View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:58



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Bandslip,banda om,Plek... 
Author Message

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Bandslip,banda om,Plek...
Efter flitigt rockande under 16år och en bandslip för många år sedan så börjar min gamla Gretsch 6120ssu att bli lite trött.
Den känns lite död på några band och "string choke" upplevs lite här o var,trots justeringar efter bästa förmåga.
Därför bör den få lite hjälp till ett nytt liv...Tror faktiskt att banden är för låga/slitna för att slipa en gång till,så jag är inne på att banda om den och har fastnat för en plekbehandling och nya rostfria band.
Vad har ni för erfarenheter av just plekning,pratade med en kille för ett tag sedan som upplevde det hela som en helt ny gitarr,han var otroligt nöjd.
Vad tycker expertpanelen??Det kostar ju trots allt en del...


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


15 Mar 2018, 16:58
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bandslip,banda om,Plek...
Desto duktigare den som bandar om är desto mindre skillnad blir det mot PLEK.


15 Mar 2018, 17:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Bandslip,banda om,Plek...
Jag plekade en 70-tals les paul hos guitarlabs och blev grymt nöjd.
På något sätt klingade den mer harmoniskt efteråt.

Jag ska snart lämna in en annan Les Paul för plekning tänkte jag.


15 Mar 2018, 18:44
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Bandslip,banda om,Plek...
Jag gissar att det kan vara värt med PLEK just när man bandar om till rostfritt eftersom det är ett sånt helvete till material att bearbeta jämfört med de vanliga mjukost-legeringarna som används till band. Dessutom slits det ju knappt över huvud taget, så när du väl gjort det så lär gitarren inte behöva bandslipas eller halsjusteras på många år (möjligen undantaget för säsongsmässiga krumbukter).

Om du tänker behålla gitarren länge så tror jag att det kan vara värt det även om det är mycket pengar. Jag kommer förmodligen göra det på min PRS, men jag avvaktar lite eftersom jag fortfarande suktar efter en med RW-hals. Ökningen av begagnatvärdet på grund av PLEK:ningen kommer ju att vara obefintligt jämfört med vad det kostade.

Edit: Rostfritt är för övrigt helt magiskt att spela på! Borde sitta på alla finare gitarrer. :D


15 Mar 2018, 21:21
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Bandslip,banda om,Plek...
Rostfritt eller high gloss är ju inget problem utan handlar bara om att ha rätt verktyg.
Så man ska absolut inte rädas att gå på hårdare material men personligen tycker jag att snäppet under rostfritt låter bättre men det är ju i mina öron.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


15 Mar 2018, 22:54
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Bandslip,banda om,Plek...
Vinyljunkie wrote:
Desto duktigare den som bandar om är desto mindre skillnad blir det mot PLEK.
Rätt självklart, men +1 på den ändå. Tror mig minnas att Arvidsson satte en ära i att spöa PLEK... :mrgreen:


15 Mar 2018, 23:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Bandslip,banda om,Plek...
grätschen wrote:
[...]...[...]. Vad tycker expertpanelen??Det kostar ju trots allt en del...//Robban
Jag har bl a bandat om en LP standard till rostfritt på GuitarLabs, har en rutten japanstrata där som precis fått nya band (kostar 4 ggr mer än gitarrens värde) och en R9 som fick rostfria band av Arvidsson för typ 5 år sen och spelar som smör. Det har kostat en hel del, men nya band och bra setup är som att gå genom pärleporten. När det gäller PLEK eller inte, så handlar det om vem som gör jobbet.


15 Mar 2018, 23:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Bandslip,banda om,Plek...
Jag har tre gitarrer som blivit ombandade med stålband och plekade. En har jag lämnat in själv och två var så när jag köpte dem beggade. Alla känns lika jäkla bra.
Har börjat tycka att det där är det absolut bästa/mest värt man kan göra med en gitarr man gillar. Bra band och bra setup.


15 Mar 2018, 23:31
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Bandslip,banda om,Plek...
Plekat min LP Custom hos Guitarlabs samt låtit dem justera ett par andra gitarrer åt mig.

LPC:n blev suverän på alla sätt; så mkt mer spelbar och mindre motstånd - nästan för bra, för nu märks det verkligen hur slafsig jag är på greppbrädan ibland...

Inget att anmärka på justeringarna heller. Rekommenderas!

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


16 Mar 2018, 10:27
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Bandslip,banda om,Plek...
zoork_1 wrote:
Vinyljunkie wrote:
Desto duktigare den som bandar om är desto mindre skillnad blir det mot PLEK.
Rätt självklart, men +1 på den ändå. Tror mig minnas att Arvidsson satte en ära i att spöa PLEK... :mrgreen:

Jag lät AA banda om min '74 LPC, och mannen/myten/legenden gör skäl för tillnamnet "den mänskliga PLEK-maskinen"!
Perfekt bandat med SS, renovering/omslipning av greppbrädan och ny sadel, lirar som smör. Inga flisor i ebenholzbrädan heller.

_________________
Image


16 Mar 2018, 10:49
Profile WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Bandslip,banda om,Plek...
Skulle väl säga att det beror på när det gäller plekning. Vill ha väldigt låg stränghöjd så kör på det. Nackdelen med väldigt låg stränghöjd är ju att tonen blir tunnare. Själv tycker jag inte allt för låg eller allt för hög får man ut det bästa av ljudet. Men som sagt var en smaksak.


19 Mar 2018, 02:28
Profile

Joined: 06 May 2008, 15:37
Posts: 313
Location: Uppsala
Post Re: Bandslip,banda om,Plek...
gretschen wrote:
Efter flitigt rockande under 16år och en bandslip för många år sedan så börjar min gamla Gretsch 6120ssu att bli lite trött.
Den känns lite död på några band och "string choke" upplevs lite här o var,trots justeringar efter bästa förmåga.
Därför bör den få lite hjälp till ett nytt liv...Tror faktiskt att banden är för låga/slitna för att slipa en gång till,så jag är inne på att banda om den och har fastnat för en plekbehandling och nya rostfria band.
Vad har ni för erfarenheter av just plekning,pratade med en kille för ett tag sedan som upplevde det hela som en helt ny gitarr,han var otroligt nöjd.
Vad tycker expertpanelen??Det kostar ju trots allt en del...


//Robban



Ska du ha kvar gitarren så är ombandning värt varenda krona! Blir en ny gitarr!
Oavsett om du väljer Plek+ombandning eller någon annan som gör ett bra jobb, så satsa på rostfritt!
Har en 335a och en LesPaul som Arvidsson bandat om med rostfritt och hans egen "Plek" :D . Blev så bra så jag blev förvånad över skillnaden till det bättre.
Speciellt 335an som jag haft sen 94 och är välanvänd. Den spelade bra och jag gillade den före. Ombandad för drygt ett år sen, och jösses!

Värt varenda krona!


19 Mar 2018, 20:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.