View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 09:05



Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Bra rörljud på sovrumsvolym? 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Är inte hela idén med elgitarr att det ska låta högt? Elgitarr på sovrumsvolym, är inte det som sex utan ljud?
Nå väl, som tur är så har jag aldrig haft dom bekymren, fru och barn, grannar har aldrig klagat!
Dock är min erfarenhet att det som funkar bäst för mig när jag vill få det att låta högt, fast på låg volym är förstärkare som mjukvara. Detta troligen på grund av att du även simulerar det som händer i högtalaren och rummet när man trycker många Watt och flyttar luft in i dom!

_________________
pudas


22 Mar 2018, 11:59
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
FuriousFingers wrote:
rifle wrote:
Sovrumsvolym för mig är att lira oförstärkt och det gör jag till 95% av all speltid hemma.
Men inte ens oförstärkt så kan jag spela i samma rum som nån annan utan att störa.
Så hur man ska klara det med förstärkare förstår jag ej. Spelstil med löst anslag?

Det där är bara nonsens!

Image

Två stycken 50_Wattare med tilhörande 2x12.
Låter mer när jag viskar.

Bullerbekämparen.se samt ett par tubskrikor....
0,1W blir bara fizzel oavsett om det är Gremling i trafon eller inte... :mrgreen:
2 stycken bakom förstärkaren och 2 mot grannen.
Samt flyttat upp stärkaren 20 cm upp från golvet.
Hyllan kommer från IKEA...


Nonsen på dig själv :mrgreen:
Låter mer än du viskar hur hör du den då över strängljudet?

Ska jag spela så det inte stör vilket oförstärkt elgitarr redan gör så hur ska jag då kunna spela förstärkt som måste vara högre än strängljudet för att höras. Jag kan också spela förstärkt om den inte volymen är uppdragen :D


22 Mar 2018, 12:32
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
makatech wrote:
Vinyljunkie wrote:
För mig är också sovrumsvolym att man kan spela mitt i natten.


Det var det här med högra krav... ;-)

För lirande mitt i natten kör jag via min THR5 med lurar. Vore jag singel skulle jag kanske inte behövt lurar, THR5 går att spela tyst men föredrar lurar jämfört med jättetyst volym.

Det går väl att köra min Marshall DSL1a via lurar också om jag tar den via ett ljudkort i datorn (dock inte försökt) men jag gör inte så av praktiska skäl.


Nä usch, inte lurar, då spelar jag hellre oinpluggat - vilket jag faktiskt oftast gör! Jag gillar det, av nån outgrundlig anledning också... det skapar nån sorts närhet tror jag.


22 Mar 2018, 13:13
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
pudas wrote:
Detta troligen på grund av att du även simulerar det som händer i högtalaren och rummet när man trycker många Watt och flyttar luft in i dom!


Tror också att det är där som största problemet sitter. Kanske med tillägg för vad som händer i öronen.
På mycket svag volym tar man bort en hel del akustiska fenomen ur ekvationen.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


22 Mar 2018, 13:51
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
pudas wrote:
Är inte hela idén med elgitarr att det ska låta högt?


Det var nog det från början, på 50-talet. Nu handlar det ju mer om att det är ett specifikt instrument som låter helt annorlunda än en akustisk gitarr. Att man kan anpassa volymen efter omständigheterna, utan att ändra hur man spelar, är en enorm fördel.

PS. Att dina grannar aldrig klagat betyder inte att du inte stör dem. DS.


22 Mar 2018, 14:05
Profile
User avatar

Joined: 20 May 2013, 20:10
Posts: 185
Location: Mark & Göteborg
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Ta valfri amp och koppla in den i en reactive load box, tex Fractal Reactive X-Load / Suhr reactive load eller en fryette power station.

Jag har den sistnämda Fryette PS2 och är grymt prisvärd och väldigt transparent.
Använder den till non-master stärkare och kan då även utnyttja den inbyggda fx-loopen till pedaler.
Den funkar även utmärkt som slutsteg till min AxeFx2


22 Mar 2018, 15:37
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Se7en wrote:
Ta valfri amp och koppla in den i en reactive load box, tex Fractal Reactive X-Load / Suhr reactive load eller en fryette power station.

Jag har den sistnämda Fryette PS2 och är grymt prisvärd och väldigt transparent.
Använder den till non-master stärkare och kan då även utnyttja den inbyggda fx-loopen till pedaler.
Den funkar även utmärkt som slutsteg till min AxeFx2


Om jag förstår dig rätt så menar du att jag ska använda den där mojängen som attenuator? Tillsammans med vilken högtalare? Och vad är det som gör att de du nämner skulle funka bättre än någon annan attenuator som dessutom är specifikt tänkta för det ändamålet på marknaden, vilka alla ger uselt resultat enligt mig. Den sortens kompromiss är verkligen ingen bra idé.

Eller menar du nåt helt annat?


22 Mar 2018, 15:47
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Se7en wrote:
Ta valfri amp och koppla in den i en reactive load box, tex Fractal Reactive X-Load / Suhr reactive load eller en fryette power station.

Jag har den sistnämda Fryette PS2 och är grymt prisvärd


Mycket möjligt den är prisvärd för vad man får men 9000 kr är ändå en slant? ;-)
https://www.thomann.de/se/fryette_power_station_ps2.htm


22 Mar 2018, 17:27
Profile
User avatar

Joined: 20 May 2013, 20:10
Posts: 185
Location: Mark & Göteborg
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
En "reactive load box" är helt annat en vanlig attenuator som thd eller liknande.
Kostar en del men funkar grymt bra, kanske därför alla proffs-studios använder dessa.
Fractals nya är den bästa på marknaden men i mitt fall hade jag inte pengar till en reactive box och ett bra slutsteg så jag satsade på en fryette PS2 vilket jag är grymt nöjd med.

Nu slipper jag att kompromissa med lågwattare och kan trycka på med riktiga stärkare.
Har testa PS2:an med 5150/be-100 & 1987x med grymt bra resultat i studio/sovrum-nivå


22 Mar 2018, 19:26
Profile

Joined: 10 Aug 2002, 16:24
Posts: 644
Location: Ångermanland
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Inget högtalarelement avsett för gitarr jag testat har låtit bra på sån låg volym, då är nog nåt digitalt att föredra oavsett vilken stärkare du har.


22 Mar 2018, 22:13
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Se7en wrote:
En "reactive load box" är helt annat en vanlig attenuator som thd eller liknande.
Kostar en del men funkar grymt bra, kanske därför alla proffs-studios använder dessa.
Fractals nya är den bästa på marknaden men i mitt fall hade jag inte pengar till en reactive box och ett bra slutsteg så jag satsade på en fryette PS2 vilket jag är grymt nöjd med.

Nu slipper jag att kompromissa med lågwattare och kan trycka på med riktiga stärkare.
Har testa PS2:an med 5150/be-100 & 1987x med grymt bra resultat i studio/sovrum-nivå


Men herregud, för de pengarna hittar man ju en beggad Gremlin och får pengar över.


23 Mar 2018, 13:30
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Att grannarna störs av gitarrspelande är helt naturligt, man störs av det på betydligt lägre volym än om man skulle spela grammofonmusik. Helt enkelt därför att det inte går att koppla av när man hör någon öva och diddla-daddla. Sätt på hörlurar, antingen på dig eller på grannen.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


23 Mar 2018, 19:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Martin Kuhn wrote:
Sätt på hörlurar, antingen på dig eller på grannen.


Eller så köper man en förstärkare som låter bra vid låg volym eftersom det finns. Jag gillar inte alls att spela med lurar. Då kör jag hellre oinkopplat.


23 Mar 2018, 20:02
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Vinyljunkie wrote:
Det är möjligt att jag har höga krav. Är inte det en bra grej då?

Det jag inte gillade med Marshall-toppen jag testade var som jag skrev att den liksom sket på sig när jag kopplade in mina favoritpedaler, det uppstod ett sumpigt komprimerat ljud som var svindåligt - sämre än genom vilken liten transistorkombo som följer med vilket nybörjarpaket som helst. Totalt värdelöst.

Jag visste inte att den fanns nytillverkad men det var nog en sån jag testade. Och då är ju vi ju tillbaka i att det är en svårthittad pryl, den som du äger, i likhet med de andra jag nämner i min ursprungliga post.


I övrigt kan nämnas att jag i dag för första gången i mitt liv bytt rör i en rörförstärkare (lite spännande men ganska simpelt) och jag tycker nog att min Marshall DSL1H 50th Anniversary Edition fick ett litet lyft (med betoning på litet). Exakt att sätta finger på vad som låter bättre är inte helt enkelt (och kanske lite placebo också). Men jag tycker att jag enklare nu får ett ljud där jag inte ens tycker att pedaler behövs, den distar lite bättre, håller ihop ljudbilden bättre även på högre distnivå än tidigare samt liite mer definition i ljudet. Kan också vara så att JJ är en bra match med min Celestion V30 högtalare och att jag påverkas av det.

Beställde detta kit: https://www.ampvalves.co.uk/product/rep ... niversary/

Rören som satt i min var original och jag är andra ägaren av denna förstärkare, dvs aldrig bytt rör (tror den tillverkades 2012 men inte helt hundra). Original hade förstärkaren en blandning av JJ (en st), Shuguang (två st) samt två st "No selection White Logo", jag hittade en sorts översättningstabell på nätet. Läst en hel del rekommendationer på nätet om att byta rör på DSL1 50th Anniversary och äntligen provade jag.

Edit: Ser på marshallforum.com att det skrivs en del negativt om JJ rör, "dull", "dark" etc, något tveksamt rykte hos vissa personer. Men för strikt hemmabruk och dessutom inkopplad i en V30 så undrar jag ändå om inte JJ är bättre för mig, något lite mjukare ljudbild, inte riktigt så vass.


29 Mar 2018, 18:32
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
sjysst att det blev så bra, länge sen jag höll på o jämföra rör men slutade med att köra JJ rakt av och är rätt nöjd med det.
Sista experimentet var o köra ett låggainrör ec81?? i första position i en rocker 30 vilket gav disten en mindre fizzlig karaktär o snyggare..

Ett bra ljud är ju rätt personligt o vi har här rätt olika åsikter om vad för oss personligen är sovrumsvolym osv.
när det gäller rörstärk så får man kompromissa med attuenator och pedaler för att få till ett sjysst ljud som inspirerar att lira med.
Om jag måste köra riktigt jävla tyst så blir det low-ingången på marshallen o stacka en sd-1 i en od-3. od-3 för typ förstärkarcrunch o sd-1:an för att trycka till od-3:an o blanda in dess dist dessutom, vilket funkar ok för hårdrock.
Hört att det även ska vara lyckat att köra så med en boss bd-2 tillsammans med en tubescreamer, vilket jag tänker säkert funkar då det typ bara är en annan smak av vanilj..

sen finns det ju dyra stärkare som fixar det galant antar jag..

Katana - köpte en för att ha i stugan, imponerade stort på mig. Här får du sjysst ljud o kan spela råtyst.
Nog den absolut enklaste lösningen för liten övningstärk att ha hemma kunna spela tyst med...eller högt om du vill.


30 Mar 2018, 12:44
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Vinyljunkie wrote:
Se7en wrote:
En "reactive load box" är helt annat en vanlig attenuator som thd eller liknande.
Kostar en del men funkar grymt bra, kanske därför alla proffs-studios använder dessa.
Fractals nya är den bästa på marknaden men i mitt fall hade jag inte pengar till en reactive box och ett bra slutsteg så jag satsade på en fryette PS2 vilket jag är grymt nöjd med.

Nu slipper jag att kompromissa med lågwattare och kan trycka på med riktiga stärkare.
Har testa PS2:an med 5150/be-100 & 1987x med grymt bra resultat i studio/sovrum-nivå


Men herregud, för de pengarna hittar man ju en beggad Gremlin och får pengar över.


De enda beggade Tone King Gremlins jag sett har varit i over there, har du sett någon beggad Gremlin på närmare avstånd? Köper inte du den gör kanske jag det... :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


30 Mar 2018, 19:26
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
THD HotPlate är väl ändå reaktiv, med sin lilla fläkt som snurrar. Och Weber MASS också, med sitt inbyggda högtalarelement utan kon. Kostar inte skjortan något av dem.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


30 Mar 2018, 20:03
Profile

Joined: 26 Oct 2009, 22:18
Posts: 252
Location:
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Byt rum!
Eller så kolla in din västkustske kusin.

Marshall och så måste man använda en just det en Gib...!

https://www.youtube.com/watch?v=e2Zlf_8iWf0


02 Apr 2018, 09:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Granis67 wrote:
De enda beggade Tone King Gremlins jag sett har varit i over there, har du sett någon beggad Gremlin på närmare avstånd? Köper inte du den gör kanske jag det... :wink:


Hm, det kanske är ett tecken på att de är bra då? :)


03 Apr 2018, 12:03
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Demo på boss od-3:an där han får rätt lika ljud från den som från fender stärkaren.
https://www.youtube.com/watch?v=fDgIKQTFurs

sen är det bara att dra ner på volymen på pedalen..


04 Apr 2018, 11:27
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
SLA wrote:
Demo på boss od-3:an där han får rätt lika ljud från den som från fender stärkaren.
https://www.youtube.com/watch?v=fDgIKQTFurs

sen är det bara att dra ner på volymen på pedalen..


Vet att du älskar OD-3 ;-) och kommer försöker utvärdera en OD-3'a innan jag ger upp mitt testande av OD pedaler, har egentligen gillat alla OD pedaler jag provat hittills men kanske Boss SD-1 minst så den fick gå (made in Taiwan varianten).

TS mini
Mesa Grid Slammer
Digitech CM-2 (made in US varianten)
Mxr GT-OD (bra men såld ändå)
Boss SD-1 (såld)

Jag tror Digitech CM-2 leder racet hittills (den erbjuder också mest inställningsmöjligheter), löjligt prisvärd pedal men det är ett oerhört jämnt race, Mesan tex gillar jag också och ger bäst kvalitetsintryck med låg brusnivå samt byggkvalitén. Fördelen med mini är ju också att den är just mini, dottern får plats med den i sin gigbag vid behov. Mitt mål är egentligen bara att ha kvar en eller max två.


04 Apr 2018, 13:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 51 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.