View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:07



Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
FGN 
Author Message

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post FGN
Är Fujigen fortfarande superbra?
Spöar de här Gibson?
https://www.guitarnet.se/sv-SE/gitarrer ... p-15704384
Man får ju en del pengar över också, så man kan gå på horhus (om man nu skulle vilja det)


18 Mar 2018, 12:12
Profile

Joined: 11 Apr 2016, 17:37
Posts: 68
Post Re: FGN
Ser onekligen läckra ut. Undrar hur dom e att spela på? Var finns återförsäljare?


18 Mar 2018, 12:45
Profile

Joined: 10 Aug 2010, 12:01
Posts: 360
Location:
Post Re: FGN
Jag har haft 2 st. men sålt en, den jag har kvar är superbra, typ Ibanez


18 Mar 2018, 14:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: FGN
Jag har haft en NCLS-10 plaintop. Utmärkt gitarr men lite tunnare än en Gibson. Tog den från Japan, och den var i nyskick. Hade den hemma med tull och moms för någonstans mellan 6-7k.
Dock skulle jag satsa på en begagnad Tokai, Bacchus, Orville eller liknade i första hand.
11 lök är lite väl mycket kan jag tycka om man ser till vad man får om man köper en begagnad High End Japan.
Men det är klart, nytt är nytt och jämfört med mycket annat är det inget opris.
Tålamod och daglig scanning av säljsidorna rekommenderas. Man kan få väldigt mycket för pengarna om man håller ut lite. Har för mig att jag fick runt 5k för min FGN med ett set DiMarzio 36th ann i.

_________________
bneostman@live.se


18 Mar 2018, 20:44
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: FGN
Den cutwayen dödar all form av gas hos mig och det spelar ingen roll hur bra den är.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


19 Mar 2018, 15:10
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: FGN
glassfinger wrote:
Den cutwayen dödar all form av gas hos mig och det spelar ingen roll hur bra den är.

Ja, den är inte så snygg. Dock har de gitarrer som görs för den Japanska marknaden " rätt" cutaway.

_________________
bneostman@live.se


19 Mar 2018, 16:19
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
Fick en Iliad igår, den var fin den :D
https://www.youtube.com/watch?v=jWWoeVg_pLE


25 Sep 2018, 08:45
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: FGN
"Finish - Polyester"

Vill man verkligen ha det om man vill köpa en Les Paul som kostar mer än en Ltd eller Epiphone...?


25 Sep 2018, 16:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: FGN
CarlM wrote:
"Finish - Polyester"

Vill man verkligen ha det om man vill köpa en Les Paul som kostar mer än en Ltd eller Epiphone...?

Jag har en PRS McCarty och en Tom Anderson, båda lackade med polyester. Det går rätt bra. Och klibbar inte.

_________________
Mats


25 Sep 2018, 16:33
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: FGN
Ser ju verkligen inte ut som en Les Paul alls.

Vad har de här med Gibson att göra ?

Varför inte jämföra med en motsvarande asiatisk kopia istället , det blir ju rättvisare.

Sen att köpa en importerad kopia från en svensk webshop , med deras 100% påslag, är det inte bättre att köpa direkt från Kina i så fall?

_________________



25 Sep 2018, 19:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: FGN
albert wrote:
CarlM wrote:
"Finish - Polyester"

Vill man verkligen ha det om man vill köpa en Les Paul som kostar mer än en Ltd eller Epiphone...?

Jag har en PRS McCarty och en Tom Anderson, båda lackade med polyester. Det går rätt bra. Och klibbar inte.


PRS använder väl inte polyester utan polyuretan (när de inte använder cellulosa som jag har på min PRSer)? Tom Anderson vet jag inte, men jag tror att de använder någon sofistikerad syntetlack som man sprayar tunt, ungefär som PRS fast möjligen ännu tunnare.

Om man gillar PRS och Tom Anderson, så gillar man förstås deras halsbehandlingar på samma sätt som om vill ha en bra Les Paul så vill man antagligen inte ha den lackad med tjock polyesterlack, istället för tunn cellulosalack som bidrar en del av Les Paul-känslan.

Jag har aldrig haft en Les Paul som klibbat. Bara en PRS faktiskt. Jag tyckte bara att det var konstigt att en duktig känd gitarrbyggare väljer polyesterlack om man nu vill tillverka en Les Paul-kopia som ska vara bättre och dyrare än en Green från samma webshop... Det är ju ändå Gibson-pengar de begär för den.


26 Sep 2018, 15:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: FGN
Green = Harley Benton, inte direkt nån 'kvalle' produkt

_________________



26 Sep 2018, 18:58
Profile ICQ WWW

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: FGN
Utan att ens ha sett modellen i verkligheten verkar priset på tok för högt.
Varför inte i stället satsa på att hitta en Tokai, Edwards eller Burny?
Eller än bättre, byt ngn gitarr eller annat mot originalet och lägg pengar emellan.
För egen del har de absolut bästa affärerna skett genom byten och det är jag nog knappast ensam om.


28 Sep 2018, 10:54
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
Fingers on fire wrote:
Utan att ens ha sett modellen i verkligheten verkar priset på tok för högt.
Varför inte i stället satsa på att hitta en Tokai, Edwards eller Burny?
Eller än bättre, byt ngn gitarr eller annat mot originalet och lägg pengar emellan.
För egen del har de absolut bästa affärerna skett genom byten och det är jag nog knappast ensam om.


Ja, jag vet inte. Känns som de kanske är på samma nivå som Tokai, Edwards, Burny. FujiGen har ju byggt Greco, Orville by Gibson och Epiphone Elite/Elitist. Verkar ligga på samma pris i USA och Tyskland. Kanske billigare direkt från Japan?
Fast just Edwards LP Custom (E-LP-130CD) med samma Seymour Duncan-mickar som FGN's LC20, är ca 4000:- billigare.
https://www.youtube.com/watch?v=Jo-JvKfobjg
Ser ut ut och låter som LP tillräckligt mycket för mig i alla fall :D


Last edited by bummer on 28 Sep 2018, 16:39, edited 4 times in total.



28 Sep 2018, 11:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: FGN
Mike Leaf wrote:
Green = Harley Benton, inte direkt nån 'kvalle' produkt

Intressant! Källa på detta? :)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


28 Sep 2018, 11:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:47
Posts: 300
Location:
Post Re: FGN
Den här är det cellulosalack på ...! Edwards E-LP130ALS
https://www.youtube.com/watch?v=BEqD-ZKSOZM

_________________
tommy.skoglund@home.se


28 Sep 2018, 17:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: FGN
Tom-Andrew wrote:
Intressant! Källa på detta? :)

Älskar ironi!
Med ett nypris på 1695:- till konsument brukar det inte gå att få till allt...
:mrgreen:

_________________



28 Sep 2018, 21:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: FGN
Mike Leaf wrote:
Tom-Andrew wrote:
Intressant! Källa på detta? :)

Älskar ironi!
Med ett nypris på 1695:- till konsument brukar det inte gå att få till allt...
:mrgreen:

Inte ironisk, mest bara nyfiken eftersom HB är billigt bortom allt förstånd.
Om Green är exakt samma fast med högre prislapp är det ju scamvarning. Buyer beware och hela den grejen.

Var och en blir salig på sin tro, men varken HB eller Green lockar mig.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


29 Sep 2018, 00:03
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
CarlM wrote:
"Finish - Polyester"

Vill man verkligen ha det om man vill köpa en Les Paul som kostar mer än en Ltd eller Epiphone...?


Finishen (polyester) på FGN Tele'n känns tunnare än på andra gitarrer jag har. Kanske samma på deras LP's? Skillnaden polyester vs cellulosa är överkurs för mig, har ingen aning om hur det påverkar när man spelar inkopplat (som jag oftast gör)
Läste nånstans att modern cellulosa (nitro) inte är samma som förr, så köper man en Gibson kanske man inte får en så periodkorrekt gitarr som man tror.


29 Sep 2018, 09:17
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: FGN
bummer wrote:
CarlM wrote:
"Finish - Polyester"

Vill man verkligen ha det om man vill köpa en Les Paul som kostar mer än en Ltd eller Epiphone...?


Finishen (polyester) på FGN Tele'n känns tunnare än på andra gitarrer jag har. Kanske samma på deras LP's? Skillnaden polyester vs cellulosa är överkurs för mig, har ingen aning om hur det påverkar när man spelar inkopplat (som jag oftast gör)
Läste nånstans att modern cellulosa (nitro) inte är samma som förr, så köper man en Gibson kanske man inte får en så periodkorrekt gitarr som man tror.


Är du säker på att du har just polyester på din tele? Gitarrer som som tillverkas av en viss tillverkare kan vara tillverkade på olika sätt, med olika budget, med olika material och kan lackeras på helt olika sätt.

FujiGen är en stor OEM-tillverkare som tillverkar alla möjliga gitarrer åt olika märken i många olika prislägen. Min Ibanez RG550 och min Gretsch G6118T är båda tillverkade av FujiGen, men på väldigt olika sätt och de är lackade med olika lacker och till väldigt olika priser. De Epiphone som de tillverkade åt Gibson var t ex nitrolackade, så det är inte det att FujiGen inte har möjlighet att lacka med cellulosa.

Men nitrocellulosa tar mer tid och blir dyrare, så det kan man välja att pruta bort för att få ner priset, vilket man gjort i det här fallet.

Jag tycker att den stora skillnaden emellan billiga plastlacker och cellulosalack är känslan när man spelar på dem. Jag har aldrig slipat bort tjock plastlack och lackat om med nitro, så jag vet inte om det stämmer att nitro (och avancerade tunna polylacker) hämmar vibrationerna i instrumentet mindre, men många menar att det är så. Jag har däremot spelar på en Gibson Les Paul Standard som var omlackad med tjock plastlack av något slag. Den kändes hemsk. Ungefär som en billig Epi Les Paul.

Så om säljer en Les Paul kopia med "kampanj-pris" för 9000:-, så känns det lite snålt att den har polyesterlack. Hade den varit billigare hade jag förstått det eftersom billiga gitarrer är just för billigt gjorda för att kunna vara cellulosalackade.

Det bästa är väl att provspela en först så man vet om det är ett bra köp jämfört mot andra kopior i prisklassen eller en Gibson (som alltid är cellulosalackad). Gillar man dem så är det ju bara att slå till som alltid när man hittar ett instrument man verkligen gillar och har råd med.


Last edited by CarlM on 30 Sep 2018, 21:30, edited 1 time in total.



29 Sep 2018, 15:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
På deras hemsida står det att min modell har polyester. Deras LP's har akryllack? På ett ställe hittade jag deras dyrare LP Custom (den med Seymour Duncan-mickar), "top coat lacquer" stod det. Om det är samma som Edwards variant, Lacquer Taste (nitro?) ingen aning.


29 Sep 2018, 15:21
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: FGN
bummer wrote:
CarlM wrote:
"Finish - Polyester"

Vill man verkligen ha det om man vill köpa en Les Paul som kostar mer än en Ltd eller Epiphone...?


Finishen (polyester) på FGN Tele'n känns tunnare än på andra gitarrer jag har. Kanske samma på deras LP's? Skillnaden polyester vs cellulosa är överkurs för mig, har ingen aning om hur det påverkar när man spelar inkopplat (som jag oftast gör)
Läste nånstans att modern cellulosa (nitro) inte är samma som förr, så köper man en Gibson kanske man inte får en så periodkorrekt gitarr som man tror.


Jag tror på detta, tycker lite för många nya gitarrer med "cellulosa" känns klibbiga. Gäller både Fender CS och Gibson. Nu köpte jag ju inga gitarrer på 50-talet, de kanske kändes klibbiga som nya också, men av nån anledning tror jag inte det.

Misstänker starkt att "miljövänlig" cellulosa har nåt slags problem med härdningen.

För övrigt kan man lägga polylack väl så tunt, orsaken till att Fender la tjocka lager var som jag förstår det ren slöhet med underarbetet.

Jag tror polylack har fått ett oförskyllt dåligt rykte som snarare hänger samman med dåligt underarbete än att själva lacken är dålig.


(Nu har jag nog gått off topic igen :oops: .)


29 Sep 2018, 15:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: FGN
Cabretta wrote:
Jag tror polylack har fått ett oförskyllt dåligt rykte som snarare hänger samman med dåligt underarbete än att själva lacken är dålig.

Tror mest det handlar om att det inte är ”historiskt korrekt”. Ungefär som att en del kan ägna timmar åt att diskutera lim kokt på kadaver.

Kanske ska vara ödmjuk och tillägga att om jag skulle köpa en Gibson, så skulle jag också vilja ha cellulosalack, men bara av fåfängeskäl.

_________________
Mats


29 Sep 2018, 21:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: FGN
albert wrote:
Cabretta wrote:
Jag tror polylack har fått ett oförskyllt dåligt rykte som snarare hänger samman med dåligt underarbete än att själva lacken är dålig.

Tror mest det handlar om att det inte är ”historiskt korrekt”. Ungefär som att en del kan ägna timmar åt att diskutera lim kokt på kadaver.


Vad gäller "kadaverlim", dvs hudlim så har det väldigt konkreta fördelar, man kan t.ex värma isär träbitarna i ett instrument för utbyte/reparation.

Det finns kanske inte så mycket vad gäller cellulosa, polerbarheten kanske?

_________________
/Lennart


30 Sep 2018, 11:25
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: FGN
albert wrote:
Cabretta wrote:
Jag tror polylack har fått ett oförskyllt dåligt rykte som snarare hänger samman med dåligt underarbete än att själva lacken är dålig.

Tror mest det handlar om att det inte är ”historiskt korrekt”. Ungefär som att en del kan ägna timmar åt att diskutera lim kokt på kadaver.

Kanske ska vara ödmjuk och tillägga att om jag skulle köpa en Gibson, så skulle jag också vilja ha cellulosalack, men bara av fåfängeskäl.


Det finns säkert olika anledningar till att vilja ha cellulosa lack på en Les Paul. Personligen skiter jag i vad som är vintage korrekt, men däremot föredrar jag en del gamla metoder och material.

Som du skriver så är det säkert en del som vill ha det eftersom det är en del av originalreceptet. Men det betyder inte att det finns de som föredrar cellulosa av andra anledningar.

Jag gillar inte känslan av vissa plastlacker. Speciellt de tjocka plastlackerna. Jag har precis sålt en svinbra Baja-tele eftersom halsen var lackad i tjock plastlack. Jag gillar inte hur de känns helt enkelt. Den var resonant, lät snorbra, jag gillade halsprofilen och och greppbräderadien, bandningen var brea och jag gillade bandtypet. Allt var egentligen helt rätt men jag gillade inte riktigt finishen på halsen, så när en kompis tjatade på mig om att få köpa den så fick han ta den så bygger jag en som är som jag vill ha den istället.

Jag ska sälja en annan väldigt bra gitarr av samma anledning, så snart jag har tid att montera tillbaka originalmickarna.

Men jag har ibland svårt för tunnare plastlacker också. PRS tillverkar både gitarrers är cellulosalackade och gitarrer som är lackande polyuretan (vilket de flesta USA-PRSer är. Jag trivs med de som är cellulosalackade, men inte med de som har halsar som är lackade i tunn polyuretan.

Men även jag står ut om jag måste. Min stora Gretsch har uretan-lack, men eftersom jag inte har budget till att byta den mot en cellulosalackad G6120SSLVO, så får jag leva med det. Jag vill inte vara utan en bra Gretsch och det är ändå inte den jag spelar mest på det är en Les Paul.

Jag har hört om en del som strippat sin platlackade Baja-teles och lackat om dem i cellulosa och som menar att de blev mer resonananta och levande. Jag har ingen aning jag har inte testat. Men det kanske finns fog för uppfattningen att lacken påverkar klangen i en gitarr. Jag tänker inte starta någon debatt, eftersom jag inte har någon erfarenhetet av den eventuella skillnaden, men det är i alla fall en anledning att föredra det ena framför det andra.

Jag kan förstå att PRS lackerar alla sina kroppar i poly-lack oavsett hur de har lackat halsen (ja, jag vet att det finns enstaka undrantag). Tillverkar man blå gitarrer och lackar dem i cellulosa som gulnar så kommer gitarren på sikt att bli grön och det skulle nog inte deras kunder uppskatta.

Annars så är anledningen till att välja bort cellulosa nog i regel att spara pengar vid tillverkningen, eftersom det tar längre tid. Jag är rätt säker på att det är det som gjort a FujiGen har gjort det på den här modellen. Men det är säkert en finfin Les Paul, frågan är om man kanske kan hitta en finfinare för samma pengar och med "rätt" lack..? Men det är bara att prova och köpa det man gillar och har råd med.


30 Sep 2018, 21:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: FGN
Håller med Carl.
Har haft massor med MIJ LP:s och även ett antal Gibsons med cellulosa. En skillnad i känsla och jag föredrar cellulosa av den anledningen, men i slutändan är det ändå de plastlackade MIJ som jag behållit, så lacktyp blev sekundärt för mig, även om jag hade fördragit cellulosa även på dem, sen finns det ju olika plastlacker o hur tjock osv, precis som skrivs ovan.
Att hitta en gitarr jag trivs att spela på och även gillar utseendemässigt är för mig viktigare än själva lacken, även om cellulosa vore liiite grädde på moset.

Tror nog att gitarren i fråga säkert är hur bra som helst. Fujigen har byggt LP:s ända sedan 80:talet åt alla stora MIJ märken förutom ESP och Tokai.

Personligen hade jag ändå köpt en äldre MIJ. Mer mojo, äldre trä, specar närmare Gibsons 50-tals LP.


02 Oct 2018, 07:49
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: FGN
SLA wrote:

Tror nog att gitarren i fråga säkert är hur bra som helst. Fujigen har byggt LP:s ända sedan 80:talet åt alla stora MIJ märken förutom ESP och Tokai.

P.

Konstigt att dom kan få kroppsformen SÅ fel. Måste ju få en del att avstå köp. Är det medvetet tror du?

_________________



03 Oct 2018, 06:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: FGN
Det är säkerligen meningen då gitarren är för exportmarknaden.

På hemmamarknaden har japanska gitarrtillverkare vunnit en patentstrid mot Gibson vad gäller Les Paul typen av gitarrer, så där vågar de göra dem "korrekta".

Du ser det med fujigen, ESP och Tokai, deras korrekta kopior av Les Paul gitarrer säljs inte utanför Japan.


03 Oct 2018, 07:12
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: FGN
Vilket jävla krångel det ska vara då. Man lackar ju fan.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


03 Oct 2018, 07:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: FGN
SLA wrote:
Det är säkerligen meningen då gitarren är för exportmarknaden.

På hemmamarknaden har japanska gitarrtillverkare vunnit en patentstrid mot Gibson vad gäller Les Paul typen av gitarrer, så där vågar de göra dem "korrekta".

Du ser det med fujigen, ESP och Tokai, deras korrekta kopior av Les Paul gitarrer säljs inte utanför Japan.


Låter rimligt, även om det väl eg bara är huvudformen och namnet som är skyddat

_________________



03 Oct 2018, 13:13
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 92 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.