View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:42



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Jaguar Vs Jazzmaster, ljudmässigt? 
Author Message

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Jaguar Vs Jazzmaster, ljudmässigt?
Vore kul om nån kunde förklara skillnaden om det nu är någon?


21 Feb 2018, 20:07
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Jaguar Vs Jazzmaster, ljudmässigt?
Jaggan är lite ”tunnare” i ljudet på ngt sätt. De har många likheter, men jag skulle nog förklara det lättast genom att du kan visualisera mickarnas bredd mot varann. Jazzmasterns bredd är ju som HB, men har inte det ljudet alls. Inte heller som P90, men ett ”bredare” ljud. Sen spelar ju skallängden in, kanske den största faktorn? Jag har tex en Jaguar med Jazzmaster-mickar. Den låter fortfarande väldigt mycket Jaguar. Jättesvårt att förklara faktiskt känner jag. Det enkla svaret är som alltid att prova och jämföra. Jazzmaster känns nog lite mer allround av de båda även om den sticker ut lite från mängden även den.

Snyggaste gurorna iaf! Har du svårt att välja, gå på den som du tycker är snyggast om du inte har möjlighet att prova och jämföra. :D


21 Feb 2018, 21:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Jaguar Vs Jazzmaster, ljudmässigt?
Sen beror det ju lite på vilken modell av modellen det är så klart. Jaggans mickar som inte är USA är mer som strata-mickar och JM som inte är USA har lite annan lindning och höjd. Sen har det kommit en del andra varianter. Provade en JM som en replokalsgranne hade, den lät helt annorlunda. Bra som sjutton, men inte som en JM. Googlade på den efteråt och det visade sig att den hade 250k pottar i stället mot 1M som är klassiska värdet. Så frågan är svår att svara på.

Vilka modeller tänker du på?


21 Feb 2018, 21:29
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Jaguar Vs Jazzmaster, ljudmässigt?
Har främst kollat US-made modeller. Bla nya professional serien samt reissue grejerna. Har lurat på en Jazzmaster bra länge men velar lite. Vill gärna ha möjlighet till Stratocaster sound men ändå inte lira Strat liksom. Tycker de är grymt snygga! Var inne på 4Sound å kände lite på en Classic Laquer (Mexico) men den var inte speciellt kul tyckte jag. Fick inget habegär.


22 Feb 2018, 10:02
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Jaguar Vs Jazzmaster, ljudmässigt?
Shoegazers Anonymous wrote:
Jaggan är lite ”tunnare” i ljudet på ngt sätt. De har många likheter, men jag skulle nog förklara det lättast genom att du kan visualisera mickarnas bredd mot varann. Jazzmasterns bredd är ju som HB, men har inte det ljudet alls. Inte heller som P90, men ett ”bredare” ljud. Sen spelar ju skallängden in, kanske den största faktorn? Jag har tex en Jaguar med Jazzmaster-mickar. Den låter fortfarande väldigt mycket Jaguar. Jättesvårt att förklara faktiskt känner jag. Det enkla svaret är som alltid att prova och jämföra. Jazzmaster känns nog lite mer allround av de båda även om den sticker ut lite från mängden även den.

Snyggaste gurorna iaf! Har du svårt att välja, gå på den som du tycker är snyggast om du inte har möjlighet att prova och jämföra. :D

Instämmer i detta.
Jaguaren kan vara rätt "hård" och skrikig i ljudet, sällan jag använder enbart stallmicken, mellanläget låter guld men också halsmicken har ett fint ljud.
JM har ett rätt fett ljud, som låter riktigt bra i vissa sammanhang.
Skulle jag välja blev det Jaguar före JM, JM känns för "stor". Men jag har båda modellerna, det är de värda.


22 Feb 2018, 10:36
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Jaguar Vs Jazzmaster, ljudmässigt?
LabLord wrote:
Har främst kollat US-made modeller. Bla nya professional serien samt reissue grejerna. Har lurat på en Jazzmaster bra länge men velar lite. Vill gärna ha möjlighet till Stratocaster sound men ändå inte lira Strat liksom. Tycker de är grymt snygga! Var inne på 4Sound å kände lite på en Classic Laquer (Mexico) men den var inte speciellt kul tyckte jag. Fick inget habegär.


Jag har haft exakt samma tanke. Jag tycker Jazzmaster och Jaguar är de överlägset skönaste gitarrerna att spela på. Min erfarenhet av Jaguar är också att de är lite skrikiga och tunna. Iallafall stallmicken som sitter för nära stallet. Den kortare mensuren i samband med behovet av tjocka strängar ( för att förhindra rassel) gjorde att jag såg den som en väldigt bra kompgitarr i mellan och halsläge. Kändes dock lite väl stiff för solo. Jag gillar ett ganska hårt ljud och vill ha resonansen i kroppen när jag spelar. Där tycker jag att Jazzmastern känns lite för slö. Stallet gör att attacken uteblir och det blir lite för runt och mjukt för min smak. Iallafall att ha som EN gitarr. Ingen allroundsak tycker jag. Jag hade velat ha attacken och ljudet från en Stratocaster med enkel trelägesswitch - i en Jazzmasterkropp. Men det kanske är omöjligt. Telemaster är kanske närmast det jag vill åt? Så jag spelar bara Stratocaster numera. Jag sålde Jaguaren. Men jag såg jäkligt cool ut med den. :D


22 Feb 2018, 11:04
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.