View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:15



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Synthaxe 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Synthaxe
Någon som sett eller testat en sån här mackapär någon gång?
En Synthaxe.

Här ett klipp där först en ung kvinna och sedan Alan Holdsworth gör en liten demo.
https://youtu.be/q1YctAjkXt8

Personligen får jag en kraftig allergisk reaktion när jag ser och hör detta.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


05 Apr 2018, 14:56
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Synthaxe
Synthaxe och frisyr...tidsmaskinen går till 80-talet. Lite New Romantic över det hela. Får också en släng av allergisk reaktion av ”tingesten” i fråga. Har inte testat och känner heller ingen lust att göra det. Nu ska jag fortsätta ägna mig åt att vara en bakåtsträvande stofil, vilket känns som min sanna natur. :D

Fast om någon här har en vore det ju spännande att se och höra om...

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 05 Apr 2018, 19:37, edited 1 time in total.



05 Apr 2018, 16:08
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Synthaxe
”...I’ve been waiting for it my whole life.”

_________________
Mats


05 Apr 2018, 16:42
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Synthaxe
Jag skulle döda för en sån där, tyvärr är de extremt dyra (miljoner) och svårare att hitta än viken vintage gitarr som helst där ute.

Allan spel med de där är bland det bästa spel han fick ur sig, otroligt uttrycksfullt instrument i rätt händer (hans).

Syntljuden då var inte så jätteskoj, men de är de ju idag.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


05 Apr 2018, 22:56
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Synthaxe
Säkert dyra, men miljoner...njae.

https://reverb.com/item/1882073-allan-holdsworths-synthaxe-used-on-every-record-since-atavacron-1986

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


06 Apr 2018, 01:07
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Synthaxe



Det kostade så innan Allan dog, för då fanns det inga att köpa.
Nu säljer hans familj hans.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Apr 2018, 08:47
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Synthaxe
Den pjäsen genom en Kemper, sen är man hemma.


06 Apr 2018, 09:08
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Synthaxe
Magnus Olsson wrote:



Det kostade så innan Allan dog, för då fanns det inga att köpa.
Nu säljer hans familj hans.

/Magnus



Så de kostade så innan Allan dog men hans familj osv...

Njae...annonsen jag länkade till var från innan Allan dog (läs beskrivningen i annonsen). Sedan vore det ju väldigt märkligt att sälja något värt miljoner för endast 135000 -140000 kr, inte minst med tanke på pengadebaklet kring AHs begravning. Så det där med miljoner ställer jag mig mycket skeptisk till.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


06 Apr 2018, 09:23
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Synthaxe
Precis, inte en chans att de gick för miljoner förutom den som var ägd av kändaste användaren som gick för max en tiondel... :mrgreen:

Om de var värda miljoner hade någon bemödat sig att bygga en idag. Sååååååååå svårt kan det ju inte vara om man verkligen vill. Enda som är lite drygt är ju greppbrädan som ska känna vad man trycker ner separat från vad du SPELAR i klassisk gitarrmening. Om typ Roland/Line 6/Yamaha eller någon lade lite energi på saken... :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


06 Apr 2018, 10:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Synthaxe
Å andra sidan, om man nu skulle vilja ha en syntgitarr att fibbla med så är nog "YouRock Guitar" ett bra val. När det kommer till synth delen, troligtvis bättre! När dom såldes gick dom för runt tre tusen!
https://www.youtube.com/watch?v=oXE48VBTIjo

_________________
pudas


06 Apr 2018, 11:02
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Synthaxe
De moderna alternativen verkar vara billiga leksaker. Men om typ Roland ansträngde sig och den fick kosta 10-15k så hade det ju garanterat gått utmärkt 2018!

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


06 Apr 2018, 11:09
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Synthaxe
Henkie wrote:
De moderna alternativen verkar vara billiga leksaker. Men om typ Roland ansträngde sig och den fick kosta 10-15k så hade det ju garanterat gått utmärkt 2018!


Vad är det för fel på Rolands nuvarande gitarr-synth system? Det är ju trotts allt så att system baserade på hex-pickuper har visat sig vara det som flest gitarrister föredragit och som troligen också funkat bäst. Obs! Detta är vad jag läst mig till, ingen större erfarenhet av gitarr-synthar! Dock är jag nyfiken, och ser absolut att jag skulle kunna få användning av en!

_________________
pudas


06 Apr 2018, 14:01
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Synthaxe
En MIDI-mick plockar bara upp hur strängen låter, inte vad dina fingrar gör med strängen.

Synthaxe läser av greppbrädan separat från "anslaget", så du kan trigga ljud bara genom att trycka ner strängen, plus få oändlig sustain.

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


06 Apr 2018, 14:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Synthaxe
Granis67 wrote:


Så de kostade så innan Allan dog men hans familj osv...

Njae...annonsen jag länkade till var från innan Allan dog (läs beskrivningen i annonsen). Sedan vore det ju väldigt märkligt att sälja något värt miljoner för endast 135000 -140000 kr, inte minst med tanke på pengadebaklet kring AHs begravning. Så det där med miljoner ställer jag mig mycket skeptisk till.


Jag har sett en till salu någonsin, och då var det över en miljon (innan den du länkade till). Det var lääänge sen.
Och den köptes då av någon kändis (minns inte säkert men tror det var gitarristen i Alice In Chains, kan också varit Van Halen eller de två ihop) och gavs till Allan som en gåva (som hade sålt sin när företaget bakom lade ner).


Skitsamma, nu kostar den ju uppenbart mindre.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Apr 2018, 15:34
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Synthaxe
Konstigt, hade Allan två Synthaxe? Undrar då specifikt just denna Synthaxe i annonsen varit med på varje platta sedan Atavachron från 1986 och är det någon Synthaxe som man ska ha är det ju denna ”this is the one!”

Saxat från annonsen jag länkade till
”This unit has been used on every record since Atavachron and will be heard on Allan's soon to be released album coming this year.”

”The unit is still in amazing shape, and fully functional and still in use. Comes with all the cables and controllers etc and a letter of originality which is signed by Allan..... and if you are in or near or want to make the trip to S.California, Allan will be happy to meet with you and show you the ropes. Less than 100 Synthaxes made and super rare in their own right, but this is the one!”

Känns som att det ligger en ”gravad hund” någonstans, men som du säger Magnus nu är de ju betydligt billigare än miljonen. Räknar med att snart få se dig med en, bara att sälja av några av dina sällananvändagitarrer (om du har några sådana). :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


06 Apr 2018, 16:53
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Synthaxe
Alla vet att det inte går att göra en reissue på nåt som inte tillverkas längre eftersom det aldrig kommer låta lika bra pga att tillverkningsätt på plast och och lim och elektronik. Det som inte tillverkas längre är alltid bäst hur dåligt det än är. Ja förutom Japankopior de är alltid bättre och mer likt än originalet själv.


06 Apr 2018, 20:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Synthaxe
Henkie wrote:
En MIDI-mick plockar bara upp hur strängen låter, inte vad dina fingrar gör med strängen.

Synthaxe läser av greppbrädan separat från "anslaget", så du kan trigga ljud bara genom att trycka ner strängen, plus få oändlig sustain.


Finns ingen midimic till gitarr.
Det finns hexaphonisk magnetisk eller piezo mic.
De återger som en normal PU fast separat sträng för sträng
De plockar up exakt vad fingrarna gör med strängen.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


06 Apr 2018, 21:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Synthaxe
Granis67 wrote:
Konstigt, hade Allan två Synthaxe? Undrar då specifikt just denna Synthaxe i annonsen varit med på varje platta sedan Atavachron från 1986 och är det någon Synthaxe som man ska ha är det ju denna ”this is the one!”

Saxat från annonsen jag länkade till
”This unit has been used on every record since Atavachron and will be heard on Allan's soon to be released album coming this year.”

”The unit is still in amazing shape, and fully functional and still in use. Comes with all the cables and controllers etc and a letter of originality which is signed by Allan..... and if you are in or near or want to make the trip to S.California, Allan will be happy to meet with you and show you the ropes. Less than 100 Synthaxes made and super rare in their own right, but this is the one!”

Känns som att det ligger en ”gravad hund” någonstans, men som du säger Magnus nu är de ju betydligt billigare än miljonen. Räknar med att snart få se dig med en, bara att sälja av några av dina sällananvändagitarrer (om du har några sådana). :wink:


Här säger han i en intervju 1994 att han inte äger en synthare längre.
http://www.fingerprintsweb.net/ah/press/guitar0794.html

Vad han sa då (när företaget lade ner) var ”jag vill inte spela på en gammal dinosaurie”.

Fan vet vad man skall tro, historia har ju en trendens att skrivas om.
Men att han fick en av ovan nämnda nissar var en välkänd historia då när det hände.



/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Apr 2018, 22:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Synthaxe
rifle wrote:
Det som inte tillverkas längre är alltid bäst hur dåligt det än är.

Synthaxe limmad med hudlim måste ju vara det mest vintagekorrekta. Eller var det Karlssons klister som gällde på 80-talet?

_________________
Mats


06 Apr 2018, 23:30
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Synthaxe
Bapman wrote:
Henkie wrote:
En MIDI-mick plockar bara upp hur strängen låter, inte vad dina fingrar gör med strängen.

Synthaxe läser av greppbrädan separat från "anslaget", så du kan trigga ljud bara genom att trycka ner strängen, plus få oändlig sustain.


Finns ingen midimic till gitarr.
Det finns hexaphonisk magnetisk eller piezo mic.
De återger som en normal PU fast separat sträng för sträng
De plockar up exakt vad fingrarna gör med strängen.


Den plockar inte upp vad fingret gör med strängen, den plockar upp LJUDET och gör om det till MIDI. Visst, det är en analog mick från början, men poängen är ju att lösningen som helhet skapar en MIDI-signal.

Synthaxe känner av om du trycker ned strängen UTAN att slå an den, och kan därför göra mer än en vanlig MIDI-gitarrmojäng. Synthaxe läser som sagt av greppbrädan och anslaget separat, och det är klart att det är en "bättre" lösning än att "lyssna" efter analogt ljud, om det är synt som är huvudgrejen.

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


09 Apr 2018, 12:15
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.