View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:09



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Någon som testat Roswell P-90 i humbuckerformat? YES 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Någon som testat Roswell P-90 i humbuckerformat? YES
Funderar på dessa men vill ha synpunkter.


Last edited by Goran on 12 Feb 2018, 16:46, edited 1 time in total.



08 Feb 2018, 11:29
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Någon som testat Roswell P-90 i humbuckerformat?
Inte testat denna, men vis av två andra mickar jag köpt så tror jag nog att dom är helt OK!
En styck lite hetare Strata-mick för stall läget, köpt mest för att tetsta, den sitter kvar! Låter fett, med bra tryck i diskanten, utan att låta vast!
Och en F-spacad H-B med nickelkåpa som ska låta PAF, om den nu gör det exakt har inte jag haft möjlighet att avgöra på ett vetenskapligt vis, men bra låter den för mig!
Funderar på att förädla min Gibson Melody Maker med deras nya P-90 Dogear, men där är det det kirurgiska ingreppet i gitarren som jag tvekar innför.
Sen har jag läst på nätet om folk som menar att samma fabrik som gör Roswell även gör mycket av dom kändare mick tillverkarnas OEM sortiment! OBS! OBS! Vad jag läst på nätet, dvs helt overifierad information, men ändå!

_________________
pudas


08 Feb 2018, 15:10
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Någon som testat Roswell P-90 i humbuckerformat?
Nu har jag beställt, återkommer efter test.


08 Feb 2018, 16:16
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Någon som testat Roswell P-90 i humbuckerformat?
Så satt där två Roswell P90 i HB-format på plats! Det satt OEM humbuckers i gitarren (Eastwood Airline Twin Tone) tidigare, inte mycket att hurra för, men ok.
Passade också på sätta en push/pull pot för att köra dem i serie/HB. Samt bytt ut "kritiskt" kablage, gjort no-load tonkontroller och bytt volympotarna till CTS.

Jag har testat en hel del "normala" P90, från 50-talet och framåt, men bara ett set Duncan Phat Cats (som har liknande konstruktion) för några år sedan.

Initialt låter det jädrans bra, klart och krispigt, fett, dynamiskt och inget spik-i-örat. Både rent och distat låter det fint, men inte helt som en "normal" P90, det är lite mindre mellanregister i Roswell. Det tycker jag är bra.
Omvänd polaritet på magneterna, så det är tyst i mellanläget, samt att HB-läget blir "äkta" HB :D
Summerat: Som en korsning mellan en (fet) Tele och en Les Paul Special. Jag är mycket nöjd med mickbytet och nu liknar den än mer förlagan, Supro Dual Tone (vilken i alla fall på 50-talet var i trä och inte glasfiber).


12 Feb 2018, 16:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.