View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:26



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Riff repeatern i Rocksmith vs practice mode i Yousician 
Author Message

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Riff repeatern i Rocksmith vs practice mode i Yousician
Gitarrforum.com verkar dött så jag kollar om någon har koll på det här, jag har själv inte provat Yousician men läst lite om det.

Det enda jag gillar med Rocksmith är egentligen riff repeater funktionen (som är grym) och undrar över motsvarigheten i Yousician.

Fråga: Är practice mode i Yousician ungefär samma som riff repeatern i Rocksmith med den stora skillnaden att i Yousician kan man ladda in tabs från vilken låt som helst via tex ultimate guitar (man sparar låten som en guitar pro fil och sedan laddar in den i Yousician), stämmer detta?

Riff repeatern är ju ett fantastiskt verktyg för att lära sig låtar (åtminstone om man håller sig till högsta svårighetsgraden, dvs originalnoterna och enbart justerar hastigheten tills man kan låten) men om Yousician erbjuder så stor flexibilitet att man kan ladda in helt valfria tabs i practice mode från i stort sett vilken låt som helst är det ju extremt bra/flexibelt (ännu bättre), därav min nyfikenhet.

Fler frågor: Undrar också hur skapar Yousician ett vettigt gitarrljud i datorn? Gör man det via Yousician eller bör man gå via annan mjukvara då? Krävs det ljudkort eller man kan återanvända Rocksmith kabeln?

I Rocksmith går det ganska bra att köra Rocksmith kabeln via förstärkarens fx send in i datorn för att därigenom få gitarrljudet via förstärkaren istället för datorns gitarrljud men vet inte om man kan göra samma med Yousician?

Tycker utvecklingen av den här typen av program är intressant samt väldigt underskattad och det ska bli kul att se hur bra de nästa generationerna blir. Kan ju aldrig någonsin varit så enkelt att komma igång för en nybörjare som nu även om verktygen ovan enbart bör ses som ett komplement, dessutom bra att de fungerar både för bas och gitarr samt att man kan lira tillsammans i multimode nästan som i band form.


15 Mar 2018, 11:27
Profile

Joined: 17 Jun 2009, 13:04
Posts: 674
Location: Göteborg
Post Re: Riff repeatern i Rocksmith vs practice mode i Yousician
Jag kan ingenting om Yousician men däremot vill jag bara nämna att du kan använda "custom tracks" i Rocksmith också.
Har inte satt mig in i det i detaljer, eller om det bara gäller Rocksmith 2014 eller om det går i originalet också.
Men du är inte knuten till att bara använda de låtar som släpps till Rocksmith.

Kan även tipsa om Session Mode i Rocksmith 2014 vilket är väldigt trevligt för att få "jam"-känsla när man sitter själv och plinkar.
Man plockar ihop ett band (eller väljer ett fördefinierat) och kan sen välja musikstil, skala, etc, etc. Jazz, blues, fusion, metal, etc.
Riktigt skoj faktiskt.


15 Mar 2018, 12:44
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Riff repeatern i Rocksmith vs practice mode i Yousician
Ohjay wrote:
Jag kan ingenting om Yousician men däremot vill jag bara nämna att du kan använda "custom tracks" i Rocksmith också.
Har inte satt mig in i det i detaljer, eller om det bara gäller Rocksmith 2014 eller om det går i originalet också.
Men du är inte knuten till att bara använda de låtar som släpps till Rocksmith.

Kan även tipsa om Session Mode i Rocksmith 2014 vilket är väldigt trevligt för att få "jam"-känsla när man sitter själv och plinkar.
Man plockar ihop ett band (eller väljer ett fördefinierat) och kan sen välja musikstil, skala, etc, etc. Jazz, blues, fusion, metal, etc.
Riktigt skoj faktiskt.


Tack, jag ska undersöka "custom tracks", att använda custom tracks till Rocksmith är väl som en typ av "hack", inget som stöds av ubisoft själva? ;-) (inte för att det spelar någon roll för min del)

Session mode vore bra för mig, gehör är jag rätt taskig på än så länge. ;-)


15 Mar 2018, 14:04
Profile
User avatar

Joined: 09 Aug 2014, 13:18
Posts: 502
Post Re: Riff repeatern i Rocksmith vs practice mode i Yousician
Testat yousician och tyckte att det var uselt. Custom tracks fungerar bara på PC i rocksmith och kräver att du meckar in dem. På konsol måste du köpa alla extra låtar. Gäller egentligen PC också men där kan man ju komma runt sådant.


15 Mar 2018, 19:11
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.