View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 14:25



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Flyga utomlands med 2 gitarrer i ett dubbelcase 
Author Message

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Flyga utomlands med 2 gitarrer i ett dubbelcase
Om man ska flyga utomlands å spela å behöver en extra gitarr med sig...
Kan man få med sig båda i ett dubbelcase för samma pris som ett gitarrcase, så man slipper betala för två instrument på flyget??

Image


03 Apr 2018, 08:49
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Flyga utomlands med 2 gitarrer i ett dubbelcase
Det är väl caset (vikten) som räknas, inte hur många gitarrer du petar i. Fast vad vet jag... :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 03 Apr 2018, 11:05, edited 1 time in total.



03 Apr 2018, 09:32
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 06:07
Posts: 93
Location: Dalarna
Post Re: Flyga utomlands med 2 gitarrer i ett dubbelcase
Vikten kanske har med priset att göra, dom är ju så noga annars när man åker "normalt" med resväska.


03 Apr 2018, 09:48
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Flyga utomlands med 2 gitarrer i ett dubbelcase
Strategin som jag hört används i proffessionella kretsar är att checka in sitt övriga bagage och sen ta gitarren i softcase som handbagage. När du sen kommer fram till flyget och de inte låter dig kliva på med gitarren, ställer du till en scen och säger att jaha, ja då får ni väl lasta ur mitt bagage då så jag kan åka hem igen. Det besväret vill ingen göra sig, så de släpper motvilligt på dig ändå, utan att du behövt pröjsa extra avgift.

Om jag skulle våga vara så iskall är en annan sak :)


03 Apr 2018, 10:57
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Flyga utomlands med 2 gitarrer i ett dubbelcase
Europa?
Åk tåg!

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


03 Apr 2018, 11:06
Profile

Joined: 02 May 2013, 20:38
Posts: 258
Location: Göteborg/Laholm
Post Re: Flyga utomlands med 2 gitarrer i ett dubbelcase
Dom där två tar man av halsen på, lägger i resväskan och återmonterar sedan i det nya landet.
Så har jag gjort flera gånger, väldigt skönt att inte ha för många väskor att drälla runt med.


03 Apr 2018, 11:44
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: Flyga utomlands med 2 gitarrer i ett dubbelcase
20-23 Kilo är det väl oftast på incheck om jag inte minns fel...

Hittar du ett bra case så ska det inte vara några problem med att det är otympligt. Snarare tvärt om, då det blir svårt att kasta omkring av kastarna. Tänk på att du oftast får leta upp "Sperrgepäck"-luckan när du kommer fram, så det kan vara lite svårt att veta var instrumentet dyker upp vid bagageutlämningen på vissa flygplatser.

_________________
Image


03 Apr 2018, 11:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Flyga utomlands med 2 gitarrer i ett dubbelcase
Ta med två halsar plus pleka med gitarrmickar, sen köper/letar du upp nån planka att skruva fast i på plats :mrgreen: var ju ingen skillnad på ljud med olika kroppar :mrgreen:


03 Apr 2018, 17:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Flyga utomlands med 2 gitarrer i ett dubbelcase
rifle wrote:
Ta med två halsar plus pleka med gitarrmickar, sen köper/letar du upp nån planka att skruva fast i på plats :mrgreen: var ju ingen skillnad på ljud med olika kroppar :mrgreen:

Det kan ju inte bli sämre än en epiphone-tillverkad gibson!


03 Apr 2018, 17:04
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Flyga utomlands med 2 gitarrer i ett dubbelcase
Granis67 wrote:
Europa?
Åk tåg!

Skämtar du eller? Det kostar ju svinmycket.


04 Apr 2018, 07:59
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Flyga utomlands med 2 gitarrer i ett dubbelcase
Tvåtakt wrote:
Granis67 wrote:
Europa?
Åk tåg!

Skämtar du eller? Det kostar ju svinmycket.


Nej jag skämtar inte dock har jag ett visst miljöengagemang och då är det svårt att se flyg som något positivt. Med det sagt så händer det att även jag flyger men till mitt försvar är det aldrig mitt förstaval. Om tåg kostar svinmycket kan diskuteras, jag tror att du och jag har olika utgångspunkter för vad som i tågalternativet kan räknas som kostnad, kanske är det så att jag väger in andra kostnader än de som syns i min plånbok. :wink: Så...var ska du resa?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


04 Apr 2018, 08:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Flyga utomlands med 2 gitarrer i ett dubbelcase
Ett problem med din ide är att om caset blir smashat eller stulet förlorar du båda gitarrerna.

_________________



04 Apr 2018, 08:44
Profile ICQ WWW

Joined: 07 May 2008, 14:49
Posts: 498
Location: Nybro
Post Re: Flyga utomlands med 2 gitarrer i ett dubbelcase
Alltså, jag är nyss hemkommen från en vända i Tyskland.
Flög med KLM, aldrig haft problem, eller otrevligheter med dom innan.
Fast denna gång föll allt, inte planet då även om det var en skumpig flygresa.

Iaf, jag får ta med min gitarr i kabinen, inget hassle alls (en Gibson 00 i en hardcase från SKB för klassisk gitarr så den är ju lite mindre än min originalcase)
MEN, väskan med kläder och dylikt, och framför allt PEDALBORDET var tvungen att checkas in, vilket jag jag kan köpa iom att det var fullpackat plan (hade det inte varit hade jag fått med den i kabinen utan problem.
Men när vi landat i Berlin, väskorna kommer på rullbandet, och i mitt huvudet så hör jag melodin från Sällskapsresan när Stig-Helmer inte vår sin väska/skidor ni vet, mycket riktigt.
Min och ca 10 andra resenärer står utan väskor, blir att ta sej till Bagage Service blabla i andra delen av Tegel för att göra en anmälan att ens väska inte dykt upp.
Det stresspåslaget att om 24 timmar ska det börjas gigas, och mitt pedalbord är looong gone, är jag gärna utan.

Nu kom vi som sagt en dag tidigare, men istället för att njuta av våren i Berlin så tillägnas tiden vid en dator & med en telefon vid örat för att få tag på min väska.
Efter mycket om och men, blivit verbalt våldtagen, hånskrattad åt m.m. av en icke så serviceminded på KLM's bagageservice så kommer min väska till hotellet runt samma tid soundcheck skulle börja.
Så det blev Formula 1 körning av taxichaffisen för att hinna att åtminstone göra en helt ok linecheck innan publiken kommer, vi hann tom repa lite med en gästmusiker.

Med detta sagt, så har jag bestämt mej, igen för att turnera i europa med att åka tåg hädanefter.
Gjort det innan, och det är så jävla smidigt, skönt och miljövänligt!
För en kostnad av ca 2000 spänn för 8 dagars pass (ska göra 6 gig på 7 dagar), i ett land (Tyskland i detta fall för mej) + tåget ner till köpenhamn som tar mej ut i Tyskland på ca 500 pix tor så är det en sådan jävla WINWIN sits.
Inget hassle med väskor som försvinner, inte veta om man får ta med sej gitarren in i kabinen, väskor som försvinner, man kan sträcka på benen när man vill, en del tåg har ju tom resturangvagn m.m.
Interrail uber alles säger jag!!!
Finns det möjlighet så väljer jag tåg alla dagar i veckan över flyg!
Kanske lite meckigt om man som trummis ska åka tåg med alla sina pinaler, men ändå


04 Apr 2018, 13:34
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Flyga utomlands med 2 gitarrer i ett dubbelcase
Granis67 wrote:
Nej jag skämtar inte dock har jag ett visst miljöengagemang och då är det svårt att se flyg som något positivt. Med det sagt så händer det att även jag flyger men till mitt försvar är det aldrig mitt förstaval. Om tåg kostar svinmycket kan diskuteras, jag tror att du och jag har olika utgångspunkter för vad som i tågalternativet kan räknas som kostnad, kanske är det så att jag väger in andra kostnader än de som syns i min plånbok. :wink: Så...var ska du resa?


Ja, jag förstår va du menar.
Men skulle vi begära att åka tåg till Grekland skulle nog arrangörerna säga nej direkt och då blir det inget alls...


Vi ska till Tyskland i Juli också, och då tar vi faktiskt bil för att det är smidigare än flyg.
Men att ta sig hela vägen till Grekland med tåg eller bil är inget vi har tid eller lust med.

Nästa år ska vi spela i Frankrike. Då har vi lång tid på oss att planera, och kanske tillåmed kan få in fler spelningar på vägen dit, och vägen tillbaka och då alltså kanske kunna ta bil eller tillåmed tåg.


04 Apr 2018, 16:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 45 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.