View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:17



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Duesenberg les trem montering 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Duesenberg les trem montering
Jag funderar på att sätta en duesenberg les trem 2 på en gitarr jag har. Det är ju designat för att monteras i bussningarna för ett stop tail a la Gibson och dylikt. Problemet är ju att gitarren i fråga har trapeze. Jag gissar att det uppenbara svaret är att borra och montera bussningar men missar jag nån smartare lösning? Montera skruvarna direkt i trät eller är det en väldigt dum idé? :s och hur mycket djup behöver såna bussningar? Gitarren är rätt tunn.


23 Feb 2018, 23:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Duesenberg les trem montering
Verkar synd att göra om du har trapets. Les Trem fungerar mycket bra men har du inte stop tail så är poängen förlorad. Vore inte ett B7 fräckare?

/z


25 Feb 2018, 08:45
Profile WWW

Joined: 26 Jul 2015, 21:13
Posts: 25
Post Re: Duesenberg les trem montering
Jag tänker likadant. Att det bara är ett förstahandsval om man redan har stop tail. Själv har jag monterat ett Duesenberg Tremola på en Guild Starfire som hade trapeze. Det var lätt gjort och funkar värdigt bra. Sen har jag också ett les trem i byrån som jag haft på en les paul. Rent tekniskt funkar det väl bra, men det det är väldigt tight, och känns i vägen när jag spelar. Jag hade valt Tremola framför les trem alla gånger.

Nu kanske du redan har ett les trem, och i så fall rekommenderar jag att du ser till att få lite mer avstånd mellan stall och trem än vad det blir på en les paul.


25 Feb 2018, 12:07
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Duesenberg les trem montering
Tveksamt om ett b7 skulle få plats på den här gitarren (Rickenbacker 480) men det handlar först och främst om att jag föredrar hur duesenberg vibratot känns framför bigsby. Hade ingen aning om tremola:n dock, kan ju vara perfekt! Hur långt är det?


25 Feb 2018, 12:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 26 Jul 2015, 21:13
Posts: 25
Post Re: Duesenberg les trem montering
Finns ju lång och kort version (a la B7 och B5). Jag har långa versionen och den bygger 165mm från gitarrkant.

Jag handlade härifrån:
https://www.rockinger.com/index.php/en/ ... es/l-WG073


25 Feb 2018, 12:37
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Duesenberg les trem montering
Får mäta lite och fundera. Den korta versionen skulle ju fortfarande behöva monteras i kroppen men blir mycket mindre krångligt än att montera bussningar.
Tack för tipset! :)


25 Feb 2018, 15:53
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] and 42 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.