View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:19



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Malmberg gitarrer från Asien 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Malmberg gitarrer från Asien
Är det någon här som äger, eller har ägt en Malmberg som är licenstillverkad i Asien?
Är nyfiken på upplevd allmän kvalitet, halsutformning, vikt, spelbarhet, etc, ja allt som kan vara av intresse!
Är sugen på en sådan, men dom är ju inte direkt vanliga på beg-marknaden, men dyker upp lite då och då till riktigt schysta priser!

_________________
pudas


11 Mar 2018, 10:42
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Malmberg gitarrer från Asien
Jag har spelat på ett par stycken hos Monsieur TipTop. Absolut
inget fel på dom. Bra mickar. Inte så tunga. Halsarna påminde
mig om originalet som jag spelat på en hel del, typ ganska feta.

Att jag inte köpte nån beror på att jag har en massa gitarrer
redan plus att jag köpte en Shine blues/jazz halvacke istället :lol:

_________________
Försvinn ur min åsikt


11 Mar 2018, 13:57
Profile
User avatar

Joined: 28 Mar 2008, 11:48
Posts: 1992
Location: Backe
Post Re: Malmberg gitarrer från Asien
Har ägt två stycken, riktigt fina gitarrer. Giovannimickarna som de kommer med är dock lite för "anonyma" för min smak, så de bytte jag rätt omgående.

_________________
www.facebook.com/gudarsskymning


11 Mar 2018, 14:13
Profile WWW

Joined: 22 Oct 2011, 19:01
Posts: 83
Post Re: Malmberg gitarrer från Asien
Det finns en vit till salu för 3000kr på Facebook, Gitarrer säljes/köpes/bytes..


11 Mar 2018, 16:21
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Malmberg gitarrer från Asien
Har provat flera stycken; genomgående hög kvalitét. Prisvärda om man räknar in Malmberg-mojon alltså.....

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


11 Mar 2018, 21:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Malmberg gitarrer från Asien
Televerket wrote:
Det finns en vit till salu för 3000kr på Facebook, Gitarrer säljes/köpes/bytes..


Jag såg det! Det var den annonsen som återväckte Malmberg-GASen!
Vit känns väl inte helt hundra på den gitarren! Dock verkar annonsen nu vara nerplockad,

_________________
pudas


11 Mar 2018, 21:52
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Malmberg gitarrer från Asien
Jag köpte den!

Har ett lite speciellt förhållande till Malmberggrejer. En av de första gitarristerna jag lärde känna hade en LP-modell (som blev mystiskt stulen...). Å så var det ju Kenny Håkansson som spelade på en Malmberg förr. Just den gitarren var till salu i Lund i början på OO-talet när jag skulle återuppta gitarrspelandet. Jag testade den och en Gibson 335 årsmodell 70/71. De kostade ungefär lika mycket, ca 12 000 spänn, och valet föll på 335:an eftersom Kennys fd gura var vansinnigt tung och halsen var ovanligt bred, så bred att jag knappt kunde ta ett barréackord (och jag har inga frökenhänder direkt). Ångrar jag mig? nej 335:an är en underbar gura och vid det tillfället hade jag inte råd med två gitarrer (men idag hade jag köpt båda). Efter att Malmbergguran hängt i ett drygt år i affären tog ägaren med den t Tjockhult och sålde/bytte bort den där. Undrar vem som äger den nu? Nån som vet?

3000 pix för den här nya modellen av Malmberg känns som ett helt ok pris f ö. Intressant med single coil-tap på båda mickarna.

http://forumbilder.se/H68PO/img-1368


14 Mar 2018, 17:36
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Malmberg gitarrer från Asien
gurami64 wrote:
Jag köpte den!

Har ett lite speciellt förhållande till Malmberggrejer. En av de första gitarristerna jag lärde känna hade en LP-modell (som blev mystiskt stulen...). Å så var det ju Kenny Håkansson som spelade på en Malmberg förr. Just den gitarren var till salu i Lund i början på OO-talet när jag skulle återuppta gitarrspelandet. Jag testade den och en Gibson 335 årsmodell 70/71. De kostade ungefär lika mycket, ca 12 000 spänn, och valet föll på 335:an eftersom Kennys fd gura var vansinnigt tung och halsen var ovanligt bred, så bred att jag knappt kunde ta ett barréackord (och jag har inga frökenhänder direkt). Ångrar jag mig? nej 335:an är en underbar gura och vid det tillfället hade jag inte råd med två gitarrer (men idag hade jag köpt båda). Efter att Malmbergguran hängt i ett drygt år i affären tog ägaren med den t Tjockhult och sålde/bytte bort den där. Undrar vem som äger den nu? Nån som vet?

3000 pix för den här nya modellen av Malmberg känns som ett helt ok pris f ö. Intressant med single coil-tap på båda mickarna.

http://forumbilder.se/H68PO/img-1368


Var det den med en massa inläggningar på greppbrädan och på kroppens baksida? Om så är så ägde/äger Roffe Wikström den om man får tro hanns hemsida.
Vist är Kenny en stor orsak till att jag är torsk på Malmberg! Men den aktuella modellen med dubbla horn tror jag att Göran mer gjorde i sammarbete med Rolf Wikström dock.

_________________
pudas


14 Mar 2018, 21:12
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Malmberg gitarrer från Asien
Roffe Wikströms var ju jakaranda (jag vill minnas rio-jakaranda faktiskt, i alla fall såg den sån ut), tung som en grävskopa. Fick fingra på den en gång. Tror fanimej halsen var jakaranda också.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


14 Mar 2018, 23:32
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Malmberg gitarrer från Asien
Ja, där är den visst.
http://roffewikstrom.se/frames.html


15 Mar 2018, 08:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Malmberg gitarrer från Asien
gurami64 wrote:

Ursäkta men vilken hemsk skapelse ... :mrgreen:
Som det värsta av 70-talet samlat på en gura :wink:

_________________



15 Mar 2018, 09:21
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Malmberg gitarrer från Asien
Tack för länken, kul att läsa Roffes beskrivning av gitarrerna.
Ja, det är ganska tidstypiskt, det där med tyngd och sustain, det var det viktigaste på den tiden, ryggproblemen fick man stå ut med. Les Paulen var guran man måste förhålla sig till. Historien gick att Les Paul själv ville att gitarren skulle ha en sådan sustain att han kunde slå an en ton, lägga ifrån sig gitarren, och gå och ta en fika under giget. Även Yamaha hade ju sin variant, med mässingsblock nersänkt, precis som Malmberg gjorde. Idag löser vi sustainproblemet med pedaler och annat, och snackar om "lätta, resonanta" gitarrer som graalen. En del hävdar t.om. att man får mer sustain med lättare gitarrer, en nyupptäckt inom fysiken i storlek med relativitetsteorin....

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


15 Mar 2018, 10:20
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Malmberg gitarrer från Asien
Martin Kuhn wrote:
.... Idag löser vi sustainproblemet med pedaler och annat, och snackar om "lätta, resonanta" gitarrer som graalen. En del hävdar t.om. att man får mer sustain med lättare gitarrer, en nyupptäckt inom fysiken i storlek med relativitetsteorin....


Intressant att läsa, har tänkt det samma många gånger när jag läst trådar om hur fantastisk sustain folk får med lättviktsstall m.m. Att det kanske blivit något man tycker låter bättre är jag helt med på, det är inte alltid som det som ger längst sustain ger den vackraste tonen etc. Men att lätt = lång sustain är för mig en gåta. Eftersom det har påtalats med sådan övertygelse har jag börjat tro att jag har blivit mindre vetande med åren, skönt att jag inte är ensam om övertygelsen att tyngd ger sustain...

Sedan att titan kan ge stabila saker utan tyngd är ju lite specialfall?

_________________
/Lennart


15 Mar 2018, 12:51
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Malmberg gitarrer från Asien
Mike Leaf wrote:
gurami64 wrote:

Ursäkta men vilken hemsk skapelse ... :mrgreen:
Som det värsta av 70-talet samlat på en gura :wink:


haha...Ja, det finns nån fulsnygghet här. Men huvudet är alltid snyggt tycker jag.


15 Mar 2018, 16:12
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Malmberg gitarrer från Asien
Martin Kuhn wrote:
En del hävdar t.om. att man får mer sustain med lättare gitarrer, en nyupptäckt inom fysiken i storlek med relativitetsteorin....


Och med 'sustain' menar du alltså hur många sekunder en 'fretted note' tar att klinga ut helt så den inte hörs längre?
Bara så vi klargör vad 'sustain' står för, har varit en del förvirring där.

_________________



15 Mar 2018, 17:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Malmberg gitarrer från Asien
Martin Kuhn wrote:
En del hävdar t.om. att man får mer sustain med lättare gitarrer, en nyupptäckt inom fysiken i storlek med relativitetsteorin....
Om man slår an en sträng och sen färdas snabbare än ljuset så kommer man fram innan tonen har klingat ut. Säger sig självt att det är svårare att komma upp i ljusets hastighet om gitarren är för tung... :wink:


15 Mar 2018, 17:22
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Malmberg gitarrer från Asien
Men när man närmar sig ljusets hastighet ökar väl massan?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


16 Mar 2018, 13:43
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Malmberg gitarrer från Asien
Marshall wrote:
Men när man närmar sig ljusets hastighet ökar väl massan?

Ja, och tiden går långsammare, vilket också ger en upplevd längre sustain. Fast bara för dem som står still.

_________________
Mats


16 Mar 2018, 13:56
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Malmberg gitarrer från Asien
Tråden tar sig! :mrgreen:

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


17 Mar 2018, 21:52
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: rifle and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.