View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:37



Reply to topic  [ 19 posts ] 
PRS silver sky (John Mayer sig) 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post PRS silver sky (John Mayer sig)
Tycker nästan det är lite märkligt att ämnet inte dykt upp på bojen än då det diskuterats livligt på andra ställen... men vi kanske är lite efter här ändå?

I alla fall, tänker bara lämna den här länken här och se om det blir nån diskussion...
http://prsguitars.com/electrics/bolton/silver_sky

Själv vet jag inte ens om jag orkar bry mig men någon ”reboot of what an electric guitar should look and feel like” är det ju definitivt inte...


16 Mar 2018, 15:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: PRS silver sky (John Mayer sig)
Oj, jag är säkert lite efter, för den där visste jag inte ens fanns. Orkade inte läsa allt om den, men är det inte bara en vintage-Strata med PRS-huvud och fåglar på greppbrädan? Vilken "reboot" i så fall!

_________________
Mats


16 Mar 2018, 16:01
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: PRS silver sky (John Mayer sig)
Jo, jag såg den för några veckor sedan. Men diskussionen kändes rätt uppenbar från början så det fanns inte så mycket att tillägga tycker jag. Jo, jag reagerade på att den hade 7.25 radie. Mest en vink till tidigare diskussion om detta. Brukar ju annars vara vanligare att man gör mer "moderna" lösningar när man ska tillverka supergitarrer. Men han gillar det väl antar jag. I övrigt har jag inget att invända på. Tråkigt val från PRS? Fel huvud på en strata? Jo, kanske det.


16 Mar 2018, 16:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: PRS silver sky (John Mayer sig)
Eftersom det kanske är den första gitarren som så gott som hela internet är överens om är helt vedervärdig så känns det lite som att sparka på en död häst.

Jag har egentligen inte så mycket emot huvudet. Det jag tycker gör den så oerhört ful är nog mer de tråkiga, grådaskiga färgerna. Hade man slängt på den sortens bling man vanligtvis förknippar med PRS, flammig lönntopp, guld här och där, skimrande färger, då hade jag nog kunnat köpa den som PRS tolkning av stratan. Nu ser den bara ut som en risig budgetgitarr för priset av en riktig PRS.


16 Mar 2018, 19:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: PRS silver sky (John Mayer sig)
Har unvikit diskussioner om den, då hela diskussionen är så uppenbar.

Ännu en strata. Lite märkligt att inte Suhr, Tom Anderson, ”alla som bygger relic strator som är bättre än originalet” Sonnemo och liknande (finns ju hundratals) har drabbats av samma gnäll.

När kom det något senast som inte kan härledas till en strata, tele eller Les Paul? Inte är det många.

Nog ett snyggare huvud än fenders egentligen, men man är sjukt ovan att se en strata så.
3x3 huvud går bort i min bok hur som helst.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


16 Mar 2018, 20:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: PRS silver sky (John Mayer sig)
Magnus Olsson wrote:
Ännu en strata. Lite märkligt att inte Suhr, Tom Anderson, ”alla som bygger relic strator som är bättre än originalet” Sonnemo och liknande (finns ju hundratals) har drabbats av samma gnäll.

/Magnus

Alltså nu blev jag ju lite trampad på tårna... Har nästan satt en ära i att inte köpa en vintage-Strata ”fast bättre”. Det blev en ihålig Tom Anderson. Annan greppbrädesradie, stålband, brumfria mickar, splittbar hb vid stallet, modernt vibratostall, ihålig, fjäderlätt kropp, dubbla axelbandsknoppar, egen halsinfästning, inget cellulosaklet o s v. Tycker inte det platsar i beskrivningen ovan. Men visst är det nån slags Strata...

_________________
Mats


16 Mar 2018, 21:35
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: PRS silver sky (John Mayer sig)
Magnus Olsson wrote:
Lite märkligt att inte Suhr, Tom Anderson, ”alla som bygger relic strator som är bättre än originalet” Sonnemo och liknande (finns ju hundratals) har drabbats av samma gnäll.


Det är en sak att komma med "ännu en Strata". Att komma med ännu en strata och kalla det en "reboot of the electric guitar should look and feel like" tycker jag förtjänar lite gnäll.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


16 Mar 2018, 22:52
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: PRS silver sky (John Mayer sig)
d95err wrote:
Magnus Olsson wrote:
Lite märkligt att inte Suhr, Tom Anderson, ”alla som bygger relic strator som är bättre än originalet” Sonnemo och liknande (finns ju hundratals) har drabbats av samma gnäll.


Det är en sak att komma med "ännu en Strata". Att komma med ännu en strata och kalla det en "reboot of the electric guitar should look and feel like" tycker jag förtjänar lite gnäll.


Du har nog rätt. Visste inte att de skrev så, pinsamt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


16 Mar 2018, 23:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: PRS silver sky (John Mayer sig)
albert wrote:
Magnus Olsson wrote:
Ännu en strata. Lite märkligt att inte Suhr, Tom Anderson, ”alla som bygger relic strator som är bättre än originalet” Sonnemo och liknande (finns ju hundratals) har drabbats av samma gnäll.

/Magnus

Alltså nu blev jag ju lite trampad på tårna... Har nästan satt en ära i att inte köpa en vintage-Strata ”fast bättre”. Det blev en ihålig Tom Anderson. Annan greppbrädesradie, stålband, brumfria mickar, splittbar hb vid stallet, modernt vibratostall, ihålig, fjäderlätt kropp, dubbla axelbandsknoppar, egen halsinfästning, inget cellulosaklet o s v. Tycker inte det platsar i beskrivningen ovan. Men visst är det nån slags Strata...


Det behöver du inte, ännu en strata är trevligt.
Jag menade mer vad folk väljer att gnälla över eller inte.
Det finns ju väldigt många små byggare som gör exakta kopior på strator och tele, flera stycken bara här i landet, utan att någon verkar reagera på att det är plagiat på samma nivå som kinagitarrer (bara bättre och dyrare).
Tom Anderson har ju massor av egna saker för sig, även om grundformen är extremt lik.

Man förstår ju varför alla gör det, ingen köper det annars.

När Ibanez släppte AZ i början av året sa många ”Suhr kopia” och menade Suhr Modern modellen (för de andra är ju rakt av kopior på strator och tele). Suhr modern var Suhrs svar på Ibanez RG. Så Ibanez gör en kopia på en gitarr som är en ”kopia” på en Ibanez modell.
Och i mina ögon är RG bara en kantig Strata.



/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


16 Mar 2018, 23:19
Profile WWW

Joined: 23 May 2012, 18:12
Posts: 136
Location: STHLM
Post Re: PRS silver sky (John Mayer sig)
Hej!
Känns inte som någon ny PRS modell överhuvudtaget tycker jag. Jag hadde en precis likadan i slutet på -80 / början på -90! Kanske inte 7,25 och samma färg(lila flake). Ingen gnällde då så varför gnälla nu?!


17 Mar 2018, 00:45
Profile

Joined: 23 May 2012, 18:12
Posts: 136
Location: STHLM
Post Re: PRS silver sky (John Mayer sig)
Oj va gnällig jag lät!! Förlåt!!


17 Mar 2018, 00:47
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: PRS silver sky (John Mayer sig)
Visst har väl det mesta redan sagts i den här diskussionen och visst är det väl lite som att sparka på en död häst men det brukar ju inte hindra folk från att komma med sina åsikter ändå, vad jag märkt :p

Tycker nog ändå inte att debatten handlat om ”ännu en stratakopia” för det mesta. Snarare att PRS som annars gör relativt originella modeller, självklart fortfarande inspirerade av samma gamla gitarrer från 50-talet som alla andra men ändå med en egen estetik och lite andra mer originella idéer nu gör en så uppenbar stratakopia. Dessutom som signaturmodell för en artist som annars starkt förknippats med just fender.
Sen verkar mycket av debatten också handla om vad man tycker om Mayer som artist/gitarrist men den debatten vore ju ändå skön att slippa här...


17 Mar 2018, 08:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: PRS silver sky (John Mayer sig)
Magnus Olsson wrote:

Ännu en strata. Lite märkligt att inte Suhr, Tom Anderson, ”alla som bygger relic strator som är bättre än originalet” Sonnemo och liknande (finns ju hundratals) har drabbats av samma gnäll.

/Magnus


Det är väl inte märkligt.

Man förväntar kanske mer av en tillverkare som PRS än nån frilansare ?

Om byggare x gör en strata med fult huvud tas emot annorlunda än om tex Ibanez skulle göra det ?

Jämför du 'Sonnemo' (adrig hört om) med PRS ?

_________________



17 Mar 2018, 10:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: PRS silver sky (John Mayer sig)
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

Ännu en strata. Lite märkligt att inte Suhr, Tom Anderson, ”alla som bygger relic strator som är bättre än originalet” Sonnemo och liknande (finns ju hundratals) har drabbats av samma gnäll.

/Magnus


Det är väl inte märkligt.

Man förväntar kanske mer av en tillverkare som PRS än nån frilansare ?

Om byggare x gör en strata med fult huvud tas emot annorlunda än om tex Ibanez skulle göra det ?

Jämför du 'Sonnemo' (adrig hört om) med PRS ?


Nej, det gör jag nog inte (förväntar mig mer, alltså). Jag förväntar mig inte mer originalitet av ett stort band än från ett litet heller. Oftare är det ju tvärt om, de stora vill förbli stora och tar färre risker. De små vill sticka ut och tar mer risker.
Vare sig det är gitarrer eller musik.

Om en byggare gör en strata förstår jag om ingen reagerar (byggare som i hobbysnubbe).
Men om en tillverkare (tillverkare som i, har ett märke och gör det på heltid) spelar det ingen roll om det är en stor eller en liten tillverkare, det är samma sak ändå.

Både ja och nej.
Det enda som skiljer är storleken på företaget och hur känt det är, i övrigt är det samma sak, en gitarrtillverkare.
Den ena är något mer originel än den andra också.

Personligen bryr jag mig inte nämnvärt, världen ser sån ut, originalitet belönas i princip aldrig.
Det var mer en reflektion över vad folk väljer att reagera på i vår älskade gitarrvärld.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


17 Mar 2018, 10:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: PRS silver sky (John Mayer sig)
Magnus Olsson wrote:
Nej, det gör jag nog inte (förväntar mig mer, alltså).
/Magnus


Förstår du inte skillnaden mellan on PRS gör en Strata och Sonnemo gör det så är det inte mer att diskutera
Tydligen uppfattar andra det olika och därav blir det 'mer gnäll' ..

det var det jag försökte förklara , inte utmana vad du tycker.

8)

_________________



17 Mar 2018, 11:41
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Apr 2016, 17:37
Posts: 68
Post Re: PRS silver sky (John Mayer sig)
Vilken strata kopia tycker ni bäst om? Jag har kollat lite på Ibanez az. Någon som har några åsikter om just dessa gitarrer?


17 Mar 2018, 12:45
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: PRS silver sky (John Mayer sig)
Ser ut som en trevlig, välljudande och genomtänkt gitarr.
Hade pengarna legat och skräpat, hade jag kunnat tänka mig att testa och ev. köp en.


17 Mar 2018, 15:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: PRS silver sky (John Mayer sig)
Det är en ganska utbredd åsikt bland folk att den där Mayer är en riktig skitstövel som person. Det kan också vara ett av skälen till att folk klankar ner på hans signaturprylar. Pengakåt osv. Men han kanske är jättetrevlig, vad vet jag!


19 Mar 2018, 19:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 11 Apr 2006, 21:09
Posts: 194
Location:
Post Re: PRS silver sky (John Mayer sig)
Snygg tycker jag! Är full av beundran för herr PRS som ständigt vidareutvecklar sina produkter och kommer med nya modeller. Finns väl inte anledning att tro annat än att även denna modell håller sedvanlig mycket hög klass i alla avseenden.


21 Mar 2018, 20:05
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.