View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:17



Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Kvalité på högtalarkablar. 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Jag skulle vilja vända lite på frågan till er som är skeptiker (nu menar jag bra kabel mellan ex cd-spelare och förstärkare samt högtalarkablar, den nivån):

Har ni A/B-testat detta själva och kan säga att det inte spelar någon roll eller är det bara teori? Eller ens testat?


06 Mar 2018, 20:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
CarlM wrote:
Silver till exempel, men silver blir missfärgat med tiden och då tror folk att det oxiderat...


Och vad tror du att missfärgningen är? :roll:


Shoegazers Anonymous wrote:
Jag skulle vilja vända lite på frågan till er som är skeptiker (nu menar jag bra kabel mellan ex cd-spelare och förstärkare samt högtalarkablar, den nivån):

Har ni A/B-testat detta själva och kan säga att det inte spelar någon roll eller är det bara teori? Eller ens testat?


Nu handlade ju tråden om högtalarkablar och den skepticismen har väldigt lite med signalkablar att göra. Jag skulle gärna köpa en hyfsad signalkabel, men aldrig lägga några pengar på annat än standardkabel för högtalare. Det är helt olika saker.


06 Mar 2018, 22:49
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Makten wrote:
CarlM wrote:
Silver till exempel, men silver blir missfärgat med tiden och då tror folk att det oxiderat...


Och vad tror du att missfärgningen är? :roll:


Shoegazers Anonymous wrote:
Jag skulle vilja vända lite på frågan till er som är skeptiker (nu menar jag bra kabel mellan ex cd-spelare och förstärkare samt högtalarkablar, den nivån):

Har ni A/B-testat detta själva och kan säga att det inte spelar någon roll eller är det bara teori? Eller ens testat?


Nu handlade ju tråden om högtalarkablar och den skepticismen har väldigt lite med signalkablar att göra. Jag skulle gärna köpa en hyfsad signalkabel, men aldrig lägga några pengar på annat än standardkabel för högtalare. Det är helt olika saker.

-Well said!

Dont thread on me!...
I will bite you in the back!... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


06 Mar 2018, 22:55
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Makten wrote:
CarlM wrote:
Silver till exempel, men silver blir missfärgat med tiden och då tror folk att det oxiderat...


Och vad tror du att missfärgningen är? :roll:



Det är en reaktion med svavel som ligger som en hinna på silvret. Det är inte oxid som jag också trodde förr och det är ganska enkelt att ta bort.


07 Mar 2018, 00:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Om vi nu pratar om högtalarkablar. Tror ni kabelskeptiker att oxiderad koppar fungerar lika bra som koppar som inte oxiderat? Eller finns de anledning till tekniska lösningar som skyddar ledarna mot oxidering?


07 Mar 2018, 00:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
CarlM wrote:
Det är en reaktion med svavel som ligger som en hinna på silvret. Det är inte oxid som jag också trodde förr och det är ganska enkelt att ta bort.


Ah, det har du rätt i! Silversulfid. :) Betvivlar i och för sig att det har bra elektrisk ledningsförmåga, så frågan är vad skillnaden är i praktiken mot oxid. :roll:

Klart det finns anledning att undvika oxiderade ytor. Men de enda kontaktdon jag sett med ren koppar är såna man skruvar fast kabeln i, och där lär oxid inte vara ett problem oavsett.
Om man sen vill välja guld istället för krom för stickproppskontakter så lär det spela ungefär noll roll eftersom sträckan för kontaktytan är extremt kort. Guld är ju dessutom mjukt och tål inte nötning lika bra om man tänker koppla i och ur kontakten lite då och då. Man brukar inte ens ha guldplättering på kontaktdon på probar till mätsystem.


07 Mar 2018, 01:07
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Makten wrote:
Shoegazers Anonymous wrote:
Jag skulle vilja vända lite på frågan till er som är skeptiker (nu menar jag bra kabel mellan ex cd-spelare och förstärkare samt högtalarkablar, den nivån):

Har ni A/B-testat detta själva och kan säga att det inte spelar någon roll eller är det bara teori? Eller ens testat?


Nu handlade ju tråden om högtalarkablar och den skepticismen har väldigt lite med signalkablar att göra. Jag skulle gärna köpa en hyfsad signalkabel, men aldrig lägga några pengar på annat än standardkabel för högtalare. Det är helt olika saker.


Gör den? TS har skrivit ett inlägg hittills och det var just det första - där det var oklart vad som syftades på. Därav min formulering och definiering. Men det står ju klart och tydligt i rubriken, så det får vi väl anta.

Jag utgår från att du jämfört kablar då eller är det ren teori? Är nyfiken.


Last edited by Shoegazers Anonymous on 07 Mar 2018, 07:59, edited 1 time in total.



07 Mar 2018, 07:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
FuriousFingers wrote:
-Well said!

Dont thread on me!...
I will bite you in the back!... :mrgreen:


Mitt tips är att stacka minst två högtalarkablar med minst 20 meter, inte mindre. :lol:


07 Mar 2018, 07:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Shoegazers Anonymous wrote:

Jag utgår från att du jämfört kablar då eller är det ren teori? Är nyfiken.


Om man inte är vidskeplig så behöver man inte prova saker som enligt fysikens lagar gör så liten skillnad att det är meningslöst. Särskilt inte när andra redan gjort omfattande tester som visar just det.


07 Mar 2018, 10:11
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Makten wrote:
CarlM wrote:
Det är en reaktion med svavel som ligger som en hinna på silvret. Det är inte oxid som jag också trodde förr och det är ganska enkelt att ta bort.


Ah, det har du rätt i! Silversulfid. :) Betvivlar i och för sig att det har bra elektrisk ledningsförmåga, så frågan är vad skillnaden är i praktiken mot oxid. :roll:

Klart det finns anledning att undvika oxiderade ytor. Men de enda kontaktdon jag sett med ren koppar är såna man skruvar fast kabeln i, och där lär oxid inte vara ett problem oavsett.
Om man sen vill välja guld istället för krom för stickproppskontakter så lär det spela ungefär noll roll eftersom sträckan för kontaktytan är extremt kort. Guld är ju dessutom mjukt och tål inte nötning lika bra om man tänker koppla i och ur kontakten lite då och då. Man brukar inte ens ha guldplättering på kontaktdon på probar till mätsystem.


Jag skrev ett långt svar som jag dumpade. Hela diskussionen blir ganska meningslös om man inte först provlyssnar olika alternativ och hör någon skillnad. Om det inte är någon hörbar skillnad så spelar teorin inte någon som helst roll. Om man hör skillnad så kan man diskutera vad det beror på om man nu blir intresserad.

Om man tror att ledning av likspänning och överföring av komplexa analoga signaler är samma sak, så är det klart att det är svårt att se hur olika saker kan ha betydelse. Om allt bara handlar om resistans så är de förstås mycket som inte spelar någon roll.

Men skit samma. Här pratar vi gitarrspel och gitarrprylar med teknik från 40-, 50- och 60-talet och då är det inte lika kinkigt med kablar. (Även om jag väljer att använda lite mer påkostat kablage). Det är bäst att lämna känsliga ämnen som skillnad på kablar, rör och strängar och annat som skapar dålig stämning.


07 Mar 2018, 23:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Alla hörbara skillnader har ju en teknisk förklaring. Det roliga är att man väldigt sällan hör dessa förklaringar från de som "kan" audiofili. :wink:

Jag säger inte att det inte blir nån skillnad. Däremot tycker jag att det är störtlöjligt att hålla på med guldplättering och kablar för tusentals kronor. Vad är vitsen, även OM man möjligen eventuellt kan höra en mikroskopisk skillnad? Det blir lite som att borra hål i tandborsten för att göra resväskan lättare liksom. Klart det är intressant att nörda ner sig i teknik, men när det tar över hela grejen framför själva musiken (eller varför inte resan) så blir det nåt helt annat.
Var får man ens tag i musik som är så fruktansvärt välinspelad och producerad att det spelar nån roll? Hade [infoga vilken random gitarrist] oxid på högtalaranslutningarna? Troligen. 8)


08 Mar 2018, 01:22
Profile
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Makten wrote:
Klart det är intressant att nörda ner sig i teknik, men när det tar över hela grejen framför själva musiken (eller varför inte resan) så blir det nåt helt annat.
Var får man ens tag i musik som är så fruktansvärt välinspelad och producerad att det spelar nån roll? Hade [infoga vilken random gitarrist] oxid på högtalaranslutningarna? Troligen. 8)


De som säljer dessa grejer livnär sig på folks nörderi, och de kan garanterat inte själva höra någon skillnad. Det är bara det som irriterar mig lite ibland.

_________________



08 Mar 2018, 08:59
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Jun 2011, 14:31
Posts: 1096
Location: Sollentuna
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Renfield wrote:
En del hävdar att kvaliteten på kablarna mellan skivförstärkare och högtalare har en stor betydelse för kvaliteten på ljudbilden. Vad är eran erfarenhet?


Har du en hyfsat bra förstärkare och högtalare så kan det ha en rätt stor inverkan inom vissa ramar men även signalkablar spelar roll och det samverkar förstås
Tråden verkar hänga upp sig på uttalanden om guldplätering, men det är inte det som mest påverkar ljudbilden, det är väl primärt ett sätt att bibehålla god kontakt i anslutningar, vilket inte är konstigt alls
Fast många använder silver istället
Jag har testat en hel del och tycker Chord är bra, de gör i princip det de påstår men det är vettigt att välja rätt nivå i förhållande till vad du har för utrustning. Att köpa beg är smart, och utnyttja att det finns människor som hela tiden köper nya grejer...


09 Mar 2018, 20:10
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Verkar svårsåld...
https://www.blocket.se/lund/Nordost_Blu ... w=0&last=1

_________________
- Ingvar -


10 Mar 2018, 14:01
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Musikanten wrote:


Herregud vilket svammel. Det är på samma nivå som homeopati. :shock:


10 Mar 2018, 14:48
Profile
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Musikanten wrote:

Nörd-ost , oslagbart...

12.000 nypris vilket jävla skämt.

Angående texten, är det Ranelid som säljer?

Tack för ett bra skratt på Lördagseftermiddan...

_________________



10 Mar 2018, 16:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Googlade på "Nordost" och hurra vad glad man blev, dom har instrumentkablar i sortimentet också! Äntligen kan man ha en gitarrsladd som är dyrare än förstärkaren!
Sen kan man ju bara börja drömma, hur bra kan till exempel en Doumble-förstärkare verkligen låta med en sladd som lovar "Målet är att transportera en signal så snabbt som möjligt"? Vi pratar här om en sladd där elektronerna färdas snabbare en ljusets hastighet!

_________________
pudas


10 Mar 2018, 17:37
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
pudas wrote:
Googlade på "Nordost" och hurra vad glad man blev, dom har instrumentkablar i sortimentet också! Äntligen kan man ha en gitarrsladd som är dyrare än förstärkaren!
Sen kan man ju bara börja drömma, hur bra kan till exempel en Doumble-förstärkare verkligen låta med en sladd som lovar "Målet är att transportera en signal så snabbt som möjligt"? Vi pratar här om en sladd där elektronerna färdas snabbare en ljusets hastighet!


Hahaha!!! :mrgreen:

Detta samtidigt som de mest ljudintresserade inom elgitarr brukar hävda att det låter bäst med gamla NOS-komponenter vars specifikationer är allt annat än "bra". För att inte tala om det helt irrationella i att föredra point-to-point och dylikt.
Om det ändå fanns nån som helst logik i alla dessa resonemang, men det gör det inte. Varför skulle man vilja ha en hifi-kabel till ett instrument som absolut inte ska låta hifi-bra? :roll:


10 Mar 2018, 18:41
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Fast 32,000 SEK för en SPDIF-kabel är ju relativt billigt!

Med tanke på att Kjell tar 99 SEK...

_________________
http://www.ergopikk.com


10 Mar 2018, 20:52
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Snake oil är oftas mycket underhållande, så även i detta fall.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


11 Mar 2018, 15:24
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Makten wrote:

Detta samtidigt som de mest ljudintresserade inom elgitarr brukar hävda att det låter bäst med gamla NOS-komponenter vars specifikationer är allt annat än "bra". För att inte tala om det helt irrationella i att föredra point-to-point och dylikt.
Om det ändå fanns nån som helst logik i alla dessa resonemang, men det gör det inte. Varför skulle man vilja ha en hifi-kabel till ett instrument som absolut inte ska låta hifi-bra? :roll:


Nä vänta lite, ptp har flera fördelar över pcb !
Dom tydligaste är att ptp är betydligt mer servicevänligt över pcb, speciell om pottarna är monterade direkt i pcb. då blir det betydligt omständigare att byta och dyrare.
Ptp är mer pålitligare och hållet bättre än pcb (generellt sett )

Men om det är ljudmässigt du tänker på, så visst en bra (med betoning på bra) gjord layout på pcb bör inte göra någon skillnad.
Vissa vill göra gällande det ska bli skillnad, men det är jag inte övertygad om.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Mar 2018, 19:58
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Amp Healer wrote:
Nä vänta lite, ptp har flera fördelar över pcb !
Dom tydligaste är att ptp är betydligt mer servicevänligt över pcb, speciell om pottarna är monterade direkt i pcb. då blir det betydligt omständigare att byta och dyrare.
Ptp är mer pålitligare och hållet bättre än pcb (generellt sett )

Men om det är ljudmässigt du tänker på, så visst en bra (med betoning på bra) gjord layout på pcb bör inte göra någon skillnad.
Vissa vill göra gällande det ska bli skillnad, men det är jag inte övertygad om.


Jag menade endast ljud. Sen kan du ju försöka hitta en modern hifi-förstärkare som är point-to-point. Varför skulle nån göra sig omaket att ha en dyrare och mycket större kretslösning när det inte blir bättre? :mrgreen:
Därmed köper jag inte att hållbarhet skulle vara en anledning för PTP. Om något har du stora tunga komponenter som sitter i längre trådar där lödningarna borde ha större risk att vibrera sönder, än om benen går ner i ett kretskort.

Edit: Däremot är det ju strålande om man vill bygga från scratch själv, och/eller modda sina grejer.


11 Mar 2018, 20:10
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Makten wrote:
Om man inte är vidskeplig så behöver man inte prova saker som enligt fysikens lagar gör så liten skillnad att det är meningslöst. Särskilt inte när andra redan gjort omfattande tester som visar just det.

Väl talat, bäste herr Watson!

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


11 Mar 2018, 22:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Makten wrote:
Amp Healer wrote:
Nä vänta lite, ptp har flera fördelar över pcb !
Dom tydligaste är att ptp är betydligt mer servicevänligt över pcb, speciell om pottarna är monterade direkt i pcb. då blir det betydligt omständigare att byta och dyrare.
Ptp är mer pålitligare och hållet bättre än pcb (generellt sett )

Men om det är ljudmässigt du tänker på, så visst en bra (med betoning på bra) gjord layout på pcb bör inte göra någon skillnad.
Vissa vill göra gällande det ska bli skillnad, men det är jag inte övertygad om.


Jag menade endast ljud. Sen kan du ju försöka hitta en modern hifi-förstärkare som är point-to-point. Varför skulle nån göra sig omaket att ha en dyrare och mycket större kretslösning när det inte blir bättre? :mrgreen:
Därmed köper jag inte att hållbarhet skulle vara en anledning för PTP. Om något har du stora tunga komponenter som sitter i längre trådar där lödningarna borde ha större risk att vibrera sönder, än om benen går ner i ett kretskort.

Edit: Däremot är det ju strålande om man vill bygga från scratch själv, och/eller modda sina grejer.


Ja det var inte så svårt, snabb sökning på google så hittar jag två moderna rörsteg som är byggda PTP = Shugaung S-8 och Croft.

När det gäller hållbarhet med pcb så är det empiriskt.
Under alla dom åren jag hållit på så tvärtemot ditt exempel just är det just pcb som har problem med större komponenter lossnar o glappar vanligt problem, och vet att även Zven nämnt detta flera gånger, så jag är långt ifrån ensam om att springa på det.
Och har aldrig varit med om det med PTP.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


12 Mar 2018, 00:32
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Amp Healer wrote:
Ja det var inte så svårt, snabb sökning på google så hittar jag två moderna rörsteg som är byggda PTP = Shugaung S-8 och Croft.


Sen när är rörsteg moderna? :mrgreen: :wink:


Quote:
När det gäller hållbarhet med pcb så är det empiriskt.
Under alla dom åren jag hållit på så tvärtemot ditt exempel just är det just pcb som har problem med större komponenter lossnar o glappar vanligt problem, och vet att även Zven nämnt detta flera gånger, så jag är långt ifrån ensam om att springa på det.
Och har aldrig varit med om det med PTP.


Då måtte det vara nån skitkonstruktion, för jag ser inte hur det skulle finnas nån PCB-specifik anledning att komponenter lossnar lättare där. Särskilt inte om det är samma typ av komponenter.
Men visst, eftersom PCB är mycket billigare (om man tillverkar i stor skala) så förekommer det ju i fler billiga förstärkare där man snålat på annat också. Men att PCB inte skulle vara hållbart stämmer inte eftersom det används i typ all elektronik nu för tiden. Från rymdsonder till bilar och fan och hans mormor. Det vore extremt märkligt om det inte skulle hålla och duga i en gitarrförstärkare, bara man gör det bra.


12 Mar 2018, 01:16
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Bara en reflektion ang hållbarhet och att allt idag görs på PCB. Har kvaliteten gått upp idag eller blivit sämre? Min uppfattning är att saker som gjordes förr höll bra mycket längre... Allt hänger ju inte på elektroniken förvisso, men som sagt - bara en reflektion.


12 Mar 2018, 07:43
Profile WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Shoegazers Anonymous wrote:
Bara en reflektion ang hållbarhet och att allt idag görs på PCB. Har kvaliteten gått upp idag eller blivit sämre? Min uppfattning är att saker som gjordes förr höll bra mycket längre... Allt hänger ju inte på elektroniken förvisso, men som sagt - bara en reflektion.


I allmänhet så byter folk idag ut saker betydligt mer frekvent, så det finns eg ingen säljfaktor längre i att saker ska hålla länge. Varför ska tex en tv hålla i 15 år när tekniken gör den
gammal efter bara 2-3 år ?

Detta har ju tillverkare anammat och lågt pris verkar vara det som gäller istället. Vill man ha kvalitet får man leta efter det.

_________________



12 Mar 2018, 09:46
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Dec 2008, 21:48
Posts: 947
Location: Stockholm
Post Re: Kvalité på högtalarkablar.
Makten wrote:
Är det nåt man kan nörda ner sig i och lägga pengar på så är det rumsakustik däremot.


Kan inte bli mer sant.
Folk lägger ner galna pengar på förstärkare och högtalare men glömmer bort den absolut viktigaste aspekten för att få ett snyggt och välbalanserat ljud.

_________________
http://www.lavrell.com
email: lavrell (at) gmail.com


13 Mar 2018, 08:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.