View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 14:06



Reply to topic  [ 16 posts ] 
banda av en greppbräda på bas 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post banda av en greppbräda på bas
Någon med erfarenhet av att banda av en hals med rosewood bräda?
Själva borttagningen av band är väl självklart hur man gör, men vad är bäst att fylla spåren med? Tunna remsor av faner, fylla med plastiskt trä/spackel eller annat "klegg"? För och nackdelar?

Sitter på två likadana Sammick basar med ovanligt god pris/kvallitets ratio! Så en vore kul att banda av!

_________________
pudas


27 Mar 2018, 10:32
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3705
Location: Hising Island
Post Re: banda av en greppbräda på bas
Man brukar väl slipa ned banden helt istället för att banda av och fylla igen. Det är ju ganska vanligt att bandlösa basar har kvar "tangen" i brädan.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


27 Mar 2018, 11:00
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 16:53
Posts: 262
Location: Malmö
Post Re: banda av en greppbräda på bas
glassfinger wrote:
Man brukar väl slipa ned banden helt istället för att banda av och fylla igen. Det är ju ganska vanligt att bandlösa basar har kvar "tangen" i brädan.

Jag tror nog att det absolut vanligaste är att man tar bort banden och sedan fyller skårorna med ett ljust material som blir till markeringar när man spelar. Att bara slipa ned banden kan inte vara någon bra lösning som med all säkerhet kommer att kunna leda till missljud och andra problem när det mjukare träet slits ned men inte det som är kvar av bandstaven i metall.


27 Mar 2018, 11:05
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: banda av en greppbräda på bas
Beror givetvis på hur slitna skårorna är. Om skårorna inte är otroligt slitna; är det absolut bästa att välja nya bandstavar med fetare/bredare infästning. Om även detta är en omöjlighet; och man måste fylla igen i hålen innan ombandning: Detta blir förstås lite knepigare. Skall man göra ett sånt här jobb "rätt"; kan man direkt glömma alla alternativ med "kladd". Dvs; kompensera med lim eller kemiskt trä. Sånt medför bara att man återställer spelfunktionen -och får en ton-död hals.

Det finns bara ett korrekt sätt att göra jobbet rätt: Att; -såga upp skårorna bredare, -fylla igen hålen med fanér bitar av rätt träslag och -såga nya, tighta skåror i brädan med original mått. Detta är ett tech -jobb för proffs. Detta tenderar kosta en extra slant. Sånt här utförs oftast på äldre instrument som har ett högre vintage värde.


/ Jonken :idea:


27 Mar 2018, 11:20
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: banda av en greppbräda på bas
För en oteknisk, ohändig person låter det enklare och billigare att byta ut hela greppbrädan. Eller rentav köpa en bandlös bas... 8)


27 Mar 2018, 11:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post Re: banda av en greppbräda på bas
Jonken wrote:
Beror givetvis på hur slitna skårorna är. Om skårorna inte är otroligt slitna; är det absolut bästa att välja nya bandstavar med fetare/bredare infästning. Om även detta är en omöjlighet; och man måste fylla igen i hålen innan ombandning: Detta blir förstås lite knepigare. Skall man göra ett sånt här jobb "rätt"; kan man direkt glömma alla alternativ med "kladd". Dvs; kompensera med lim eller kemiskt trä. Sånt medför bara att man återställer spelfunktionen -och får en ton-död hals.
/ Jonken :idea:


Jag ber om ursäkt för eventuellt svammel i min tråd, men min avsikt med avbandningen är att få en bandlös bas med fråga om för och nackdelar mellan olika material att fylla dom gamla spåren med.

_________________
pudas


27 Mar 2018, 11:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post Re: banda av en greppbräda på bas
lpstd wrote:
För en oteknisk, ohändig person låter det enklare och billigare att byta ut hela greppbrädan. Eller rentav köpa en bandlös bas... 8)


Jantelagen förbjuder mig, men.....Jag räknar nog inte in mig i dom helt otekniska och ohändigas skara!
Men du har helt rätt annars! Hade det rört sig om ett instrument med ett betydande värde så hade ju dessa alternativ varit mer aktuella!

_________________
pudas


27 Mar 2018, 11:51
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: banda av en greppbräda på bas
pudas wrote:
Jag ber om ursäkt för eventuellt svammel i min tråd, men min avsikt med avbandningen är att få en bandlös bas med fråga om för och nackdelar mellan olika material att fylla dom gamla spåren med.

-Aaah! OK. (Ber om ursäkt att jag missförstod.)

Principen blir den samma. Den stora frågan blir hur mycket du vill att nyanserna skall framträda på brädan. Material-mässigt vill du gärna försöka att sikta på samma typ av hårdhet i träslaget; som du har på brädan. Om du Ex väljer att hårdare träslag att fylla skårorna med; kommer träet på brädan runtomkring att nötas snabbare -jämfört med träet du adderat på brädan. Och detta medför en "bandstavs effekt" på brädan senare.

Det går att byta ut hela brädan; och kan man även slipa ner och lägga över en hårdare träbit över hela brädan.


/ Jonken :wink:


27 Mar 2018, 12:09
Profile

Joined: 04 Sep 2011, 17:21
Posts: 406
Post Re: banda av en greppbräda på bas
Hej.

Skulle bara rycka banden och fylla med epoxy och slipa.

Värm banden med en lödkolv då smälter oljorna i träet och de släpper utan att det föjer me flisor, använd en tång avsedd för att lyfta banden.
Några missljud bör inte uppstå annat än det normala knarret som brukar höras vid spel på bandlösa basar. Lycka till!


27 Mar 2018, 12:32
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: banda av en greppbräda på bas
Ur med banden och peta dit så tjockt fanér som du får plats med (laminerat har jag kört med). Använd helt vanligt trälim. Sen slipar du hela greppbrädan jämn och fin. Klart!
Har gjort så på tre basar utan några som helst missljud eller problem. Spåren är såpass smala att nog det ska vara väldigt, väldigt hårt fanér om det ska uppstå knas när greppbrädan slits.

Väljer du ett fanér som bara är lite ljusare än greppbrädan så blir det dessutom extra snyggt, och du kommer fortfarande har lite visuell hjälp. :wink:


27 Mar 2018, 13:02
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: banda av en greppbräda på bas
Jag har fyllt skårorna på en bas och en gitarr med plastiskt trä. Funkar kanon, men man får ta med i beräkningen att det krymper en del när det härdar. Se därför till att skåran är lite överfylld, alt gå på i två omgångar. Epoxy verkar poppis även det, men med plastiskt trä slipper man blanda och ha sig.
Fanér tror jag säkert ser proffsigare ut, men måste ju kräva betydligt mer tid, bättre verktyg och framför allt större färdighet för att få bra. Vad är fördelarna med det?


27 Mar 2018, 17:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 463
Location: Västernorrland
Post Re: banda av en greppbräda på bas
26rednef wrote:
Hej.

Skulle bara rycka banden och fylla med epoxy och slipa.

Värm banden med en lödkolv då smälter oljorna i träet och de släpper utan att det föjer me flisor, använd en tång avsedd för att lyfta banden.
Några missljud bör inte uppstå annat än det normala knarret som brukar höras vid spel på bandlösa basar. Lycka till!
Detta är precis vad jag gjorde när jag hjälpte en av sönerna som ville konvertera en av basarna till bandlös - funkar fortfarande efter 20 år
och epoxilimmet har inte sjunkit eller ändrat form!
//BoB


27 Mar 2018, 20:14
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:14
Posts: 861
Location: Stockholm
Post Re: banda av en greppbräda på bas
Jag gjorde som Jaco och fyllde med woodfiller, blev kanon. Dög det åt Jaco så duger det åt mig.


28 Mar 2018, 07:24
Profile
User avatar

Joined: 12 Dec 2008, 19:31
Posts: 630
Location: Västertorp, S Stockholm.
Post Re: banda av en greppbräda på bas
Mycket snack i ämnet här
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=6&t=986

_________________
http://soundcloud.com/lasse59
http://www.creamcheese.se


28 Mar 2018, 08:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: banda av en greppbräda på bas
Woodfiller eller epoxy fungerar fint rent tekniskt. Men Maktens fanér är bäst. Vill man ha markeringar kör trä i annan nyans än greppbrädan, fyll med superlim eller filler i samma färg som grepppbrädan och slipa rent. Problemet som kan uppstå (läs: uppstår) med filller direkt i bandskårorna om man väljer en annan färg än greppbrädan har är att linjerna får mönstret efter hullingarna på banden och flisor som följer med när man bandar av. Maskera så att ingen filler hamnar i porerna i greppbrädan.


30 Mar 2018, 06:27
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: banda av en greppbräda på bas
Ett annat tips är att investera i en bra tång. När jag skulle banda av min gitarr köpte jag en speciellt avsedd för ändamålet från GMF. Dyr, men riktigt bra. Inget behov av att värma banden först, och hela halsen tog kanske tio minuter max. Kanske går att få tag i liknande tänger billigare från annat håll, men jag har för dålig koll för att veta vad man skall ha.

Det här kanske du redan vet, men det är en god idé att slipa ner översadeln också. Eftersom halsen inte längre har några band som ställer till rassel, och man måste trycka lite hårdare för att få ton kan man med fördel ha lägre stränghöjd än normalt.


30 Mar 2018, 11:42
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 50 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.