View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:28



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie 
Author Message

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie
Nu börjar det dyka upp ROSTFRIA BAND på gitarrer i 4000-kronors klassen. Kanske dags att andra märken börjar haka på så det blir "industry standard"? Det finns väl ingen som på riktigt vill ha band som blir gropiga och behöver slipas eller tillåmed bytas. Jag har rostfria band på alla mina gitarrer och en av dom sakerna som hindrar mej från nya gitarrköp är att dom flesta inte sätter rostfria från fabrik. Men nu bevisar Harley Benton att det går att göra även på budget-gitarrer.

https://www.youtube.com/watch?v=H-Qgkl0x79E


14 Mar 2018, 08:17
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie
Håller med fullständigt, fattar inte varför det tagit sån tid.

Warmoth tar bara 20 dollar extra för rostfritt, om jag minns rätt. För en stor tillverkare verkar extrakostnaden
bli försumbar.


14 Mar 2018, 11:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie
Om bandingen sker med maskiner, är det ju inte så stor skillnad i arbetstiden, och därmed inte heller kostnaden. För en enskild gitarrmek som jobbar manuellt, tar det betydligt längre tid att slipa in banden. Kostnaden är mest arbetstid, och det blir ganska mycket dyrare.

_________________
Image


14 Mar 2018, 11:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie
Låter inte rostfria band annorlunda? Jag tycker mig ha hört
folk som hävdar det.

_________________
Försvinn ur min åsikt


14 Mar 2018, 13:20
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie
Uncle Fred wrote:
Låter inte rostfria band annorlunda? Jag tycker mig ha hört
folk som hävdar det.

Subtil skillnad till liiite mer diskant (högts tveksamt ändå över min egen förmåga att höra skillnad, tror att det egentligen mer är känslan), har hittills bandat om en LP och en strata med SS. Känslan påverkas i så fall mer, lite "halare", men jag uppfattar det mer som en vanesak.

_________________
Image


14 Mar 2018, 14:38
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie
Cabretta wrote:
Håller med fullständigt, fattar inte varför det tagit sån tid.

Warmoth tar bara 20 dollar extra för rostfritt, om jag minns rätt. För en stor tillverkare verkar extrakostnaden
bli försumbar.


Precis, väldigt liten skillnad!

Iförsig slipar dom inte banden innan leverans, men är det bra installerat brukar det knappt behövas (beroende på freferens gällande stränghöjd såklart)

kjelle wrote:
Om bandingen sker med maskiner, är det ju inte så stor skillnad i arbetstiden, och därmed inte heller kostnaden. För en enskild gitarrmek som jobbar manuellt, tar det betydligt längre tid att slipa in banden. Kostnaden är mest arbetstid, och det blir ganska mycket dyrare.


Japp, tänker framför allt på "massproducerade" gitarrer här. :)


Uncle Fred wrote:
Låter inte rostfria band annorlunda? Jag tycker mig ha hört
folk som hävdar det.


Lite. Men inget att bry sig om tycker jag.
Folk oroar sig för mycket över små petitisser gällande ton.


14 Mar 2018, 16:08
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie
Uncle Fred wrote:
Låter inte rostfria band annorlunda? Jag tycker mig ha hört
folk som hävdar det.

Den vanligaste anledningen till det är nog, att man jämför krönade band med nedslitna.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


14 Mar 2018, 23:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie
Jag tror att största anledningen att det tagit/tar tid är att de flesta där ute inte vill ha det.
Inte för att det provat och inte gillar det utan för att de helt enkelt inte vill ha förändringar och dumma nymodigheter.

Men det börjar dyka upp mer frekvent och sitta på billigare och billigare instrument.
Jag spelar själv SS band sen många år, men bryr mig inte vilket det sitter på ett instrument, det är inte ett argument vare sig för eller emot.


Martin Kuhn wrote:
Uncle Fred wrote:
Låter inte rostfria band annorlunda? Jag tycker mig ha hört
folk som hävdar det.

Den vanligaste anledningen till det är nog, att man jämför krönade band med nedslitna.


Det är, tveklöst, en ljudskillnad mellan nickel och SS. Även om både nickel och SS banden är helt nya.
Vore ju helt galet om det inte skulle göra skillnad, det är ju mer än dubbelt så hårt, styvare osv.
Skulle vara om ingenting på en gitarr, förutom mickarna, skulle göra skillnad.

SS band är omedelbart märkbart brightare. En hårdhet i diskanten som inte går att skruva bort senare i kedjan.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


15 Mar 2018, 09:50
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie
@ Magnus: Jag menar alltså inte att det inte skulle vara någon skillnad med rostfria band, bara att den upplevda skillnaden ofta maskeras av andra faktorer. Skillnaden i ljud torde vara mindre än skillnaderna mellan olika stallsadelmaterial, men finns nog där.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


15 Mar 2018, 10:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie
Martin Kuhn wrote:
@ Magnus: Jag menar alltså inte att det inte skulle vara någon skillnad med rostfria band, bara att den upplevda skillnaden ofta maskeras av andra faktorer. Skillnaden i ljud torde vara mindre än skillnaderna mellan olika stallsadelmaterial, men finns nog där.


Det trodde jag inte att du menade heller. Och absolut gör "från slitet till nytt" stor skillnad.

Jag tycker banden gör större skillnad är bara översadeln (som också gör en klar hörbar skillnad).
Min egen teori är att banden gör hela halsen styvare, och därför mer bright.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


15 Mar 2018, 11:10
Profile WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie
Jag upplever att dåliga gitarrgubbar låtsas att det är suuuuuuuuupersvårt att banda rostfritt och vägrar/vill ha en förmögenhet för det, medan vettiga sådana tar typ en femhundring extra och inte bryr sig så mycket.

Det är jätteuppenbar skillnad i ett A/B-test, men sådana orkar man ju aldrig göra på riktigt. Jag har inte upplevt att mina gitarrer har låtit direkt "bättre" eller "sämre" efter ombandning med rostfritt.

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


15 Mar 2018, 11:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie
Har bara testat en gång med rostfritt och upplevde att det kändes knepigt på nåt sätt.


15 Mar 2018, 12:02
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie
Alla dom här dussintalet trådar om skillnad i ljud på olika band, typ av gänga påskruvar , strängar, lack etc hamnar ofta snett pga hur man utrrycker det.
Vanligt är att det någon anser knapp är hörbart av någon annan beskrivs som 'Oerhörd skillnad' , 'som natt och dag'

Sen är diskussionen igång och då kommer ofta den vetenskapliga kompetensen in och skjuter ned tesen, vilken sen reser sig igen och efter ett antal sidor med inlägg är man tillbaka p åruta 1, det är en viss
skillnad, kanske hörbar för vissa. Olika människor upplever det olika.

Ofta hamnar man i ljudskillnad i trådar som eg handlar om någiot helt annat ! Gibsons konkurs (igen) eller vilket annat random ämne

Sen glöms det att man kan ratta på stärkaren också om man fill få bort diskant 8)

Dock alltid intressant läsning!

_________________



15 Mar 2018, 14:12
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie
Magnus Olsson wrote:
Det är, tveklöst, en ljudskillnad mellan nickel och SS. Även om både nickel och SS banden är helt nya.
Vore ju helt galet om det inte skulle göra skillnad, det är ju mer än dubbelt så hårt, styvare osv.
Skulle vara om ingenting på en gitarr, förutom mickarna, skulle göra skillnad.

SS band är omedelbart märkbart brightare. En hårdhet i diskanten som inte går att skruva bort senare i kedjan.

/Magnus


Jag kan hålla med om att SS band låter brightare.

Men "omedelbart märkbart"... "tveklös ljudskillnad"...

Njae. Jag håller mej till "det gör lite skillnad men inget att bry sig om" :mrgreen:

Nu har jag dock inte gjort något A/B test på nickel vs rostfri. Jag skulle kunna göra dock om jag kände för det. Just nu har jag dock gjort mej av med alla mina "meppringshalsar" så har inget att göra det på...

Men Warmoth har gjort en video som visar ljudskillnad:
https://www.youtube.com/watch?v=eLstfUO9OZ8

Jag skulle inte kalla det "omedelbart märkbart".
Men visst hörs den :)

Lite som när jag bytte stall på en gura. Jag hörde skillnad (även på A/B inspelning!) men jag brydde mej inte om skillnaden.
Det är viktigare att spela kula grejer än att bry sig i 1% skillnad i ljud. :D


15 Mar 2018, 23:15
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie
Mike Leaf wrote:
Alla dom här dussintalet trådar om skillnad i ljud på olika band, typ av gänga påskruvar , strängar, lack etc hamnar ofta snett pga hur man utrrycker det.
Vanligt är att det någon anser knapp är hörbart av någon annan beskrivs som 'Oerhörd skillnad' , 'som natt och dag'

Sen är diskussionen igång och då kommer ofta den vetenskapliga kompetensen in och skjuter ned tesen, vilken sen reser sig igen och efter ett antal sidor med inlägg är man tillbaka p åruta 1, det är en viss
skillnad, kanske hörbar för vissa. Olika människor upplever det olika.

Ofta hamnar man i ljudskillnad i trådar som eg handlar om någiot helt annat ! Gibsons konkurs (igen) eller vilket annat random ämne

Sen glöms det att man kan ratta på stärkaren också om man fill få bort diskant 8)

Dock alltid intressant läsning!


Träffsäkert :mrgreen:


15 Mar 2018, 23:16
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie
Tvåtakt wrote:
Magnus Olsson wrote:
Det är, tveklöst, en ljudskillnad mellan nickel och SS. Även om både nickel och SS banden är helt nya.
Vore ju helt galet om det inte skulle göra skillnad, det är ju mer än dubbelt så hårt, styvare osv.
Skulle vara om ingenting på en gitarr, förutom mickarna, skulle göra skillnad.

SS band är omedelbart märkbart brightare. En hårdhet i diskanten som inte går att skruva bort senare i kedjan.

/Magnus


Jag kan hålla med om att SS band låter brightare.

Men "omedelbart märkbart"... "tveklös ljudskillnad"...

Njae. Jag håller mej till "det gör lite skillnad men inget att bry sig om" :mrgreen:

Nu har jag dock inte gjort något A/B test på nickel vs rostfri. Jag skulle kunna göra dock om jag kände för det. Just nu har jag dock gjort mej av med alla mina "meppringshalsar" så har inget att göra det på...

Men Warmoth har gjort en video som visar ljudskillnad:
https://www.youtube.com/watch?v=eLstfUO9OZ8

Jag skulle inte kalla det "omedelbart märkbart".
Men visst hörs den :)

Lite som när jag bytte stall på en gura. Jag hörde skillnad (även på A/B inspelning!) men jag brydde mej inte om skillnaden.
Det är viktigare att spela kula grejer än att bry sig i 1% skillnad i ljud. :D


Med risk för att hamna i ovan nämnda senario...

Omedelbart märkbar är inte att skillnaden måste vara jättestor, det är bara att den omedelbart märks.
Man behöver inte leta efter skillnaden för den är tveklöst där.
Om man sen vill bry sig om den eller inte, tycker den är viktig eller inte, är en helt annan diskussion.

Att göra ett A/B test med olika halsar säger en del, men långtifrån sanningen. Allt annat måste ju vara samma förutom banden. Jag har inte svårt att tänka mig att skillnaden, precis som med alla andra delar man kan byta, blir olika stor i olika instrument. Mer eller mindre alltid samma typ av skillnad, bara framträdande olika mycket.

Jag höll på med en inspelning där gitarren som användes bandades om från vanliga till SS medan låten gjordes.
Det gick inte att klippa in i gamla tagningar (vanliga band) utan en märkbar, och i mina öron störig, ljudskillnad.
Jag fick sätta om allt.
Skulle folk märkt det på en skiva? Troligen höra det men inte reagera på det.
Skulle folk märka om jag bytte ut en av trummornas crash cymbaler mot ett grytlock? Troligen höra det men inte reagera på det. Är det viktigt? Ja, för mig är de det. Det är rätt mycket en lyssnare inte skulle reagera på som jag skulle reagera på om det är min musik.

Sen får man ju ha i tankarna att vi alla hör olika saker.
Och att skillnaden blir större eller mindre beroende på vad man pluggar in gitarren i.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


16 Mar 2018, 09:43
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie
Rostad lönnbräda och stainless steel frets för under 4000 SEK...

Det mina vänner är ett kap, klippen lät bra, sjungande sustain och verkar hålla tonen
längre än 15 minuter. :mrgreen:

Mera grytlock till folket...

_________________
http://www.ergopikk.com


16 Mar 2018, 10:01
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie
Tvåtakt wrote:
Men Warmoth har gjort en video som visar ljudskillnad:
https://www.youtube.com/watch?v=eLstfUO9OZ8

Jag föredrar också rostfritt med hästlängder, fr a av slitageskäl. Men den där videon räcker väl som bevis för att man hör skillnad - jag hör den ju någorlunda tydligt t o m i högtalarna på min bärbara PC. Det "ziing" han talar om i klippet, kan jag inte höra (vare sig i videon eller i verkligheten), men det blir aningen mer diskant och något lite "snärtigare" vid anslaget. Det är aningen annorlunda, men enligt min mening inte sämre.

_________________
Mats


16 Mar 2018, 11:27
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Harley Bentons nya "Fusion Pro" serie
Kollade videon nu.

Man hör ju en klart märkbar skillnad där, så att man ganska direkt kunde säga vilken hals som var vilken.
Hade killen kunnat spela bättre hade skillnaden blivit större och hade ljudet mickats upp med en lite mer transparent mick än en SM57 hade skillnaden blivit ännu större. Dåliga förutsättningar, helt enkelt, och ändå framgår skillnaden ganska tydligt.

Att beskriva skillnaden med att röra sin presence kontroll är ju rätt dålig, de är inte alls samma sak eller samma typ av ljusegenskaper.

Lite roligt när en tillverkare av gitarrgrejer säger att något som är en skillnad inte spelar någon roll.

Vad spelar någon roll? Nog en gräns var och en får dra själv, men kanske släppa ”hånet” över att det kanske spelar roll för någon annan. Själv är jag så åsna att vad andra tycker i frågan är rätt ointressant för min egen åsikt, jag litar på och gillar mina öron.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


16 Mar 2018, 11:46
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.