View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:31



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Anledningen till varför Ozzmosis inte blev vad den borde. 
Author Message

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Anledningen till varför Ozzmosis inte blev vad den borde.
Jag tror att alla som gillar Ozzy och tidiga Zakk wylde kan hålla med om att 'No Rest For The Wicked' och 'No More Tears' är två grymma plattor, med Zakk i toppform. Men något hände därefter. Ozzmosis blev en platta som låter jäkligt trist, och är fullsmockad med övertoner och Wah från Zakk's håll. Något som sedan har följt honom och blivit värre med åren.

Förr de som diggar soundet från NRFTW och NMT men har råkat missa den, kolla det här klippet:
https://youtu.be/U44BJdHZktc

För er som undrar vad som hände med Ozzmosis så lyder storyn som så att Michael Wagener som producerade NMT fortsatte som producent under inledningen av Ozzmosis. Skivbolaget (Epic) hade instruerat Wagener om att de ville att plattan skulle låta precis som 'No More Tears'. Sagt och gjort, Ozzy, Zakk, Randy Castillo och Mike Inez lirade in 7 låtar (Perry Mason, See You on the Other Side, Tomorrow, Old LA Tonight, Aimee, Living with the Enemy, och Slow Burn. Aimee och Living with the Enemy har släppts som B-spår, Slow Burn har aldrig släppts alls.) och de mixades av Wagener (de var alltså helt klara) och sedan var materialet slut.
Meningen var att Ozzy skulle skriva mer material och sedan skulle plattan färdigställas. Men då ändrar sig Epic, kontaktar Wagener och säger att de nu vill att plattan ska låta som Soundgarden. Wagener är fullständigt ointresserad av att ta plattan i den riktningen (Wagener tackade nej till att producera Soundgardens debutalbum då han inte kände att det var hans stil. Dessutom var större delen av Ozzmosis redan klar) och jobbet lämnas då över till Michael Beinhorn som får ta över som producent (han hade ju precis producerat Soundgardens 'Superunkown').

Det är här det börjar spåra ur när Beinhorn föreslår att Ozzy ska börja jobba med Jim Vallance för att få fram material till plattan.Beinhorn skickar då ett 30-tal låtar till Vallance och berättar för denne att han vill ta Ozzys musik i en annan riktning. Bland låtarna fanns bl.a en duett med Frank Sinatra och hans dotter.

Så spåren spelas in på nytt med ett par nya tillägg och ny rytm-sektion (nej, Randy Castillo och Mike Inez fick inte åka med på tåget längre) bestående av Geezer Butler (Black Sabbath) och Deen Castronovo (Journey).

Ozzy själv var aldrig nöjd med plattan (eller Beinhorn) utan föredrog hela vägen Wageners version. Han har berättat att 'I Just Want You' från början hade flöjter liknande de på Beatles 'Strawberry Fields' från början och han kämpade för att behålla dem men Beinhorn plockade bort det ur slutmixen mot hans vilja.

Tre av Wageners versioner har letat sig ut ('See You on The Other Side', 'Aimee' och 'Living With The Enemy') men resten är ohörda. När Ozzy släppte Wagneners version av 'See You On The Other Side' gjorde han det med tillägget att "Det här är hu rOzzmosis borde ha låtit".

och till den roliga biten då. Wagener har valt att släppa en liten snutt av 'Perry Mason' för att visa hur den lät från början och det verkligen en enorm skillnad mot den version som släpptes på Ozzmosis. Inte en vansinnig massa övertoner och Wah överallt utan ett spår som klart påminner mer om Ozzys tidigare alster. Så här låter det:
https://www.gearslutz.com/board/attachm ... pmfade.mp3

_________________
http://www.voodooaudio.se


05 Feb 2018, 00:58
Profile

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Anledningen till varför Ozzmosis inte blev vad den borde
Har ej hört dom nämnda Ozzy-skivorna men är helt klart ett fan av Michael Beinhorn.
Älskar bla Holes "Celebrity skin" Marilyn Mansons "Mechanical animals"
och Soundgardens "Superunknown".
Han är oftast rätt grym på att lyckas få fram bästa möjliga skiva ur en artist.


Last edited by we_made_wor_history on 05 Feb 2018, 12:47, edited 1 time in total.



05 Feb 2018, 04:17
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Anledningen till varför Ozzmosis inte blev vad den borde
Man kan undra vad Charon tyckte, hon styrde väl med järnhand redan då ?

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


05 Feb 2018, 12:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Anledningen till varför Ozzmosis inte blev vad den borde
Jag är stort Ozzyfan sedan Ultimate Sin släpptes och följt Ozzy sedan dess, köpt alla plattor och lite till med han(och även Zakk).
Att Ozzmosis avviker något från NRFTW och NMT håller jag med om men låtmaterialet på plattan är som vanligt när det gäller Ozzy, väldigt väldigt bra.
Ang. Zakk´s missbrukande av övertoner och Wah´s så vet jag inte om det är värre på denna plattan än de två första han spelade på men å andra sidan tycker jag man hör mycket effekter över lag på gitarrerna på denna platta.
Jag har aldrig undrat vad som hände med Ozzmosis, har alltid gillat den!
Kul läsning ändå.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


05 Feb 2018, 12:48
Profile ICQ WWW

Joined: 04 Feb 2006, 23:45
Posts: 505
Location:
Post Re: Anledningen till varför Ozzmosis inte blev vad den borde
Intresset för Ozzys nya alster försvann för mig vid Ozzmosis plattan. Tänk vad mycket roligare den, och säkert många andra alster av andra artister kunde varit om de fått bestämma själva.

/Krister

_________________
Min hemsida:
http://zeta-sound.se/
Twitter
https://twitter.com/SoundZeta
Facebook
https://www.facebook.com/zetasound.se/


05 Feb 2018, 13:32
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.