View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:52



Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
~90% halsmick i hals- plus stallmickläge 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Jag gör en egen tråd för detta fenomen eftersom min PRS-dito är för rörig och ingen verkar titta i den, vilket jag kan förstå. :mrgreen:

----------

Efter att ha bytt halsmicken till en DiMarzio EJ så beter sig "mellanläget" väldigt underligt. Det låter i princip BARA halsmick, så till den milda grad att det är nästan omöjligt att skilja detta läge från halsläget.
Knackar man på magnetpolerna så hör man att båda mickar är inblandade. De låter också ungefär lika högt när var och en används på egen hand, och höjdjustering verkar varken göra till eller från.
Detta var inte fallet med originalhalsmicken, där det blev tre distinkt olika lägen med väldigt mycket "kluck" i mittenläget (som jag saknar som fan).
Jag har en EJ i halsläge på en annan gitarr också, och den beter sig precis likadant fast jag aldrig tänkt på det tidigare. Är 100% säker på att allt är rätt kopplat.

Vad fanken kan detta bero på? EJ:n har en resistans på bara 7 kOhm, medan jag gissar att de PAF-mässiga stallmickarna (och även hals-originalet) ligger på 8-8,5 kOhm. Kan det på något vis orsaka den väldiga obalansen när de parallellkopplas?
Och i så fall; kan man lösa detta utan att besudla ljudet? Motstånd i serie mellan halsmick och lägesväljare?

-----------

Halsmicken ensam löser alla de problem jag hade med originalmicken (oanvändbart grötig bas), men jag inser nu hur mycket jag älskade blandläget med originalmickarna. :cry:


21 Mar 2018, 23:17
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Enda gången jag varit med om liknande är när halsmicken varit för nära strängarna och stallmicken för långt ifrån. Kanske är en så uppenbar grej att det är lätt att missa? :)


21 Mar 2018, 23:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Ixmack wrote:
Enda gången jag varit med om liknande är när halsmicken varit för nära strängarna och stallmicken för långt ifrån. Kanske är en så uppenbar grej att det är lätt att missa? :)


Det är inte orsaken i det här fallet kan jag lova. Halsmicken ger något lägre signal än stallmicken när de är justerade som jag vill. Har visserligen inte försökt få dem att matcha i blandat läge, men misstänker att det hade blivit väldigt extremt. Typ 1 cm mellan strängar och halsmick, och 2 mm mellan strängar och stallmick. Det händer nästan ingenting med blandningsförhållandet när jag ändrar mickhöjderna utom när det gäller diskanten. Halsmicken är hela tiden totalt dominerande trots att den är klenare. :shock:

Gissar att det har nån slags elektrisk anledning. Induktans, resistans eller en kombination.


22 Mar 2018, 01:01
Profile
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Ur fas kanske?
Prova att koppla micksladdarna tvärtom?


22 Mar 2018, 19:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
kri wrote:
Ur fas kanske?
Prova att koppla micksladdarna tvärtom?


Nädå, det hade låtit helt annorlunda. Det låter nästan exakt likadant i halsläge som i mittläge. Bara ett liiiiiiiitet tillskott från stallmicken.

Ingen som har några andra teorier?


23 Mar 2018, 19:19
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Makten wrote:
kri wrote:
Ur fas kanske?
Prova att koppla micksladdarna tvärtom?


Nädå, det hade låtit helt annorlunda. Det låter nästan exakt likadant i halsläge som i mittläge. Bara ett liiiiiiiitet tillskott från stallmicken.

Ingen som har några andra teorier?


Du har inga sådana där "partial splits" på mickarna via push/pull som PRS ibland har? Tänkte att en sådan kanske spökat till det.


23 Mar 2018, 20:14
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Rejäl skillnad i motstånd mellan mickarna brukar ge exakt det du beskriver, att en av dem tar helt övertaget när man kör dem parallellt. Men skillnaden du har nu känns spontant för liten för att ge den effekten. Kan du kolla exakt vad stallmicken har i motstånd?


23 Mar 2018, 22:32
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
guitarnerdswe wrote:
Du har inga sådana där "partial splits" på mickarna via push/pull som PRS ibland har? Tänkte att en sådan kanske spökat till det.


Båda mickar går att splitta med en P/P-pot och det funkar som det är tänkt. Man jordar helt enkelt mellan spolarna och får därmed bara ljudet från den ena. Partial split är väl förmodligen att denna jordning går via ett motstånd, och något sånt finns inte.

Peter Naglitsch wrote:
Rejäl skillnad i motstånd mellan mickarna brukar ge exakt det du beskriver, att en av dem tar helt övertaget när man kör dem parallellt. Men skillnaden du har nu känns spontant för liten för att ge den effekten. Kan du kolla exakt vad stallmicken har i motstånd?


Har dessvärre ingen multimeter hemma. Dock låter det nästan lika "illa" på LP:n och den har en Burstbucker Pro i stalläge, alltså det som satt i från början. Enligt specen ger den 8,3 kOhm.
Sen gissar jag att EJ:n har rätt annorlunda konstruktion. Det ser inte ut att vara en och samma magnet under spolarna till exempel, om det nu har nån betydelse. Så utsignalen i Volt kanske är lägre ändå. Lustigt dock att det är EJ:n som tar över totalt när båda är inkopplade. :|


24 Mar 2018, 13:48
Profile

Joined: 05 Jul 2009, 11:02
Posts: 680
Location: Borlänge
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Halsmicken är så pass bright att du inte hör det du letar efter.
Det är likadant på min gitarr där jag har en Duncan Pearly Gates i stall och en DiMarzio Cruiser i hals.
Cruiser påminner ju om EJ vad gäller EQ.

Det är mer stallmick i ljudet än man tror helt enkelt.

_________________
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/2469874 ... 8/?fref=ts


27 Mar 2018, 09:05
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Jag har varit med om samma fenomen i några kunders gitarrer. Det känns ofta också som volymen ökar lite när man sänker volymkontrollen ett uns på stallmicken med mickväljaren i mttläget. Beter sig din gitarr så också?

Har inte riktigt brytt mig om att kolla upp det, men jag har tänkt lite på det och skulle nog tro att det kan bli på det där viset om magneten är åt fel håll i förhållande till stallmicken. Nästa gång det dyker in en sån gitarr så ska jag mäta och kolla.

Såhär tänker jag:
Micken kan såklart vara elektriskt ur fas, vilket hörs väldigt tydligt på det där quackiga basfattiga ljudet (enkelt åtgärdat med att vända på signal och jord ifall det är fyrledare, och det känns ju inte som att detta är problemet just här) men om magneten sitter åt "fel" håll men micken är lödd i fas så blir ju magneten fortfarande åt fel håll... Hur man än vänder på micksladdarna...

Borde vara enkelt att kolla med en magnet. Man vill att mickarna ska ha samma magnetfält. DVS är det S vid skruvpolen på ena så ska det vara S vid skruvpolen på andra också.

_________________
Image


28 Mar 2018, 15:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
poxxed wrote:
Jag har varit med om samma fenomen i några kunders gitarrer. Det känns ofta också som volymen ökar lite när man sänker volymkontrollen ett uns på stallmicken med mickväljaren i mttläget. Beter sig din gitarr så också?

Har inte riktigt brytt mig om att kolla upp det, men jag har tänkt lite på det och skulle nog tro att det kan bli på det där viset om magneten är åt fel håll i förhållande till stallmicken. Nästa gång det dyker in en sån gitarr så ska jag mäta och kolla.

Såhär tänker jag:
Micken kan såklart vara elektriskt ur fas, vilket hörs väldigt tydligt på det där quackiga basfattiga ljudet (enkelt åtgärdat med att vända på signal och jord ifall det är fyrledare, och det känns ju inte som att detta är problemet just här) men om magneten sitter åt "fel" håll men micken är lödd i fas så blir ju magneten fortfarande åt fel håll... Hur man än vänder på micksladdarna...

Borde vara enkelt att kolla med en magnet. Man vill att mickarna ska ha samma magnetfält. DVS är det S vid skruvpolen på ena så ska det vara S vid skruvpolen på andra också.

Intressant teori.Har en tele med HB i hals och en P90 (eller T90 då med två blad) bridge där fenomentet delvis finns. Hittar inte min magnet. Hör av dig om du testar.


28 Mar 2018, 21:49
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Nu tänker jag medan jag skriver, men om magnetpolerna är vända så måste ju lindningen gå åt andra hållet, annars blir det ur fas. En humbucker har – om jag inte är ute och cyklar – omvänd magnetpolaritet på respektive spole. Oftast en gemensam magnet undertill med nord och syd kopplat till ena och andra spolens poler. Så hur man än vänder på hela micken så borde det inte ha nån betydelse. Men! Visst, EJ:n har ju som jag tidigare skrev kanske inte den där gemensamma magneten. Så rent elektriskt kanske det blir lite annorlunda även om jag inte kan lista ut hur det skulle kunna gå till. Kanske helt olika resistans i respektive spole i själva micken eller nåt annat klurigt.

Stelin har också en poäng. Man hör ju helt klart att stallmicken är med, men då mickarna är rätt så lika så kanske helt enkelt stall-diton delvis drunknar i det lägre registret från hals-diton. Man kan ju dock tycka att det borde bli ännu mer av den varan med originalmicken som verkligen är sjukt basig. Men där blir det istället tre helt olika och distinkta ljud, med ett "kluckigt" mittläge med vad jag upplever som 50/50 mellan hals och stall.
På LP:n kan jag dra ner halsmickens volym en liten smula och få bra balans med ett ljud som jag hade förväntat mig. Med denna volyminställning är dock halsmicken ensam tystare, även om det inte är någon jätteskillnad i nivå vi snackar. Dock tillräcklig för att man skulle behöva sänka höjden på micken säkert en halv centimeter för att på det sättet nå samma nivå, vilket ju inte ger nåt roligt ljud direkt. Bara för att ge er en uppfattning om vilken signalskillnad som krävs för "50/50" alltså.

Undrar om det går att göra nån finurlig lösning där man tankar lite av halsmicken till jord, endast i det blandade läget. Det skulle då motsvara volymsänkningen jag kan göra på LP:n. Dock kanske det blir knepigt rent praktiskt med den väldigt bronsåldersmässiga switchen man har att tillgå.

Edit: Nu läste jag ditt inlägg lite noggrannare Poxxed. Menar du att mickarna skulle påverka varandra "på håll" rent magnetiskt? Normalt har de ju de justerbara polerna från varandra, och då troligen samma magnetpol mot varandra. De sitter så långt isär att det inte borde ha nån betydelse dock. Eller kan du utveckla lite mer? :D


28 Mar 2018, 21:54
Profile

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Prova att vända halsmicken så skruvpolerna är mot stallet. Det botde visa huruvida min teori stämner eller ej.

Magnetfältet borde påverka i mittläget eftersom den elektriska fasen hamnar 90 grader off gentemot magnetfältets fas. Alltså borde två mickar med olika magnetfält kunna störa varandra oavsett om de är elektriskt i eller ur fas.. Eddycurrents och sånt spelar säkert in där. El är magnetism så allt tjoffar väl runt lite i micken om magneterna är felvända. Borde bli som nån lindrigare variant av elektrisk ur fas.. Eller magnetisk rundgång, if you will..

Nu är jag lite full, men jag tror du hajar vad jag menar. Sen om jag har rätt eller inte, vetifasen, men det känns som nån slags logik. Ring Faraday!

_________________
Image


28 Mar 2018, 23:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
poxxed wrote:
Prova att vända halsmicken så skruvpolerna är mot stallet. Det botde visa huruvida min teori stämner eller ej.

Magnetfältet borde påverka i mittläget eftersom den elektriska fasen hamnar 90 grader off gentemot magnetfältets fas. Alltså borde två mickar med olika magnetfält kunna störa varandra oavsett om de är elektriskt i eller ur fas.. Eddycurrents och sånt spelar säkert in där. El är magnetism så allt tjoffar väl runt lite i micken om magneterna är felvända. Borde bli som nån lindrigare variant av elektrisk ur fas.. Eller magnetisk rundgång, if you will..

Nu är jag lite full, men jag tror du hajar vad jag menar. Sen om jag har rätt eller inte, vetifasen, men det känns som nån slags logik. Ring Faraday!


Jag passade på att vända på halsmicken nu när jag ändå skulle löda fast en kåpa, och tyvärr är det ingen som helst skillnad. Så den teorin kan vi avfärda. :wink:
På LP:n som har likadan halsmick och beter sig hyfsat likvärdigt kan jag få tillbaka en del av "klucket" i mittläge om jag drar ner halsmicken en liten skvätt. Så jag tror det är nåt med impedans hos respektive mick som ställer till det.


13 Apr 2018, 18:25
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Poxxed har helt i att detta är ett magnetproblem. För att mickarna inte skall "ta ut" varandra -måste man "flippa" magneten på ena micken:

Info:
https://hazeguitars.com/blog/1239

Ni som har rotat/modifierat i elen i de senaste quick connect -Gibsons med 498T och 490R-mickarna; har säkert stött på detta problem. I mitt fall så har jag bytt ut kretselektroniken mot riktiga elkablar i många av dessa gitarrer. Det har blivit en irriterande tvärnit -när man pluggat in efteråt. Ljudet i mitt på 3-läges switchen läget låter "anka"; trots att allt el är kopplat enligt Gibsons colourcode på mickarna.

Lite extra info om relaterade Peter Green -modden:
http://www.geetarz.org/axes/green.htm


/ Jonken


14 Apr 2018, 11:28
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Jonken wrote:
Poxxed har helt i att detta är ett magnetproblem. För att mickarna inte skall "ta ut" varandra -måste man "flippa" magneten på ena micken:


Som sagt så har jag gjort det genom att vända hela micken och det gjorde noll skillnad. Alltså är det inte alls ett magnetproblem.
Vänder man bara magneten så måste man förstås också korsa plus och minus om man inte vill ha mickarna ur fas när de är tillsammans, och det vill jag inte.


14 Apr 2018, 17:20
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Tänker högt här (har haft liknande problem någon gång förut men inte fått lägga tid på gitarren för att verkligen lösa det...) Du har lägre resistans på halsmicken, d v s det finns en viss obalans där. Skulle det då kunna vara så att med bägge mickarna blir ju resistansen alltid lägre, och det lägsta motstånden påverkar mest (1/r-tot=1/r1+/r2+...+1/rn) Kan det vara detta som spökar? Att strömmen vänder den kortaste väg till jord (läge resistans). Du kan enkelt kolla detta genom att lägga en resistor på 1-1,5 kohm i serie med halsmicken. Kan/kommer naturligtvis att påverka hur hallicken låter. Men det är en enkel operation och kan ju vara värt att testa.


16 Apr 2018, 22:09
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Peter Naglitsch wrote:
Tänker högt här (har haft liknande problem någon gång förut men inte fått lägga tid på gitarren för att verkligen lösa det...) Du har lägre resistans på halsmicken, d v s det finns en viss obalans där. Skulle det då kunna vara så att med bägge mickarna blir ju resistansen alltid lägre, och det lägsta motstånden påverkar mest (1/r-tot=1/r1+/r2+...+1/rn) Kan det vara detta som spökar? Att strömmen vänder den kortaste väg till jord (läge resistans). Du kan enkelt kolla detta genom att lägga en resistor på 1-1,5 kohm i serie med halsmicken. Kan/kommer naturligtvis att påverka hur hallicken låter. Men det är en enkel operation och kan ju vara värt att testa.


Jag tror du tänker helt rätt eftersom de ju är parallellkopplade i mittläget. Ett motstånd i serie borde kanske kunna funka, men frågan är hur mycket det sänker utsignalen när man använder bara halsmicken. De är trots allt bra balanserade i respektive läge som det är nu.

Har funderat på om man med hjälp av p/p-poten (som används för att splitta mickarna, vilket jag aldrig gör eftersom det bara låter sämre) kan koppla mickarna i serie istället. De är såpass klena att det borde kunna bli ett ganska trevligt ljud. :D


17 Apr 2018, 00:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Om du lägger motståndet mellan mik och jord borde det inte påverka utsignalen? Och ändå ge effekten att du lyfter jordnivån till samma som stallmiken?

Eller tänker jag fel?

_________________
/Lennart


17 Apr 2018, 08:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Peter Naglitsch wrote:
Tänker högt här (har haft liknande problem någon gång förut men inte fått lägga tid på gitarren för att verkligen lösa det...) Du har lägre resistans på halsmicken, d v s det finns en viss obalans där. Skulle det då kunna vara så att med bägge mickarna blir ju resistansen alltid lägre, och det lägsta motstånden påverkar mest (1/r-tot=1/r1+/r2+...+1/rn) Kan det vara detta som spökar? Att strömmen vänder den kortaste väg till jord (läge resistans). Du kan enkelt kolla detta genom att lägga en resistor på 1-1,5 kohm i serie med halsmicken. Kan/kommer naturligtvis att påverka hur hallicken låter. Men det är en enkel operation och kan ju vara värt att testa.


Man får nog skilja på motstånd, induktans och impedans här. Skillnaden i induktans ger fasskillnaden. Summan av mickarna är egentligen roten ur (1/Z1^2 + 1/Z2^2). Ett motstånd på 1-1,5 k påverkar mest halsmickens output.


17 Apr 2018, 11:37
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Custom Sam wrote:
Om du lägger motståndet mellan mik och jord borde det inte påverka utsignalen? Och ändå ge effekten att du lyfter jordnivån till samma som stallmiken?

Eller tänker jag fel?


Svar på första frågan nej, på den andra ja.


17 Apr 2018, 11:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Motstånd till jord blir ju som att dra ner lite på volympoten, men det blir väl skumt när mickarna är parallellkopplade? Borde läcka lika mycket från stallmicken till jord, eller tänker jag fel?


17 Apr 2018, 12:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Makten wrote:
Motstånd till jord blir ju som att dra ner lite på volympoten, men det blir väl skumt när mickarna är parallellkopplade? Borde läcka lika mycket från stallmicken till jord, eller tänker jag fel?


Jag tänker mellan jordkabeln från micken och jord, då kommer det att bli en högre potential om man nu kan prata om det i passiva sammanhang. Det innebär inte att du sänker ljudet.

Om vi tänker en vanlig Gibsonmik med skärm och ledare så ska motståndet ligga mellan skärmkabeln och jord, för att på det sättet motverka att det är en lägre resistans i micken, och på så sätt göra att när du kör båda mikarna har du inget lägre motstånd till jord via den miken, den ligger på samma resistans som halsmiken.

Jag tänker på det Peter Naglitsch skrev förut i tråden:

"Tänker högt här (har haft liknande problem någon gång förut men inte fått lägga tid på gitarren för att verkligen lösa det...) Du har lägre resistans på halsmicken, d v s det finns en viss obalans där. Skulle det då kunna vara så att med bägge mickarna blir ju resistansen alltid lägre, och det lägsta motstånden påverkar mest (1/r-tot=1/r1+/r2+...+1/rn) Kan det vara detta som spökar? Att strömmen vänder den kortaste väg till jord (läge resistans). "

_________________
/Lennart


17 Apr 2018, 13:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Man får ett motsvarande ett litet motstånd i serie med halsmicken om man bara drar ner volymkontrollen något lite lite.


17 Apr 2018, 20:37
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
woodstock wrote:
Peter Naglitsch wrote:
Tänker högt här (har haft liknande problem någon gång förut men inte fått lägga tid på gitarren för att verkligen lösa det...) Du har lägre resistans på halsmicken, d v s det finns en viss obalans där. Skulle det då kunna vara så att med bägge mickarna blir ju resistansen alltid lägre, och det lägsta motstånden påverkar mest (1/r-tot=1/r1+/r2+...+1/rn) Kan det vara detta som spökar? Att strömmen vänder den kortaste väg till jord (läge resistans). Du kan enkelt kolla detta genom att lägga en resistor på 1-1,5 kohm i serie med halsmicken. Kan/kommer naturligtvis att påverka hur hallicken låter. Men det är en enkel operation och kan ju vara värt att testa.


Man får nog skilja på motstånd, induktans och impedans här. Skillnaden i induktans ger fasskillnaden. Summan av mickarna är egentligen roten ur (1/Z1^2 + 1/Z2^2). Ett motstånd på 1-1,5 k påverkar mest halsmickens output.

Absolut skillnad på resistans, impedans och induktans. Men precis det du skriver händer med en ren resistor i serie med halspickuppen, alltså lägre output ur just halsmicken är ju det som OP vill ha, i alla fall i parallellkopplat läge. Har du någon annan ide vore det kul att höra den


18 Apr 2018, 14:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Peter Naglitsch wrote:
woodstock wrote:


Absolut skillnad på resistans, impedans och induktans. Men precis det du skriver händer med en ren resistor i serie med halspickuppen, alltså lägre output ur just halsmicken är ju det som OP vill ha, i alla fall i parallellkopplat läge. Har du någon annan ide vore det kul att höra den


DC-resistansen är alltså relativt ointressant här och 1 kohm resistans i serie med halsmicken ger mest en teoretisk dämpning av halsmicken. Din tanke var väl annars att öka stallmickens output genom att lägga till det här motståndet?

Mejla DiMarzio kanske?


18 Apr 2018, 15:02
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Formeln för parallellkoppling skall varken ha rötter eller kvadrater förresten: 1/(1/Z1 + 1/Z2)


18 Apr 2018, 23:09
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
woodstock wrote:
Peter Naglitsch wrote:


Absolut skillnad på resistans, impedans och induktans. Men precis det du skriver händer med en ren resistor i serie med halspickuppen, alltså lägre output ur just halsmicken är ju det som OP vill ha, i alla fall i parallellkopplat läge. Har du någon annan ide vore det kul att höra den


DC-resistansen är alltså relativt ointressant här och 1 kohm resistans i serie med halsmicken ger mest en teoretisk dämpning av halsmicken. Din tanke var väl annars att öka stallmickens output genom att lägga till det här motståndet?

Nej, både min, och även Maktens tror jag, tanke var att ta ned volymen på halsmicken i parallell-läget, problemet var ju att halsmicken tar över. Men eftersom du verkar ha en rätt bra koll på teorin bakom: har du, som jag frågade tidigare, något praktiskt råd för just denna situation, att en pickup tar över i parallellkopplade läget

woodstock wrote:
Formeln för parallellkoppling skall varken ha rötter eller kvadrater förresten: 1/(1/Z1 + 1/Z2)

Helt överens nu, det blir exakt det när man räknar ut R-tot i ekvationen jag postade...


22 Apr 2018, 21:28
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Undrar om det skulle funka med en spole i serie med endera micken för att ändra både induktansen och resistans/impedans. :| Lite svårt att veta hur man ska angripa problemet när man inte vet vad det beror på, för det känns rätt ologiskt att halsmicken låter mer när den är klenare sett till signalnivån.


22 Apr 2018, 21:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: ~90% halsmick i hals- plus stallmickläge
Peter Naglitsch wrote:
Helt överens nu, det blir exakt det när man räknar ut R-tot i ekvationen jag postade...


Överens om vad? Du verkar ju inte ens överens med dig själv om varför man skall löda dit motstånd på mickarna?


23 Apr 2018, 13:15
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.