View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:41



Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
FGN 
Author Message
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
MdaG wrote:
Tycker denna double cut är mer än bara smaskig att titta på. Herregud så fint. Som en SG fast snygg. ;-)
https://rguitars.co.uk/collections/fuji ... -fm-r-bbtq


Den är fet-snygg :P


04 Nov 2020, 12:24
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
Nån som testat deras Expert Flame?
https://www.youtube.com/watch?v=n9z9_he-DLY
Man får en del features som mycket dyrare gitarrer inte har. Exempel: rundade bandändar. Inte ens på PRS Private Stock gör dom det (enligt videon)
8:15 min in.


06 May 2021, 15:36
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
Tokerekloker wrote:


Jösses ni är en bunt gamla stofiler helt klart. Ni drömmer er tillbaka till den tiden ni var unga och allt ni gillade var nytt och fräscht. Det finns en övertro på gitarrer bland gitarrister. Själv en men inte gått i den fällan. Det allra mesta handlar om vem spelar. Förstärkaren och uppmickningen och mixningen slutligen på deras plattor. Om dessa gubbar som ni har som idoler lever idag skulle kunna göra en tidsresa och spela in med en ny gitarr från nutid så skulle ni tro att det var en gammal vintagegitarr som hade använts.


Från en blogg, Rolly's Guitars:

Enjoy what you buy, play on it, play MORE on it and the most important is to play MUSIC! That’s this whole thing about. Play MUSIC! Make your own music with the instrument you fell in love with! Most of the biggest hits of all time were composed on just a very average instrument. Most of them were recorded with just a “normal” instrument…like a Standard Strat or a Les Paul Standard…most of the greatest songs were recorded and composed on NEW or only a few years old instruments…play MUSIC and spend more time with the instrument(s) you already love than searching for more gear!


06 May 2021, 15:49
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
https://www.facebook.com/officialfgngui ... 654206362/


01 Jun 2021, 09:29
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
https://www.youtube.com/watch?v=79v3ex0FM10

Gillar tonen på den där vita Mythic, är väl aktiva mickar, och bas-solot sen :D 1:10 min.


11 Jun 2021, 16:33
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: FGN
SLA wrote:
bummer wrote:
Tyvärr, hade köpt om den var kvar. Kollat en massa på japanska sajter, J-Guitar och liknande, men blir inget klokare. Kollat gamla Burny-kataloger också. Men man vet ju inte om gitarren man får har originaldelar. På ebay kan man se samma gitarr från olika säljare. De har inte ens gitarren i ägo själva haha :


De flesta burny mellan 80- 93 är hur bra som helst, man behöver inte byta något på dem så det har nästan ingen gjort..och om det har bytts så är det oftast till något annat som också är bra. Du köper ju begagnat så har du en ungefär rimlig prisbild klar för dig och av någon anledning inte gillar gitarren (är ju personligt) så bara sälj och skaffa en annan. Du förlorar max lite frakt men kan även tjäna på det.


Finns det olika nivåer av dessa i kvalitet tro på 80 tals Burny? Har testat bla 2 st LP Custom från tidigt 8o tal och bägge kändes som, rätt generiska Les Paul kopior, inte speciellt dåliga men ej heller speciellt bra heller. Ingen Ebenholz i grepprädorna bla utan ngn form av RW istället och definitivt ingen nitro. Priset låg nånstans runt 6-8K och mer hade jag absolut aldrig velat betala.


12 Jun 2021, 09:22
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
Är det stor skillnad på mickarna, FGN vs Seymour Duncan?
Dom Custom jag tänker på finns i 2 prisklasser, den dyrare har Seymour Duncan 59/JB.
I den här videon har gitarr nr 2 och 3 dom mickarna, den första är med FGN mickar.
Jag tycker inte jag hör nån större skillnad, men detta är ju en Youtube-video förstås.
https://www.youtube.com/watch?v=rGWj9s3cg-8&t=2193s


09 Aug 2021, 11:57
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
https://www.youtube.com/watch?v=dKX9uoJ7Cx8


26 Aug 2021, 10:51
Profile

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: FGN
bummer wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=dKX9uoJ7Cx8


Ser ut och låter billigt


26 Aug 2021, 12:33
Profile ICQ YIM WWW
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
Kincaid wrote:
bummer wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=dKX9uoJ7Cx8


Ser ut och låter billigt


Oj, jag tyckte tvärtom. Man undrar... behöver man en Gibson?
Dom här har äkta Amerikanska mickar. Seymour Duncan!!
Och så står det att lacken är Top Lacquer Low Gloss. Vad nu DET betyder? Kan det vara nitro?
Modellen som är lite billigare, LS 10 (FGN humbuckers) står bara Gloss.


26 Aug 2021, 13:05
Profile

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post Re: FGN
Tjena @Bummer,

Tänkte fråga bara, du startade den här tråden för mer än tre år sen, vad har du kommit fram till? Hur går det?

/Magnus


26 Aug 2021, 13:12
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
Blues66 wrote:
Tjena @Bummer,

Tänkte fråga bara, du startade den här tråden för mer än tre år sen, vad har du kommit fram till? Hur går det?

/Magnus


Fortfarande velig. Jag tror det är säkrare köp med en FGN, online. Större chans att gitarren är bättre byggd än en Gibson, och att jag inte blir besviken när gitarren dyker upp.
Men samtidigt, det är ingen Gibson. Roligaste vore att ha en Gibson. Made in USA.


26 Aug 2021, 13:17
Profile

Joined: 02 Dec 2009, 23:48
Posts: 693
Post Re: FGN
bummer wrote:
Blues66 wrote:
Tjena @Bummer,

Tänkte fråga bara, du startade den här tråden för mer än tre år sen, vad har du kommit fram till? Hur går det?

/Magnus


Fortfarande velig. Jag tror det är säkrare köp med en FGN, online. Större chans att gitarren är bättre byggd än en Gibson, och att jag inte blir besviken när gitarren dyker upp.
Men samtidigt, det är ingen Gibson. Roligaste vore att ha en Gibson. Made in USA.



Du tänker nitro?


26 Aug 2021, 13:20
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
Ja, nitro, och Made in USA, ej torr greppbräda. En äkta och riktig Les Paul.


26 Aug 2021, 13:35
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: FGN
bummer wrote:
Blues66 wrote:
Tjena @Bummer,

Tänkte fråga bara, du startade den här tråden för mer än tre år sen, vad har du kommit fram till? Hur går det?

/Magnus


Fortfarande velig. Jag tror det är säkrare köp med en FGN, online. Större chans att gitarren är bättre byggd än en Gibson, och att jag inte blir besviken när gitarren dyker upp.
Men samtidigt, det är ingen Gibson. Roligaste vore att ha en Gibson. Made in USA.

Ser det som att du har tre alternativ här:
1. Köp en av varje så är du helgarderad.
2. Lägg ner. Spara pengarna i pensionsfonder istället, eller skänk pengarna till välgörande ändamål, t.ex Läkare Utan Gränser.
3. Fortsätt att starta trådar i tre år till. Kanske får du svar den här gången?


26 Aug 2021, 15:48
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
https://www.youtube.com/watch?v=GiKE7nf ... FGNGuitars


20 Jan 2022, 19:04
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: FGN
bummer wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=GiKE7nfZMmg&ab_channel=FGNGuitars

Verkligen läckra varianter på klassiska modeller! Ser dessutom ut att vara mycket hög kvalitet.


21 Jan 2022, 08:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: FGN
Goran wrote:
bummer wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=GiKE7nfZMmg&ab_channel=FGNGuitars

Verkligen läckra varianter på klassiska modeller! Ser dessutom ut att vara mycket hög kvalitet.

+1 på det.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


21 Jan 2022, 10:20
Profile ICQ WWW
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
bummer wrote:
Nån som testat deras Expert Flame?
https://www.youtube.com/watch?v=n9z9_he-DLY
Man får en del features som mycket dyrare gitarrer inte har. Exempel: rundade bandändar. Inte ens på PRS Private Stock gör dom det (enligt videon)
8:15 min in.


Det är deras toppmodell och jag har bara sett positivt om den modellen.
Hur långt räcker den som instrument i jämförelse med andra dyrare märken? Den kostar en del, 19000:- inkl case, men många andra märken är dyrare.

FGN gör en ännu dyrare, Virtuoso, men där handlar det om specialbeställningar.


11 Mar 2023, 10:39
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
ippa wrote:
Jag har haft 2 st. men sålt en, den jag har kvar är superbra, typ Ibanez


De bygger Ibanez Prestige-modellerna.


11 Mar 2023, 10:40
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
Mike Leaf wrote:
Ser ju verkligen inte ut som en Les Paul alls.

Vad har de här med Gibson att göra ?

Varför inte jämföra med en motsvarande asiatisk kopia istället , det blir ju rättvisare.

Sen att köpa en importerad kopia från en svensk webshop , med deras 100% påslag, är det inte bättre att köpa direkt från Kina i så fall?


Den dyraste Custom, LC20, är byggd helt i mahogny, som originalen från 50-talet. Nya Gibson har väl oftast lönntopp.


11 Mar 2023, 10:42
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
bummer wrote:
Nån som testat deras Expert Flame?
https://www.youtube.com/watch?v=n9z9_he-DLY
Man får en del features som mycket dyrare gitarrer inte har. Exempel: rundade bandändar. Inte ens på PRS Private Stock gör dom det (enligt videon)
8:15 min in.


På Sire får man väl rundade bandändar nu och dom är billigare :lol:


11 Mar 2023, 11:09
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
trälhavsvägen wrote:
Jag har haft en NCLS-10 plaintop. Utmärkt gitarr men lite tunnare än en Gibson. Tog den från Japan, och den var i nyskick. Hade den hemma med tull och moms för någonstans mellan 6-7k.
Dock skulle jag satsa på en begagnad Tokai, Bacchus, Orville eller liknade i första hand.
11 lök är lite väl mycket kan jag tycka om man ser till vad man får om man köper en begagnad High End Japan.
Men det är klart, nytt är nytt och jämfört med mycket annat är det inget opris.
Tålamod och daglig scanning av säljsidorna rekommenderas. Man kan få väldigt mycket för pengarna om man håller ut lite. Har för mig att jag fick runt 5k för min FGN med ett set DiMarzio 36th ann i.


Ja, de ser coola ut, verkar låta bra också. De nya har flametopp och är chambered. https://www.youtube.com/watch?v=M9QziTO3CkI&t=262s


25 Feb 2024, 10:32
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
Lite förvånad att deras dyraste LP (LS 30) kom näst sist i en blindtest (Andertons). Gibson Les Paul Studio och PRS SE kom före.
Å andra sidan så gillade han deras budget-tele bäst. Före hans egen Fender Custom Shop.


25 Feb 2024, 10:49
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: FGN
Över sex år sedan trådstart!!
Om du lagt undan 500 i månaden hade du haft närmare 40000 idag och hade lätt kunnat köpa en Custom Shop leppe.
Det dubbla om du sparat 1000 i månaden.

Jag tror inte att du någonsin kommer köpa någon gitarr.
Eller i alla fall ingen Gibson.
Jag tror inte heller att du kulle bli nöjd
OM du mot förmodan hade köpt en Gibson...


25 Feb 2024, 16:25
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
Urban wrote:
Över sex år sedan trådstart!!
Om du lagt undan 500 i månaden hade du haft närmare 40000 idag och hade lätt kunnat köpa en Custom Shop leppe.
Det dubbla om du sparat 1000 i månaden.

Jag tror inte att du någonsin kommer köpa någon gitarr.
Eller i alla fall ingen Gibson.
Jag tror inte heller att du kulle bli nöjd
OM du mot förmodan hade köpt en Gibson...


Jag köpte faktiskt senaste gitarren för sex år sen, en FGN Iliad (tele). Tittat på massa gitarrer sen dess, men jag spelar inget längre. Kollar bara videos. Jag drömmer om en Gibson, men kanske aldrig blir nån. Vet inte om jag skulle bli nöjd om jag köper en Gibson till slut. Har bara hållit i en Gibson och det var en Flying V.


25 Feb 2024, 16:44
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 534
Location:
Post Re: FGN
Jag har personligen svårt att förstå intresset för kopiagitarrer som inte tillför något eget (bara mindre design) ingen "USP" men samtidigt är samma prisklass som en begagnad original. Andrahands marknaden måste ju också påverkas av att det är en kopia. Jag kan tänka mig att kvalitén är bra och detta med att Gibson skulle vara så otroligt dåliga i kvalitets kontrollen är en myt. De gör så otroligt många gitarrer att det självklart blir missar och dessa missar lyfts upp då det totalt sett finns många exemplar, men procentuellt av produktionen är det en väldigt låg siffra.

plexi


27 Feb 2024, 09:02
Profile ICQ YIM WWW
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
pleximaster wrote:
Jag har personligen svårt att förstå intresset för kopiagitarrer som inte tillför något eget (bara mindre design) ingen "USP" men samtidigt är samma prisklass som en begagnad original. Andrahands marknaden måste ju också påverkas av att det är en kopia. Jag kan tänka mig att kvalitén är bra och detta med att Gibson skulle vara så otroligt dåliga i kvalitets kontrollen är en myt. De gör så otroligt många gitarrer att det självklart blir missar och dessa missar lyfts upp då det totalt sett finns många exemplar, men procentuellt av produktionen är det en väldigt låg siffra.

plexi


Jag har ju bara läst och sett videos men många säger att med Gibson så måste man leta för att hitta en bra. Många andra märken, bl.a. FGN, verkar vara mer jämna i kvaliteten och ofta bättre kvalitetskontroll. I en shootout (Andertons) så testade han först en Gibson Standard 60s, därefter FGN. Han kände direkt att "the nut is cut better" på FGN. Han sa också att Gibson inte känns dyr, den känns inte som en Gibson. Han kände inte ens att halsen var lackad i nitro. Så man undrar hur viktigt just nitro är egentligen?

Med Gibson betalar man mycket för att det ska stå Gibson på huvudet. Jag erkänner själv att det lockar mig. Å andra sidan så finns det de som säger att det är nåt med Gibson, de har nåt. Sett folk som testat perfekt byggda gitarrer, men de upplevde att gitarrer som inte var lika perfekt byggda hade mer karaktär, de gillade dom bättre. Det är väl nåt man känner helt enkelt när man har gitarren i händerna. Om den är rätt eller inte.


Last edited by bummer on 27 Feb 2024, 09:49, edited 1 time in total.



27 Feb 2024, 09:35
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 534
Location:
Post Re: FGN
Det är svårt det där med "kvalitetskontroll" och vad som är vad och personers uppfattning, som tex hur man skär en halssadel. Gibson lämnar ofta lite för att låta folk välja något mellan 009 eller 012 strängar kompromiss medan de flesta Asien gitarrer bestämmer sig vi gör sadlarna för tex 010 strängar "straight".

Hade Gibson bestämt sig för att göra fixera på en strängtjocklek hade säkert många klagat och sagt "jag köpte en helt ny Gibson och fick byta sadel det första jag gjorde"... Svårt det där.

Samma sak med lack. Vissa vill inte få en skråma eller en enda krackelering i lacken medan andra vill att den ska åldras och se ut som en 60 årig gitarr efter en månad. kompromisser i hur man adderar lösningsmedel i lacken (mjuk eller stenhård) Vad är en Gibson för Lee (Anderton känner honom lite) ju 50 och 60´s Gibson och det är ju 60-70 år gamla instrument och dessa är ju nya.

plexi


27 Feb 2024, 09:48
Profile ICQ YIM WWW
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: FGN
pleximaster wrote:
Det är svårt det där med "kvalitetskontroll" och vad som är vad och personers uppfattning, som tex hur man skär en halssadel. Gibson lämnar ofta lite för att låta folk välja något mellan 009 eller 012 strängar kompromiss medan de flesta Asien gitarrer bestämmer sig vi gör sadlarna för tex 010 strängar "straight".

Hade Gibson bestämt sig för att göra fixera på en strängtjocklek hade säkert många klagat och sagt "jag köpte en helt ny Gibson och fick byta sadel det första jag gjorde"... Svårt det där.

Samma sak med lack. Vissa vill inte få en skråma eller en enda krackelering i lacken medan andra vill att den ska åldras och se ut som en 60 årig gitarr efter en månad. kompromisser i hur man adderar lösningsmedel i lacken (mjuk eller stenhård) Vad är en Gibson för Lee (Anderton känner honom lite) ju 50 och 60´s Gibson och det är ju 60-70 år gamla instrument och dessa är ju nya.

plexi


Ja, som jag skrev tidigare så vet man nog om gitarren är rätt för just dig, när du håller i den. Lee skulle ju köpa en Les Paul Custom Shop och han var inställd på att den inte skulle ha för tjock hals. Sen testade han en R8 och det var den han köpte. Hans förutfattade meningar åkte ut genom fönstret.


27 Feb 2024, 09:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 92 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.