View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:55



Reply to topic  [ 16 posts ] 
En ganska märklig historia !! 
Author Message

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post En ganska märklig historia !!
Köpte för ett tag sen en Texas Telecaster här på Bojen. Ett köp som jag inte skulle gjort i vanliga fall . Ett infall ett spontanköp kan man säga .i ganska dåligt skick rent estetiskt men i spelbart skick. Jag böt ut potar kondingar och bandade om till mediumjumbo band böt ut stallmick till en railmick från kina (som jag doppade i vax ) fixade med inställning av hals intonering osv. Och döm om min förvåning det blev en hit!! Har aldrig hört och spelat på en bättre Tele!!! Och jag har haft många genim åren . Med det vill jag säga att det finns gitarrer för en spottstyver som kan glänsa !!!


12 Mar 2018, 15:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: En ganska märklig historia !!
Köpte en Texas strata billigt, bytte ut elektronik (inkl mickar), stämskruvar, översadel, bandslipade och blockade svajet.
Det blev, liksom din tele, en jääävla bra strata.
Delarna hittades i skrotlådan (min) eller köptes billigt på Bojen, totalt inkl gitarr hamnade jag på ca 2000:-.
Liksom ingen mening lägga stora belopp men trämässigt är Texas mer än godkända.


12 Mar 2018, 15:53
Profile

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post Re: En ganska märklig historia !!
Det märkliga är att jag spelat på många vintage teles genom åren osv men denna har en ton som jag aldrig upplevt??


12 Mar 2018, 16:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post Re: En ganska märklig historia !!
Det enda jag kan tillägga som jag glömde är att jag borrade stirngtroug den var toppmatad från början !!


12 Mar 2018, 16:17
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: En ganska märklig historia !!
Kul att den blev så bra. Fast det var ju väldigt mycket jobb och nya delar för att komma till slutresultatet... Men såklart helt OK för den som gillar gitarrmeckande.

_________________
Mats


12 Mar 2018, 16:29
Profile

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post Re: En ganska märklig historia !!
Nej Albert grejen är att gitarren låter bättre än dom flesta Teles jag spelat på . Inte att jag meckat mycket med den! Måste bero på att det är bra trä och halsvirke ???


12 Mar 2018, 16:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: En ganska märklig historia !!
46821 wrote:
Nej Albert grejen är att gitarren låter bättre än dom flesta Teles jag spelat på . Inte att jag meckat mycket med den! Måste bero på att det är bra trä och halsvirke ???

Ja, det gör det säkert. Men för mig lät det som mycket jobb. Fast den lät kanske bra innan halsfix, ny stallmick, bandbyte och string through också?

_________________
Mats


12 Mar 2018, 16:51
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: En ganska märklig historia !!
Det kan förstås vara lyckliga omständigheter med just de specifika träbitarna. Min P-bas är nåt liknande. Letade efter en bas som lät så bra som möjligt oinkopplat, och det slutade med en skitbillig Squier. Sen har jag pimpat den med vettigare komponenter och moddat den efter tycke och smak, och nu är den underbar. :D


12 Mar 2018, 17:16
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: En ganska märklig historia !!
Intressanta historier, dock kan väl sådana här "pimpningar" i många fall bli relativt dyra totalt sett samt att långt ifrån alla klarar att byta tex bandstavar eller fixa halsen själv.
Nackdelen ur ett strikt ekonomiskt perspektiv gissar jag är att det är svårare att sälja tex en pimpad kina gitarr jämfört med tex en vettig Ibanez, en Gibson LP Studio eller en Fender MIM (som ju går att komma över till ganska låga pengar på beg marknaden).

Sedan förstår jag att det är kul och lärorikt att pimpa en gitarr samt att slutresultatet många gånger blir superbra.


12 Mar 2018, 18:02
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: En ganska märklig historia !!
Sitter inte ljudet i fingrarna? *popcorn*

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


12 Mar 2018, 20:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: En ganska märklig historia !!
Forsman wrote:
Sitter inte ljudet i fingrarna? *popcorn*


Nej! Inte om man är kass på att lira. :mrgreen:


12 Mar 2018, 21:19
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: En ganska märklig historia !!
Jag gillar billiga gitarrer, som man fixar till så att de blir rejält bra.
Och då är Texas bra råvaror.
Tycker inte det är kul att köpa en CS Fender/Gibson etc som är (får man förutsätta) perfekta på alla vis, förutom personlig set-up. Avsevärt roligare få sätta "tänderna" i något med fel och brister, lägga ett antal timmar.
Sen är det ju "fegt" att köpa nya dyra delar, det ska lösas på billigast möjliga vis, med undantag av den egna arbetsinsatsen.
Sådana gitarrer kan bli j-vligt bra och en gitarr som man verkligen gillar.

Andrahandsvärdet är inget jag, personligen, funderar över. Oddsen är inte så bra...


12 Mar 2018, 21:26
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: En ganska märklig historia !!
46821 wrote:
[...]...[...]. Med det vill jag säga att det finns gitarrer för en spottstyver som kan glänsa !!!

Ett grattis e på sin plats... :mrgreen:

Jag köpte en udda och billig stratakopia för för ett tag sen.
Superlätt och riktigt bra att spela på, men tyvärr låga band plus att några satt löst och behövde limmas.

Nu får den nya band och plekning, vilket egentligen är en usel affär eftersom jag aldrig kommer få tillbaka pengarna.
Men å andra sidan gillar jag gitarren så mycket att det får gå...


12 Mar 2018, 21:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: En ganska märklig historia !!
Makten wrote:
Forsman wrote:
Sitter inte ljudet i fingrarna? *popcorn*


Nej! Inte om man är kass på att lira. :mrgreen:

Haha, det är väl då det blir viktigt med svindyra kablar, PTP-byggen o.s.v...

Nä, men visst kan dyrt/billigt kännas otippat bra/dåligt och om man har en bra känsla för prylarna så kanske man presterar bättre, eller framför allt - mer inspirerat, men det är egentligen bara smådetaljer IMO.

Jag har en skalloperad BaCH-tele som jag stoppat i ett EMG-teleset i och jag lirade lite på den idag för första gången på kanske ett halvår. Det tog emot lite när jag spelade. Inte av några psykiska anledningar, utan för att det är lite hög stränghöjd (justeringssak som jag inte brytt mig om att åtgärda), plonkar lite väl konstigt om kroppen (resonans mellan stallplatta/kropp) m.m.
Men efter några minuter så tyckte jag att den var oerhört trevlig att spela på trots att det är ett billigt skitbygge.
Jag spelar inte bättre på en dyr gitarr och får inte någon bättre "känsla" egentligen.
Men jag bryr mig inte mycket om vilket märke det är om jag ska vara ärlig och presterar precis lika bra på vilken av alla mina gitarrer jag än plockar upp.

Som sagt - det är bara lite trä och metall, resten är detaljer. En bra lirare kan koppla in kabeln i en bajskorv och prestera bra.

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


12 Mar 2018, 23:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: En ganska märklig historia !!
Forsman wrote:
Haha, det är väl då det blir viktigt med svindyra kablar, PTP-byggen o.s.v...

Nä, men visst kan dyrt/billigt kännas otippat bra/dåligt och om man har en bra känsla för prylarna så kanske man presterar bättre, eller framför allt - mer inspirerat, men det är egentligen bara smådetaljer IMO.

Jag har en skalloperad BaCH-tele som jag stoppat i ett EMG-teleset i och jag lirade lite på den idag för första gången på kanske ett halvår. Det tog emot lite när jag spelade. Inte av några psykiska anledningar, utan för att det är lite hög stränghöjd (justeringssak som jag inte brytt mig om att åtgärda), plonkar lite väl konstigt om kroppen (resonans mellan stallplatta/kropp) m.m.
Men efter några minuter så tyckte jag att den var oerhört trevlig att spela på trots att det är ett billigt skitbygge.
Jag spelar inte bättre på en dyr gitarr och får inte någon bättre "känsla" egentligen.
Men jag bryr mig inte mycket om vilket märke det är om jag ska vara ärlig och presterar precis lika bra på vilken av alla mina gitarrer jag än plockar upp.

Som sagt - det är bara lite trä och metall, resten är detaljer. En bra lirare kan koppla in kabeln i en bajskorv och prestera bra.


Jag vet inte om du missförstod mitt inlägg, men jag håller med. :D Men, även om jag "presterar" lika bra (eller snarare dåligt) oavsett gitarr, förutsatt att den är rimligt justerad, så infinner sig en helt annan inspiration och spelglädje om guran gör som jag vill och låter som jag vill.
Ska man hårddra det så kan man ju jämföra en usel acke med en bra elgitarr. Funkar ju inte om det är elgitarr man vill spela och liknande skillnader fast i mindre mån finns mellan olika elgitarrer.

Jag har lirat ~1 timme om dan på min PRS som jag köpte för ett tag sen. Det gjorde jag inte tidigare, så där har gitarren verkligen hjälpt mig. Jag är dock fortfarande lika usel, men lyckligtvis hör ingendet utom jag. :mrgreen:

Sen finns det ju faktiskt rätt många bra gitarrister som är gravt nernördade i ljud och detaljer hos gitarrer. Inte för att nån annan än de själva lär höra nån skillnad, men teknikintresset behöver ju inte stå i motsats till spelintresset. Se bara på Eric Johnson eller varför inte SRV.


12 Mar 2018, 23:58
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: En ganska märklig historia !!
Texas tele verkar ha haft en del bra ex. En av mina musikkontakter köpte två när Texas var rätt nya på marknaden. Den ena såldes snabbt men den andra finns kvar som en ok tele, utan egentliga mod. Har själv Texas strat hals och leftykropp till projekt. Men lefty tele har jag inte sett någon.


13 Mar 2018, 00:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.