View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:49



Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Sagan Gibson över för den här gången? 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:00
Posts: 1182
Location: Uppsala
Post Sagan Gibson över för den här gången?
Det är tydligen konkurs nästa för Gibson.
https://www.digitalmusicnews.com/2018/0 ... ankruptcy/

Verkar hända mycket inom instrumentbranschen utöver detta. Guitar Center mer än $1.6 miljarder i skulder. :o

_________________
--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/


18 Feb 2018, 12:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Varannan månad dyker en sån här tråd upp! :D

viewtopic.php?f=4&t=118077

viewtopic.php?f=4&t=117118


18 Feb 2018, 12:47
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Väldigt slarvigt och populistiskt skrivet , snacka om att generalisera

One obvious problem is that the guitar is just another toy for younger people today.
Up until relatively recently, it was a must-have for a giant percentage of young Americans — all of whom were in love with rock & roll in some form or another.
Now, the six-string is just as easily replaced by a turntable, videogame console, or simply a laptop.


Ingen rök utan eld såklart och dålig likviditet , men vad tror man varumärket är värt?

_________________



18 Feb 2018, 13:05
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
abergh wrote:
Verkar hända mycket inom instrumentbranschen utöver detta. Guitar Center mer än $1.6 miljarder i skulder. :o


Guitar Center köpte Harmonycentral.com och plockade sönder och förstörde den totalt.
Med syftet att tjäna mer pengar. Det gick åt helvete så då sålde dom vraket till Gibson.
Ha-ha 8) Må di alla brinna i helvetet.

_________________
Försvinn ur min åsikt


18 Feb 2018, 13:13
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Själv ser jag fram emot att Gibson verkligen går käpprätt å h-e. Då kanske de kan rekonstruera eländet med en vettig ledning där fokus inte ligger på robotstämmare som ingen vill ha?! Samt att de kanske skall syssla med att vara en Gitarrtillverkare istället för nåt jävla lyxelände. Dessutom verkar de vara helt förvirrade då varenda gitarr kostar 40K å uppåt.


18 Feb 2018, 13:26
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Gibson som varumärke kommer att överleva naturligtvis, de har en nisch och det är traditionella designer, så enormt mycket pengar har blåst iväg när de försökt förnya sig.
Jag hoppas att företaget/varumärket kommer stärkt ur detta och blir vad de borde vara, men det blir nog en avsevärt mindre "fabrik".


18 Feb 2018, 13:54
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Inte för att det verkar som att Gibson mår särskilt bra som företag just nu men den där artikeln innehöll ju en del märkliga påståenden :s


18 Feb 2018, 14:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
LabLord wrote:
Själv ser jag fram emot att Gibson verkligen går käpprätt å h-e. Då kanske de kan rekonstruera eländet med en vettig ledning där fokus inte ligger på robotstämmare som ingen vill ha?! Samt att de kanske skall syssla med att vara en Gitarrtillverkare istället för nåt jävla lyxelände. Dessutom verkar de vara helt förvirrade då varenda gitarr kostar 40K å uppåt.


Exakt, inget ninjacyberrobotblabla-fjant. Utan bra gitarrer helt enkelt. Les Paul Standard, Custom, Junior, Special kanske, och så förstås Goldtop med P90's. Just ja, Gibson gör andra modeller också :mrgreen: SG, 335 osv. Skippa löjligt dyra Customshop, och gör BRA gitarrer över hela linjen och prissätt så vanligt folk kan köpa.


18 Feb 2018, 14:19
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
bummer wrote:
LabLord wrote:
Själv ser jag fram emot att Gibson verkligen går käpprätt å h-e. Då kanske de kan rekonstruera eländet med en vettig ledning där fokus inte ligger på robotstämmare som ingen vill ha?! Samt att de kanske skall syssla med att vara en Gitarrtillverkare istället för nåt jävla lyxelände. Dessutom verkar de vara helt förvirrade då varenda gitarr kostar 40K å uppåt.


Exakt, inget ninjacyberrobotblabla-fjant. Utan bra gitarrer helt enkelt. Les Paul Standard, Custom, Junior, Special kanske, och så förstås Goldtop med P90's. Just ja, Gibson gör andra modeller också :mrgreen: SG, 335 osv. Skippa löjligt dyra Customshop, och gör BRA gitarrer över hela linjen och prissätt så vanligt folk kan köpa.


EXAKT SÅ!


18 Feb 2018, 14:54
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Läste nånstans om att en LP kostar 4-5K i materialkostnad (när Gibson bygger). Säg då att en CS kostar det dubbla i material. Fortfarande helt obegripligt att den ska kosta 40-70K ut till kund. Som sagt hoppas de går under.


18 Feb 2018, 17:48
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Om dina uppgifter om tillverkningskostnader stämmer, är ju marknadspriserna ganska normala för att allt ska vara lönsamt. Räkna baklänges: låt säga att en gitarr kostar 25Ksek. Ta bort momsen, 20K kvar. Återförsäljaren behöver nog ett pålägg på 50-100% för att dels betala alla omkostnader, dels göra vinst. Annars är det väl ingen idé att sälja gitarrer. Kanske 12K kvar. Transporter, tullar och andra kostnader för att få ut gitarren till generalagenter säker 1-2000.Återstår max 10K för tillverkaren att betala skatter och göra vinst (igen). Att sälja för under dubbla tillverkningskostnaden ger inte den nödvändiga vinsten.
Om man bedriver företag måste man ju göra vinst, annars är det ju ingen idé, och går åt helvete rätt snabbt.

_________________
Image


18 Feb 2018, 18:22
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
kjelle wrote:
Om dina uppgifter om tillverkningskostnader stämmer, är ju marknadspriserna ganska normala för att allt ska vara lönsamt. Räkna baklänges: låt säga att en gitarr kostar 25Ksek. Ta bort momsen, 20K kvar. Återförsäljaren behöver nog ett pålägg på 50-100% för att dels betala alla omkostnader, dels göra vinst. Annars är det väl ingen idé att sälja gitarrer. Kanske 12K kvar. Transporter, tullar och andra kostnader för att få ut gitarren till generalagenter säker 1-2000.Återstår max 10K för tillverkaren att betala skatter och göra vinst (igen). Att sälja för under dubbla tillverkningskostnaden ger inte den nödvändiga vinsten.
Om man bedriver företag måste man ju göra vinst, annars är det ju ingen idé, och går åt helvete rätt snabbt.


25K möjligt, men 40-70K är ju absurt.


18 Feb 2018, 19:01
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Jag förstår inte riktigt det här hatet emot Gibson och att "vilja få se det gå käpprätt åt helvete" för dem.
Ingen tvingar ju någon att köpa deras nyare gitarrer och det finns ju massvis att välja ifrån ifrån samtliga tidigare år istället.
Har jag missat något här?
Känns gitarrerna inte prisvärda så finns det ju gott om andra alternativ ifrån andra tillverkare.


18 Feb 2018, 22:03
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
we_made_wor_history wrote:
Jag förstår inte riktigt det här hatet emot Gibson och att "vilja få se det gå käpprätt åt helvete" för dem.
Ingen tvingar ju någon att köpa deras nyare gitarrer och det finns ju massvis att välja ifrån ifrån samtliga tidigare år istället.
Har jag missat något här?
Känns gitarrerna inte prisvärda så finns det ju gott om andra alternativ ifrån andra tillverkare.


För min del är det ju att kvalitén motsvarar knappast vad de kostar och den äckliga idén om de skall vara ett sk. Lifestyle brand samt allt deras anställda vittnat om hur det tydligen går till, så vill i alla fall jag inte stödja dom. Så ja, de kan gått gå under.


18 Feb 2018, 22:51
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Fast Gibson har väl aldrig varit mer än en snygg möbel?

Fantastiskt feldesignad tung och med ergonomiska andra nackdelar.

Nu finns det ju bra gitarrer från tex Charvel med grafitförstärkning för 10 papp
som är utmärkta eller "bakade" lönnshalsar från Ibanez.

Jag tror helt enkelt Gibson har blivit frånåkta...

_________________
http://www.ergopikk.com


18 Feb 2018, 23:22
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
FuriousFingers wrote:
Fast Gibson har väl aldrig varit mer än en snygg möbel?

Fantastiskt feldesignad tung och med ergonomiska andra nackdelar.

Nu finns det ju bra gitarrer från tex Charvel med grafitförstärkning för 10 papp
som är utmärkta eller "bakade" lönnshalsar från Ibanez.

Jag tror helt enkelt Gibson har blivit frånåkta...

Fast om Robben Ford säger att det är världens bästa elgura så väger ju liksom hans ord tyngre...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


19 Feb 2018, 10:31
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
LabLord wrote:
kjelle wrote:
Om dina uppgifter om tillverkningskostnader stämmer, är ju marknadspriserna ganska normala för att allt ska vara lönsamt. Räkna baklänges: låt säga att en gitarr kostar 25Ksek. Ta bort momsen, 20K kvar. Återförsäljaren behöver nog ett pålägg på 50-100% för att dels betala alla omkostnader, dels göra vinst. Annars är det väl ingen idé att sälja gitarrer. Kanske 12K kvar. Transporter, tullar och andra kostnader för att få ut gitarren till generalagenter säker 1-2000.Återstår max 10K för tillverkaren att betala skatter och göra vinst (igen). Att sälja för under dubbla tillverkningskostnaden ger inte den nödvändiga vinsten.
Om man bedriver företag måste man ju göra vinst, annars är det ju ingen idé, och går åt helvete rätt snabbt.


25K möjligt, men 40-70K är ju absurt.

Om dina uppgifter stämmer, att en CS kostar det dubbla att tillverka, runt 10K (vilket iofs kan ifrågasättas), hamnar du med min beräkning på 50KSEK i slutpris. Alla pålägg jag nämnt ovan är relaterade till startkostnaden. Om man tycker att det är värt det är en helt annan sak. Jag gissar att de flesta CS/Private reserve eller vad nu deluxe modellerna heter för olika prestigemärken hamnar runt 50KSEK.

_________________
Image


19 Feb 2018, 10:34
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
FuriousFingers wrote:
Fast Gibson har väl aldrig varit mer än en snygg möbel?

Fantastiskt feldesignad tung och med ergonomiska andra nackdelar.

Nu finns det ju bra gitarrer från tex Charvel med grafitförstärkning för 10 papp
som är utmärkta eller "bakade" lönnshalsar från Ibanez.

Jag tror helt enkelt Gibson har blivit frånåkta...

Jag har 5 Gibson, har haft ett par till, men ingen Charvel. Gissar att det gäller de flesta gitarrister. Tyder inte på frånåkning. Ibanez, visst, men Prestigemodellerna kostar väl från ca 23KSEK och uppåt?

_________________
Image


19 Feb 2018, 10:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
kjelle wrote:
Om dina uppgifter om tillverkningskostnader stämmer, är ju marknadspriserna ganska normala för att allt ska vara lönsamt. Räkna baklänges: låt säga att en gitarr kostar 25Ksek. Ta bort momsen, 20K kvar. Återförsäljaren behöver nog ett pålägg på 50-100% för att dels betala alla omkostnader, dels göra vinst. Annars är det väl ingen idé att sälja gitarrer. Kanske 12K kvar. Transporter, tullar och andra kostnader för att få ut gitarren till generalagenter säker 1-2000.Återstår max 10K för tillverkaren att betala skatter och göra vinst (igen). Att sälja för under dubbla tillverkningskostnaden ger inte den nödvändiga vinsten.
Om man bedriver företag måste man ju göra vinst, annars är det ju ingen idé, och går åt helvete rätt snabbt.


Alla återförsäljare skulle hoppa upp och ner av total lycka av en 50% marginal, få direkt hjärtstopp med omedelbar lyckodöd av hundra.
Runt 20% anses som väldigt bra marginal på ett instrument.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Feb 2018, 11:15
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Magnus Olsson wrote:
kjelle wrote:
Om dina uppgifter om tillverkningskostnader stämmer, är ju marknadspriserna ganska normala för att allt ska vara lönsamt. Räkna baklänges: låt säga att en gitarr kostar 25Ksek. Ta bort momsen, 20K kvar. Återförsäljaren behöver nog ett pålägg på 50-100% för att dels betala alla omkostnader, dels göra vinst. Annars är det väl ingen idé att sälja gitarrer. Kanske 12K kvar. Transporter, tullar och andra kostnader för att få ut gitarren till generalagenter säker 1-2000.Återstår max 10K för tillverkaren att betala skatter och göra vinst (igen). Att sälja för under dubbla tillverkningskostnaden ger inte den nödvändiga vinsten.
Om man bedriver företag måste man ju göra vinst, annars är det ju ingen idé, och går åt helvete rätt snabbt.


Alla återförsäljare skulle hoppa upp och ner av total lycka av en 50% marginal, få direkt hjärtstopp med omedelbar lyckodöd av hundra.
Runt 20% anses som väldigt bra marginal på ett instrument.


/Magnus

Det var ingen exakt beräkning från min sida, mer en gissning. Det blir i så fall ca 15KSEK+moms => ca 19KSEK slutpris i min kalkyl ovan. Men ändå, man måste inse att slutpriset i handeln blir flera gånger tillverkningskostnaden, det är många led inblandade, och alla skall täcka sina kostnader, samt gå med vinst. Jag tror att många som inte är inblandad i affärsverksamhet omedvetet hoppar över flera kostnadsdrivande led, och tror att 5K tillverkningspris borde kosta 7-8KSEK i handeln.
Sen gissar jag vidare att det går att ha en högre marginal på CS nivån?

_________________
Image


19 Feb 2018, 13:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
LabLord wrote:
Läste nånstans om att en LP kostar 4-5K i materialkostnad (när Gibson bygger). Säg då att en CS kostar det dubbla i material. Fortfarande helt obegripligt att den ska kosta 40-70K ut till kund. Som sagt hoppas de går under.


Det skulle vara mkt intressant att höra var de siffrorna kommer ifrån. Tillsvidare tror
jag att de är helt fel. Snarare tror jag att materialkostnaden för en Gibson Les Paul
Standard ligger på under 1000 spänn. Fast - vad vet jag? - dom kanske köper mickarna
på Guitar Center?

_________________
Försvinn ur min åsikt


19 Feb 2018, 13:54
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
https://reverb.com/news/guitaronomics-h ... -over-time

Kanske inte superjätterelevant och kanske inte säger så mycket om Gibsons vara eller inte vara egentligen men ändå intressant. Speciellt att kunna jämföra Fender och Gibson på det här sättet.


19 Feb 2018, 14:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
kjelle wrote:
Det var ingen exakt beräkning från min sida, mer en gissning. Det blir i så fall ca 15KSEK+moms => ca 19KSEK slutpris i min kalkyl ovan. Men ändå, man måste inse att slutpriset i handeln blir flera gånger tillverkningskostnaden, det är många led inblandade, och alla skall täcka sina kostnader, samt gå med vinst. Jag tror att många som inte är inblandad i affärsverksamhet omedvetet hoppar över flera kostnadsdrivande led, och tror att 5K tillverkningspris borde kosta 7-8KSEK i handeln.
Sen gissar jag vidare att det går att ha en högre marginal på CS nivån?


För butiker och distributörer är det ingen skillnad på marginalnivån mellan vanliga och CS (oftast så att billiga kan ha lite mer då kunderna där inte är lika prismedvetna och priserna inte är lika pressade).
Det är faktiskt inte ens bra marginaler på kringutrustning längre heller (och det är därför så många butiker går omkull).
På no-name prylar är det ok, men på märkesprylar är det lågt.


Men absolut är det flera gånger dyrare än tillverkningskostnaden.
Och lika absolut är det många som inte är insatta som får till saker som är långt ifrån verkligheten (inget fel i det, vet man inte så vet man ju inte).

Utöver de saker du nämner är det även "vad kunden vill betala" som spelar in.
Ett par märkes skor kostar inte mycket mer att tillverka än ett par som är flera tusen billigare, folk köper det ändå.
Iphone och ipad är verkligen bra bevis på det, kostar några hundra att tillverka och 8-9K ut till kund (och då har ändå butiken bara 12-15 marginal).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Feb 2018, 15:29
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Magnus Olsson wrote:
kjelle wrote:
Om dina uppgifter om tillverkningskostnader stämmer, är ju marknadspriserna ganska normala för att allt ska vara lönsamt. Räkna baklänges: låt säga att en gitarr kostar 25Ksek. Ta bort momsen, 20K kvar. Återförsäljaren behöver nog ett pålägg på 50-100% för att dels betala alla omkostnader, dels göra vinst. Annars är det väl ingen idé att sälja gitarrer. Kanske 12K kvar. Transporter, tullar och andra kostnader för att få ut gitarren till generalagenter säker 1-2000.Återstår max 10K för tillverkaren att betala skatter och göra vinst (igen). Att sälja för under dubbla tillverkningskostnaden ger inte den nödvändiga vinsten.
Om man bedriver företag måste man ju göra vinst, annars är det ju ingen idé, och går åt helvete rätt snabbt.


Alla återförsäljare skulle hoppa upp och ner av total lycka av en 50% marginal, få direkt hjärtstopp med omedelbar lyckodöd av hundra.
Runt 20% anses som väldigt bra marginal på ett instrument.


/Magnus


Det här tycker jag är intressant och höjer många frågor hos en vanlig konsument som jag. Hur kan man gå runt på så lite påslag efter att löner, lokalhyra mm har betalts? Jag får inte ihop det. Och vad händer om prylar blir stulna eller förstörda när de hänger i butik? (vilket händer i alla butiker) Vems försäkring tar det och hur hög är självrisken?


19 Feb 2018, 15:33
Profile

Joined: 09 Aug 2011, 09:31
Posts: 134
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Om man bortser från kvalitetskontrollen som har diskuterats flitigt här på Bojen av mig och många andra så tror jag att det handlar om ytterligare några andra saker.
Det är förmodligen bara en del av anledningen, men sett ur ett perspektiv av en konsument som lägger en del pengar på detta intresse.

1. Prissättningen.
Det har varit väldigt varierande priser på många Gibson en tid. Les Pauser kan gå för 12 995 kr upp till hur mycket som helst.
Vad kostar egentligen en Les Paul, ett V eller en Explorer?
Det har varit utförsäljningar m.m. vilket gör att det blir en osäkerhet för köparen.
En Explorer för ca 14 000-15 000 kostar helt plötsligt 9995 kr osv.
Tänk att du står i musikaffären och tittar på två i dina ögon likadana gitarrer, den ena kostar runt 15 000 kr och den andra 25 000 kr. Vad är skillnaden?
Jag är gitarrnörd och förstår skillnaden, men det gör ju inte alla.
Det finns ingen tydlig linje tycker jag.
Där är t.ex Fender bättre med sina prissegment.

2. Gör vad folk vill ha.
Jag är helt övertygad om att om man gjorde en Les Paul eller en 335:a lite samma anda som Fenders Road Worn så skulle den sälja som smör.
Tänk en sunburst med lite patina för 15 995 eller något liknande, jag skulle troligtvis slå till. Jag har ingen lust att lägga över 40 000 för en R9 eller liknande.
Om detta skulle betyda att man får lägga delar av tillverkningen utanför USA skulle absolut inte spela någon roll för mig i alla fall.

3. Epiphone.
Alternativet till 2 är att göra en Epiphone med ovanstående attribut, MEN då måste det vara samma huvud som på en Gibson. Epiphonehuvudet ser bedrövligt ut på en Les Paul. Bara det gör att jag aldrig skulle fundera på att köpa en. Jag tror att en av anledningarna till att folk köper de japanska kopiorna är just att de har rätt huvud.

4. Konstiga modeller.
Har de inte släppt en väldigt konstiga och ogenomtänkta modeller den senaste tiden? Jag tänker på Custom modern double cut t.ex. Även klassiska Les Paul Custom i alla grälla dagisfärger som existerar. Finns det verkligen en marknad för den typen av gitarr?

Personligen avskyr jag blingade gitarrer med guldmekanik och pärlemor högt och lågt, men smaken är som tur är delad. Vissa avskyr relic eller lite patina vilket jag istället gillar. Dock så tycker jag att det ofta är lite för blankt och putsat när det gäller Gibson, men det är bara jag.

Det vore ju naturligtvis mycket tråkigt om Gibson gick i graven även om namnet skulle leva vidare. De har ju trots allt tillverkat många fantastiska instrument genom åren.


19 Feb 2018, 15:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Kipster wrote:
1. Prissättningen.
Det har varit väldigt varierande priser på många Gibson en tid. Les Pauser kan gå för 12 995 kr upp till hur mycket som helst.
Vad kostar egentligen en Les Paul, ett V eller en Explorer?
Det har varit utförsäljningar m.m. vilket gör att det blir en osäkerhet för köparen.
En Explorer för ca 14 000-15 000 kostar helt plötsligt 9995 kr osv.
Tänk att du står i musikaffären och tittar på två i dina ögon likadana gitarrer, den ena kostar runt 15 000 kr och den andra 25 000 kr. Vad är skillnaden?
Jag är gitarrnörd och förstår skillnaden, men det gör ju inte alla.
Det finns ingen tydlig linje tycker jag.
Där är t.ex Fender bättre med sina prissegment.
Håller med om den inkonsekventa prissättningen. Varför har man släppt billiga gitarrer för ner till ett par tusenlappar? Det är MelodyMaker-modeller och billigare faded-modeller. Dessutom har man gamblat med sitt dyrbara varumärke genom att solka ner det med innovativt nytänkande som marknaden inte har frågat efter. Som den leksaksliknande FirebirdX eller robotstämmisarna.

Gibsonkunder är dammigt konservativa och ser varumärket djupt förknippat med tradition. Därför borde Gibson ha reserverat det dyrbara namnet för strikt traditionella modeller. Sen är det förstås välkommet med innovativt nytänkande, men till det borde Gibson ha använt andra varumärken än "Gibson". Nya innovativa märken för nya innovativa produkter. Varumärken som inte hade kostat lika mycket att gambla med.

Det kan väl inte vara så svårt?


Last edited by lpstd on 19 Feb 2018, 17:33, edited 1 time in total.



19 Feb 2018, 16:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
kjelle wrote:
Sen gissar jag vidare att det går att ha en högre marginal på CS nivån?


Nope, CS har samma på papperet och rent praktiskt snarare rent av lägre marginal i %.


19 Feb 2018, 16:33
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
https://reverb.com/se/news/reports-of-p ... er-weekend


19 Feb 2018, 22:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
snutstrut wrote:
https://reverb.com/se/news/reports-of-potential-gibson-bankruptcy-circulate-over-weekend


Informativ artikel men samma info som flera i den föregående tråden: viewtopic.php?f=4&t=118077


20 Feb 2018, 01:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
https://www.washingtonpost.com/graphics ... 7653c8fea6

_________________
##################


20 Feb 2018, 06:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 146 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.