View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:49



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Läs min rapport från NAMM 2018 
Author Message

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Läs min rapport från NAMM 2018
Hej!

Nu är min rapport från NAMM 2018 klar.

Vill ni läsa den finns den på http://www.nermark.com.

Mycket nöje!

/Mats N


17 Feb 2018, 20:49
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Läs min rapport från NAMM 2018
Stort tack! lika roligt och intressant som vanligt!


17 Feb 2018, 22:20
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Läs min rapport från NAMM 2018
Nice!

Mycket skumma grejer.


18 Feb 2018, 13:54
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Läs min rapport från NAMM 2018
Samma reflektion som på tidigare NAMM rapporter:
Tänk om det fanns Gitarrister som var lika kreativa och fulla av skaparglädje som gitarrbyggare!

_________________
pudas


18 Feb 2018, 14:41
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Läs min rapport från NAMM 2018
Som alltid: Tack, Mats, för trevlig läsning!

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


18 Feb 2018, 20:47
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Läs min rapport från NAMM 2018
Tack för intressant läsning. Det verkar finnas enormt mycket att titta på och testa.
Uppskattade de mer "konstnärliga" gitarrerna, kreativt helt klart.


18 Feb 2018, 22:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Läs min rapport från NAMM 2018
Tack för trevlig läsning! :)


18 Feb 2018, 22:29
Profile

Joined: 30 Jan 2009, 16:53
Posts: 630
Location: Mölndal
Post Re: Läs min rapport från NAMM 2018
Välskrivet som vanligt. Tack!

_________________
Dra röva i koks!


19 Feb 2018, 00:03
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Läs min rapport från NAMM 2018
Hej,

Tack för alla vänliga ord.

Det är svårt att beskriva den totala upplevelsen som NAMM innebär för en musikälskare.
Bara det faktum att komma iväg från svensk tråkvinter i en vecka känns ju mått fantastiskt.

Att promenera genom gångarna exponeras man inte bara för fina instrument utan också för fantastiska musiker. I en stunden är det en basist man aldrig hört talas om och i nästa gång är det Marcus Miller som demar sin nya signaturförstärkare.
En timma senare hör jag en gitarrist och tänker "Det där låter ju som Steve Lukather" bara för att runda hörnet för att konstatera att det är Steve Lukather".

Att träffa gitarrbyggare och direkt kunna ställa frågor om varför de gjort vissa saker på ett visst sätt.

En sak som ger en grym ego boost är att fråga en tillverkare av digitala pryttlar om det går att göra en viss sak och få svaret att "nej det går inte men det är en grymt bra idé så det skall ta ta med i nästa uppgradering".

På kvällen är det många konserter i området. Marriott Hotel vid mässan har en scen som har konserter varje timme. Hilton brukar ha två scener där det är halvtimmeskonserter där de riggar den scen som inte används medan de spelar på den andra och vice versa. Mellan hotellen är det en jättestor utomhusscen där jag sett mycket bra konserter som t.ex. Tower of Power, No Wonder (Stevie Wonders kompband), California Transit Authority, m.fl. I år, på fredagskvällen hade Yamaha en överraskiningskonsert med många olika artister och ett "husband" som leddes av Nathan East och innehöll bland annat Greg Phillingaines på keyboard och Brandon Fields på sax. Bandet hade en tio man stark blåsssektion, tre körtjejer, förutom keyboards var den en som spelade akustisk flygel och en på Hammond B3. Ett av de svängigast och tightaste banden jag någonsin hört. Gästartister var bland andra Melissa Etheridge (OK), Butch Walker (jättebra) Sam (från Sam and Dave) sjöng några låtar inklusive Soulman med en röst starkare än någonsin. Huvudartist var en av mina favoriter Michael McDonald och att uppleva honom live har varit med på min bucket list i många år. Han gjorde mig inte besviken. Där stod jag och njöt under klar himmel och det var 18 grader varmt med magen nyss tillfredsställd med en stor slice pepperoni pizza och en Mexikansk Coca Cola med riktigt socker.

Efter konserten promenerade jag leende till hotellet glad i vetskapen att morgondagen skulle nog bli lika spännande.

Har ni chansen att åka till NAMM så tror jag inte ni blir besvikna. Har ni svårt att sälja in det till familjen så kan ni ta med dem för Disneyland ligger på andra sidan gatan och en grymt stor shopping mall inte långt därifrån.

/Mats N


19 Feb 2018, 09:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Läs min rapport från NAMM 2018
pudas wrote:
Samma reflektion som på tidigare NAMM rapporter:
Tänk om det fanns Gitarrister som var lika kreativa och fulla av skaparglädje som gitarrbyggare!


Det gör det, bara att extremt få vill höra dem.

Gitarrister (musiker överhuvudtaget) har samma problem som byggarna, går man bara en liten bit från reda upptrampade och accepterade stigar finns det inga kunder/lyssnare längre.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Feb 2018, 10:07
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Läs min rapport från NAMM 2018
Tack för årets rapport. Alltid lika kul att läsa.
Men ibland kommer en fråga över mig. Vad ska vi egentligen med alla dessa nya gitarrer till? De utvecklas ju egentligen inte speciellt mycket: sex strängar, 18-24 band osv, till skillnad från inspelningsmöjligheterna och mjukvaruutvecklingen...


20 Feb 2018, 12:18
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Läs min rapport från NAMM 2018
gurami64 wrote:
Tack för årets rapport. Alltid lika kul att läsa.
Men ibland kommer en fråga över mig. Vad ska vi egentligen med alla dessa nya gitarrer till? De utvecklas ju egentligen inte speciellt mycket: sex strängar, 18-24 band osv, till skillnad från inspelningsmöjligheterna och mjukvaruutvecklingen...


Du är långt ifrån den ende som ställer den frågan. Den ställs allt oftare av de som planerar produktionen på bolag som Fender, Gibson, PRS, etc.

/Mats N


20 Feb 2018, 12:22
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.