View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:35



Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Metallica fick Polarpriset!! 
Author Message

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Metallica fick Polarpriset!!
Det tycker jag dom är värda efter närmare 40år!!!
(Fast AC/DC smäller ändå högre i min bok ;-) )

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


14 Feb 2018, 09:51
Profile
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Tycker ex Rolling Stones hade vart ännu mer värda

_________________
Si fractum non sit, noli id reficere


14 Feb 2018, 10:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Är inte Metall-ICA lika tråkigt och förutsägbart som tidigare vinnare av typ: Elton John eller allra värsta i tråkighet Sting?
Bryr sig någon egentligen om Polarpriset i dag?

_________________
pudas


14 Feb 2018, 10:57
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Vad är poängen?

Polarpriset
-Hej, vi har kommit fram till att du är en stor och viktig artist som har haft stor påverkan på musikhistorien.

McCartney/Dylan/Sting/Pink FLoyd/Led Zeppelin...
-Jaha, oj, det visst vi inte. Tack för att ni berättade det!

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


14 Feb 2018, 11:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Lemmy wrote:
Tycker ex Rolling Stones hade vart ännu mer värda

Absolut, och många fler som förtjänar det bättre än Metallica.
Elton John och Sting var ju rena skämtet...


14 Feb 2018, 12:58
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
ÄNTLIGEN!

Image

_________________
Mats


14 Feb 2018, 13:02
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Black Sabbath skulle haft det istället.

_________________
Försvinn ur min åsikt


14 Feb 2018, 13:11
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Goran wrote:
Lemmy wrote:
Tycker ex Rolling Stones hade vart ännu mer värda

Absolut, och många fler som förtjänar det bättre än Metallica.
Elton John och Sting var ju rena skämtet...


Oj. Skriver man låtar som Rocket man och Tiny dancer så ska man allt ha nåt pris :D
Sting är också redigt bra.


14 Feb 2018, 13:23
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Extremt oväntat men enormt kul och bra.

Metallica har betytt helt ofantligt mycket för metall scenen världen över samt lyckades också med konststycket att göra lite hårdare metall/musik mer tillgängligt för en bredare massa, nästan som en inkörsport till en annan musikalisk värld. Jag själv hade inte lyssnat så mycket på såpass "hård musik" när Metallica slog igenom och i synnerhet deras Black Album öppnade mina öron. Metallica är sannolikt huvudorsaken till att jag fått en sådan extremt bred musiksmak, öppnade mina öron och gjorde mig mera fördomsfri för olika typer av musik. Då förstod jag också ännu tydligare att man inte bara behövde lyssna på musik som avslappning utan att det också kan ge ren energi.

Ni nämner giganter som Rolling Stones och Black Sabbath, ja, de är självklart mera värda ur ett musikhistoriskt perspektiv samt påverkan men faller ändå inom ramen för lite andra musikstilar och eror. Men jag tror väl inte heller att Polarpriset nödvändigtvis måste ge priset till de grupper som rent historiskt haft störst betydelse, de kan dela ut priset till vem de vill med deras egna motivering.


14 Feb 2018, 13:30
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
bummer wrote:

Oj. Skriver man låtar som Rocket man och Tiny dancer så ska man allt ha nåt pris :D
Sting är också redigt bra.

Men har de tillfört musiken något av bestående värde?
Är väl lite anti-Elton då det var min frus ungdomsidol, plus glasögonen, plus fjantig i allmänhet, svårt ta på allvar....
Frun har sen dess "ångrat" sig och gillar nu King Crimson :D


14 Feb 2018, 15:47
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Enligt Wikipedia, priset ges "för betydande insatser inom musiken och/eller musiklivet, eller för insatser som bedöms kunna bli av stor betydelse för musiken eller musiklivet, och skall kunna avse alla områden inom eller med nära anknytning till musiken".

Vidare sägs ”En oberoende prisnämnd med 12 ledamöter bestående av bland andra representanter från Sveriges kompositörer och textförfattare (SKAP), Föreningen svenska tonsättare (FST) och Musikförläggarna utser pristagarna. Nomineringar till Polar Music Prize kommer från bland annat Confédération Internationale des Sociétés d'Auteurs et Compositeurs (CISAC), International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) och The European Composer and Songwriter Alliance (ECSA).”

Personligen tycker jag att Polarpriset ett tämligen konturlöst och i någon mån urvattnat pris. Dock roas jag av tanken att vår svenska kung kommer att överräcka priset till Hetfield och grabbarna. Undrar just om de kan få med Tjabo på lite efterfest? :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


14 Feb 2018, 16:05
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Den som har problem med att Sting fick polarpriset har antingen ingen koll på Sting, eller ingen koll på musik. Bortsett från att han skrivit ett gäng hittar som tveklöst tillhör den västerländska popkanon, så har han drivor av intressant, innovativ och annorlunda musik.

Jag var lite skeptisk till en början, men efter lite tanke så tycker jag definitivt att Metallica förtjänar ett polarpris. Ett av tidernas största band, det går förmodligen inte att föreställa sig hur metal skulle ha låtit utan deras inflytande, och gud vet hur många tusentals tonåringar som lärt sig spela genom att traggla Enter Sandman, Nothing else matters och Seek and Destroy.


14 Feb 2018, 17:47
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Håller helt klart med om att dom känns som värdiga vinnare.
Dom har ju kört på sen 80-talet, influerat en väldig massa musiker, tagit strid emot Napster osv..
Kul att dom valde ett metal-band som vinnare också.
Jag har rätt dålig koll på Polar-priset men
det har väl aldrig hänt förut?


Last edited by we_made_wor_history on 14 Feb 2018, 21:39, edited 1 time in total.



14 Feb 2018, 18:15
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Ett fantastiskt ointressant pris.


14 Feb 2018, 19:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
pudas wrote:
Är inte Metall-ICA lika tråkigt och förutsägbart som tidigare vinnare av typ: Elton John eller allra värsta i tråkighet Sting?
Bryr sig någon egentligen om Polarpriset i dag?

+++++1


14 Feb 2018, 20:29
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Apr 2016, 17:37
Posts: 68
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Vem f-n bryr sig! Känns ju som dom går igenom den ena gamla listettan efter den andra. Snart står väl Per Gessle där med priset i näven! :)


14 Feb 2018, 22:08
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Black Sabbath eller åtminstone Iron Maiden. Utan dem hade aldrig Metallica funnits. Aldrig varit några större fan av Metallica. Vissa låtar så där men inte så mycket mer. Priser och galor ger jag inget för. Betyder inte ett skit egentligen. Fast jag inte gillar sånt så visst är det på tiden att något metal får det. Vem minns inte 80-talets fördomar där man var ganska ointelligent om man gillade metal. Förståsigpåarna och musikkritiker fattade inte vitsen heller och tönten Mats Olsson på Expressen sågade väl allt som var metal. Han såg ut som de flesta manliga musikkritiker, som en Elvis Costello kopia. Minns att David Lee Roth sa att han undrade varför nästan alla musikkritiker såg ut så. :D Sting måste vara en av de tråkigaste artisterna någonsin. Borde få ett pris för det. Elton John, nja. Han är förövrigt känd för att han är sortens artist som inte fått yngre lyssnare som så många andra artister och band fått som hållit på i många år. Tror nog detsamma även gäller Sting. Knappast några 20 åriga tjejer som slänger upp trosor på honom på scen direkt.


14 Feb 2018, 22:44
Profile

Joined: 30 Mar 2016, 09:51
Posts: 80
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Jag väntar med spänning på att något riktigt förlegat rockband får chansen att på Polarpriskonserten tolka någon Metallicalåt på samma förtjänstfulla sätt som José Feliciano tolkade Sting på. Det kommer bli alldeles lysande.


14 Feb 2018, 23:07
Profile

Joined: 31 Jan 2009, 22:33
Posts: 597
Location:
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Metallica kändes ju lite otippat och jag tycker definitivt att det finns många som borde ligga före på listan! Vad Sting och Elton beträffar så tycker jag att båda var ganska självskrivna. Jag tycker visserligen att han skrivit en enorm mängd skräp, men han har också skrivit ”Goodbye yellow brick road”, ”Candle in the wind”, ”Your Song”, ”Everybody loves Alice” och en hel drös fler odödliga klassiker! Sting kan man ju ogilla om man är lagd åt det hållet, men i min bok är han en av populärmusikhistoriens stora låtskrivare och sångare (även om jag föredrar King Crimson de flesta dar i veckan).


15 Feb 2018, 02:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Jan 2009, 22:33
Posts: 597
Location:
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
citgot wrote:
Jag väntar med spänning på att något riktigt förlegat rockband får chansen att på Polarpriskonserten tolka någon Metallicalåt på samma förtjänstfulla sätt som José Feliciano tolkade Sting på. Det kommer bli alldeles lysande.


Opeth kan gärna få tolka ”Sad but true” för min del!


15 Feb 2018, 02:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Helt obegripligt...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


15 Feb 2018, 09:49
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Gillar man inte (eller gillade inte) denna typ av musik och genre (metall, thrash etc) så förstår jag att man tycker detta är totalt obegripligt.

Men faktum är att det finns absolut inget band som gjort mer för denna genre än Metallica, de kommer typ etta, tvåa och trea sett till hur de påverkat metallscenen under de åren när de var som störst. Även övriga thrash band som blev stora under samma era påverkades, influerades av samt red på sätt och vis på Metallicas framgång. Antal band som bildades och som någon skrev här antal unga elgitarrister som inspirerats av Metallica (eller indirekt av de banden som startades pga Metallicas influens) är sannolikt helt extremt högt.

Ur ett mera musikaliskt perspektiv är så klart även Metallicas fans delade, finns ju väldigt många som enbart gillar de tidiga plattorna men detta är en totalt annan diskussion. ;-) Finns ju en viss typ av fans som överger alla grupper när de blir för populära.

Sedan att polarpriset hittills har mycket svårt att uppnå status som musikpris det håller jag med era andra om även om det uppmärksammas internationellt. Hur som helst, jag blev överraskad av att de lyfter in ett metallband till "finrummet" bland alla "musikexperter", jurun måste vara betydligt bredare/varierad än vad jag fattat innan (vilket är bra). Prissumman blir också lite löjlig och symbolisk i sammanhanget beroende på vilka som får priset, gissar att ett band som Metallica sett drar in en mille på typ några timmar sett till vad de omsätter totalt på ett år, förhoppningsvis skänker Metallica deras prissumma till Afghanerna.

Slutligen, förtjänar tex Black Sabbath priset mer än Metallica?

Ja, utan den minsta lilla tvekan (behöver inte ens diskuteras), Sabbath borde självklart fått priset före men Metallica är ändå extremt värdiga vinnare med tanke på den helt enorma påverkan de haft på miljoner metall fans världen över.

Metallica - "Phantom Lord" Live at The Metro 1983
https://www.youtube.com/watch?v=lY4ZaJTyw_I


15 Feb 2018, 11:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Tur(?) för Metallica att Jethro Tull inte finns längre :wink:

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


15 Feb 2018, 12:36
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Jag fattar inte riktigt poängen med priset? Ge pengar och uppmärksamhet till de som redan fått det i överflöd?

Nej, gör om och gör rätt.(f ö ett uttryck jag starkt ogillar..) :evil:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


15 Feb 2018, 14:22
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Polytone wrote:
Jag fattar inte riktigt poängen med priset? Ge pengar och uppmärksamhet till de som redan fått det i överflöd?

Nej, gör om och gör rätt.(f ö ett uttryck jag starkt ogillar..) :evil:


Nä det har jag heller aldrig fattat - varför de år efter år ger miljoner till miljonärer.


15 Feb 2018, 15:29
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Polytone wrote:
Jag fattar inte riktigt poängen med priset? Ge pengar och uppmärksamhet till de som redan fått det i överflöd?

Nej, gör om och gör rätt.(f ö ett uttryck jag starkt ogillar..) :evil:

Stackars fattiga miljonärer behöver ju alltid mer pengar. Ju mer man har desto mer behöver man tydligen. Ulrich kan säkert motivera med alla dollar han förlorade på oäkta fans som hade fräckheten att ladda ner deras musik på Napstertiden.


15 Feb 2018, 23:21
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Sammantaget är de nog snarare miljardärer enligt Forbes.

_________________
http://www.ergopikk.com


15 Feb 2018, 23:24
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Kommer lite mera kött åt hundarna från Riga:
Lite mer polarprishumor...

https://www.dn.se/kultur-noje/javsituat ... metallica/

Dvs det är mer än ekonomiska intressen inblandade.
Förmodligen makt och ära ända upp till regeringsnivå...

Minns dokumentären där Lars Ulrich tappade ett vinglas och svor som den onde
själv efter att han hade köpt sin dyra tavla för 240 miljoner.
Some kind of anger tror jag dokumentären hette...

_________________
http://www.ergopikk.com


15 Feb 2018, 23:30
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
Jonas Gardel står väl på tur med den nivån då eftersom han får uppträda och lyckas sjunga mellan alla toner som finns utan att vara nära att träffa en enda ;-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


15 Feb 2018, 23:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Metallica fick Polarpriset!!
lillefar wrote:
Jonas Gardel står väl på tur med den nivån då eftersom han får uppträda och lyckas sjunga mellan alla toner som finns utan att vara nära att träffa en enda ;-)

Någon var väl rätt, eller hörde jag fel???
Såg inte själva melodifestivalen, men dottern ropade skrattades till mig när han var igång, har inte sett melodifestivalen sen 10-11 års åldern, en princip jag har :D


16 Feb 2018, 12:18
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: ippa, tligen and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.