker 480
Custom Sam wrote:
Ixmack wrote:
Haha, jo jag gillar den som den är! Men saknar ändå nåt som ger lite mer autentisk Rick-känsla... vi får se! :)


Rickenbackermikar borde väl vara the thing??? De är ju singlecoil i original så det borde vara en viktig faktor. lite plongigt, skimrande ljud?

Klart fräsig gitarr för övrigt, hade jag ingen aning om... Basen har en god vän ett exemplar från -76 i nyskick av, så den är jag väl beknat med, men inte gitarrmodellen av samma design.


Jo, hade tänkt mig nåt sånt här om jag sätter dit en halsmick: https://www.creamery-pickups.co.uk/cust ... html#MID63

Men vi får se! Nästa grej att fixa är översadeln :)


09 Apr 2018, 20:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Moddad Rickenbacker 480
bluescaptain wrote:
Underbart fräck gura, blev lite kär här! :mrgreen:

Se men inte röra ;)


09 Apr 2018, 20:54
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Moddad Rickenbacker 480
Riktigt snygg! Blir lite avis. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


09 Apr 2018, 22:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: bummer, cosmobanan, Majestic-12 [Bot] and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.