View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 01:18



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Fanned frets 
Author Message

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Fanned frets
Några här på bojen med erfarenhet av fanned frets? Finns det några byggare/tekniker i landet som kan installera en greppbräda med dylikt?


01 Mar 2018, 11:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Fanned frets
Ganska mycket, äger en och har spelat på massor. Även om de jag är i kontakt med inte får kallas för fanned frets för att någon registrerat namnet (utan att ha kommit på det).

Fantastisk grej, tycker jag.
Då speciellt ur ergonomi hänseende, för min del.

Har svårt att se att man kan sätta det på en befintlig gitarr med att byta greppbräda.
Hela skalkonstruktionen måste ju ändra om.
Det skulle nog bli mycket billigare, bättre och enklare att köpa en som redan är det.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


01 Mar 2018, 12:28
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Fanned frets
Mja, klart skalan blir annorlunda, men det är väl inte svårare än att man installerar ett nytt stall när man ändå är igång?

Jag har en akustisk gitarr som jag gillar väldigt mycket, som tyvärr lider av lite väl hög stränghöjd. Dessutom är dragstången paj och behöver göras något åt. Jag tänker att om det ändå behövs ett större ingrepp där man tar bort greppbrädan så kunde man passa på och göra något utöver det vanliga. Har funderat på fanned frets eller tt. Spelar dock mest öppna stämningar, och då tror jag att fanned frets är ett bättre alternativ.
Återigen, någon som har tips på vem man kan vända sig till?


01 Mar 2018, 18:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Jan 2008, 17:00
Posts: 1348
Location: Trollhättan
Post Re: Fanned frets
Köpte min första Strandberg 6a för drygt 2 år sedan och spelar nog 90% av tiden på mina OS6:or kontra resten av mina konventionella gitarrer.

Fanned fret känns "rätt" då det följer handens naturliga position längs greppbrädan. Annars är det framför allt den progressiva längre skalländgen på dom tjockare strängarna som ger en mycket bättre balans mellan tunna å tjocka strängar kontra en standard greppbräda. Det blir mer "kött" i dom feta strängarna samtidigt som det är lätt att benda i dom tunna.

Tycker också att fanned fret intonerar bättre än konventionella gitarrer. Vet inte varför men bägge OS6:orna gör det.
Har inte så mycket erfarenhet av TT men det resultat man (jag i alla fall) får med fanned fret m.a.p intonering är riktigt bra (å jag är känslig när det låter "surt") och skulle nog inte satsa på TT (men det är en högst personlig åsikt det)

Sweden Guitarworks tillverkar Strandbergs Custom Shop gitarrer (fanned fret, TT och fanned fret TT), så dom kanske kan hjälpa till
Kolla med Leif https://swedenguitarworks.com

_________________
"spelar som smör" var ett understatement, som smör i en teflonpanna snarare


02 Mar 2018, 04:27
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Fanned frets
Tackar! Skall höra med dem.


02 Mar 2018, 08:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Fanned frets
televinklad wrote:
Köpte min första Strandberg 6a för drygt 2 år sedan och spelar nog 90% av tiden på mina OS6:or kontra resten av mina konventionella gitarrer.

Fanned fret känns "rätt" då det följer handens naturliga position längs greppbrädan. Annars är det framför allt den progressiva längre skalländgen på dom tjockare strängarna som ger en mycket bättre balans mellan tunna å tjocka strängar kontra en standard greppbräda. Det blir mer "kött" i dom feta strängarna samtidigt som det är lätt att benda i dom tunna.

Tycker också att fanned fret intonerar bättre än konventionella gitarrer. Vet inte varför men bägge OS6:orna gör det.
Har inte så mycket erfarenhet av TT men det resultat man (jag i alla fall) får med fanned fret m.a.p intonering är riktigt bra (å jag är känslig när det låter "surt") och skulle nog inte satsa på TT (men det är en högst personlig åsikt det)

Sweden Guitarworks tillverkar Strandbergs Custom Shop gitarrer (fanned fret, TT och fanned fret TT), så dom kanske kan hjälpa till
Kolla med Leif https://swedenguitarworks.com


Det där med intoneringen är intressant, jag fick själv samma idé när jag började leka med det.
Troligen för att jag hört och läst att det var så på det mighty web.

Men FF intonerar inte bättre som ett mätbart faktum. Det intonerar exakt lika bra, och ibland (beroende på mängd FF) sämre. De inbördes tonförhålladena på varje sträng blir lika statiskt (fel) på en sån som på en vanlig hals.

Mät inte, det är alltid bättre att fortsätta tro att något är bättre än det faktiskt är.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Mar 2018, 09:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Jan 2008, 17:00
Posts: 1348
Location: Trollhättan
Post Re: Fanned frets
Håller med dig Magnus, fanned fret borde vara lika bra/illa som en konventionel greppbräda.
Men ingen av dom andra high end gurkorna med vanlig bräda intonerar lika bra som Strandbergarna

Låter det bra, så låter det bra :D

_________________
"spelar som smör" var ett understatement, som smör i en teflonpanna snarare


02 Mar 2018, 17:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Fanned frets
televinklad wrote:
Håller med dig Magnus, fanned fret borde vara lika bra/illa som en konventionel greppbräda.
Men ingen av dom andra high end gurkorna med vanlig bräda intonerar lika bra som Strandbergarna

Låter det bra, så låter det bra :D


Jag tror att skillnaden kommer från bättre slipade band.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Mar 2018, 19:00
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.