View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:28



Reply to topic  [ 11 posts ] 
50`s vs Modern. Igen..... 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post 50`s vs Modern. Igen.....
Ett ämne som varit uppe på hundratals forum, tusentals gånger.
50`s vs Modern wiring.
Jag har testat 50`s ett par gånger och inte gillat det. Faktiskt så var slutsatsen att det inte passade mig. Andra gillar det men inte jag. Så det så.
I somras slog jag dock till på en Navigator Gold Top.
Trots att jag aldrig riktigt kommit överens med P90, så har insikten om att gitarrens grundegenskaper betyder fruktansvärt mycket växt sig starkare och den här gitarren övertygade kan jag säga.
Original SD P90 (standard) var utbytta mot Lars Blom, finfina saker, men jag har inte varit helt nöjd ändå. I synnerhet har jag inte gillat hur tonkontrollen uppför sig och påverkar tonen. Stor skillnad mot gitarren med humbucker som har samma koppling mellan potarna.
Potar och kondingar har byts till Bourons, som är mindre tröga, och så har jag testat lite olika värden på kondingarna Till slut så lågt som 4,7nF. Men något har inte lirat trots det. Känslan av det borde finnas mer att hämta låg och gnagde.
Så beslutade jag att göra ett nytt test.
Dom PIO som jag trodde var 22nF när dom satt i sist visade sig vara 47nF (fast i verkligheten en bit över 50 nF) ratades och 22nF åkte in, och när jag ändå satt där med järnet varmt så flyttade jag kondingarna till pinne 2 på volymen.


Katjing!
Så frågan är varför det lirar med P90 och inte med Buckers? I min värld borde det inte vara skillnad med volym och ton på fullt men det tycker jag att det är också, för att inte tala om hur tonkontrollen påverkar tonen.
Nu gör den det som 50`sägs göra. Något som jag inte upplevt när jag testat med Buckers.
Vad fan är skillnaden? Blir det någon filtereffekt som jag förbisett?
Upplevelsen är att ljudet blev "öppnare" även med allt på fullt. Hjärnspöken?
Bosse
Image

_________________
bneostman@live.se


18 Mar 2018, 19:29
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: 50`s vs Modern. Igen.....
Enda sättet att eliminera hjärnspöken är att sätta en switch och skifta emellan. Ganska enkelt. Skillnaden finns teoretiskt, men torde teoretiskt inte vara särskilt hörbar, särskilt inte med 500k-potar. Och: du ska inte veta vilket som är vilket.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


18 Mar 2018, 22:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: 50`s vs Modern. Igen.....
Martin Kuhn wrote:
Enda sättet att eliminera hjärnspöken är att sätta en switch och skifta emellan. Ganska enkelt. Skillnaden finns teoretiskt, men torde teoretiskt inte vara särskilt hörbar, särskilt inte med 500k-potar. Och: du ska inte veta vilket som är vilket.


Jag lutar åt hjärnspöken i det fall volym och ton står på fullt. Kanske eufori över att tonkontrollen upplevdes som bättre( Har upplevt den som tondödare på den här gitarren tidigare).
Rent elektriskt är ju förutsättningarna desamma då, 500 khom mot jord och 0 i serie oavsett om kondingen ansluter till pinne ett eller två.
Däremot är jag övertygad om att det är skillnad när man drar ner tonkontrollen och även volymkontrollen. Förutom det att svepet ändras något.
Jag har inte ändrat något annat eller bytt strängar utan allt är samma. Kanske skulle man göra som säger och sätta det hela på en push/pull pot så man kan jämföra?

_________________
bneostman@live.se


18 Mar 2018, 23:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: 50`s vs Modern. Igen.....
trälhavsvägen wrote:
Martin Kuhn wrote:
Enda sättet att eliminera hjärnspöken är att sätta en switch och skifta emellan. Ganska enkelt. Skillnaden finns teoretiskt, men torde teoretiskt inte vara särskilt hörbar, särskilt inte med 500k-potar. Och: du ska inte veta vilket som är vilket.


Jag lutar åt hjärnspöken i det fall volym och ton står på fullt. Kanske eufori över att tonkontrollen upplevdes som bättre( Har upplevt den som tondödare på den här gitarren tidigare).
Rent elektriskt är ju förutsättningarna desamma då, 500 khom mot jord och 0 i serie oavsett om kondingen ansluter till pinne ett eller två.
Däremot är jag övertygad om att det är skillnad när man drar ner tonkontrollen och även volymkontrollen. Förutom det att svepet ändras något.
Jag har inte ändrat något annat eller bytt strängar utan allt är samma. Kanske skulle man göra som säger och sätta det hela på en push/pull pot så man kan jämföra?


Det finns ingen skillnad teoretiskt med fungerande volymkontroller dvs 0 ohm mellan in- och utgång med kontrollen på max.


30 Mar 2018, 06:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: 50`s vs Modern. Igen.....
Nej, det är hjärnspöken . Måste vara, för det är ju som du säger.
Jag har pillat lite med tonkontrollerna på senare år. Förr brydde jag mig inte.
Slutsatsen är verkar bero på många olika faktorer i samverkan mer än bara potar och kondingar (och då menar jag elektriska värden mer än Mojomojo svindyra PIO och annat), alltså hela kedjan inklusive volym på förstärkaren som jag faktiskt negligerade till viss del.
Det som lät tunt och utan kärna med tonen avrullad på sovrumsvolym fick en helt annan karaktär när jag gasade på lite. Kärnan i tonen infann sig kan man säga :oops:
Glad Påsk på er!
Bosse

_________________
bneostman@live.se


30 Mar 2018, 08:01
Profile

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: 50`s vs Modern. Igen.....
Jag har testat 50s wiring vid ett flertal tillfällen (på olika gitarrer) och upplevt att det blir en skillnad. Jag har försökt övertala mig själv att den skillnad jag hörde/kände bara var placebo, men jag kommer inte ifrån att jag faktiskt tycker det blir annorlunda. Förutom att tonkontrollen och volymkontrollen reagerar på ett annat sätt så tycker jag att ljudet blir klarare samtidigt som det tappar lite tryck i basregistret - även med pottarna maxade. Har dock bara testat på humbuckers och då endast på sovrumsvolym. Kanske blir annat resultat på scenvolym.

Det slutade med att jag körde 50s wiring på halsmicken och modern wiring på stallmicken.

/ Azumi


31 Mar 2018, 18:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: 50`s vs Modern. Igen.....
Azumi wrote:
Jag har testat 50s wiring vid ett flertal tillfällen (på olika gitarrer) och upplevt att det blir en skillnad. Jag har försökt övertala mig själv att den skillnad jag hörde/kände bara var placebo, men jag kommer inte ifrån att jag faktiskt tycker det blir annorlunda. Förutom att tonkontrollen och volymkontrollen reagerar på ett annat sätt så tycker jag att ljudet blir klarare samtidigt som det tappar lite tryck i basregistret - även med pottarna maxade. Har dock bara testat på humbuckers och då endast på sovrumsvolym. Kanske blir annat resultat på scenvolym.

Det slutade med att jag körde 50s wiring på halsmicken och modern wiring på stallmicken.

/ Azumi



Skillnaden mellan ”50’s” och ”modern” koppling med potarna maxadeär teoretiskt noll ohm. Sannolikheten är stor att det handlar om psykologi, mindre om fysik.


31 Mar 2018, 18:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: 50`s vs Modern. Igen.....
Jag har det switchbart på min tele och min upplevelse är inte så mycket i ljud utan mer i känsla. Tonkontrollen reagerar annorlunda och ljudet känns lite aggressivare. Väldigt flummigt, jag vet...

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


01 Apr 2018, 09:37
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: 50`s vs Modern. Igen.....
Den här killen förklarar elektronik/50's på ett föredömligt sätt:

https://www.youtube.com/watch?v=uRUobVmNKko


01 Apr 2018, 11:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: 50`s vs Modern. Igen.....
zoork_1 wrote:
Den här killen förklarar elektronik/50's på ett föredömligt sätt:

https://www.youtube.com/watch?v=uRUobVmNKko



Ännu bättre förklarat här: https://m.youtube.com/watch?v=kTZURg8FXl8


01 Apr 2018, 12:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: 50`s vs Modern. Igen.....
Har skrivit om detta förr; men ger min input igen. Utan önskan att ge mig in i en ny debatt om varför jag själv hör skillnad i mina instrument:
Jag har genom alla år föredragit modern wiring i alla mina players.
Dock med skillnaderna:

- Byter ut kablarna.
- Riktiga jordbryggor.
- Mickvinklar sett till strängbanan över locken på gitarrerna.
- Personliga justeringar på mickarna - anpassade för gitarrens egna ton, mina strängar jag använder -samt min egna anslag/spelstil.

Detta ger skillnad i mina öron.

Varje gång jag köper en ny gitarr; väntar jag medvetet med att byta ut kablarna (eftersom detta är den mest tidskrävande jobbet) -och spelar på gitarren. Detta till den grad när jag blir tillräckligt less. Och detta märker jag mest när jag varierar/byter mellan likadana (redan fixade) gitarrer jag har. När jag sedan gjort "min grej" på instrumentet; ger alltid det nya instrumentet samma "köttigare" ton -precis som de andra. -Problem solved!

- För mig är detta inte hjärnspöken; utan känsla -kombinerat med gehör.


/ Jonken


01 Apr 2018, 19:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Polytone and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.