View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:29



Reply to topic  [ 5 posts ] 
NGD - Customstrata... (outar INTE vem som byggde!) 
Author Message

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post NGD - Customstrata... (outar INTE vem som byggde!)
För fem år sedan beställde jag en customgitarr. På första byggbilderna såg jag att åtminståne ett av fretsen satt snett i greppbrädan.
Det ledde till att jag avbröt beställningen, men nu för några månader sedan såg jag att byggaren var på gång med att byta greppbräda och lägga upp till försäljning.

Jag önskar byggaren all lycka med sina framtida kunder, och av den anledningen kommer jag inte nämna vem som byggt (samt censurerat logo)

Image
Image

Första intrycket när jag öppnar caset:
Jag märker ganska snabbt att strängavståndet vid översadeln är ojämt, någon sträng har mer mellanrum än andra osv.
Ingen big deal, det påverkade inte direkt spelkänslan.

Nästa jag märkte var att finishen inte verkade superpolerad, samt tydliga ytrepor från slipning. Inte riktigt som mina Jackson eller Barrington finishar.
Finishen var gulnad, men detta hade byggaren meddelat mej om redan innan han skickade gitarren. Så det var jag medveten och helt OK med.
Det blev klibbigt på halsen ganska fort när jag spelade, kanske att den inte härdat riktigt? Har inte alls samma problem med glossiga Jackson eller Barrington-halsar så har inte nåt med glosset i sig att göra.

Att finishen inte var perfekt är inget jag egentligen stör mej på. Jag är ju mest intresserad av det funktionella. Så nog med det visuella nu:

När jag pluggade in gitarren däremot så tyckte jag att pickuperna var väldigt bra.
Tror tillåmed jag gillade dom bättre än mina senaste favorit Irongear Steam Hammers.
Men jag märkte snabbt att bandslipen lämnade en del att önska.

Det skorrade väldigt mycket över hela greppbrädan, och vissa toner kändes "chokade". Och detta trots högre stränghöjd än jag är van med.
Jag kollade halsen och såg att den hade en "kulle" vid 12e band på bassidan, vilket var orsaken till mycket skorr och oljud vid lägre riffande.
Dessutom verkade det som att intonationen blev lite off över 12e band på E-strängen, jag jämförde med mina andra gitarrer och upplevde inte samma sak på dom.
Treble-sidan av halsen var spikrak fram till kroppen, där det lutade lite uppåt, men detta är hyffsat normalt på liknande gitarrer (min Jackson RR24 var likadan) men tyckte mej inte se någon fallaway-slip för att kompensera den lutning.

Med en fretrocker kunde jag snabbt märka att vissa band stack upp en del så bandslipen var inte den bästa.

Huvudet hade 2 string trees (för D/G/B/E strängarna) vilka var helt onödiga. Detta är ingen big deal heller, dom gick ju att ta av lätt.
Efter att ha tagit av dom, så blev stämstabiliteten mycket bättre. Det blev heller inget "sitar-ljud", så dessa var som sagt helt onödiga.
Men dom lämnade bara ett visuellt avtryck i form av två små hål. Inget att bry sig om.

Den var väldigt tung också, men det är väl mest en smaksak. Jag gillar lätta gitarrer så en gitarr som vägde nästan 4 kg var lite på gränsen.
Men det är ingen dealbreaker! Bra med lite workout ibland.

Jag har returnerat gitarren och ser det som en läxa att hålla mej till redan välrenomerade tillverkare.


17 Feb 2018, 08:05
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: NGD - Customstrata... (outar INTE vem som byggde!)
Förstår inte meningen med tråden? Som konsumentupplysning är den ju helt värdelös utan tillverkarens namn?


17 Feb 2018, 19:53
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: NGD - Customstrata... (outar INTE vem som byggde!)
1. Jag fick pengarna tillbaka utan problem
2. Han går genom en jobbig sak i sitt privatliv just nu

Vill inte göra det värre, därför låter jag hans namn vara osagt.


18 Feb 2018, 17:04
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: NGD - Customstrata... (outar INTE vem som byggde!)
Tvåtakt wrote:
1. Jag fick pengarna tillbaka utan problem
2. Han går genom en jobbig sak i sitt privatliv just nu

Vill inte göra det värre, därför låter jag hans namn vara osagt.


Absolut men som sagt som konsumentupplysning så säger ju detta ingenting.


18 Feb 2018, 19:02
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: NGD - Customstrata... (outar INTE vem som byggde!)
Nä, det gör det inte


18 Feb 2018, 21:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.