View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:47



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube 
Author Message

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
... vet inte om det är en nyhet, men det är det för mig i alla fall:
https://www.youtube.com/watch?v=17mh2oI21V4

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


04 Apr 2018, 19:17
Profile ICQ WWW

Joined: 26 Oct 2009, 22:18
Posts: 252
Location:
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
Martin Kuhn wrote:
... vet inte om det är en nyhet, men det är det för mig i alla fall:
https://www.youtube.com/watch?v=17mh2oI21V4


Fantastisk konsert, gjorde två spelningar samma dag och spelades in på SR.
Spelade in konserten på kassettband från ett program som hette 'Rock från underjorden'. Men på film..vita SGn har jag sett klipp tidigare.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... 0487585.ab


04 Apr 2018, 20:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
Pallade inte mer än 2 låtar,

sketans va ostämt!... :D

_________________
http://www.ergopikk.com


04 Apr 2018, 20:54
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
FuriousFingers wrote:
Pallade inte mer än 2 låtar,

sketans va ostämt!... :D

Det är fegt att stämma... :mrgreen:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


04 Apr 2018, 21:40
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
Min svärmor såg den där konserten. "Ett jävla gnissel" sa hon. Men hon är å andra sidan i en respektabel Bojar-ålder, fyller 66 i år.

Det stör mig sanslöst att hon såg honom live, som hatar gnissel. Jag hade gärna bytt plats med henne, åtminstone för det tillfället, för skulle jag vakna upp och vara svärmor i morgon så blidde det ytterligare ett självmordsfall i landet i morgon!

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


04 Apr 2018, 22:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
Polytone wrote:
FuriousFingers wrote:
Pallade inte mer än 2 låtar,

sketans va ostämt!... :D

Det är fegt att stämma... :mrgreen:


Konstant problem och han är ju medveten om det eftersom han håller på och smålirar och stämmer mellan varenda låt, troligtvis blir det bara värre.
Även Noel är på basen och skruvar samtidigt.....

Man var dock inte lika känslig för sånt förr i tiden , taskig medhörning och det var nog få i publiken som reagerade på det.

SRV hade ju samma problem....

Blir dock bättre efter 36 minuter när han får en riktig gitarr i nävarna 8)

_________________



05 Apr 2018, 09:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
Han snackar ju samtidigt som han stämmer! Och försöker stämma mitt i låtarna mellan sångraderna.

Och inga stämapparater fanns på den tiden. Jag kan inte ens stämma utan stämapparat ens när jag håller käften, åtminstone inte med andra ljud runtomkring.
I mina omusikaliska öron är dock det måttligt ostämda en del av det som gör det bra här.


05 Apr 2018, 13:52
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
Jag tycker att musiken under denna period lite ligger ovanpå sådana petitesser som att allt, alltid måste vara välstämt, perfekt arrangerat med väl inövade ekvilibristiska löpningar utefter greppbrädan. Här kompenseras detta med ett större känsloengagemang och med stor kommunikation med publiken.
Sen är jag personligen övertygad i att en gitarr absolut kan vara ostämd, men på något konstigt sätt ändå låta rätt!
Jag har oerhört svårt att kunna tänka mig denna klassiska Janis Joplin låt "Ball and Chain" live från Monterey utan den ostämda gitarren!
https://www.youtube.com/watch?v=r5If816MhoU

_________________
pudas


05 Apr 2018, 14:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
pudas wrote:
Sen är jag personligen övertygad i att en gitarr absolut kan vara ostämd, men på något konstigt sätt ändå låta rätt!

Japp, kan vara tvärtom också. Att gitarren är stämd men personen som lirar han sån spelstil att han bänder ned strängarna lite omedvetet
och det låter ostämt, sen när man kollar så stämmer instrumentet.

Har varit med om det , folk som lirar ostämt på stämda instrument 8)

_________________



05 Apr 2018, 15:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
pudas wrote:
Jag tycker att musiken under denna period lite ligger ovanpå sådana petitesser som att allt, alltid måste vara välstämt, perfekt arrangerat med väl inövade ekvilibristiska löpningar utefter greppbrädan. Här kompenseras detta med ett större känsloengagemang och med stor kommunikation med publiken.
Sen är jag personligen övertygad i att en gitarr absolut kan vara ostämd, men på något konstigt sätt ändå låta rätt!
Jag har oerhört svårt att kunna tänka mig denna klassiska Janis Joplin låt "Ball and Chain" live från Monterey utan den ostämda gitarren!
https://www.youtube.com/watch?v=r5If816MhoU

Så sant som det är sagt!


05 Apr 2018, 19:42
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 898
Location:
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
Har dubbel CD från 90-talet med båda konserterna från Konserthuset. Hade den på kassett på 80-talet också, sändes i P3.

Det här måste vara de tejper som nämns här, eller?
http://www.svd.se/unik-hendrix-konsert-funnen

Coolt att någon läckt dem, för den har inte sänts på SvT efter 2014, vad jag vet. Eller?

Hendrix är Kung. "Ostämt", vafanculo! :lol:

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


07 Apr 2018, 17:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
Hendrix är the man, men fan va ostämt ja...
hoppade fram lite, känns som det blev bättre mitt i nånstanns.
han verkar lite trötter på slutet :D

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


18 Apr 2018, 21:01
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
Jag avgudar Hendrix, men ni som försvarar usel stämning måste ju ha bajs i huvudet. Med en gitarr som inte stämmer ur sig när man petar på den hade han kunnat koncentrera sig på att lira bra istället för att hela tiden försöka kompensera för att skitgitarren inte gör som han vill. Man ser det ju i hela hans minspel, hela tiden.
Att han sen på en höft lyckas få det skapligt lyssningsbart är ett under med tanke på att han aldrig ens verkar fundera på att stämma ordentligt mot basen mellan låtarna.
Hendrix hade garanterat älskat Floyd-stall och låst översadel. 8)

I övrigt tycker jag att insatsen är lam genom hela konserten, vilket kanske är begripligt. Vem fan bryr sig om en liten publik i ett helt okänt land? Hade nåt annat stort band spelat sådär dåligt så hade glåporden haglat.

Edit: Det där skulle jag inte ha skrivit! När han fick SG/LP:n i handen så blev det ju plötsligt nåt helt annat. :D


18 Apr 2018, 23:29
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
Har samma intryck som Makten, en påtagligt oengagerad Jimi som kör på rutin och mest verkar önska att han var någon annanstans. Men han hade ju en mycket hög "lägsta nivå" om man säger så.
Och som sagt, varför inte ens försöka stämma ihop med basen...

Sen är det ju fullt möjligt att få en strata att hålla stämningen rätt bra, så man undrar ju om man bara inte brydde sig eller visste så mycket om sånt på den tiden? Var det liksom bara "på med strängarna och kör"? Borde han inte rimligtvis ha haft 4-5 reservstrator som scentekniker kunde hålla stämda och leverera efter behov?

Men med Jimi och säkert de flesta andra, även stora stjärnor, på den tiden så fanns det väl tyvärr ingen apparat omkring dem som prioriterade att skapa optimala förutsättningar för dem att göra ett så bra jobb som möjligt. Det var väl mer att skicka iväg dem på maximalt många gig till lägsta möjliga kostnad.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Apr 2018, 13:42
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
Lynxtrap wrote:
Borde han inte rimligtvis ha haft 4-5 reservstrator som scentekniker kunde hålla stämda och leverera efter behov?
Men... det kunde man väl inte på den tiden? Stämapparater dök väl inte upp förrän senare? En scentekniker skulle väl ha behövt ha tyst omkring sig för att stämma.
Eller har jag fel? (Detta är tio år innan jag köpte min första gitarr, så jag har lite dålig koll här...)


19 Apr 2018, 13:59
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
lpstd wrote:
Lynxtrap wrote:
Borde han inte rimligtvis ha haft 4-5 reservstrator som scentekniker kunde hålla stämda och leverera efter behov?
Men... det kunde man väl inte på den tiden? Stämapparater dök väl inte upp förrän senare? En scentekniker skulle väl ha behövt ha tyst omkring sig för att stämma.
Eller har jag fel? (Detta är tio år innan jag köpte min första gitarr, så jag har lite dålig koll här...)


Åtminstone Petersons strobostämmare uppfanns på 60-talet. Annars borde det väl ha gått på nåt annat sätt, t.ex hörlursförstärkare. Eller åtminstone stämma dem innan spelningen började så att det fanns ett gäng stämda gitarrer att tillgå.

Image

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Apr 2018, 14:05
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
Jag såg Hendrix 5-6 gånger, och han var alltid mycket angelägen om att det skulle låta bra. En gång, i september -67, såg jag en ganska usel konsert med honom i Göteborg då det var ett elektriskt glapp nånstans som gjorde att ljudet ibland försvann. Han blev svinförbannad till slut och slängde Stratan över högtalarna och gick av scen. Efteråt kom jag in i logen och tyckte att jag skulle säga nåt tröstande, så jag sa "Good Concert tonight", vilket fick Hendrix att skratta ironiskt. Men denna tid, 1969, var en lite låg period för Hendrix, det var bråk om skivrättigheter, som sen ledde till plattan Band of Gypsys, och bandet var nog lite urlakat efter att ha spelat miljoner konserter. Dagarna innan var man i Göteborg, och det minns jag som en mycket bra konsert. Kanske han inte orkade ladda om till Stockholm. Om stämningen; han inleder konserten med att göra ett långt avsnitt med grova skydives Då får man problem med en Strata resten av konserten förstås. Men jag tycker konserten i Stockholm är lite ojämnt, några låtar är lite darriga, andra sitter bra.


19 Apr 2018, 15:11
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
Jimpa är Jimpa, så även om det inte direkt är någon höjdarkonsert är det fint att den finns bevarad till eftervärlden.

Som en side-note spelade Fleetwood Mac på konserthuset 4 nov 1969 och 1 april 1970, men ingendera verkar ha filmats.
Såå jä....a sorgligt... :cry:


19 Apr 2018, 17:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
lpstd wrote:
Lynxtrap wrote:
Borde han inte rimligtvis ha haft 4-5 reservstrator som scentekniker kunde hålla stämda och leverera efter behov?
Men... det kunde man väl inte på den tiden? Stämapparater dök väl inte upp förrän senare? En scentekniker skulle väl ha behövt ha tyst omkring sig för att stämma.
Eller har jag fel? (Detta är tio år innan jag köpte min första gitarr, så jag har lite dålig koll här...)


Han hade ju både gitarrtekniker och stämde gjorde man i logen med tex en stämgaffel, reservguror fanns också.
Sen kanske man skalade ned lite när man åkte på mindre turnéer utanför UK/US

När en gitarr stämt ur sig bytte man på scen , tog den ostämda till logen och stämde den, sen bytte tillbaka om artisten ville.
Ungefär samma som idag (om inte logen ligger en kilometer från scen) då har man ju en liten plats på scenen för detta ändamål som Stones mfl...

Sen hjälper det ju inte med stämda gitarrer när basisten är på och stämmer också på frihand, då vblir det som det blir...

_________________



19 Apr 2018, 20:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
Makten wrote:

Edit: Det där skulle jag inte ha skrivit! När han fick SG/LP:n i handen så blev det ju plötsligt nåt helt annat. :D


Jag skrev det några inlägg upp, det började plötsligt låta riktigt bra 8)

_________________



19 Apr 2018, 20:22
Profile ICQ WWW

Joined: 26 Jul 2011, 11:09
Posts: 33
Location:
Post Re: Jimpan -69 på Konserthuset ute på Youtube
Här är Jimi på Royal Albert Hall -69. Inspelningen har man ju hört förut men livebilder har aldrig jag sett !
Några riktiga höjdarlåtar. Vad finns det mer att säga om detta geni ? Glöm inte att njuta av Noel och framförallt Mitch också . Vilken trummis ! Finns det såna längre ? Lyssna på "I dont live today".
Med ett sånt fundament att stå på är nästan tillåmed jag i Jimi klass :D

https://www.youtube.com/watch?v=f862z4Aanrk


28 Apr 2018, 20:18
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.