View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:55



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Klemt Echolette 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Klemt Echolette
Är erbjuden att köpa en sådan. Inget pris har ännu nämnts och jag har inte sett den än så jag vet inte om den fungerar. Den ser dock kosmetiskt fin ut på bilder.

Den har bara haft en ägare men eftersom det är från ett dödsbo så vet jag inte hur mycket den använts och hur länge den kan ha stått.

Så... om den visar sig behöver en restaurering (vilket väl är att förmoda oavsett?) - hur mycket ska jag ge för den och hur mycket kommer det att kosta att få den tipp topp hos en fackman?

Funderar också på att ge mig på att renovera den själv. Svårighet??


01 Mar 2018, 13:30
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Klemt Echolette
Vilken modell ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


01 Mar 2018, 16:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Klemt Echolette
Jag köpte ett Eminenteko för en massa år sedan som stått i en garderob drygt 20 år, innan dess knappt använt. Så visst kan det vara så att det inte är så mycket att göra. Dock, eventuella elektrolyter kommer du troligen att behöva byta.

_________________
/Lennart


01 Mar 2018, 17:43
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Klemt Echolette
Amp Healer wrote:
Vilken modell ?


5/NG51


01 Mar 2018, 18:00
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Klemt Echolette
Custom Sam wrote:
Jag köpte ett Eminenteko för en massa år sedan som stått i en garderob drygt 20 år, innan dess knappt använt. Så visst kan det vara så att det inte är så mycket att göra. Dock, eventuella elektrolyter kommer du troligen att behöva byta.


Fast alla modeller av Klemt Echolette är ekon, (som kan vara lätta tro av namnet) så därav min fråga om modell :)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


01 Mar 2018, 18:04
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Klemt Echolette
Vinyljunkie wrote:
Amp Healer wrote:
Vilken modell ?


5/NG51


Ja då var det ett eko :)

Inte så många E-lytar i denna så det ska inte vara någon större kostnad.
Sen är det ju hur motor,huvud mm är i skick ?
Per Alm vill minnas killen heter som kan dessa rörekon .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


01 Mar 2018, 18:19
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Klemt Echolette
Yes, Per Olof Alm i Vallentuna är mannen som har fixat mitt Klemt Echolette NG-51 eko.
Kenny Håkansson använde denna modell med Kebnekajse på 70-talet, och Reine Fiske (Dungen m.fl) har gått i hans fotspår och får en stor del av sitt sound med detta eko (samt preamp).

Jag har själv ett Echolette NG-51.


04 Mar 2018, 18:24
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Klemt Echolette
GreatShakes wrote:
Yes, Per Olof Alm i Vallentuna är mannen som har fixat mitt Klemt Echolette NG-51 eko.
Kenny Håkansson använde denna modell med Kebnekajse på 70-talet, och Reine Fiske (Dungen m.fl) har gått i hans fotspår och får en stor del av sitt sound med detta eko (samt preamp).

Jag har själv ett Echolette NG-51.


Vad fick du betala för att få det tip top?


05 Mar 2018, 15:43
Profile
User avatar

Joined: 01 Mar 2013, 00:46
Posts: 122
Location: Uppsala
Post Re: Klemt Echolette
Kan också slå ett slag för P.O Alm, han fixade mitt (som jag sen sålde iofs), har för mig att han tog lite mer än en tusenlapp för det eller något sånt.


05 Mar 2018, 17:37
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Klemt Echolette
Nu har jag hört från andra håll också om denne herr Alm. Synd att det är lite för långt till Stockholm. Borde ju finnas någon liknande i väst-Sverige?


05 Mar 2018, 18:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Klemt Echolette
Vet inte om Bo Hansén fortfarande håller på med audio, han skriver då och då på rörforumet. Sedan är eko lite speciellt, och det är väl inte alla som kan/vill hålla på med.

Jag har själv kondingrenoverat mitt eget Eminenteko, och det innefattade att byta alla kondingar, inkl. plast, så det var massor. Det gick att få till, och ekot fungerar utmärkt efteråt. Dock, naturligtvis hade t.ex PO kunnat skruva till diverse fintrim som inte jag kan.

Och, det är förstås några kronor med en dryg tusing, och nu vet jag inte alls om det gäller dig, men många lägger ju lika mycket på distbox nr 7 i raden... Om man gillar ljudet från ett bra eko så är det värt mycket i mina öron, lyfter klart ljudet.

_________________
/Lennart


05 Mar 2018, 19:40
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Klemt Echolette
Custom Sam wrote:
Vet inte om Bo Hansén fortfarande håller på med audio, han skriver då och då på rörforumet. Sedan är eko lite speciellt, och det är väl inte alla som kan/vill hålla på med.

Jag har själv kondingrenoverat mitt eget Eminenteko, och det innefattade att byta alla kondingar, inkl. plast, så det var massor. Det gick att få till, och ekot fungerar utmärkt efteråt. Dock, naturligtvis hade t.ex PO kunnat skruva till diverse fintrim som inte jag kan.

Och, det är förstås några kronor med en dryg tusing, och nu vet jag inte alls om det gäller dig, men många lägger ju lika mycket på distbox nr 7 i raden... Om man gillar ljudet från ett bra eko så är det värt mycket i mina öron, lyfter klart ljudet.


Bo Hansén har gått i pension och tar bara sina gamla stamkunder numer.

Pengarna är inte det stora problemet i första hand, en tusing har jag räknat med. Men skicka ömtåliga gamla klenoder fram och tillbaka från en kust till en annan avskräcker.


07 Mar 2018, 13:34
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Klemt Echolette
Vinyljunkie wrote:
GreatShakes wrote:
Yes, Per Olof Alm i Vallentuna är mannen som har fixat mitt Klemt Echolette NG-51 eko.
Kenny Håkansson använde denna modell med Kebnekajse på 70-talet, och Reine Fiske (Dungen m.fl) har gått i hans fotspår och får en stor del av sitt sound med detta eko (samt preamp).

Jag har själv ett Echolette NG-51.


Vad fick du betala för att få det tip top?


Jag har för mig att det var 1500kr, men jag minns inte helt hundra.


07 Mar 2018, 19:20
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Klemt Echolette
Ingen som hade nåt spår till nån bandekoexpert på västkusten?


12 Mar 2018, 13:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Klemt Echolette
Du nämnde i början att du eventuellt skulle renovera själv, vad gäller att byta komponenter etc är inte det så himla märkligt, det kan vara lite trångt. Men det är ingen omöjlighet för en normalhändig person som har lödat en del och som tänker före denne sätter lödkolven i komponenterna har kopplat ur strömmen etc.

Det låter förmodligen väldigt bra om ekot, rör och allt. Så det är helt klart värt en hel del att få i ordning på. Det borde synas ganska enkelt om tonhuvudena är slitna? Om de inte är det är det mer att byta elektroyter.

Jag kopplade röret via en loop i pedalbordet, så det är bara med i kretsen när det ska vara med. Annars färgar det hela tiden, och det är kanske inte det man vill.

_________________
/Lennart


12 Mar 2018, 18:04
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Klemt Echolette
Custom Sam wrote:
Du nämnde i början att du eventuellt skulle renovera själv, vad gäller att byta komponenter etc är inte det så himla märkligt, det kan vara lite trångt. Men det är ingen omöjlighet för en normalhändig person som har lödat en del och som tänker före denne sätter lödkolven i komponenterna har kopplat ur strömmen etc.

Det låter förmodligen väldigt bra om ekot, rör och allt. Så det är helt klart värt en hel del att få i ordning på. Det borde synas ganska enkelt om tonhuvudena är slitna? Om de inte är det är det mer att byta elektroyter.

Jag kopplade röret via en loop i pedalbordet, så det är bara med i kretsen när det ska vara med. Annars färgar det hela tiden, och det är kanske inte det man vill.


Ja men det ser ut att vara originalrör i. Jag vet inte hur viktigt det är att dessa ska matchas och det ser ut att vara ganska mycket som behöver bytas? Rör är inget jag kan. Sen tänker jag mig att det behövs vissa inställningar i bandtransporten också? Det känner jag inte heller att jag kan fixa själv. Elektroniken löser jag men om jag ändå måste lämna in den för det andra så känns inte 1000-1500 så farligt för en helrenovering.


12 Mar 2018, 18:45
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Klemt Echolette
Ev har jag ett likadant som jag ska ta i tu med
En sak gemensamt med alla bandekon är att tryck rullens gummi har torkat ihop och förmodligen måste bytas
Annar brukar det bli för mycket svaj
Bandslingor har jag sett på ebay
Tonhuvuden går att slipa om man har tur

Kommer hem om en dryg vecka, ska se vad jag har för modell och om jag kan ge nåt tips
Mitt ex ligger sedan 10 år på fixa-nån-gång-hyllan och tillhör en kund som inte längre lever

_________________
tligen


13 Mar 2018, 05:34
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Klemt Echolette
tligen wrote:
Ev har jag ett likadant som jag ska ta i tu med
En sak gemensamt med alla bandekon är att tryck rullens gummi har torkat ihop och förmodligen måste bytas
Annar brukar det bli för mycket svaj
Bandslingor har jag sett på ebay
Tonhuvuden går att slipa om man har tur

Kommer hem om en dryg vecka, ska se vad jag har för modell och om jag kan ge nåt tips
Mitt ex ligger sedan 10 år på fixa-nån-gång-hyllan och tillhör en kund som inte längre lever


Rädda uttorkade tryckrullar och tonhuvuden har jag lite erfarenhet av med rullbandspelare och kassettdeck. Det jag känner mig osäker på är om detta har samma funktion i ett eko. Jag tror det är en annan typ av inställningar som behöver göras. Har inte haft tid att forska om det men om jag inte hittar nån motsvarande P O Alm i västsverige så kanske jag ger mig på det själv. Isåfall är dina tips välkomna!


13 Mar 2018, 14:17
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Klemt Echolette
Vad gäller rören så är det inget som behöver matchas mer än andra förstegsrör vad jag hört. De är troligen helt ok.

Om jag förstått det rätt är Klemt eko lika Dynacord eko, schema jag hittat ser väldigt lika ut. Bla.

Det sitter en stor konding för att motorn ska snurra runt riktigt, och det är inte helt enkelt att få tag i en liknande konding. Jag fick ett tips av "Fragt Jan" att sätta ihop två mindre kondingar för att uppnå samma effekt. Ska se i dokumenten om jag hittar den beskrivningen.

_________________
/Lennart


13 Mar 2018, 21:41
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Klemt Echolette
Custom Sam wrote:
Vad gäller rören så är det inget som behöver matchas mer än andra förstegsrör vad jag hört. De är troligen helt ok.

Om jag förstått det rätt är Klemt eko lika Dynacord eko, schema jag hittat ser väldigt lika ut. Bla.

Det sitter en stor konding för att motorn ska snurra runt riktigt, och det är inte helt enkelt att få tag i en liknande konding. Jag fick ett tips av "Fragt Jan" att sätta ihop två mindre kondingar för att uppnå samma effekt. Ska se i dokumenten om jag hittar den beskrivningen.


Det låter ju faktiskt inte så jättekomplicerat när du lägger fram det sådär. Men även om jag får den att funka så behöver jag nästan testa mot en som är prefekt för att veta att jag inte missat nåt. Lite därför jag nog ändå helst vill hitta någon som kan åta sig det.


14 Mar 2018, 12:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Klemt Echolette
Jag tror att det är bättre att posta på rördelen av forumet, det är främst där teknikgurusarna uppehåller sig.:-)

_________________
/Lennart


14 Mar 2018, 16:50
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Klemt Echolette
Custom Sam wrote:
Jag tror att det är bättre att posta på rördelen av forumet, det är främst där teknikgurusarna uppehåller sig.:-)


Sicka ena som bara håller till där. :)

Vi testar!


14 Mar 2018, 17:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.