View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 14:45



Reply to topic  [ 210 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?) 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Granis67 wrote:
Har du kontaktat Gibson/Epiphone eller är det endast här på ljudbojen du ventilerat detta? Jag tycker att det är rimligt att kontakta företaget ifråga och se vad som kommer utav det, tycker inte du det också?


Det kanske vore intressant att se vad de skulle svara. Men jag känner mig färdigventilerad här på Bojen. Du har dock mitt fulla stöd om du vill maila dem min bild.


23 Mar 2018, 15:31
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Granis67 wrote:
Vinyljunkie wrote:

Stevie Wonder hade fantastiskt gehör. Han hade älskat True Temperament.



Det har han säkert fortfarande... :wink:


Va fan, jag trodde han va dö.... det är ju alla andra artister från min barndom.


23 Mar 2018, 15:32
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Vinyljunkie wrote:
Granis67 wrote:
Har du kontaktat Gibson/Epiphone eller är det endast här på ljudbojen du ventilerat detta? Jag tycker att det är rimligt att kontakta företaget ifråga och se vad som kommer utav det, tycker inte du det också?


Det kanske vore intressant att se vad de skulle svara. Men jag känner mig färdigventilerad här på Bojen. Du har dock mitt fulla stöd om du vill maila dem min bild.


Ligger ändå bara här hemma med halsfluss grande, så tja why not. Dock vore det bra med lite mer info om gitarren, även om ingen gitarr ska se ut så där under greppbrädan.
Men som sagt lite info vore bra, exakt modellbenämning och ser#.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


23 Mar 2018, 15:44
Profile
Online
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Vinyljunkie wrote:
Jämför med vad? Gibson-gitarrer?


Jämfört med en Kina-hals på Tradera för 495kr inkl frakt.
Är kostnaden för en TT-hals på ca 6500kr verkligen så mycket bättre?


23 Mar 2018, 16:14
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
rifle wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jämför med vad? Gibson-gitarrer?


Jämfört med en Kina-hals på Tradera för 495kr inkl frakt.
Är kostnaden för en TT-hals på ca 6500kr verkligen så mycket bättre?


Du kan ju inte jämföra en TT-hals med en Kina-hals. Det vore ju som att jämföra Epi med Gibson :mrgreen:


23 Mar 2018, 16:36
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Granis67 wrote:
Dock vore det bra med lite mer info om gitarren, även om ingen gitarr ska se ut så där under greppbrädan.
Men som sagt lite info vore bra, exakt modellbenämning och ser#.


Ska kolla det. Återkommer.


23 Mar 2018, 17:21
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
rifle wrote:
Är kostnaden för en TT-hals på ca 6500kr verkligen så mycket bättre?


Skillnaden är att det går att intonera en gitarr med TT-hals/bräda närmast perfekt. En vanlig rakbandad - not so much.


23 Mar 2018, 17:22
Profile
Online
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Vinyljunkie wrote:
rifle wrote:
Är kostnaden för en TT-hals på ca 6500kr verkligen så mycket bättre?


Skillnaden är att det går att intonera en gitarr med TT-hals/bräda närmast perfekt. En vanlig rakbandad - not so much.


Intonerat den 10ggr bättre så det motiverar priset?


23 Mar 2018, 17:23
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Pris är en sak. Intonation en annan. Irrelevant jämförelse.


23 Mar 2018, 17:31
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Eller så spelar man slide/bandlöst så är intonationen upp till en själv snarare än gitarren ;)

Nej men ärligt talat undrar jag lite... om man nu stör sig så mycket på hur en vanligt bandad hals intonerar att man lägger dyra pengar på true temperament, borde man inte då också störa sig på hur problematiskt det tonala system med ett par stycken distinkta toner vi nästan uteslutande använder är?


23 Mar 2018, 17:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Ixmack wrote:
Eller så spelar man slide/bandlöst så är intonationen upp till en själv snarare än gitarren ;)

Nej men ärligt talat undrar jag lite... om man nu stör sig så mycket på hur en vanligt bandad hals intonerar att man lägger dyra pengar på true temperament, borde man inte då också störa sig på hur problematiskt det tonala system med ett par stycken distinkta toner vi nästan uteslutande använder är?


Ingen aning. Jag bara vet att sen jag började köra med TT så låter inte längre antingen det ena eller det andra surt. Gitarren stämmer för första gången.


23 Mar 2018, 17:45
Profile
Online
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Vinyljunkie wrote:
Pris är en sak. Intonation en annan. Irrelevant jämförelse.


Samma svar som vanligt :mrgreen:


23 Mar 2018, 17:57
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
rifle wrote:
Vinyljunkie wrote:
Pris är en sak. Intonation en annan. Irrelevant jämförelse.


Samma svar som vanligt :mrgreen:


Jaså.

Ok..

Ja det är värt pengarna. Fundera på vad du lagt på din bästa gitarr och lägg till de pengarna och du har en gitarr som du kan stämma. Vore inte det kick ass rent ut sagt?


23 Mar 2018, 18:01
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Vinyljunkie wrote:
Ixmack wrote:
Eller så spelar man slide/bandlöst så är intonationen upp till en själv snarare än gitarren ;)

Nej men ärligt talat undrar jag lite... om man nu stör sig så mycket på hur en vanligt bandad hals intonerar att man lägger dyra pengar på true temperament, borde man inte då också störa sig på hur problematiskt det tonala system med ett par stycken distinkta toner vi nästan uteslutande använder är?


Ingen aning. Jag bara vet att sen jag började köra med TT så låter inte längre antingen det ena eller det andra surt. Gitarren stämmer för första gången.


Fast den stämmer ju inte, det är fortfarande en kompromiss.


23 Mar 2018, 18:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Sluta korva dig. Den ena låter bra, den andra går ej att stämma. Sen kan man intellektualisera hur mycket man vill..

Självklart har inte alla tillräckligt utvecklat gehör för att "behöva" det men att ifrågasätta vi som har är bara löjligt... rävar och rönnbär, osv..


23 Mar 2018, 18:18
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Vinyljunkie wrote:
Sluta korva dig. Den ena låter bra, den andra går ej att stämma. Sen kan man intellektualisera hur mycket man vill..

Självklart har inte alla tillräckligt utvecklat gehör för att "behöva" det men att ifrågasätta vi som har är bara löjligt... rävar och rönnbär, osv..


No offence, men det är lite svårt att hänga med i dina kvalitetsbegrepp: en Rustastrata är minst lika bra som en amerikansk strata, å andra sidan är vanliga raka band helt värdelösa och går inte ens att stämma.

Och allt detta för att i slutändan dunka igenom några låtar som mer eller mindre är varianter av gamla Kisslåtar :shock: :shock: ?


23 Mar 2018, 18:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Vinyljunkie wrote:
Sluta korva dig. Den ena låter bra, den andra går ej att stämma. Sen kan man intellektualisera hur mycket man vill..

Självklart har inte alla tillräckligt utvecklat gehör för att "behöva" det men att ifrågasätta vi som har är bara löjligt... rävar och rönnbär, osv..


Jag korvar mig inte! ska försöka förklara vad jag menar men det blir tydligare med en klaviatur än greppbrädan på en gitarr, true temperament eller inte. På en klaviatur är alla elva toner (plus oktav) stämda/tempererade så att avståndet mellan alla toner är precis lika. Detta innebär att alla toner är lite off men inte tillräckligt för att det ska uppfattas som väldigt dissonant i dom flesta fall. Men har man ”tillräckligt utvecklat gehör” är det ändå lätt att höra att det inte stämmer helt, speciellt vad gäller terserna. Det är denna ”liksvävande temperering” (som den brukar kallas) som true temperament eftersträvar.


23 Mar 2018, 18:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Cabretta wrote:
Vinyljunkie wrote:
Sluta korva dig. Den ena låter bra, den andra går ej att stämma. Sen kan man intellektualisera hur mycket man vill..

Självklart har inte alla tillräckligt utvecklat gehör för att "behöva" det men att ifrågasätta vi som har är bara löjligt... rävar och rönnbär, osv..


No offence, men det är lite svårt att hänga med i dina kvalitetsbegrepp: en Rustastrata är minst lika bra som en amerikansk strata, å andra sidan är vanliga raka band helt värdelösa och går inte ens att stämma.

Och allt detta för att i slutändan dunka igenom några låtar som mer eller mindre är varianter av gamla Kisslåtar :shock: :shock: ?


Det där har jag aldrig skrivit. Vad jag har skrivit är att Rusta-gitarren fungerar på alla sätt som en gitarr behöver fungera på utan några anmärkningar. Sen om den är bättre än nåt annat är till stor del en smaksak.

Ett av banden jag spelar med låter en hel del som gamla KISS ja. Tycker du inte sån musik är värd att spelas med gitarrer som går att stämma och som intonerar ordentligt? Eller vad är det du försöker säga här egentligen? Att du personligen inte gillar KISS och att du tycker att Emeson Lake & Palmer är bättre?


23 Mar 2018, 18:53
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Ixmack wrote:
Vinyljunkie wrote:
Sluta korva dig. Den ena låter bra, den andra går ej att stämma. Sen kan man intellektualisera hur mycket man vill..

Självklart har inte alla tillräckligt utvecklat gehör för att "behöva" det men att ifrågasätta vi som har är bara löjligt... rävar och rönnbär, osv..


Jag korvar mig inte! ska försöka förklara vad jag menar men det blir tydligare med en klaviatur än greppbrädan på en gitarr, true temperament eller inte. På en klaviatur är alla elva toner (plus oktav) stämda/tempererade så att avståndet mellan alla toner är precis lika. Detta innebär att alla toner är lite off men inte tillräckligt för att det ska uppfattas som väldigt dissonant i dom flesta fall. Men har man ”tillräckligt utvecklat gehör” är det ändå lätt att höra att det inte stämmer helt, speciellt vad gäller terserna. Det är denna ”liksvävande temperering” (som den brukar kallas) som true temperament eftersträvar.


Jo jag förstår vad du menar och rent teoretiskt har du rätt. Men så invecklat behöver det inte vara. Däremot kan det vara precis så här tydligt:

https://www.youtube.com/watch?v=E8kTXD8Qgb0


23 Mar 2018, 18:56
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Vinyljunkie wrote:
Det där har jag aldrig skrivit. Vad jag har skrivit är att Rusta-gitarren fungerar på alla sätt som en gitarr behöver fungera på utan några anmärkningar. Sen om den är bättre än nåt annat är till stor del en smaksak.

Ett av banden jag spelar med låter en hel del som gamla KISS ja. Tycker du inte sån musik är värd att spelas med gitarrer som går att stämma och som intonerar ordentligt? Eller vad är det du försöker säga här egentligen? Att du personligen inte gillar KISS och att du tycker att Emeson Lake & Palmer är bättre?


Det är rejäl overkill att spela KISS med True Temperament :lol: :lol: (förlåt)

(Emerson Lake & Palmer är för mig om möjligt ännu ointressantare än KISS, ifall du undrar :lol: )


23 Mar 2018, 19:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Invecklat är det inte, däremot kan det vara såhär tydligt:

https://m.youtube.com/watch?v=QzVN1FEhYpU


23 Mar 2018, 19:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
För övrigt så känner jag att jag lika gärna kan slå på min vb-2 och strunta i allt vad välstämt heter ;)


23 Mar 2018, 19:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Hårdrock ska vara ostämt.

Gibson är skitgitarrer.

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


23 Mar 2018, 20:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Forsman wrote:
Hårdrock ska vara ostämt.

Gibson är skitgitarrer.

Bra då har jag alla rätt!

VJ och Forsman Ni kan ju köra på Rusta strata med TT och njuta av det...

Eller förlusta er med att mecka med gamla krossade EPI vrak.....

8)

Nu ska jag plugga i några av mina Custom Shop Gibson i en Marshall och vräka på rejält.

Trevlig helg.

_________________



23 Mar 2018, 21:25
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Mike Leaf wrote:
Nu ska jag plugga i några av mina Custom Shop Gibson i en Marshall och vräka på rejält.

Trevlig helg.

Kan du spela då, eller snackar du bara?
Ofta så ersätter dyra gitarrer förmågan att lira. Alltför ofta.

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


23 Mar 2018, 22:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Forsman wrote:
Ofta så ersätter dyra gitarrer förmågan att lira. Alltför ofta.


Källor på det?


23 Mar 2018, 22:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Ixmack wrote:
Forsman wrote:
Ofta så ersätter dyra gitarrer förmågan att lira. Alltför ofta.


Källor på det?

Låt oss vänta på ett smakprov från Mike Leaf så får vi det bekräftat.

Nä, men han kan ju köra nån trött bluespenta på sina dyra gitarrer medan andra spelar skjortan av honom på billiga Rusta-gitarrer. Utan TT. Säger inte att man MÅSTE vara någon kompetent gitarrist för att köpa dyra gitarrer, men att det väldigt ofta är dåliga gitarrister som köper dyra gitarrer för att kompensera sin brist på kompetens. Detta har jag erfarit måååånga gånger.

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


23 Mar 2018, 22:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Forsman wrote:

Nä, men han kan ju köra nån trött bluespenta på sina dyra gitarrer medan andra spelar skjortan av honom på billiga Rusta-gitarrer. Utan TT. Säger inte att man MÅSTE vara någon kompetent gitarrist för att köpa dyra gitarrer, men att det väldigt ofta är dåliga gitarrister som köper dyra gitarrer för att kompensera sin brist på kompetens. Detta har jag erfarit måååånga gånger.


Jag tror att det ändå finns fler ”dåliga” gitarrister som spelar på billiga gitarrer men dom som spelar dåligt på dyra sticker ju ut mer, det är dom man minns. Fenomenet kallas säkert nåt men minns inte nu.

Själv kostade min billigaste gitarr en tusenlapp och min dyraste runt 30.000. Jag spelar ju ändå ungefär lika bra/dåligt på båda.


23 Mar 2018, 22:47
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Vänd på det då. Hur många som köper gitarrer i 30k-klassen är proffs? Extremt få skulle jag tro. De flesta spelar nog lika taffligt som M

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


23 Mar 2018, 23:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Epiphone - vilket skämt! (Gibson också?)
Forsman wrote:
Vänd på det då. Hur många som köper gitarrer i 30k-klassen är proffs? Extremt få skulle jag tro. De flesta spelar nog lika taffligt som M


Det säger ju ingenting egentligen, de flesta gitarrister är helt enkelt inte proffs, dyr gitarr eller ej. Däremot tror jag att om du räknar hur många procent proffsgitarrister som har gitarr(er) i 30.000-klassen och över och jämför med hur många procent bland övriga gitarrister som har det så vinner nog proffsgitarristerna med god marginal.

Är det fel att äga dyra gitarrer? Måste prislappen motsvara ens färdigheter?


Last edited by Ixmack on 24 Mar 2018, 00:09, edited 1 time in total.



23 Mar 2018, 23:58
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 210 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], rifle and 44 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.