View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 09:13



Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Kvalité på högtalarkablar. 
Author Message

Joined: 23 Jul 2008, 19:13
Posts: 981
Location:
Post Kvalité på högtalarkablar.
En del hävdar att kvaliteten på kablarna mellan skivförstärkare och högtalare har en stor betydelse för kvaliteten på ljudbilden. Vad är eran erfarenhet?


02 Mar 2018, 01:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Det stämmer, och hörs verkligen.
Finns svindyra alternativ för finsmakarna, men kraftig vanlig elkabel är bättre än det mesta som "följer med".
Det finns bra högtalarkabel till rimliga priser, Supra t ex, och det blir ett lyft om man byter från "skosnören".


02 Mar 2018, 11:33
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Renfield wrote:
En del hävdar att kvaliteten på kablarna mellan skivförstärkare och högtalare har en stor betydelse för kvaliteten på ljudbilden. Vad är eran erfarenhet?

Vad är skivförstärkare?....

Trodde detta var ljudbojen, dvs gitarrförstärkare.

-Nej jag har inte märkt någon skillnad på kablage, snarare tvärtom.
Att billigare lät bättre men det berodde på att det var Neutrik/Switchcraft
så jag kan tänka mig att det är fetare kopparkablar=bäst!
Bättre switchdon=ännu bättre!
..

Skivförstärkare har jag ingen om vad det är...

_________________
http://www.ergopikk.com


02 Mar 2018, 14:26
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
FuriousFingers wrote:
Vad är skivförstärkare?....

Trodde detta var ljudbojen, dvs gitarrförstärkare.

Skivförstärkare har jag ingen om vad det är...


Kom igen, det är ju hifi-förstärkaren man har i sin stereoanläggning. Sen kan väl "skivförstärkare" kanske också betyda RIAA-förstärkaren som man måste ha antingen inbyggd i hifi-stärken eller externt för att inte signalen från LP-spelaren ska bli för klen.


03 Mar 2018, 19:39
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Nu är det nog 15 år sen, men då provade jag en del innan köp. Det påverkar och är en bra investering om man gillar bra ljud. Testa lite olika om du har möjlighet, det är inte alltid det ”bästa” som lirar bäst i din stereo. Kan vara värt att matcha högtalarkabel med linekabeln. En del hifi-butiker har test-ex att låna ut för prov.


04 Mar 2018, 00:03
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
1. Högtalarutgången har väldigt låg impedans
2. Signalen är färdigförstärkt
3. Nuff said

_________________
Johan Hansson


04 Mar 2018, 11:21
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
När man ser att högtalarkabeln är riktningsmärkt (utan skärmning) så vet man att man blir lurad. :mrgreen:


04 Mar 2018, 15:52
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Prova själv.

Du kanske blir förvånad över resultatet.


04 Mar 2018, 18:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Blindtest?

_________________



04 Mar 2018, 20:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Just högtalarkablar brukar även de flesta hifi-nördar inse att de inte behöver vara dyra. De är oskärmade och signalen är hög, så det viktiga är att de är lagom grova. All kopplar i kablar är OFC idag, så det spelar heller ingen roll vad det står mumbo-jumbo på kabeln.
Köp nåt på lösmeter från ELFA och var nöjd. Är det nåt man kan nörda ner sig i och lägga pengar på så är det rumsakustik däremot.


04 Mar 2018, 20:56
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Ju bättre anläggning desto större skillnad i upplevelse. Jag har en bra , en riktigt bra och en snorigt jävlar vad dyr men det var värt det- fast stor och ful- fast bra-typ!

Bra budget gör man själv.

Bra högtalarkabel är en vanlig elkabel EKKJ 5x2,5 - öppna höljet åså får man en kabel över.

Signalkabel som jag tycker skillnaden blir större än högtalarkabel kan jag rekommendera en koaxialkabel RG-62 och löda på passande RCA kontakter. WBT är pårrigast men jag kör oftast SUPRA PPSL .

Visst finns det bättre kablar men då får man gräva i plånkan innan det märks tillräcklig skillnad.

De som hävdar att man inte hör nån skillnad och samtidigt hävdar skillnader i rör och strängfabrikat..........


04 Mar 2018, 21:01
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Tobbe z wrote:
De som hävdar att man inte hör nån skillnad och samtidigt hävdar skillnader i rör och strängfabrikat..........
Skillnaden mellan högtalarkabel och strängar/rör är att i de senare finns det faktiska fysiska egenskaper som gör att det kan låta annorlunda mellan olika på riktigt. Högtalarkabel faller under kategorin mojo eller snakeoil eller varför inte placebo. Och detta gäller enbart högtalarkabel, lågsignalkabel matad från en högre impedans som tex en gitarrmick är en helt annan sak.

_________________
Johan Hansson


04 Mar 2018, 21:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Mike Leaf wrote:
Blindtest?


Jag vill minnas att den gamla tidningen "Radio och television" i början av 70-talet gjorde en blindtest mellan dyr HI-Fi kabel och vanlig lampsladd, vill minnas att lampsladden klarade sig bra i testet!
Fast å andra sidan kom samma tidning fram till att det var Roland Jazz Chorus som lät mest "rör" av alla förstärkare i deras gitarrförstärkare test! I alla fall så var det så oscilloskopet sa att det lät!
Vad kan man dra för slutsatts av det? Jo tror man att det låter bra, ja då låter det bra!

_________________
pudas


04 Mar 2018, 21:24
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Makten wrote:
Just högtalarkablar brukar även de flesta hifi-nördar inse att de inte behöver vara dyra. De är oskärmade och signalen är hög, så det viktiga är att de är lagom grova. All kopplar i kablar är OFC idag, så det spelar heller ingen roll vad det står mumbo-jumbo på kabeln.
Köp nåt på lösmeter från ELFA och var nöjd. Är det nåt man kan nörda ner sig i och lägga pengar på så är det rumsakustik däremot.


I ordning:
1 Rumsakustik
2 Högtalare
3 Elektronik.

Oftast satsats det i omvänd ordning och nummer ett anses onödig- läs WAF faktor....


04 Mar 2018, 21:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
pudas wrote:
Vad kan man dra för slutsatts av det? Jo tror man att det låter bra, ja då låter det bra!


Exakt! Jag tycker att min gitarr låter ganska olika från dag till dag och det kan inte bero på något annat än mitt humör och min fysiska form för tillfället.
Men visst, har man lite tekniskt intresse så vill man ju åtminstone ha nån slags rimlig miniminivå på ljudet för att vara nöjd. Och den kan vara ganska hög. :)

Sen finns det förstås skillnader i ljud som är hörbara trots att de nästan inte går att mäta (troligen för att man mäter fel saker). Men är man på den nivån kanske man borde fundera på om det är musiken eller nåt annat man faktiskt bryr sig mest om. :mrgreen:
Jag har förresten ingen aning om ifall olika strängar låter olika, för jag byter bara när de låter skit. Och då låter ju vad som helst bra i jämförelse. :D På elbasar är det mer uppenbart vad strängar gör, men där är det också flera lindningar utanpå varandra.


04 Mar 2018, 21:39
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Tobbe z wrote:
I ordning:
1 Rumsakustik
2 Högtalare
3 Elektronik.

Oftast satsats det i omvänd ordning och nummer ett anses onödig- läs WAF faktor....


Låter rimligt, ja. Även om det är betydligt enklare att köpa ett par vettiga högtalare än att börja pilla med rumsakustiken.
Det jag stör mig mest på med audiofili är alla helt ologiska och ickevetenskapliga påståenden som görs, ofta där den som uttalar sig har uppenbart noll koll på mekanik, fysik och elektronik.

Själv lyssnar jag mest genom ett par billiga och icke välljudande datormonitorer. Skulle nog "behöva" nåt bättre, men jag bryr mig inte så mycket längre. Stereoanläggningen i stora rummet har jag nog inte rört på flera månader eftersom den inte har nån möjlighet till strömmad musik.


04 Mar 2018, 21:43
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Tubis wrote:
Tobbe z wrote:
De som hävdar att man inte hör nån skillnad och samtidigt hävdar skillnader i rör och strängfabrikat..........
Skillnaden mellan högtalarkabel och strängar/rör är att i de senare finns det faktiska fysiska egenskaper som gör att det kan låta annorlunda mellan olika på riktigt. Högtalarkabel faller under kategorin mojo eller snakeoil eller varför inte placebo. Och detta gäller enbart högtalarkabel, lågsignalkabel matad från en högre impedans som tex en gitarrmick är en helt annan sak.


Jag har gjort tester med skeptiker (oftast tekniker och ingenjörer) som klart hör skillnad mellan kablar som mäter lika och samma längd.
Alltid A-B-A och blindtest.

Utfallet med min anläggning har varit tydligt och märkbart trots att det rent tekniskt inte var möjligt.

Har med åren accepterat att det är som det är utan att ha en vettig förklaring. Däremot är inte alltid dyrt det samma som bra.


04 Mar 2018, 21:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Makten wrote:
Själv lyssnar jag mest genom ett par billiga och icke välljudande datormonitorer. Skulle nog "behöva" nåt bättre, men jag bryr mig inte så mycket längre. Stereoanläggningen i stora rummet har jag nog inte rört på flera månader eftersom den inte har nån möjlighet till strömmad musik.


Men är inte detta rätt så typiskt för en musiker? Det är väl sällsynt med musikanter som har investerat något extra i en hemstereo!

_________________
pudas


04 Mar 2018, 21:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Tobbe z wrote:

Jag har gjort tester med skeptiker (oftast tekniker och ingenjörer) som klart hör skillnad mellan kablar som mäter lika och samma längd.
Alltid A-B-A och blindtest.

Utfallet med min anläggning har varit tydligt och märkbart trots att det rent tekniskt inte var möjligt.

Har med åren accepterat att det är som det är utan att ha en vettig förklaring. Däremot är inte alltid dyrt det samma som bra.

Så du har fört samman en större mängd tekniker och ingenjörer för ett blindtest med massa olika fabrikat med kablar för att få tillräcklig mängd data? Får jag fråga vad du menar med att kablarna "mäter lika"? Vad är det för mätvärden du pratar om?

_________________
Johan Hansson


04 Mar 2018, 21:57
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Tubis wrote:
Tobbe z wrote:

Jag har gjort tester med skeptiker (oftast tekniker och ingenjörer) som klart hör skillnad mellan kablar som mäter lika och samma längd.
Alltid A-B-A och blindtest.

Utfallet med min anläggning har varit tydligt och märkbart trots att det rent tekniskt inte var möjligt.

Har med åren accepterat att det är som det är utan att ha en vettig förklaring. Däremot är inte alltid dyrt det samma som bra.

Så du har fört samman en större mängd tekniker och ingenjörer för ett blindtest med massa olika fabrikat med kablar för att få tillräcklig mängd data? Får jag fråga vad du menar med att kablarna "mäter lika"? Vad är det för mätvärden du pratar om?


Större och större - men jag har så klart kört för skeptiker. Klart mer praktiskt IRL än i ett forum. Vetenskapligt - nä. Märkbar skillnad - ja.


04 Mar 2018, 23:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
guldplätterade kontakter ska ju också låta bättre när vi ändå är inne på ämnet HI-FI ............

_________________



05 Mar 2018, 11:30
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Jag har en polare som för tiotalet år sedan hade en snordyr (100k +)anläggning som han bara körde fultankade mp3:or genom :)


05 Mar 2018, 11:45
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Makten wrote:
Stereoanläggningen i stora rummet har jag nog inte rört på flera månader eftersom den inte har nån möjlighet till strömmad musik.

Det funkar väl med en vanlig, hederlig sladd (RCA i ena änden och tele i andra) från telefonen, plattan eller datorn?

_________________
Mats


05 Mar 2018, 12:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Trout wrote:
Jag har en polare som för tiotalet år sedan hade en snordyr (100k +)anläggning som han bara körde fultankade mp3:or genom :)

Heter han Fabio ?

_________________



05 Mar 2018, 12:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Svindyra nätkablar tycker jag är fascinerande. Här är ett exempel till det facila priset nästan 4 000 kr (men då är det bara instegsmodellen förstås): https://www.hifiexperience.se/produkter ... lorer-270p

Men det funkar kanske?

EDIT: De har en sladd som kostar 173 000 kr för 2 meter! https://www.hifiexperience.se/produkter ... mainz-d-tc

_________________
Mats


05 Mar 2018, 12:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
albert wrote:
Svindyra nätkablar tycker jag är fascinerande. Här är ett exempel till det facila priset nästan 4 000 kr (men då är det bara instegsmodellen förstås): https://www.hifiexperience.se/produkter ... lorer-270p

Men det funkar kanske?

EDIT: De har en sladd som kostar 173 000 kr för 2 meter! https://www.hifiexperience.se/produkter ... mainz-d-tc


Otroligt att man i dessa upplysningens tider kan sälja en nätkabel och lova:
"Mycket stor ljudbild, Detaljerad utan att bli vass, Färgar inte ljudet"!
Undrar om dom själva tror på det, eller om det är rent bondfångeri?

_________________
pudas


05 Mar 2018, 15:22
Profile

Joined: 16 Jan 2008, 15:13
Posts: 721
Location: Norrtälje. SWISH
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Mike Leaf wrote:
guldplätterade kontakter ska ju också låta bättre när vi ändå är inne på ämnet HI-FI ............

Skrev i nån annan tråd om mitt besök på en större elektronikfirma där en säljare ville sälja mig en guldpleterad optisk kabel.
Han menade att har man en bra anläggning så hör man skillnad. :mrgreen:

_________________
Rookie på de mesta men glad ändå.


05 Mar 2018, 17:54
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Apropå kablar så kom jag att tänka på Mad Professor Red Cable. Den ska man koppla in sin befintliga gitarrkabel till och den sägs göra "ljudet bättre". Nu är jag visserligen vare sig fysiker eller civilingenjör men jag har mycket svårt att tänka mig att detta är något annat än humbug... Man kan väl ändå inte tillföra något genom att sätta en extra passiv komponent i signalkedjan?


05 Mar 2018, 18:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
pudas wrote:
albert wrote:
Svindyra nätkablar tycker jag är fascinerande. Här är ett exempel till det facila priset nästan 4 000 kr (men då är det bara instegsmodellen förstås): https://www.hifiexperience.se/produkter ... lorer-270p

Men det funkar kanske?

EDIT: De har en sladd som kostar 173 000 kr för 2 meter! https://www.hifiexperience.se/produkter ... mainz-d-tc


Otroligt att man i dessa upplysningens tider kan sälja en nätkabel och lova:
"Mycket stor ljudbild, Detaljerad utan att bli vass, Färgar inte ljudet"!
Undrar om dom själva tror på det, eller om det är rent bondfångeri?


Det man frågar sig är ju vad alla meter med vanlig installationstråd som ligger i väggen har tillfört till dess strömmen kommer ut genom de två små hålen och in i den fantastiska nätkabeln? Ska man egentligen koppla sig rakt in i högspänningen från Norrland? Med trafos av guld? Sedan passerar ju aldrig ljudet nätkabeln, så någon färgning där borde inte vara möjlig?

Vad gäller ursprungsfrågan kan jag säga att högtalarkabel spelar helt klart roll! T.o.m i gitarrsammanhang, jag fick för mig att köpa en meter Suprakabel, tror det är 2,5x2 och sätta mellan stärkaren och högtalaren bara för att . Använde samma kontakter som på den gamla, som var en vanlig nätsladd. Misstänker det var 0,75x2. Jag trodde absolut inte at tdet skulle spela någon roll, ville bara byta ut den gamla som såg lite trött ut vad gäller höljet.

Det blev faktiskt stor skillnad, klarare etc.

_________________
/Lennart


05 Mar 2018, 19:48
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Mike Leaf wrote:
guldplätterade kontakter ska ju också låta bättre när vi ändå är inne på ämnet HI-FI ............


Guldpläterade kontakter är inget konstigt och används i många sammanhang. Guld har egenskapen att det inte oxiderar. Guldplätering är ett ganska billigt sätt att förebygga oxidering av kontaktytor. Inget konstigt alls. Däremot är det inte det bästa materialet för kontaktytor, eftersom det finns andra material som leder betydligt bättre. Silver till exempel, men silver blir missfärgat med tiden och då tror folk att det oxiderat, vilket det inte gör normalt inomhusklimat och därför är det inte lika kommersiellt gångbart som guld. Dessutom associerar de flesta guld med exklusivitet vilket naturligtvis gör det attraktivt.

Men det är klart om man inte tror att oxidering av kontaktytor kan utgöra något problem för signalöverföringens kvalitet, så är förstås olika typer av pläteringar av kontaktytor helt onödigt, eller vad säger kabelskeptikerna om det?


Last edited by CarlM on 06 Mar 2018, 21:24, edited 1 time in total.



05 Mar 2018, 19:57
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 58 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Stefan_E and 47 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.