View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 12:39



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Smidig rigg för live och inspelning/rep 
Author Message

Joined: 19 Jun 2016, 14:10
Posts: 40
Post Smidig rigg för live och inspelning/rep
Tja!
Har ett tag nu funderat kring produkter som Helix, Kemper osv.
Möjligheterna känns ju som oändliga när det kommer till att på ett smidigt sätt ”bära” med sig sitt ljud.
Multieffekter och olika cabsim lockar mig men det ska vara smidigt. Jag har testat en Helix men känns som ett evigt rattande. Drömmen hade varit mitt Pedalbord plus något som får det att låta förstärkare :)
Möjligheten att direkt koppla till ljudkort vid inspelning, även direkt till PA vid live. Hoppas ni förstår min fråga. Tror ni lösningen finns?
Mvh Andreas


09 Feb 2018, 16:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Smidig rigg för live och inspelning/rep
Här gavs väl några exempel på pedalslutsteg, eller vad man skall kalla det, som jag minns det:

https://m.youtube.com/watch?v=HiwLi3VncI0

_________________
/Anders


09 Feb 2018, 16:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Smidig rigg för live och inspelning/rep
Det finns hur många lösningar som helst, verkligen hundratals.
I mina öron är de alla en ljudmässig kompromiss, men mindre så ju dyrare prylen är.

Bäst låter Two Note Torpedo, men de är inte riktigt vad du söker.

Axe-FX kommer sen, men den är svår att jobba med (kräver mycket, så länge man inte skall göra som de flesta gör, ladda ner andras ljud från nätet och köra på det).

Sen Kemper, och jag tror den är vad du söker.

Helix är (i mina öron) inte alls på samma nivå, ingen annan jag provat heller.

Bäst är nog att inte titta på miljoner omdömmen och videos utan att bara köpa en av de lite dyrare och sen lära sig den bra.
Köp en Kemper (tänk, den meningen trodde jag aldrig jag vare sig skulle skriva eller säga).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Feb 2018, 17:10
Profile WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Smidig rigg för live och inspelning/rep
Magnus Olsson wrote:
Det finns hur många lösningar som helst, verkligen hundratals.
I mina öron är de alla en ljudmässig kompromiss, men mindre så ju dyrare prylen är.

Bäst låter Two Note Torpedo, men de är inte riktigt vad du söker.

Axe-FX kommer sen, men den är svår att jobba med (kräver mycket, så länge man inte skall göra som de flesta gör, ladda ner andras ljud från nätet och köra på det).

Sen Kemper, och jag tror den är vad du söker.

Helix är (i mina öron) inte alls på samma nivå, ingen annan jag provat heller.

Bäst är nog att inte titta på miljoner omdömmen och videos utan att bara köpa en av de lite dyrare och sen lära sig den bra.
Köp en Kemper (tänk, den meningen trodde jag aldrig jag vare sig skulle skriva eller säga).

/Magnus


Måste tyvärr rätta dig där. Dom flesta som kör Axe-Fx kör inte på andras ljud. Dom flesta gör sina egna presets från scratch, på sin höjd lånar någon enstaka effekt. Men även där så brukar folk modifiera, så inte ens då är det taget rakt av från någon annan.

Huruvida den är svårrattad är mer subjektivt. Personligen kom jag ifrån G-Force, så jag tycker den är lättare än andra GUI.


09 Feb 2018, 19:17
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Smidig rigg för live och inspelning/rep
guitarnerdswe wrote:
Magnus Olsson wrote:
Det finns hur många lösningar som helst, verkligen hundratals.
I mina öron är de alla en ljudmässig kompromiss, men mindre så ju dyrare prylen är.

Bäst låter Two Note Torpedo, men de är inte riktigt vad du söker.

Axe-FX kommer sen, men den är svår att jobba med (kräver mycket, så länge man inte skall göra som de flesta gör, ladda ner andras ljud från nätet och köra på det).

Sen Kemper, och jag tror den är vad du söker.

Helix är (i mina öron) inte alls på samma nivå, ingen annan jag provat heller.

Bäst är nog att inte titta på miljoner omdömmen och videos utan att bara köpa en av de lite dyrare och sen lära sig den bra.
Köp en Kemper (tänk, den meningen trodde jag aldrig jag vare sig skulle skriva eller säga).

/Magnus


Måste tyvärr rätta dig där. Dom flesta som kör Axe-Fx kör inte på andras ljud. Dom flesta gör sina egna presets från scratch, på sin höjd lånar någon enstaka effekt. Men även där så brukar folk modifiera, så inte ens då är det taget rakt av från någon annan.

Huruvida den är svårrattad är mer subjektivt. Personligen kom jag ifrån G-Force, så jag tycker den är lättare än andra GUI.


Jag hör vad du säger men har en helt annan erfarenhet.

Om något är svårt eller inte är alltid subjektivt och beroende på vad man kan innan.
Men att verkligen kunna axe-fx är väldigt svårt, jämfört med i princip vad som helst.
Jämfört med Kemper, helix osv är den extremt avancerad.
Jag tror jag vågar säga det på nivån att om man påstår annat känner man nog inte till alla funktionerna i den och vad de faktiskt gör.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Feb 2018, 20:05
Profile WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Smidig rigg för live och inspelning/rep
Jag har ändå hängt med sen Ultra kom för ca 10 år sedan och alltid hängt mycket på deras forum (dagligen) i alla år. Har därigenom bra koll på community:t och andra användare (inkl folks presets) och vet inte alls vad infon att dom flesta kör på andras ljud skulle komma från. Har aldrig sett något som tyder på detta.

Det är sant att det finns en del avancerade parametrar för förstärkaren, men dom flesta rör inte dom. Det behövs helt enkelt inte, utan är mest för folk som vill "modda" sina förstärkare.


09 Feb 2018, 20:20
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Smidig rigg för live och inspelning/rep
guitarnerdswe wrote:
Jag har ändå hängt med sen Ultra kom för ca 10 år sedan och alltid hängt mycket på deras forum (dagligen) i alla år. Har därigenom bra koll på community:t och andra användare (inkl folks presets) och vet inte alls vad infon att dom flesta kör på andras ljud skulle komma från. Har aldrig sett något som tyder på detta.

Det är sant att det finns en del avancerade parametrar för förstärkaren, men dom flesta rör inte dom. Det behövs helt enkelt inte, utan är mest för folk som vill "modda" sina förstärkare.


Jag har min erfarenhet av att hänga runt massor av användare (och lite annat jag inte vill prata om).
Men har aldrig ens sett deras forum.
Kanske är det så att användare som är inne på grejen är på deras forum och de andra inte?
Det låter ju också som om de flesta har samma leadljud.
Skitsamma, inget viktigt.

Nog sant att de flesta inte går på djupet.
Jag tror de flesta hittar ett ljud de gillar och ändrar lite på det (absolut inget fel i det).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Feb 2018, 20:46
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Smidig rigg för live och inspelning/rep
Vill du köra ditt pedalbord så är det väl en two notes torpedo cab du ska ha:
https://www.thomann.de/se/two_notes_torpedo_cab.htm

Eller Kemper eller Ax fx så klart. Har själv gått över till fractal från Kemper.


10 Feb 2018, 00:39
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Smidig rigg för live och inspelning/rep
Längst kommer man alltid med riktig förstärkare och bra mikning det kommer man aldrig ifrån. Långt kommer man med en bra preamp och då kör man in sitt gear genom preampen och äldre manicker får ett väldans lyft.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


10 Feb 2018, 00:42
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Smidig rigg för live och inspelning/rep
Magnus Olsson wrote:
Köp en Kemper
/Magnus


Image


10 Feb 2018, 10:44
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Smidig rigg för live och inspelning/rep
Men jag håller själv med om att "köp en Kemper" (helst powerhead/powerrack, om man vill vara flexibel!)

Det är absolut en "kompromiss i ljud" om vi pratar VETENSKAPLIG nivå. Och ja, man kan höra skillnad även på en stärkare vs välprofilerad Kemper också.
Och detta säger jag som daglig Kemper-användare! Tro mej, jag är med på Kemper forumet och har framfört mina iaktagelser om Kemperns brister gällande ljud, men jag får oftast inga förstående svar från dom flesta die-hard Kemper användarna på forumet. Helt hopplöst. Dom bara klappar händerna på öronen och sjunger "lalalala" och låtsas som allt är frid och fröjd. Allt jag vill är att produkten ska bli bättre, men dom låtsas som att den är perfekt.

Däremot är det viktigt att påpeka att skillnaden är så pass liten att den INTE spelar någon roll i ett live-sammanhang.
Det är ofta tillräckligt med akustiska problem för att maskera dom små skillnaderna som finns på originalstärkare och dess profilerade motsvarighet helt och hållet.

En till sak: publiken bryr sig inte om du kör Kemper, en omoddad 60-tals original Fender-stärkare eller en Guitar Rig på din iphone ut i PAt.
Dom vill ha en bra konsert / upplevelse så vad du spelar igenom, bryr sig bara DU om, och möjligtvis någon sur gitarrgnällgubbe som står med armarna i kors i ett hörn och tycker att din omoddade 60-talsstärkare skulle låtit bättre om det var ett annat preamp-rör i den.

För mej har livet blivit enklare efter jag skaffade en Kemper och jag värderar snabbt workflow högre än <1% ljudskillnad :)


10 Feb 2018, 10:52
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Smidig rigg för live och inspelning/rep
Denna tycker jag verkar smidig. Runt 700 US. Vet inte om de kommer säljas här i Sverige däremot.De gör väldigt bra stärkare, och den verkar ha fått mycket uppmärksamhet på NAMM.
https://www.youtube.com/watch?v=O58148dqiww


10 Feb 2018, 11:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Smidig rigg för live och inspelning/rep
Milkman!

Wow, med ett par pedaler, så är man hemma.

Antingen fnyst åt Kemper, (som låter för fyrkantigt) och Axe-Fx som fnizzlar,
men den här...
:D

_________________
http://www.ergopikk.com


10 Feb 2018, 13:03
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Smidig rigg för live och inspelning/rep
Lösning 1 - Peavey Bandit, Fördelar= billig och bra. Nackdelar= kan påverka ens kred negativt.
Lösning 2 - Hotone Mojo Diamond, Fördelar= får plats på pedalbordet, skitbra EQ. Nackdelar= 5 watt.
Lösning 3 - Roadie, Fördelar= ska fixa allt. Nackdelar= luktar svett, dyr i drift.

_________________
Försvinn ur min åsikt


10 Feb 2018, 13:07
Profile
User avatar

Joined: 28 Jan 2008, 21:39
Posts: 867
Location:
Post Re: Smidig rigg för live och inspelning/rep
Har precis köpt en sådan här:
http://uk.matrixamplification.com/vb800.html

Att byta denna 1,8 kg förstärkare mot min gamla topp på typ 20 kg är lycka.

Hoppas dessutom på mindre ”problem” än den traditionella rörförstärkaren brukar överraska en med.

_________________
"Det finns alltid plats för mer"


10 Feb 2018, 14:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Smidig rigg för live och inspelning/rep
Herb wrote:
Har precis köpt en sådan här:
http://uk.matrixamplification.com/vb800.html

Att byta denna 1,8 kg förstärkare mot min gamla topp på typ 20 kg är lycka.

Hoppas dessutom på mindre ”problem” än den traditionella rörförstärkaren brukar överraska en med.


Jag har spelat på endast rörförstärkare sedan 1978 och faktiskt inte haft ett enda problem någonsin!

Helt klart så finns det många pedalbordsförstärkare som verkar vara mycket bra. Själv funderar jag på Electro Harmonix lilla Caliber 45, "close enough for rock´n roll" ! Å andra sidan om man bara ska åka på bandrep för att ta ut låtar och sätta arrangemang så är inte jag så knusslig över att det måste låta LA-produktion om gitarren!

_________________
pudas


10 Feb 2018, 16:35
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.