View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 18:55



Reply to topic  [ 210 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?) 
Author Message
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Ixmack wrote:
Forsman wrote:
Vänd på det då. Hur många som köper gitarrer i 30k-klassen är proffs? Extremt få skulle jag tro. De flesta spelar nog lika taffligt som M


Det säger ju ingenting egentligen, de flesta gitarrister är helt enkelt inte proffs, dyr gitarr eller ej. Däremot tror jag att om du räknar hur många procent proffsgitarrister som har gitarr(er) i 30.000-klassen och över och jämför med hur många procent bland övriga gitarrister som har det så vinner nog proffsgitarristerna med god marginal.

Då vänder vi på frågan. Spelar en proffsgitarrist bättre på en 30k-gitarr än på en Rusta-strata utan TT?
Vad är en proffsgitarrist förresten? Någon som kan annat än trötta 70-tals pentalicks genom en Marshall?

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


24 Mar 2018, 00:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Hel rätt nedan. Jag tar bort maten.

_________________
Mats


Last edited by albert on 24 Mar 2018, 00:30, edited 1 time in total.



24 Mar 2018, 00:15
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Image


24 Mar 2018, 00:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Om jag inte har fel spelade han i Kiss med kattsminket på Gibsongitarrer?


24 Mar 2018, 00:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Forsman wrote:
Då vänder vi på frågan. Spelar en proffsgitarrist bättre på en 30k-gitarr än på en Rusta-strata utan TT?
Vad är en proffsgitarrist förresten? Någon som kan annat än trötta 70-tals pentalicks genom en Marshall?


Finns säkert ok rusta-strator men det är ju ett extremt exempel. Men säg vilken Squier eller Epiphone som helst istället. Svaret är nej, förmodligen inte men vad spelar det för roll? Det finns massor med andra anledningar att köpa en gitarr än att man spelar bra på den.

Proffs är kort för proffessionell. Men det var du som började snacka om proffs om jag inte minns fel så du vet väl bäst själv vad du menar med det, tänker jag?


24 Mar 2018, 06:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
dirt wrote:
Image

Bara för att man har en annan åsikt så ska man bli kallad troll? Jobbar du på Expressen? :lol:

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


24 Mar 2018, 10:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Nejdå, alla får ha sin åsikt, i alla fall om man heter vinylen eller forsman.

Attachment:
1765.jpg
1765.jpg [ 6.7 KiB | Viewed 8162 times ]


Mvh Expressen


24 Mar 2018, 13:42
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Cabretta wrote:
Vinyljunkie wrote:
Det där har jag aldrig skrivit. Vad jag har skrivit är att Rusta-gitarren fungerar på alla sätt som en gitarr behöver fungera på utan några anmärkningar. Sen om den är bättre än nåt annat är till stor del en smaksak.

Ett av banden jag spelar med låter en hel del som gamla KISS ja. Tycker du inte sån musik är värd att spelas med gitarrer som går att stämma och som intonerar ordentligt? Eller vad är det du försöker säga här egentligen? Att du personligen inte gillar KISS och att du tycker att Emeson Lake & Palmer är bättre?


Det är rejäl overkill att spela KISS med True Temperament :lol: :lol: (förlåt)

(Emerson Lake & Palmer är för mig om möjligt ännu ointressantare än KISS, ifall du undrar :lol: )


Jag tycker i princip *aldrig att det är overkill med True Temperament!

Jag parafraserade Paul Stanley med ELP 8)


24 Mar 2018, 13:43
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Mike Leaf wrote:
Forsman wrote:
Hårdrock ska vara ostämt.

Gibson är skitgitarrer.

Bra då har jag alla rätt!

VJ och Forsman Ni kan ju köra på Rusta strata med TT och njuta av det...

Eller förlusta er med att mecka med gamla krossade EPI vrak.....

8)

Nu ska jag plugga i några av mina Custom Shop Gibson i en Marshall och vräka på rejält.

Trevlig helg.


Jag kanske byter greppbräda på Rusta-stratan, till TT. Inte alls omöjligt, och bra kommer det att bli!

Se upp för Socialstyrelsen bara. :)


24 Mar 2018, 13:46
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7745
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
woodstock wrote:
Om jag inte har fel spelade han i Kiss med kattsminket på Gibsongitarrer?


Men även på Greco, Ovation, Epiphone (!), Ibanez och Washburn.

Edit: nej han med kattsminket spelade mest på Slingerland tror jag. :mrgreen:


24 Mar 2018, 13:49
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Forsman wrote:
Vänd på det då. Hur många som köper gitarrer i 30k-klassen är proffs? Extremt få skulle jag tro. De flesta spelar nog lika taffligt som M


Att livnära sig som gitarrist har faktiskt inte så ofta med hur fort eller bra man kan spela.
Du som är så grym du livnär väl dig inte på gitarren så då måste ju du också vara tafflig på nåt annat inom den yrkeskategori eller?


24 Mar 2018, 14:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
rifle wrote:
Forsman wrote:
Vänd på det då. Hur många som köper gitarrer i 30k-klassen är proffs? Extremt få skulle jag tro. De flesta spelar nog lika taffligt som M


Att livnära sig som gitarrist har faktiskt inte så ofta med hur fort eller bra man kan spela.
Du som är så grym du livnär väl dig inte på gitarren så då måste ju du också vara tafflig på nåt annat inom den yrkeskategori eller?

Hade jag kunnat dra in 50 papp i månaden på att lira gitarr så kanske jag hade gjort det.
Å andra sidan så är det inte lika roligt att spela gitarr när det blir ett jobb.
Hade en period för cirka 20 år sedan när jag var ute och lirade ons-lör nästan varje vecka och det gjorde att jag nästan helt tappade lusten att spela gitarr. Runt 600 gig senare var jag på väg att lägga ned och sälja gitarrerna, runt 2005, men då dök GMF-planket upp och intresset tilltog igen!

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


24 Mar 2018, 15:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Låter roligare att köpa gitarrer för 1k eller 30k och vräka på hemma må fint än att jobba med gitarren.


24 Mar 2018, 16:04
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Aug 2017, 15:36
Posts: 42
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
rifle wrote:
Låter roligare att köpa gitarrer för 1k eller 30k och vräka på hemma må fint än att jobba med gitarren.


App app app! Du måste vara tillräckligt duktig gitarrist för att få ha en för 30k, annars blir forsman avundsjuk.


24 Mar 2018, 16:45
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
FuriousFinger wrote:
rifle wrote:
Låter roligare att köpa gitarrer för 1k eller 30k och vräka på hemma må fint än att jobba med gitarren.


App app app! Du måste vara tillräckligt duktig gitarrist för att få ha en för 30k, annars blir forsman avundsjuk.

Inte alls! Folk får göra precis vad de vill med sina pengar... Jag är inte avundsjuk, sånt lämnar jag till vänsterpatrasket!
Tycker personligen att det är onödigt att lägga 30k på en gitarr, för bättre spelar man inte. Kanske mer inspirerat, men speltekniskt sett så är det bara smådetaljer som skiljer dyra och billiga gitarrer. Det är ju bara lite trä och metall liksom.

Men för att återgå till trådämnet så kan man inte förvänta sig ett professionellt hantverk från en lågpristillverkare.
Det finns mängder med bra billiga gitarrer. Det finns dåliga dyra gitarrer också. Det mesta som Gibson gör t.ex. är rätt kass.

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


24 Mar 2018, 17:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Forsman wrote:
Inte alls! Folk får göra precis vad de vill med sina pengar... Jag är inte avundsjuk, sånt lämnar jag till vänsterpatrasket!
Tycker personligen att det är onödigt att lägga 30k på en gitarr, för bättre spelar man inte. Kanske mer inspirerat, men speltekniskt sett så är det bara smådetaljer som skiljer dyra och billiga gitarrer. Det är ju bara lite trä och metall liksom.

Men för att återgå till trådämnet så kan man inte förvänta sig ett professionellt hantverk från en lågpristillverkare.
Det finns mängder med bra billiga gitarrer. Det finns dåliga dyra gitarrer också. Det mesta som Gibson gör t.ex. är rätt kass.


Jag är vad du förmodligen skulle kalla ”vänsterpatrask” men du verkar ju mycket mer avundsjuk på Mike_leaf än mig :p

Så det skiljer inte så mycket på dyra och billiga gitarrer, det är ”bara trä och metall” men samtidigt kan man inte förvänta sig proffessionellt hantverk från en lågpristillverkare?

Min 1k-gitarr är en Epiphone förresten, jag är jättenöjd :)


24 Mar 2018, 17:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:14
Posts: 861
Location: Stockholm
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Jag gillar Gibson fast jag de senaste åren trillat över en hög riktiga måndagsexemplar som varit riktig skit. Dock kan många bli fina players efter lite pyssel. Till Forsmans försvar så kan jag berätta om när jag köpte en 35k Gibson och fick kommentaren av expediten "oj, du kan ju spela också" vilket enligt honom inte var vanligt bland kunder av den sortens instrument. Jag tycker dock att vem som helst ska få köpa den gitarr hen vill ha oavsett nivå på spelet.


24 Mar 2018, 18:19
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Ixmack wrote:
Jag är vad du förmodligen skulle kalla ”vänsterpatrask” men du verkar ju mycket mer avundsjuk på Mike_leaf än mig :p

Så det skiljer inte så mycket på dyra och billiga gitarrer, det är ”bara trä och metall” men samtidigt kan man inte förvänta sig proffessionellt hantverk från en lågpristillverkare?

Min 1k-gitarr är en Epiphone förresten, jag är jättenöjd :)

Jag är inte avundsjuk, skrev jag ju. Men visst är det synd när dyra fina gitarrer bara får smaka på sur bluespenta i första position.

Det skiljer inte mycket SPELTEKNISKT skrev jag. Kvalitetsmässigt så ska det skilja, annars är något fel.

Jag har inte nämnt Mike Leaf.

Men det är väl så med vänsterpatrask; de tolkar lite som de vill, även om texten står där, fullt läsbar.

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


24 Mar 2018, 18:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Forsman wrote:
Jag är inte avundsjuk, skrev jag ju. Men visst är det synd när dyra fina gitarrer bara får smaka på sur bluespenta i första position.

Det skiljer inte mycket SPELTEKNISKT skrev jag. Kvalitetsmässigt så ska det skilja, annars är något fel.

Jag har inte nämnt Mike Leaf.

Men det är väl så med vänsterpatrask; de tolkar lite som de vill, även om texten står där, fullt läsbar.


Gå tillbaka till sida tre så ska du se att du nämnt mike leaf. Dessutom så låter du ju definitivt avundsjuk, oavsett hur mycket du bedyrar motsatsen.

Såklart skiljer det sig inte speltekniskt, båda är gitarrer :S


24 Mar 2018, 19:20
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Forsman wrote:
Ixmack wrote:
Jag är vad du förmodligen skulle kalla ”vänsterpatrask” men du verkar ju mycket mer avundsjuk på Mike_leaf än mig :p

Så det skiljer inte så mycket på dyra och billiga gitarrer, det är ”bara trä och metall” men samtidigt kan man inte förvänta sig proffessionellt hantverk från en lågpristillverkare?

Min 1k-gitarr är en Epiphone förresten, jag är jättenöjd :)

Jag är inte avundsjuk, skrev jag ju. Men visst är det synd när dyra fina gitarrer bara får smaka på sur bluespenta i första position.

Det skiljer inte mycket SPELTEKNISKT skrev jag. Kvalitetsmässigt så ska det skilja, annars är något fel.

Jag har inte nämnt Mike Leaf.

Men det är väl så med vänsterpatrask; de tolkar lite som de vill, även om texten står där, fullt läsbar.
Vad menar du med vänsterpatrask...? Menar du som brunt högerpatrask fast tvärt om?


24 Mar 2018, 19:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Ixmack wrote:
Dessutom så låter du ju definitivt avundsjuk, oavsett hur mycket du bedyrar motsatsen.

Jag har gitarrer i överflöd, både dyra och billiga. Jag är inte avundsjuk, jag lovar dig. Tycker snarare synd om folk som lägger 30k på en Gibson, eftersom det är överprisat skräp. Det är extra synd om detta folk om de dessutom tror att de kommer att bli bättre med en dyr gitarr. En Epiphone med felfräsningar är precis lika bra att spela på.
zoork_1 wrote:
Vad menar du med vänsterpatrask...? Menar du som brunt högerpatrask fast tvärt om?

Vad är motsatsen till brunt?
Vem är du?

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


24 Mar 2018, 21:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Forsman wrote:
Jag har gitarrer i överflöd, både dyra och billiga. Jag är inte avundsjuk, jag lovar dig. Tycker snarare synd om folk som lägger 30k på en Gibson, eftersom det är överprisat skräp. Det är extra synd om detta folk om de dessutom tror att de kommer att bli bättre med en dyr gitarr. En Epiphone med felfräsningar är precis lika bra att spela på.


Då handlar det väl om någon annan slags aversion. Du är en tvär och bitter liten man, jag tycker synd om dig ;)

Har någon sagt att dom tror dom blir bättre av en dyr gitarr?


24 Mar 2018, 21:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Ixmack wrote:
Då handlar det väl om någon annan slags aversion. Du är en tvär och bitter liten man, jag tycker synd om dig ;)

Har någon sagt att dom tror dom blir bättre av en dyr gitarr?

Inte alls. Jag försöker att vara objektiv.
Tvär ska man vara. Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Liten? På vilket sätt?
Man ska ifrågasätta saker och inte svälja allt som presenteras som saklig fakta. SVT/SR är ett utmärkt exempel på lurendrejeri.

Jag vet inte om man blir bättre av en dyr gitarr, du får fråga någon dålig gitarrist som har köpt en dyr gitarr! ;)

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


24 Mar 2018, 22:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Forsman wrote:
Inte alls. Jag försöker att vara objektiv.
Tvär ska man vara. Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Liten? På vilket sätt?
Man ska ifrågasätta saker och inte svälja allt som presenteras som saklig fakta. SVT/SR är ett utmärkt exempel på lurendrejeri.

Jag vet inte om man blir bättre av en dyr gitarr, du får fråga någon dålig gitarrist som har köpt en dyr gitarr! ;)


Genom att tjata om sura mollpentor och be folk bevisa att deras färdigheter är värdiga deras gitarrer? I så fall misslyckas du kapitalt med att vara objektiv.
Det var ett citat från toy story.
Och helt plötsligt är vi på foliehatts-nivå. Vad har SVT och SR med allt det här att göra? :s

Du påstod dig nyss veta att man inte blir bättre av en dyr gitarr. Dessutom var min fråga inte ifall man blir det eller inte, min fråga var om ifall någon påstått att man blir det?


24 Mar 2018, 23:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Ixmack wrote:
Bla. bla. bla.

Jag behöver inte rättfärdiga mig själv på nåt sätt inför en... ja, vadå? Vem är du liksom? Varför ska någon lyssna på dig?
Vad har du att komma med? Ska vi ta en gitarrduell? Tror att det är mycket snack och liten verkstad.

Men iaf, nu ska vi inte låta troll som Ixmack ta över tråden, den handlar ändå om Epiphones dåliga kvalitet.
Jag har ingen Epiphone, men har spelat lite på en Epi LP och den kändes kanon.
Vet inte om det fanns frässkägg nånstans eller om det var slarvigt under greppbrädan.

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


24 Mar 2018, 23:54
Profile WWW

Joined: 17 Aug 2017, 15:36
Posts: 42
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Det är ju du, trollman, som ber folk rättfärdiga sig inför dig. Röker du crack ofta?


25 Mar 2018, 00:02
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
:shock: =>


Last edited by Cabretta on 25 Mar 2018, 07:33, edited 2 times in total.



25 Mar 2018, 00:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Ni får ju använda er hjärncell.
1) Det är ofta dåliga gitarrister köper dyra gitarrer för att kompensera talang.
2) Dyrt är inte lika med bra i så motto att man automatiskt blir bättre för att gitarren är dyr.
3) En dyr gitarr är inte alltid bättre spelmässigt.
5) En billig gitarr går utmärkt att spela på om man kan hantera instrumentet.
6) Ingen behöver påstå att man blir en bättre gitarrist för att man köper ett dyrt instrument för att jag ska kunna såga argumentet. Jag har sett det med egna ögon en miljard gånger.
7) I'm your new god.
8) Det finns ingen fjärde punkt.

Men om alla kunde vara sakliga i stället för att försöka trolla mig så vore det bra. ADMIN för helvete, ta bort trollen!
Tråden handlar om hur dåliga gitarrer Gibson gör, inte om det jag tycker är rätt enligt vänsterkommunisterna på Bojen.

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


25 Mar 2018, 00:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Forsman wrote:
Ixmack wrote:
Bla. bla. bla.

Jag behöver inte rättfärdiga mig själv på nåt sätt inför en... ja, vadå? Vem är du liksom? Varför ska någon lyssna på dig?
Vad har du att komma med? Ska vi ta en gitarrduell? Tror att det är mycket snack och liten verkstad.

Men iaf, nu ska vi inte låta troll som Ixmack ta över tråden, den handlar ändå om Epiphones dåliga kvalitet.
Jag har ingen Epiphone, men har spelat lite på en Epi LP och den kändes kanon.
Vet inte om det fanns frässkägg nånstans eller om det var slarvigt under greppbrädan.


Haha men vafan?

Visst, vi kör gitarrduell! Här är mitt bidrag: https://www.instagram.com/p/BZRE-s_l_Zs/
Spelat på min median-dyraste gitarr, bara för att!

Egentligen förstår jag att du är så bitter för att du bor i Ösmo. Bodde där själv i 2,5 år så jag vet vad det gör med en människa :s


25 Mar 2018, 01:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Forsman wrote:
Man ska ifrågasätta saker och inte svälja allt som presenteras som saklig fakta. SVT/SR är ett utmärkt exempel på lurendrejeri.


SVT och vänsterpatrask :lol:
Adressen till det forumet är flashback.org

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


25 Mar 2018, 13:13
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 210 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.