View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:14



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Baffle i combo-stärk - hur mycket gör det egentligen? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Baffle i combo-stärk - hur mycket gör det egentligen?
Läser på en del andra forum om olika uppgraderingar och recensioner av stärkare osv. Tycker det är intressant.
Många pratar om lådan, hur den är byggd, materiel mm. Hittade en sida där någon moddat sin Pro JR och starkt rekommenderade att byta baffle till "solid pine" då det i just denna stärk ser ut att vara spånskiva.

Nu är det vinter och lite dötid innan golfsäsongen startar och en hyper person som jag måste ha något att göra, så detta känns som ett lagom projekt. Om det är värt det vill säga.

Så, vad har man att vinna på att byta baffle, är det mödan värt?
Och vad är lämpligt materiel att köpa i så fall om man ska byta den?

Sen är jag bra sugen på att bygga fast rörsocklarna i chassit. Kan inte vara svårare än att löda sladdar från kretskortet och till motsvarande tåt på rörsockeln?
Kanske även göra samma sak med volym & tonpottarna samt inputjacket. Lite mer servicevänligt och lättare att modda på kretskortet om man vill det, tex justerbar bias, ändra lite i tonstacken osv.

Länk till en sida med lite moddar: http://www.instructables.com/id/Mod-your-Fender-Pro-Jr/


14 Feb 2018, 11:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Baffle i combo-stärk - hur mycket gör det egentligen?
Vad gäller material i baffeln har Dave Hunter "forskat" i det, borde hittas på nätet.
Dave Hunter har jag stor respekt för i dessa sammanhang, en äkta nörd :D


14 Feb 2018, 15:50
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Baffle i combo-stärk - hur mycket gör det egentligen?
På de två Pro Jr jag har haft, båda i tweed varav en tidig med blue speaker så är de ”moddar” jag gjort som påverkat ljudet mest att jag monterade Weber Beam Blocker samt lackade båda med shellack. Den ena Pro Jr har jag ägt två gånger, trevliga de där.

Utan att veta tror jag att skillnaden, i en förstärkare som Pro Jr, mest tenderar att vara färgad av just vetskapen om det ena än det andra snarare än hörbara skillnader i blindtest. Men det är ju roligt att ”luras” och ganska så harmlöst om man lurar sig själv. :wink:

Så jag svara nja på allla frågor. :D Men jag är beredd att ändra mig om fakta kommer i målet, å andra sidan varför ska man sabba en bra historia genom att komma dragandes med fakta. :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


14 Feb 2018, 16:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Baffle i combo-stärk - hur mycket gör det egentligen?
Som jag ser det så måste skillnad i material vara mycket lite på en så pass liten förstärkare.
Jag vill dock minnas att det för måånga år sen debatterades på gamla GMF-planket att det blev en klar försämring i att byta baffel till en i ett solidare material på en Super Reverb, men där är det ju en rejäl yta på baffeln å andra sidan.

_________________
pudas


14 Feb 2018, 16:50
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Baffle i combo-stärk - hur mycket gör det egentligen?
Jag har testat att byta till plywoodbaffel från spånskivedito på Princeton reverb. Tyckte det blev sämre och bytte tillbaks omedelbums.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


14 Feb 2018, 19:26
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Baffle i combo-stärk - hur mycket gör det egentligen?
Ja, jag tror verkligen inte att det gör någon skillnad på just denna stärk faktiskt. Så det projektet lägger jag nog ned.

De ”moddar” jag gjort är:
Beam Blocker/Weber - en bra grej till denna stärk
Jensen P10q - vete fan, kan vara en anledning till den lite jobbiga midden
Tube Dampers/Eurotubes - behövligt och kan knappast skada
Negative Feedback mod - satte in en switch bredvid högtalarjacket, är alltid av, blev mer som jag ville

Den modd som gett absolut bäst resultat var när jag hade en Boss PQ4 till den. Då kunde jag få den att låta precis som jag ville. Skulle aldrig sålt den pedalen... På det stora hela en rätt billig mod. Får väl köpa en igen eller sälja stärken. Slog mig idag att jag verkligen inte gillar hur den låter. Sen saknar jag dag från det frånvarande likriktarröret. Så en lågt ställd kompressor och en EQ så är man nästan hemma! :wink:

Känns ju lite sådär att det ska behövas pedaler för att få den att låta som man vill. Jag har någon sorts hatkärlek till den stärken. Gillar formatet, enkelheten och sen är den rackarns snygg!
Limited edition vit relic.


14 Feb 2018, 20:00
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.