View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:50



Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Det är för lite KISS på Bojen! 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
albert wrote:
rifle wrote:
... förutom trummisar och Gene.

Nä, Gene spelar ju på en tuff yxa!


Japp. En Kramer i början och sedermera Washburn.


22 Feb 2018, 13:13
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Frågan jag funderar på just nu är vad Bob använde för gitarrer då han la gitarrspår?
Finns det nån känd info om detta?
Inte för att det spelar nån roll alls men kuriosa är alltid kul.


22 Feb 2018, 13:36
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
rifle wrote:
Frågan jag funderar på just nu är vad Bob använde för gitarrer då han la gitarrspår?
Finns det nån känd info om detta?
Inte för att det spelar nån roll alls men kuriosa är alltid kul.


Gibson?

Nä men skämt åsido så tror jag på BC Rich, eftersom han har det i de liveklipp med Meatloaf från tiden.


22 Feb 2018, 13:50
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
rifle wrote:
Frågan jag funderar på just nu är vad Bob använde för gitarrer då han la gitarrspår?
Finns det nån känd info om detta?
Inte för att det spelar nån roll alls men kuriosa är alltid kul.


http://www.metal-rules.com/2011/12/15/b ... ist-part2/

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... -uvnSDaUBo

Image

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


22 Feb 2018, 13:59
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Apropå Bob Kulick, det här tycker jag är lite förbisett:

https://www.youtube.com/watch?v=v8T-Ngk4rXc

edit: har inte lyssnat på det på evigheter och det var ett oväntat surt solo.. men låten är fortfarande kick ass!


23 Feb 2018, 13:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Vinyljunkie wrote:
Apropå Bob Kulick, det här tycker jag är lite förbisett:

https://www.youtube.com/watch?v=v8T-Ngk4rXc

edit: har inte lyssnat på det på evigheter och det var ett oväntat surt solo.. men låten är fortfarande kick ass!


Riktigt Cheesey , vilken jävla dynga 8)

_________________



23 Feb 2018, 22:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Vinyljunkie wrote:
CarlM wrote:
Underbart att medelålders män kan ryka ihop om vilka gitarrer Kiss har använt... :)

Rätt svar är att Paul Stanley och Ace Frehley (i huvudsak) spelade på Gibson fram till 1976, d v s på alla bra skivor. (= debuten, Rock'n'roll over och Destroyer).

Så för mig är också Kiss = Gibson.


Möjligt att det är underbart men även du har fel. Paul (och Gene) spelade i huvudsak på customgitarrer som byggdes av en gitarrbyggare i New York (som jag inte kommer ihåg vad han hette nu) fram till just 1976. Ace körde på Ovation och Epiphone i början av karriären för att sen mestadels spela på Gibson (och Ibanez) fram till 1978 då han även använde Greco. På 80-talet använde han även Washburn. Ace är den enda man egentligen kan koppla ihop med Gibson på riktigt. Övriga medlemmar har använt märket sparsamt eller inte alls.


Om du läser mitt inlägg så pratade jag om tiden fram till 76. Därefter är det ju väl känt att Paul tog fram sin PS-10 med Ibanez och att Ace spelade lite på några japanska gitarrer på en Japan-turné. (Vad Ace spelade på innan Kiss har ju inte med diskussionen att göra) Men om man tittar på liveklipp eller foton fram till Rock'n'Roll Over-perioden så kan vi nog vara överens om att man nästan alltid ser Ace med Les Pauler och Paul med Firebirds, Flying Vs och den lite udda Maraudern. Vad han använde i studion går förstås inte att se men så här säger Paul till Vintage Guitar:

So, what guitar did you switch to at this point?
A couple of different guitars, but primarily, I was using Gibson Vs.

Then what guitar were you using for Dressed To Kill?
I really don’t remember, but Gibson was giving me a whole lot of guitars at that point. Actually, I think I was probably using one of those Gibson Midnight Specials, which looked like a bolt-on version of those small L5Ss.

Your endorsement of the Gibson Marauder seemed a little farfetched. After all, the tone on those guitars is not, uh, legendary…
Truly, the Marauder was the guitar that I broke on stage every night, I never played one live! They were horrible. I don’t know what they were thinking, but everyone has their moment of folly!

When was your faith restored in Gibson?
I went through a period in the late ’80s and early ’90s of playing Gibsons again. I started playing Les Pauls onstage. They are amazing guitars, out of the custom shop. It was as though they revived the craftsmanship and suddenly remembered what it meant to be Gibson. They gave me a V that I’ll also use on this tour. It’s black, mirror pickguard, one pickup and a volume. It’s a replica of my old V.

The guitars you used in the studio during the ’70s were often precious vintage models, correct?
At that point, I amassed quite a collection of vintage guitars. In the studio, I cut loose with the guitars I wouldn’t take on tour.

What guitars were you using by Destroyer?
By Destroyer, I had a really great collection of vintage guitars. At that point, I had a ’58 V, a couple of sunburst Les Paul Standards, a couple of Goldtops and a fabulous ’67 Sunburst doubleneck which I used a lot on Destroyer. I used that guitar on “Detroit Rock City” and “King Of The Nighttime World,” for example. Particularly, on “King Of The Nighttime World,” I left the 12-string neck turned on, so part of what you may be hearing sonically, is overtones.


Här är ett citat från Ace:

"Once we got signed (in mid-1973), I picked up a Tobacco Sunburst Les Paul and a 100-watt Marshall stack."
- Ace Frehley (Guitar World , May 1997)


Gene spelar bas och det räknar inte jag som gitarr även om han har en Gibson-bas på omslaget till Alive.

Så för mig är i alla fall Gibson synonymt med Kiss under guldåren fram till 76. Jag gillade dem på Love Gun och Alive II också men då hade ju Paul gått över till Ibanez, samtidigt som Ace spelade mest på tremickade sunburst LP Customs tillverkade av just Gibson.


23 Feb 2018, 23:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Aldrig förstått storheten i Kiss! Det var ju många band då i början av 70-talet som spökade ut sig på olika vis och som körde lite olika image-koncept.
Kommer i håg att jag tyckte Alice Cooper var det som lät klart bäst och intressant, tycker nog samma sak i dag!

_________________
pudas


24 Feb 2018, 11:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
pudas wrote:
Aldrig förstått storheten i Kiss!

Vad menar du med 'storhet' ?

Kommersiellt var dom ju verkligen JÄTTE-stora.

Musikaliskt har dom berört ett antal miljoner människor som köpt skivorna eller gått på konserter

Bara nyfiken hur du tänker?

_________________



24 Feb 2018, 20:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Mike Leaf wrote:
Vad menar du med 'storhet' ?

Kommersiellt var dom ju verkligen JÄTTE-stora.

Musikaliskt har dom berört ett antal miljoner människor som köpt skivorna eller gått på konserter

Bara nyfiken hur du tänker?


Jag ska inte skryta med att jag har tänkt så där väldans mycket i ämnet "Kiss"!
Men om jag gör det så kan jag konstatera att deras kommersiella storhet är för mig ointressant.
Anledningen är att musiken i sig är för mig ointressant.
Men givetvis kan jag ju ha missat nått som är stort i ett konstnärligt perspektiv från gruppen Kiss låtskatt!

_________________
pudas


25 Feb 2018, 00:02
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
De Flying V Paul Stanley spelade på fram till de fick nån sorts deal med Gibson är som jag redan skrivit custombyggen. Lo Bue heter byggaren (långt bak i minnet dök namnet upp nu) eller om det är gitarrerna i sig som heter så.

Och Ace spelade på Ovantion och Epiphone tidigt i karriären med KISS, inte före KISS.


26 Feb 2018, 14:26
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Vinyljunkie wrote:
De Flying V Paul Stanley spelade på fram till de fick nån sorts deal med Gibson är som jag redan skrivit custombyggen. Lo Bue heter byggaren (långt bak i minnet dök namnet upp nu) eller om det är gitarrerna i sig som heter så.
.


Stämmer:

http://axeology.com/P73LoBue

_________________



01 Mar 2018, 12:13
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Bump


23 Mar 2018, 18:02
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Kul att se dom såhär. Snygga gitarrer också :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=_fJ1H0X ... innyRINCON


20 Dec 2021, 17:02
Profile
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
bummer wrote:
Kul att se dom såhär. Snygga gitarrer också :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=_fJ1H0X ... innyRINCON



Riktigt kul! Det där är ju drömmen att ha ZZ Top (med instrument, sladd och förstärkare) som förband och AC/DC som huvudattraktion på lokala gårdsfesten i det där formatet!

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


21 Dec 2021, 09:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Ännu 2021 slänger jag ibland på Dressed To Kill eller Hotter Than Hell på vinylspelaren. Fortfarande rätt igenom makalösa plattor. Tillsammans med Alive såklart. Samt en handfull spår från Destroyer. Precis alllt därefter tycker jag är gäspframkallande radioskval.


21 Dec 2021, 10:42
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Destroyer var en av mina första skivor i mellanstadiet, köpte för att jag gillade omslaget o sån tur jag hade, precis det jag gillade o inget annat band gjort innan, hård rock o inget jävla falsettkvidande.
Sen skaffade jag de tidiga också men alla skivor efter sög fett,
Sen upptäckte jag acdc o black flag o discharge..


25 Dec 2021, 07:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Jag blev ett fan när Lick It Up släpptes. Minns man såg dom avsminkade i OKEJ och jag tyckte dom var coolaste bandet. Gillade Animalize också, sen tappade jag intresset.


25 Dec 2021, 09:27
Profile
User avatar

Joined: 03 Sep 2018, 20:21
Posts: 1
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Kiss bästa studioalbum är Alive :)


25 Dec 2021, 15:20
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
SpongeRoge wrote:
Kiss bästa studioalbum är Alive :)


Säg ett livealbum som inte är det då..


27 Dec 2021, 16:43
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
SpongeRoge wrote:
Kiss bästa studioalbum är Alive :)

Så jävla SANT !!


27 Dec 2021, 17:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Intressant dokumentär på SVT Play om Kiss och gitarristen som försvann (Vinnie Vincent). Kul att se, även om jag fortfarande tycker att allt efter Destroyer är hissmusik.


09 Jan 2022, 18:13
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
lpstd wrote:
Intressant dokumentär på SVT Play om Kiss och gitarristen som försvann (Vinnie Vincent). Kul att se, även om jag fortfarande tycker att allt efter Destroyer är hissmusik.

Det är det ju..


09 Jan 2022, 18:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Känns vemodigt, dom har alltid funnits där liksom. Min favoritperiod var 1983-84.

The absolute final shows of our final tour, THE END OF THE ROAD TOUR, will kick off this October and culminate in a massive show in the city where it all began. New York City has been a part of our ethos and storyline for more than four decades, so we felt it fitting to culminate our career on stage at MADISON SQUARE GARDEN.
KISS was born in New York City. On 23rd Street. Half a century ago. It will be a privilege and honor to finish touring at Madison Square Garden, 10 blocks and 50 years from where we first started!


01 Mar 2023, 17:18
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Nog världens mest överskattade band. Vissa bra låtar. Men resten så mediokert. Utan sin image hade de inte kommit långt och det funkade på 70-talet. Hur många köpte inte plattorna bara för den sakens skull och för att låtsas man gillade samma som sina coola kompisar?


01 Mar 2023, 22:27
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Tokerekloker wrote:
Nog världens mest överskattade band. Vissa bra låtar. Men resten så mediokert. Utan sin image hade de inte kommit långt och det funkade på 70-talet. Hur många köpte inte plattorna bara för den sakens skull och för att låtsas man gillade samma som sina coola kompisar?


När de precis hade spelat in sin första skiva så hade de ett möte med skivbolaget där just sminket och imagen ifrågasattes. Det ansågs att det kunde ligga dem i fatet.


03 Mar 2023, 13:07
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Dom flesta killar i klassen gillade Kiss, och dom flesta tjejer gillade Aqua ! Givetvis är Kiss Bäst!!

_________________
pudas


03 Mar 2023, 13:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Vinyljunkie wrote:

När de precis hade spelat in sin första skiva så hade de ett möte med skivbolaget där just sminket och imagen ifrågasattes. Det ansågs att det kunde ligga dem i fatet.

Ifrågasätter var du hittat detta någonstans?
Jag har aldrig hört att Casablanca var negativa, när första plattan spelades in i slutet av 1973 var sminket redan etablerat.
Däremot blev de de nekade kontrakt med Epic året innan pga deras image, men det var innan de bytte namn till KISS.
Sen att plattan floppade (och kommande 2) det är en annan sak.

_________________



03 Mar 2023, 14:21
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

När de precis hade spelat in sin första skiva så hade de ett möte med skivbolaget där just sminket och imagen ifrågasattes. Det ansågs att det kunde ligga dem i fatet.

Ifrågasätter var du hittat detta någonstans?
Jag har aldrig hört att Casablanca var negativa, när första plattan spelades in i slutet av 1973 var sminket redan etablerat.
Däremot blev de de nekade kontrakt med Epic året innan pga deras image, men det var innan de bytte namn till KISS.
Sen att plattan floppade (och kommande 2) det är en annan sak.


Tror det går att hitta varsomhelst där deras historia berättas ingående. Jag har läst säkert 10 biografier om bandet så jag kan inte lotsa dig exakt rätt bara sådär. Uppgiften är dock inte konstig alls för de som läst mycket om dem.


03 Mar 2023, 17:40
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Det är för lite KISS på Bojen!
Nu känner inte jag till Kiss.


Men lyssnar man på Gene Simons intervjuer så har ju nog karln anammat rovkapitalismen till en ganska högsliskig grad.


03 Mar 2023, 21:15
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 66 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.